gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:42

je potassium is aan de hoge kant
potassium is kalium en ik meende dat quarters daar toch gevoelig voor waren?
kalium heeft invloed op de spierne, bij teveel kunnen ze wat last van verzuring krijgen
en teveel kalium kan belastend zijn voor de nieren.
zou dus zeker even kijken hoe het zit met de verhoudingen in je voer.
zeker sportbrok bevat toch meer kalium denk ik.

je total protein is ietsje te laag,dit houd in dat de lever of de nieren iets minder goed functioneren
je lever uitslagen zijn allemaal goed dus dat is het in elk geval al niet, wel is dus je potassium verhoogd wat wijst op de nieren

total protein kan ook verlaagd zijn bij zogende merries als ze dus veel aan het veulen geven,maar jouw veulen is er al bij weg dus dat lijkt me dan niet.
kan ook zijn dat je merrie niet goed proteine opneemt uit het voer.
dit kan verschillende oorzaken hebben.
darmen die niet naar behoren werken, een eventuel maagzweer of wormen.

dan kom ik op je beta-1 globuline die net tegen de lage grens aan zit en de beta-2 globuline die ook net ietsje laag is.
die twee kunnen verlaagd zijn als je paard wat last heeft van bloedarmoede of als je paard dus niet goed de voeding op neemt.
dit kan ook toch weer door wormen komen, zou dus zeker een keer goed gaan ontwormen.
laat ook een mestonderzoek doen zodat je eventueel een indicatie hebt welke wormen er zitten

ik ben geen veearts,maar ik zou toch nog es goed naar je voeding gaan kijken.
ze staat op rust,ik zou toch echt de sportbrok weg gaan doen.
zit doorgaans niet veel meer vitamine in dan in gewone brok,maar wel meer energie,en dat heeft ze volgens mij nu niet nodig.
je kunt voor wat meer energie wat olie bij gaan geven( lijnzaad of omega)

je moet sowieso geduld hebben, merries die na het veulen wat schraal blijven hebben echt een paar maanden nodig om weer bij te komen.
ik zou denk ik gaan voor een gewone normale brok.
eventueel wat muesli er bij en dan de rest gaan aanvullen met een supplement.

Opkikker vind ik een hele goede,is van de paardendrogist, vult echt precies aan wat ze nodig hebben, en zit ook probiotica in voor de darmwerking.

je waardes zijn verder allemaal goed he?
net die paar ietsje te laag,maar dat stelt niet zo veel voor.

wat zegt je veearts er van dan?

nog een aanvullende vraag hoor.
drinkt je paard ook veel?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:41

Euhh, ik zou die kalium eerst eens even laten nameten op een ander lab, om te weten of dit geen meetfout is. Een kalium van 8 is echt flink te hoog. Dan heb je het over waardes waarbij je mogelijk hartritmestoornissen kan krijgen. Laat dan ook meteen testen op HYPP, de stoornis die bij quarters voorkomt en met je kalium te maken heeft. Als je paard drager is van het HYPP-gen, dan kan je veulen ook drager zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:22

moet die waarde dan niet veel hoger zijn?

ik dacht idd ook aan HYPP,maar meende dat er dan ook andere waardes niet goed moesten zijn.
zou dit paard zeker verder laten onderzoeken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:16

Nee, enkel kalium is al voldoende om een verdenking te hebben, dan kan de rest nog normaal zijn. Sterker nog, bij heel veel paarden die midden in een aanval van HYPP zitten meet je helemaal geen afwijkingen aan het bloed. En dan is het maar net hoe de HYPP zich toont of het niet voor b.v. koliek wordt aangezien. Bij een quarter of paint met vage klachten is het wel verstandig om HYPP in ieder geval definitief uit te sluiten d.m.v. een gentest. Ook al zou volgens de bloedvoering geen reden zijn om eraan te denken. Niet allemaal zijn de stambomen op Impressive terug te voeren, wellicht omdat er in het verleden ook wel een gerommeld is met papieren. Naar ik meen (maar dat weet ik niet 100% zeker..) is er zelfs wel eens het HYPP gen bij arabieren aangetoond, maar misschien dat de western/arabieren kenners daar meer van weten.

