Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:53

Esperanza schreef:
mariekie schreef:

Met mogelijk ook nog hoefijzers.

Je weet dit dus niet zeker.
Omdat het paard de tocht niet trok ondanks dat jullie fanatieke NBers zijn gooien jullie de schuld maar snel op het feit dat het paard vroeger op stal stond. Gestoord

Werelds he? Als je zo je kop in het zand kunt steken en het ook nog zelf gelooft.

ik denk dat je mijn post gemist hebt:

Arabesk schreef:
Ja dat klopt. Met stalarrest creeër je immobilisatie en dat is funest.

We hebben foto's van het paard dat ze op ijzers staat, maar we weten niet hoeláng dit paard op de ijzers heeft gestaan. Maar aangezien ze een carriere als springpaard achter de rug heeft.....

Zo veel ruiters springen er nl niet zonder ijzers Clown

Daar is niks fanatieks aan, gewoon gezond verstand, pure logica.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:58

HOeveel van jullie op dit forum is fanatiek wedstrijdruiter? Die zijn paard ijzers onder heeft omdat ze anders glijden. Of rijden jullie alleen maar beetje buitenritjes?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:03

Ik ben geen fanatiek wedstrijdruiter, heb mijn paard wel op ijzers, maar vind ijzers niet nodig om wedstrijd te kunnen rijden op gras.

Sterker nog, tenzij je een paard hebt die anders echt op zijn plaat gaat (die zitten er vast wel tussen), vind ik het echt een waardeloze reden om je paard op ijzers te zetten.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:06

Toevallig op de hippiade geweest mylittlejoy? Dan heb je ook paarden zonder ijzers zien schaatsen door de baan... Ennuh voltes 10 meter in galop als het regent en dat zonder ijzers?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:08

Arabesk schreef:

Nee hoor, dat heb ik gelezen...

Arabesk schreef:

We hebben foto's van het paard dat ze op ijzers staat, maar we weten niet hoeláng dit paard op de ijzers heeft gestaan. Maar aangezien ze een carriere als springpaard achter de rug heeft.....

En anders had je wel weer wat anders verzonnen....

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:20

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. Ik geef alleen aan dat IK het een waardeloze reden vind om ijzers onder te zetten.

Ik ben niet op de Hippiade geweest, dus heb het niet gezien. Maar ik heb wel voorheen met mijn eigen paard ijzerloos in de regen, op het gras gestart. Mijn paard had nergens last van en liep gewoon door, zonder glijpartijen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:31

Tuurlijk voel ik me aangevallen. Ik vraag me af of jij weet waar je heb over hebt? En de rest hier op het forum. Als je op concours gaat en op gras rijdt moet je punten in kunnen draaien dus ijzers onder.
En kan iemand me vertellen waarom Anky en Jeroen en de rest ook ijzers onder hebben? Als het echt zo slecht was als velen van jullie beweren zouden zij het toch ook zeker niet doen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:36

Esperanza schreef:
Arabesk schreef:

Nee hoor, dat heb ik gelezen...

Arabesk schreef:

En anders had je wel weer wat anders verzonnen....

Amen !

En wij hebben nu eenmal geen gezond verstand dat scheelt Vork

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:57

Ah, dus omdat wij (of in ieder geval ik) een andere mening ben aangedaan als jij, kan ik niet weten waar ik het over heb? Dat is nog eens een geweldig onderbouwd punt... Clown

Tot zover heb jij als enige reden voor ijzers aangedragen het wedstrijd rijden op gras. Ik geef enkel aan dat IK dat onvoldoende reden vind voor ijzers, zeker omdat er voldoende paarden zijn die prima ijzerloos wedstrijden op gras kunnen lopen, in wat voor weersomstandigheden dan ook (sprekende uit ervaring). Dat jouw paard wellicht niet zonder ijzers op gras kan lopen, wil niet zeggen dat dat voor alle paarden geldt.

Ik ben van mening dat ijzers in meer of mindere mate schade kunnen toebrengen aan hoeven/benen (denk aan brokkelhoeven, etc.), en daarom zou ik mijn paard bij voorkeur ijzerloos houden. Door omstandigheden (artrose waar speciaal beslag voor noodzakelijk is) is dit helaas niet mogelijk, maar dat is een ander verhaal. Als ik dan dus besluit om er ijzers onder te slaan, wil ik daar een goede reden voor hebben, zoals bijv. een medische reden, of dat de hoeven te veel afslijten (en dit na verloop van tijd niet beter wordt). De simpele reden "ik rij wedstrijden op gras" vind ik dan niet afdoende. Heb je meerdere keren op gras gereden en blijkt dat jou paard alleen overeind blijft met noppen, dan wordt het enigzins een ander verhaal, dan heb je het iig geprobeerd.

