[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:25

nou, breeze heeft haar staart alweer open en dr manenkam ook al deels. vorig jaar kwam de pus er uit gelopen, dat valt tot nu toe mee.

die helosan klinkt wel interessant want de antijeuk die ik er nu op smeer werkt niet echt heb ik het idee.
ik kan er ook niet 2 x daags heen, daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. als ik dr rij dan smeer ik en was ik (als het weer het toe laat) met teershampoo. dat vind ze wel lekker. gaat zo ook echt voor staan. maar is alleen koud water en dat vind ik een beetje zielig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:18

ik probeer de jeuk gewoon zoveel mogelijk te voorkomen
dus inpakken in een burka, bremsenbremse tijdens de schemeruren
ook hoofdje insmeren met antie vliegen gel van hetzelfde merk
en eventuele wondjes in de helosan
(eerst helosan, dan insprayen/smeren met antievlieg zo komt de antievlieg niet in wondjes )

tot nog toe werkt mijn regime
voorpluk en hoofd zijn heel, lijf en manen+staart ook
wel iets breuk/schuur aan manen en staart maar denk dat dat eerder door de deken komt dan door echt schuren

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:22

Willeke12 schreef:
mijn haflinger behandel ik met vlooiendruppels voor honden. begin maart mee begonnen, 1 pippet in zn manen en 1 in zn staart en dat om de 5 a 6 weken. vorig jaar ging het super en tot nu toe gaat het ook goed,hij heeft niet meer geschuurd :D

Is dat van Defendog?
Staat hij verder nog onder een deken?
Hoe ging het voordat je dit gebruikte?
Vertel ons het geheim :D

Ik heb vandaag even klitwortel opgehaald tegen de schilfers, zag dat de arabier ook wat schilfers had dus kan het ook meteen op hem proberen (geen eczemer).
Alleen er staat helemaal niet op hoe je het moet gebruiken en bij de drogist konden ze het me ook niet vertellen.
Gewoon in laten trekken, of moet je het ook weer uitspoelen?
En hoe vaak gebruiken jullie het?

Ik heb vandaag voor Storm een halsdeken gemaakt van een kapotte eczeemdeken.
Ben de hele ochtend bezig geweest te klungelen en knutselen in de wei, model is prima maar moet het nog verder (steviger ;) ) afwerken. Hoop dat het hiermee niet zo gaat schuren op de manen, heb het idee dat de haren afbreken door de deken want schuren doet hij niet.
Zal kijken of ik een foto kan maken vanavond (als de deken dan nog leeft := ) en die hier plaatsen.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:34

IndianaJones schreef:
vlooiendruppels?? Jeetje zeg...hoe ben je daar op gekomen??

Ik ben nu net begonnen met Gladiator plus maar dacht net direct, ooow dat ga ik proberen, vlooiendruppen!
Maar is het niet zo dat van vlooiendruppels de vliegen (net als vlooien) wel bijten maar dan doodgaan? Ik bedoel...zit hier te denken "hoe weerhouden vlooiendruppels vliegen om te gaan bijten?"
Gewoon een vraag hoor, want vindt het wel een interessant iets! :D

En...wat voor vlooiendruppen/welk merk etc??

ik heb mijn pony vorig jaar mei gekocht dus gelijk het land op. na een week of 2 ja hoor begon hij te schuren, ik van alles geprobeerd maar niets hielp. op een gegeven moment heel veel wondjes in zijn manekam en aangezien mijn haflinger manen tot aan zijn bovenbeen heeft was ik daar doodziek van, ik de da gebeld en die had mij een poeder gegeven tegen de jeuk voor 2 weken en de vlooiedruppels. die moest ik tot oktober gebruiken tenminste om de 5 a 6 weken. het schuren was gelijk over. ben nu in maart al begonnen met de druppels en hij heeft nog geen een keer geschuurd. 1 pippet in zijn manen verdelen op 3 plekken en 1 in zn staart. ik heb de druppels van advantage voor honden van 25 kilo en meer. die druppels worden door het bloed opgenomen dus de muggen steken niet meer. daar buiten gebruik ik ook nog vliegenspray. ben heel blij dat ik voor mijn pony het juiste heb gevonden :D
@opisop_shop klitwortel hoef je er niet uit te spoelen, ik gebruikte het om de dag... oja hij staat niet onder een deken, zijn weidemaatjes laten de dekens niet heel..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:56

opisop_shop schreef:
Willeke12 schreef:
mijn haflinger behandel ik met vlooiendruppels voor honden. begin maart mee begonnen, 1 pippet in zn manen en 1 in zn staart en dat om de 5 a 6 weken. vorig jaar ging het super en tot nu toe gaat het ook goed,hij heeft niet meer geschuurd :D