Kalium wordt door het lichaam echt strak gereguleerd. Mede omdat een te hoog kalium problemen geeft in de vorm van ritmestoornissen van het hart. Dit is bij alle zoogdieren zo. Bij honden met de ziekte van Addison is bekend dat ze in een crisis door een te hoog kalium een hartstilstand kunnen krijgen. Even geknipt en geplakt uit de Merck Veterinary Manual op het net, gaat wel over honden maar de normaalwaardes van kalium verschillen nauwelijks van het paard:
"The hyperkalemia results in ECG changes: an elevation (spiking) of the T wave, a flattening or absence of the P wave, a prolonged PR interval, and a widening of the QRS complex. Ventricular fibrillation or asystole may occur with potassium levels >11 mEq/L. "

8 is zeker geen 11, maar is ook helemaal niet normaal.

catalyst1

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:04

Vandaag nog naar de DA geweest. Hartritme is wel wat verhoogd,maar wel netjes regelmatig.Kalium was wel verhoogd,maar haar dieet wordt nu aangepast en ze krijgt nu myoplast erbij om de eiwitten wat omhoog te krijgen.Over 2 weken weer naar de DA en nieuw bloedonderzoek.Als dit dan weer niet goed is,gaat ze de uitgebreidde mallemolen in. In haar lijn komt trouwens geen impressive voor en het is overduidelijk een hollywood dun it. Haar moederlijn ken ik ook uitgebreid en ook daar geen impressive.Maar als het kalium te hoog blijft gaan we zeker een hypp test doen.Dit jaar al op herda getest,dus ga sowieso even het lab bellen om te vragen of ze met die haren nog iets kunen,dat zou namelijk een stuk sneller zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 08:48

ik meen dat het zo is dat niet alleen impressive hypp doorgeeft maar ook nog een andere bloedlijn?
maar ik zit totaal niet in de quarters.

heeft de veearts je de myoplast aan geraden?

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:52

Hoi allemaal...

Ook ik heb een bloeduitslag van mijn paard. Is inmiddels van een jaartje terug.
Anamnese: afvallen & stemmingsverschil (hij werd steeds levenlozer). Begon met 1 paard, die heeft de dierenarts gebeld: uitslag bloeduitslag --> Enorm verhoogde leverwaarden/leverbeschadiging. Uiteindelijk waren er 2 paarden op stal die geen leverwaarden verhoging hadden (ik denk meer dan 30 paarden dus...)

Ik heb ook een kleinere uitslag (alleen van de lever) van ongeveer 2 maanden terug...

Electrophoresis
Total protein 78 + ( 55 - 75 ) g/l
Albumin 41 + ( 33 - 38 ) g/l
alpha-1 Globulin 2 ( 1 - 2 ) g/l
alpha-2 Globulin 5 ( 4 - 6 ) g/l
beta-1 globulin 8 ( 5 - 8 ) g/l
beta-2 Globulin 4 ( 3 - 6 ) g/l
gamma globulin 17 + ( 9 - 14 ) g/l

Large Check-up
Kidney:
Urea (BUN) 5.7 ( 3.5 - 7.1 ) mmol/l
Creatinine 134 ( < 177 ) umol/l
Sodium 147 ( 125 - 150 ) mmol/l
Potassium 4.9 + ( 2.8 - 4.5 ) mmol/l
Inorganic Phosphate 0.8 ( 0.7 - 1.5 ) mmol/l

Liver:
Total Bilirubin 27.9 ( 8.6 - 53.0 ) umol/l
ALT (GPT) 13.1 ( 2 - 15 ) U/l
Alkaline phosphatase 176 ( < 450 ) U/l
GGT 84 ++ ( < 30 ) U/l
AST (GOT) 594.4 ( 75 - 600 ) U/l
GLDH 46.3 ++ ( < 12 ) U/l
Albumin 35 ( 25 - 44 ) g/l

Pancreas:
Glucose 3.7 ( 2.8 - 5.2 ) mmol/l
a-amylase <10 ( < 400 ) U/l
Cholesterol 2.4 ( 1.8 - 4.7 ) mmol/l