Trouwens, buiten het feit dat Jeroen een springruiter is, heb ik Anky en Jeroen nog nooit op gras zien starten, maar dat terzijde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:00

ik snap ook niet waar anky d'r paarden ijzers voor 'nodig' hebben

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:02

Wat dacht je van het starten van de jonge paarden op concoursen? En CSI Twente etc etc etc.
En tuurlijk is wedstrijden niet mijn enige reden maar wel één van de belangrijkste, daar ik veel wedstrijden rij. En iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen met hun paarden maar hou dan ook op iedereen af te katten....
Wedstrijdruiters houden zich normaal niet eens bezig met zo'n forum omdat het voor hen buiten kijf staat dat de paarden op ijzers moeten..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:04

antitaxandri schreef:
HOeveel van jullie op dit forum is fanatiek wedstrijdruiter? Die zijn paard ijzers onder heeft omdat ze anders glijden. Of rijden jullie alleen maar beetje buitenritjes?

´alleen maar buiteritjes´ ROFL
Wat denk jij dat paardrijden eigenlijk ís???!!
Wedstrijden in welke vorm danook zijn slechts geformaliseerde kunstvormpjes Pling van het eggie.
Ringdressuur bijvoorbeeld is een slappe consumentenverwording van wat ooit een proeve van bekwaamheid voor cavaleristen was; om te kijken of ze aan het eggie toe waren Tong uitsteken
De ´Bank van Hickstead´ is een goed en helder voorbeeld van de erosie van het rijden. Zelfs toen deze begin jaren zestig gebouwd werd was het een zeer slap aftreksel van de verplichte ´afstapjes´ in de militaire rijproef (ik heb hier een spaans cavalerie-werkje met fotos uit ´61-´63 voor me liggen en maak graag een scan).Tegenwoordig is ze zelfs in´aangepaste´ vorm een extreem in het wedstrijdrijden.

Ik weet verder niet aan welke vorm van wedstrijden jij refereert want inderdaad zijn er omstandigheden waarbij beslag extra grip geeft. Daar is het traditionele hoefijzer in de 11de eeuw nota bene voor uitgevonden Haha!
Er zijn echter meer omstandigheden waarbij de eigen hoef meer grit heeft want daarvoor,daarom, daardoor is die hoef zo geëvolueerd als deze is...
Tot slot is er de overvloed aan omstandigheden waaronder grip een non-onderwerp is, zoals bij ringdressuur.

Oh, extra grip, meer dan de eigen hoef geeft, heeft een forse keerzijde: de constructie van de kapsels en pezen is daar niet op geëvolueerd.

Ik nodig jou Antitaxandri maar ook de door jou genoemde Anky graag uit om met eigen beslagen wedstrijdpaard en bijbehorende optoming een ´beetje buitenritje´ achter me aan te rijden Schijnheilig
Ik wijd daar verder niet over uit, maar dressuurlefgeefmens Kim kan je wel een hint geven Haha!

Het spijt me Antitaxandri, hoe genuanceerd ik ook over de eventuele behoefte aan hoefbescherming en tractie denk, jouw argumentatie is op drijfzand en natte-apen-verhalen gebaseerd.

hc

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:05

mijn paard loopt vierkant op ijzers,omdat hij ook voor de kar loopt,maar als hij dat niet zou doen,hoefde ik er geen ijzers onder te hebben om te kunnen starten....het ene paard zet zn hoeven nou eenmaal anders neer als de andere en die van mij glibbert dus niet(heb het tot dusver nog nooit meegemaakt en ik heb hem al 10 jaar)
maar bij een ander paard kan je wel erg snel gaan glijden,dus dan zou ik wel ijzers onder doen om proppen in te kunnen draaien.......

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:06

Arabesk schreef:
ik snap ook niet waar anky d'r paarden ijzers voor 'nodig' hebben

Dat terzijde :

Wil jij uberhaupt wel snappen waarom sommige mensen wel voor een ijzer kiezen Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:07

antitaxandri schreef:
Wat dacht je van het starten van de jonge paarden op concoursen?

Wat ík daarvan denk? Ok, je vraagt erom dus !PURE DIERENMISHANDELING!

hc

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:08

Anky doet wel shows op het gras.... is toch een goede reden Clown

En nee, dat wil ze niet, dus de discussie is zinloos

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:14

De 3,5-jarige hengst die ik rij, is ook ijzerloos. Hij heeft het simpelweg niet nodig. Hij moet zoals ieder jong paard nog meer in balans komen, maar om daarom ijzers onder te slaan, gaat mij te ver. Sowieso lijkt het mij dat je pas op wedstrijd gaat als je paard voldoende balans heeft, ijzers hebben hier weinig mee te maken.

Als jij dat voldoende reden vind, waar maak je je dan druk om? Dit is een forum, met allemaal verschillende mensen met verschillende meningen. Als jij denkt dat jij zo het beste bezig bent met jouw paard, goed toch? Als ik Arabesk moet geloven, heeft mijn paard stalarrest, so what? Ik weet dat mijn paard goed in zijn vel zit, daar heb ik geen internetforum voor nodig.