Is dat van Defendog?

Ik heb vandaag even klitwortel opgehaald tegen de schilfers, zag dat de arabier ook wat schilfers had dus kan het ook meteen op hem proberen (geen eczemer).
Alleen er staat helemaal niet op hoe je het moet gebruiken en bij de drogist konden ze het me ook niet vertellen.

Ben de hele ochtend bezig geweest te klungelen en knutselen in de wei, model is prima maar moet het nog verder (steviger ;) ) afwerken. Hoop dat het hiermee niet zo gaat schuren op de manen, heb het idee dat de haren afbreken door de deken want schuren doet hij niet.
Zal kijken of ik een foto kan maken vanavond (als de deken dan nog leeft := ) en die hier plaatsen.

Ik spray mijn eczeemdeken ook in met vlooienspray.
Ik kwam op het idee doordat ik op het etiket zag staan dat het veilig was voor het hondenkussen etc, en dat het hielp tegen alle soorten insecten.
Ik heb wel het idee dat de mugjes ervan wegblijven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

En dit kan dus geen kwaad voor je pony?

Bij de kruidvat hebben ze ook goedkopere soort vlooiendruppels vor honden, dan zou ik dat weleens willen proberen om te kijken of het werkt.

Zijn de klachten eerst nog erger geworden of dat niet?
Niet raadzaam om bij open wondjes te gebruiken lijkt me?

Willeke heeft je pony ooit een deken opgehad; wat heb je vorig jaar allemaal geprobeerd dat niet hielp?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:59

Rapperijder schreef:
Ik spray mijn eczeemdeken ook in met vlooienspray.
Ik kwam op het idee doordat ik op het etiket zag staan dat het veilig was voor het hondenkussen etc, en dat het hielp tegen alle soorten insecten.
Ik heb wel het idee dat de mugjes ervan wegblijven.

Dan kun je het dus beter niet OP de deken doen maar op je paard als ik willeke zo hoor :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:13

opisop_shop schreef:
Willeke12 schreef:

Is dat van Defendog?

Ik doe de klitwortel altijd in een lege spuit fles van bijv de antiklit.
En dan gewoon er in sprayen, niet uit spoelen of zo.
Gewoon laten op drogen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:18

Dat is wel een goede tip :j, ik doet het altijd zo op de manen (de helft loopt dan bij mij in de mouwen :+ )

Ik smeer nu de sweet itch van Sectolin, lijkt de jeuk te stillen (of de jeukt wordt minder, kan ook :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:26

Ik gebruik Sweet itch, Colosan en itch balm.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:26

Bij Blomke gaat het echt goed!!
Heel af en toe een kriebel staart maar dat valt reuze mee!! Ook bij de navel gaat het goed nu!!
Ze staat dag en nacht met (Epplejeck) eczeemdeken op en ik smeer haar dagelijks in met Efrata (dode zeezout gel) en dat spul vind ik goed werken bij haar.
Haar afgeschuurde manen (van vorig jaar) zijn alweer een flink stuk gegroeid!! *D
Even leek het erop of ze ook kriebels kreeg aan haar hoofd, maar ze had ws haar hoofd gestoten. Paar keer gesmeerd en nu is het weg.

Klitwortellotion heb ik in een sprayflesje aan de stal hangen, voor noodgevallen als ik zie dat ze ineens staat te schuren.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:38

opisop_shop schreef:
En dit kan dus geen kwaad voor je pony?

Bij de kruidvat hebben ze ook goedkopere soort vlooiendruppels vor honden, dan zou ik dat weleens willen proberen om te kijken of het werkt.