Muscle:
CPK 437 + ( < 260 ) U/l
LDH 582 + ( < 400 ) U/l
Calcium 3.09 ( 2.3 - 3.4 ) mmol/l
Magnesium 0.93 + ( 0.7 - 0.9 ) mmol/l
Triglycerides 0.3 ( < 0.6 ) mmol/l

Haemogram
Leukocytes 5.8 ( 5 - 10 ) G/l
Erythrocytes 7.07 ( 6.0 - 12.0 ) T/l 1)
Haemoglobin 13.1 ( 11 - 17 ) g/dl
Packed cell volume (PCV) 37 ( 30 - 50 ) %
MCV 53 ( 37 - 55 ) fl
HbE 19 ( 13 - 19 ) pg
MCHC 35 ( 31 - 36 ) g/dl
Thrombocytes 128 ( 90 - 300 ) G/l

Differential blood count
Basophils 0 ( 0 - 2 ) %
Eosinophils 3 ( 0 - 4 ) %
Segmented neutrophils 49 ( 45 - 70 ) %
Lymphocytes 43 ( 20 - 45 ) %
Monocytes 5 ( 0 - 5 ) %
Basophils (absolute) 0 /ul 2)
Eosinophils (absolute) 170 ( 40 - 350 ) /ul
Segmented neutrophils (abs) 2829 - (3000 - 7000 ) /ul
Lymphocytes (absolute) 2498 (1500 - 4000 ) /ul
Monocytes (absolute) 284 ( 40 - 400 ) /ul
Atypical cells 0 ( 0 )
Anisocytosis 0 ( negative )
Polychromasia 0 ( negative )
*** Final report ***

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:12

Wat was de oorzaak ? Leverbot ? St Jacobskruiskruid ?

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:31

Oorzaak tot nu toe nog steeds onbekend. Maar aan de leverwaarden van de andere paarden te zien was het al veel langer aan de gang. Na het bekend worden van alle verhoogde leverwaarden zijn ze alles gaan onderzoeken, maar niks gevonden...

Stal is er 2 maanden later mee gestopt. Ze waren te bang voor dode paarden die ze 's morgens in stal konden vinden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:35

Liepen er schapen op de wei ?
Heeft jouw paard nu nog zulke leverwaardes ?

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:51

Nee, geen schapen op de weide. Zelfs niet eens in de buurt. Was een pensionstalling, overdag buiten, snachts binnen in stal. Er zat nog een pensionstalling naast.

Gelukkig heeft mijn paard niet meer zulke leverwaarden. (hij was b.t.w. een van de paarden die bijna niks had/bijna niet verhoogd).

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:42

Knavia schreef:
Euhh, ik zou die kalium eerst eens even laten nameten op een ander lab, om te weten of dit geen meetfout is. Een kalium van 8 is echt flink te hoog. Dan heb je het over waardes waarbij je mogelijk hartritmestoornissen kan krijgen. Laat dan ook meteen testen op HYPP, de stoornis die bij quarters voorkomt en met je kalium te maken heeft. Als je paard drager is van het HYPP-gen, dan kan je veulen ook drager zijn.

Kalium kan ook vals verhoogd zijn als het serum of plasma waarin gemeten haemolytisch is. (Of er is een verkeerde buis afgenomen.)Dat kan gebeuren bij een moeizame bloedafname... de rode bloedcellen klappen dan kapot waarbij het serum of plasma rood kleurt!!! In dat geval moet je de Kalium over laten prikken! Een kalium van 8 is bij mensen vaak al niet meer met het leven verenigbaar...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:45

catalyst1 schreef:
Potassium 8.0 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l 2),3)
AST (GOT) 265.7 75 - 600 U/l
CPK 200 < 260 U/l
LDH 380 < 400 U/l