Citaat:
Wedstrijdruiters houden zich normaal niet eens bezig met zo'n forum omdat het voor hen buiten kijf staat dat de paarden op ijzers moeten..

Tja, het blijft lastig hè, communiceren met dat "buitenritjes gepeupel".... Koe Over kortzichtig gesproken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:23

antitaxandri schreef:
En kan iemand me vertellen waarom Anky en Jeroen en de rest ook ijzers onder hebben? Als het echt zo slecht was als velen van jullie beweren zouden zij het toch ook zeker niet doen

Wil jij hiermee zeggen dat "Anky, Jeroen en de rest" nooit iets fout doen? Nooit iets doen dat het paard schade doet? Topsport is per definitie schadelijk, dat is bij mensen zo en dat is voor paarden niet anders!
En de toppers (en hun na-apers), zeker in de dressuurwereld, doen heel veel dingen "voor het oog" en niet voor het welzijn van het paard.
Dus argumentatie gebaseerd op wat "topruiters" doen is in mijn ogen volstrekt waardeloos, vooral wanneer je niet weet wat de reden is dat die "topruiter" kiest voor een bepaald hulpmiddel.

edit: stomme fout eruit gehaald
Laatst bijgewerkt door Waratje op 17-09-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:30

helemaal mee eens. Hoe vaak hoor je de redenatie wel niet: "als ze niet goed zouden zijn voor hun paarden zouden ze niet zo hoog gekomen zijn"

....

Lips are sealed

Sport is niet uitgevonden om het welzijn van het paard te verbeteren. Sport is hooguit het nieuwe bestaansrecht van paarden anno 2007. Maar als Anky haar paard 20 minuutjes laat grazen aan de hand is dat niet per defenitie dus het beste voor alle paarden. En hoewel je nu mag starten met een trens in een Z-klasse doen veel mensen het nog steeds niet, omdat stang+trens toch ook een soort status symbool is geworden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:03

Ben het ook met Waratje eens.

Als je goed bent voor jezelf, kom je niet hoog in de topsport. Kijk maar naar wielrenners. Zijn die goed voor zichzelf? Ik denk zomaar van niet... Sport is het opzoeken van de uiterste grenzen. Dat mensen dat zichzelf aandoen, moeten ze zelf weten. Maar bij de paardensport zou er wel wat meer controle mogen komen. Bij endurance gaat het al de goede kant op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:42

arno8 schreef:
Bij endurance gaat het al de goede kant op.

Hoezo, worden de klasses >80 km afgeschaft en komt er een maximumsnelheid?

Verder is dit off-topic.
On topic is dat competatief endurance rijden zonder hoefbescherming alleen voor uitzonderingen realistisch is, dus eigenlijk níet realistisch is.
Ik begrijp jouw verwijzing naar endurance dus niet binnen het kader van dit topic anders dan als voorbeeld van voorbij de grens voor blootsvoets...

hc

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:47

myn paard kan niet zonder voor ijzers.
hy heeft een stijl hoefje, en dat slijt te snel als ik hem geen ijzers onder doe Knipoog

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:53

Lis_Ol schreef:
myn paard kan niet zonder voor ijzers.
hy heeft een stijl hoefje, en dat slijt te snel als ik hem geen ijzers onder doe Knipoog

en dat houd in, dat die anders elke 3 weken naar de smit kan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:17

Lis_Ol schreef:
hy heeft een stijl hoefje,

´heeft´als een voldongen feit? of ´staat´door niet correct bekapt?

hc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 23:07

mee eens HC.

overigens heb ik afgelopen weekend met een zéér ervaren paardenman gesproken over het al dan niet van proppen in de ijzers, hij gaf ook aan dat dit niet nodig is, als het paard de kans maar krijgt te léren lopen op gladde ondergrond. zo ongeveer ieder paard (uitzonderingen daargelaten) kan dat leren, mensen willen er echter de tijd en moeite niet voor nemen. paarden op gras rijden als er ook een bak ligt? waarom zou je in de wei gaan rijden?

ik rij mijn paard al járen blootsvoets, ook on volle galop over het gras, compleet met korte wendingen en alles erop en eraan, en hij is nog nooit uitgegleden. daarbij maakt een ijzer de grip zowiezo al een stuk minder. blootsvoets heeft een paard echt genoeg grip op nat gras, met ijzers wordt het glijden bevorderd en dat icm gebrek aan oefening maakt al gauw dat proppen 'nodig zijn'.

ik ben er niet van overtuigd dat het gebruik van proppen en/ of ijzers per definitie (dus in alle gevallen) schade aanricht, er worden ook een hoop paarden gezond oud mee.