Zijn de klachten eerst nog erger geworden of dat niet?
Niet raadzaam om bij open wondjes te gebruiken lijkt me?

Willeke heeft je pony ooit een deken opgehad; wat heb je vorig jaar allemaal geprobeerd dat niet hielp?

mijn pony heeft nooit een eczeemdeken op gehad. zijn weidegenoten slopen zelfs zijn regendeken dus dat vond ik geen optie. ik heb sweet itch, huidolie van leovet, teershampoos,equidoux geprobeerd maar het hielp helaas niet.
ik denk trouwens dat het inspuiten van je deken met vlooienspray ook een goed idee is zoals rapperijder zegt...
zou de druppels niet op de wondjes doen nee. de klachten waren direct over...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:47

sweet itch
en eczeemgel van sectolin en bach creme.

Ze vind poetsen prima maar zodra ik een tube of potje ofzo pak, dan gaat dat koppie de lucht in.......

misschien gekomen door de imaverol....

doe er dus niets meer aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:59

Waar haal je klitwortel ?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:06

Klitwortel haal je bij het Kruidvat, 2 euro nog wat per fles.

Klitwortel gebruik ik alleen als er veel schilfers zitten of als ik de manenkam eens goed onder de handen wil nemen.
Giet het gewoon zo uit de fles op de manenkam, er zit idd alcohol in, dat ruik je ook, dus het zal op wondjes best prikken. Alcohol droogt natuurlijk onwijs uit, maar of het tegen eczeem werkt, dat betwijfel ik, aangezien ik er niet aan moet denken het zelf op mijn huid te doen (heb af en toe eczeem reactie op reinings producten voor de huid of bepaalde shampoos).
Maar ik vind het gewoon handig spul, het weekt de schilfers los, de manen zijn nat en zo kan ik goed tot op de huid zelf kijken. Daarna smeer ik het in met noten zonnebrand, ook van Kruidvat, houdt de boel lekker vet en als ze jeuk heeft (gelukkig tot dusver niks) dan smeer ik er eczema balsem op.
Voor mij werkt dit gewoon het beste van alles!

Overigens over het vlechten. Had de manen van Saar ook gevlochten en gisteren er weer uit gehaald, kwam idd een hoop haar uit, maar dat zal niet meer zijn dan er normaal per dag uitvallen.
Alleen..blijkbaar was ze blij dat ze er uit waren, toen ik haar terug de wei in had gezet, ging ze onwijs liggen rollen.
Nu heeft ze nog geen jeuk plekken, maar het lijkt mij ook niet handig als ze die WEL heeft, want jeuken aan jeuk plekken is nog meer jeuk...

Verder was de buikflap kapot gegaan, dus ze staat al ruim een week zonder buikflap en alles ziet er nog zo rustig uit!
Nu had ik al wel die blauwe halsdeken/flap besteld waar misty laatst over vertelde en wie weet ga ik haar op sommige dagen (zoals vandaag, veel wind) alleen puur die halsflap op leggen.. Dan is de staartwortel alleen wel onbeschermd, wat vinden jullie? Aan de andere kant twijfel je weer, ik was er vroeg bij met de deken en tot nu toe nog helemaal niks te zien, dankzij die deken denk ik..

Ach, je blijft rommelen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:07

Heb het vandaag bij de DA drogist gehaald, voor E9,95.
Een doorzichtig/gele fles.

Edit: wow volgende keer ff langs de kruidvat dus :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:10

mienemuis schreef:
Nu had ik al wel die blauwe halsdeken/flap besteld waar misty laatst over vertelde en wie weet ga ik haar op sommige dagen (zoals vandaag, veel wind) alleen puur die halsflap op leggen.. Dan is de staartwortel alleen wel onbeschermd, wat vinden jullie? Aan de andere kant twijfel je weer, ik was er vroeg bij met de deken en tot nu toe nog helemaal niks te zien, dankzij die deken denk ik..

Ik had contact opgenomen met die vrouw van die blauwe halsdeken, al een week of 2 a 3 geleden maar tegen mij zei ze dat ze pas over een paar maanden weer leverbaar zijn?!?