Klopt, maar als de kalium door hemolyse was ontstaan, waren de AST, CK en LDH ook verhoogd geweest. Dit zijn nl. enzymen die vrijkomen bij schade aan rodebloedcellen (en spieren). Dus nee, in dit geval is de kalium niet vrijgekomen door hemolyse maar moet er een andere oorzaak zijn. Indien je per ongeluk EDTA bloed onderzoekt ipv plasma of serum, dan krijg je hyponatremie en hyperkalemie, maar ik denk niet dat het VetMedLab, waar deze uitkomst vandaan komt, zó dom is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 10:04

_AJ_ schreef:
Oorzaak tot nu toe nog steeds onbekend. Maar aan de leverwaarden van de andere paarden te zien was het al veel langer aan de gang. Na het bekend worden van alle verhoogde leverwaarden zijn ze alles gaan onderzoeken, maar niks gevonden...

Stal is er 2 maanden later mee gestopt. Ze waren te bang voor dode paarden die ze 's morgens in stal konden vinden...

wat vreemd zeg...bijna alle paarden die daar dus last van hadden?
bij jouw paard is de magnesium verhoogd, geef je zelf magnesium door het voer erbij?
en mag ik vragen of je weet dat je paard genoeg drinkt?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:28

Hier de uitslag van het bloedonderzoek bij mijn paard. Het onderzoek ik uitegevoerd omdat mijn paard allemaal rare bulten over haar hele lijf kreeg.

Test
Large Check up

Kidney:
Urea (BUN) 3,5 - ( 3,5 - 3,7 ) mmol/l
Creatinine 80 ( < 177 ) umol/l
Total protein 56 ( 55 - 75 ) g/l
Sodium 137 ( 125 - 150 ) mmol/l
potassium 6,3 ++ ( 2,8 - 4,5 ) mmol/l
Inorganic Phosphate 0.9 ( 0.7 - 1.5 ) mmol/l

Liver:
Total Bilirubin 19,5 ( 8.6 - 53.0 ) umol/l
ALT (GPT) 25.6 + ( 2 - 15 ) U/l
Alkaline phosphatase 145 ( < 450 ) U/l
GGT 121 ++ ( < 30 ) U/l
AST (GOT) 570,4 ( 75 - 600 ) U/l
GLDH 8.2 ( < 12 ) U/l
Albumin 34 ( 25 - 44 ) g/l

Pancreas:
Glucose 4.8 ( 2.8 - 5.2 ) mmol/l
a-amylase < 10 ( < 400 ) u/l
Cholesterol 2.0 ( 1.8 - 4.7 ) mmol/l

Muscle:
CPK 377 + ( < 260 ) U/l
LDH 672 + ( < 400 ) U/l

Calcium 3.06 ( 2.3 - 3.4 ) mmol/l
Magnesium 0.68 - ( 0.7 - 0.9 ) mmol/l
Triglycerides 0.4 ( < 0.6 ) mmol/l

Haemogram:
Leukocytes 6.6 ( 5 - 10 ) G/l
Erythrocytes 8.57 ( 6.0 - 12.0 ) T/l
Haemoglobin 12.7 ( 11 - 17 ) g/dl
Packed cell volume (PCV) 38 ( 30 - 50 ) %
MCV 45 ( 37 - 55 ) fl
HbE 15 ( 13 - 19 ) pg
MCHC 33 ( 31 - 96 ) g/dl
Thrombocytes 357 + ( 90 - 300 ) G/l

Differential blood count
Basophils 0 ( 0 - 2 ) %
Eosinophils 1 ( 0 -4 ) %
Segmented neutrophils 52 ( 45 - 70 ) %
Lymphocytes 43 ( 20 - 45 ) %
Monocytes 5 ( 0 - 5 ) %
Basophils (absolute) 0 /ul
Eosinophils (absolute ) 53 ( 40 - 350 ) /ul
Segmented Neutrophils (abs) 3390 ( 3000 - 7000 ) /ul
Lymphocytes (absolute) 2799 ( 1500 - 4000 ) /ul
Atypical cells 0 ( 0 )
Anisocytosis 0 ( negative )
Polychromasia 0 ( negative )
Selenium 142 ( 100 - 200 ) ug/l
Vitamine E to follow ( > 1 ) mg/l

Conclusie: Artsen weten nog niet wat ze heeft, wordt nog uitgezocht. Maandag moet ik weer contact opnemen met de internist en dan hoor ik wat er verder gaat gebeuren.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:51

Bovenstaande is dus typisch een uitslag van het VetMedLab (VML) waarbij tijdens het verzenden naar Duitsland, of transport met de koerier, rode bloedcellen kapot zijn gegaan resulterend in verhoogd kalium, gGT en CK.