Ik heb dus vandaag zelf een halsdeken gemaakt (foto's plaats ik zo even ben ik nu mee bezig) en wil die inderdaad ook voor de dagen zoals vandaag gaan gebruiken bij Storm. Hij heef echt heel erg weinig eczeem en ik moet anders echt een nieuwe deken aanschaffen omdat de huidige toch iets te klein is, ik probeer het daarom eerst met deze halsdeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:18

Hier de foto's van mijn halsdeken.
De hals zelf was afgescheurd en daardoor net wat te kort. Ik had nog wat stof liggen in ongeveer dezelfde kleur dus daarvan heb ik er een brede strook aangenaaid. Ik heb van een bilkoord van een eczeemdeken een singel gemaakt. De aanzet van de buikflap zat er nog aan, daar heb ik een lusje aangemaakt voor om de singel heen.
Hij trekt nu denk ik nog wel iets vlak voor de schoft, ik kijk het even aan en anders zet ik daar wat stof tussen of iets elastisch ofzo.
De hals is van een oude Meulenkamp deken.

En, wat vinden jullie? :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:28

Mijn pony der manen en staart:)
Afbeelding
Afbeelding

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:29

zoooo opisop_shop dat heb je echt netjes gemaakt zeg :D

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:39

wow opisip, dat heb je even goed gedaan!!
Ja, ligt eraan welke maat je had gewild? Ik heb de cob, daar had ze er nog 1 van, kan zijn dat we elkaar net gekruist hebben? Was ook zo'n 2 weken geleden en nu ben ik een geduldig wachtend persoon, maar had hem nog niet binnen, toch maar een mailtje gestuurd en hele diepe excuses, hij was tussen de binnenkomende post gekomen, kan gebeuren, dus ik wacht het even af.. Zat te twijfelen tussen pony of cob, maar Saar heeft zo'n brede borst, dus vandaar de cob.
Maar die van jou ziet er ook super uit hoor!
Jij had dus hetzelfde idee, Storm dus ook vrijwel dekenloos op dagen zoals vandaag.
Tja, het blijft afwachten, vorig jaar had ze wel goed last van jeuk, maar tot nu toe nog echt niks te bespeuren. Dacht een tijdje terug wel dat het mis was met die kale plekken, wat ook schimmel kon zijn, maar dat is helemaal over, denk ik gewoon heel heftig verharen geweest of idd schimmel, waar ze een enting voor gehad hebben, maar kan aan niets merken dat ze jeuk heeft, geen enkele reactie op mijn kriebelen/jeuken.
Wel een dikke manenkam, maar dat kon dus ook een teken van veel te dik zijn zijn en dat kan kloppen hier, al staat ze nu in een veel kleinere wei op hoop van zegen!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:55

Opisop: op mijn vlooienspray (uit de colruyt) staat dat het voor de hondenkussens bedoeld is. Er staat niet dat je het op de hond zélf mag sprayen. Dus ik waag het maar niet om het op het paard te doen :D
Paard heeft toch de hele tijd de deken op, dus het maakt niet uit.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:32

Wow!! Mooi gemaakt joh!
Ik ben zelf ook nog steeds op zoek, naar een halsdeel, waar ik wat van kan verfrummelen. Alleen is het vrij hopeloos.
Heb een ivanhoe halsdeel en kan ik in principe wel gebruiken, maar die zit te strak, dus dat wordt hem niet.
Dus als iemand hier nog iets heeft liggen?
Ik hoor het graag :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:35

Misschien een oproepje plaatsen voor kapotte eczeemdekens met bruikbare hals, in de juiste maat?

Ik had destijds ook een link gevonden van een hoody, zal zo ff zoeken. Kun je voor E7,50 sjablonen bestellen, heb je dus alleen nog materiaal nodig, wil ik ook eens proberen!

Edit: gevonden: http://shop.naaipatronen.nl/productinfo ... 0EF83EAC0&

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:38

Had tijd terug al wat op marktplaats gezet, maar kreeg alleen maar reacties over nieuwe hele dekens, niets wat ik nodig had dus.