Tegenwoordig gaat er veel bloed naar dit lab omdat ze een gratis ophaaldienst (koerier) aanbieden en omdat ze gewoon goedkoop zijn. Nadeel is dat ze altijd uitslag geven. Klinkt vreemd, maar je kan beter de Gezondheidsdienst voor Dieren hebben. Die geven bij bloed de hemolyse index aan. Zit je laag, dan weet je dat je uitslagen betrouwbaar, zit je erg hoog dan geeft de GD gewoonweg geen uitslagen, omdat die anders toch te onbetrouwbaar zijn. De GD is echter een stukje duurder dan het VML. Dus, niet te veel waarde hechten aan bovenstaande uitslag en laten hertesten bij de GD. Duurder, maar nog altijd stuk goedkoper dan behandelen voor iets wat je paard helemaal niet heeft.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:10

ellepel schreef:
wat vreemd zeg...bijna alle paarden die daar dus last van hadden?
bij jouw paard is de magnesium verhoogd, geef je zelf magnesium door het voer erbij?
en mag ik vragen of je weet dat je paard genoeg drinkt?

Jah, bijna alle paarden hadden daar last van... Het ene paard meer dan de ander. Maar waarschijnlijk omdat het geleidelijk aan ging is het niet echt opgevallen. Nee, ik gaf zelf geen magnesium door het voer bij. Op dat moment hadden alle paarden een automatische drink bak waardoor de hoeveelheid niet te meten was...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:02

Hallo allemaal,

Hierbij de bloedwaardes van mijn paardje. Ze zijn allemaal te hoog, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Over 2 maanden krijgt ze weer een bloedwaardentest om te kijken of ze gedaald zijn. Het verhaal van mijn paarjde staat in dit topic: [MD] Insulineresistent en bloedwaardes

Monstergegevens:
Nr Identificatie Leeftijd Materiaal
001 Fly 23 jaar Bloed (Paard)
Resultaten:
Onderzoek/
Methode
001
Fly
Referentiewaarde/
Eenheid
Hemolyse index
Analyzer−UV/VIS
0,07 0,00 − 0,10
mmol/L

Q AST (GOT)
Analyzer−UV/VIS
383 200 − 450
U/L

Q CPK
Analyzer−UV/VIS
341145 − 300
U/L

Q LDH
Analyzer−UV/VIS
1946 350 − 925
U/L

Calcium
Analyzer−UV/VIS
3,23 2,40 − 3,30
mmol/L

Magnesium
Analyzer−UV/VIS
0,83 0,75 − 1,25
mmol/L

Cortisol
Chem−lum.
22740 − 170
nmol/L

Q Glucose
Analyzer−UV/VIS
5,9 4,0 − 5,5
mmol/L

Insuline
Chem−lum.
> 300,0 < 10,0
mU/L
Namens GD,
dr. R.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:46

Zo ik dacht dat mijn paard hooge waarden had van insuline.
Wat zijn de klachte bij jou paardje?
De mijne heeft van die rare bulten op haar hele lijf.
En ze is vorig jaar hoefbevangen geweest.
Nu ze op een dieet staat van safe en sound en hooi.
Daar doet ze het goed op.
Je merkt het wel als ze een dag heeft stil gestaan.
Je kan het gelijk merken aan haar bulten.
Zeker toen met al die sneeuw.
Lukte het ons niet om elke dag haar beweging tegeven.
Ze stond wel elke dag buiten maar kon niet logeren of rijden.
En dat merk je gelijk.
Heb toen elke dag haar hooi staan wassen.
Heb me ook aan gewend als ik weet dat ik de volgende dag iets minder tijd heb of er echt heel slecht weer verspelt is dat ik haar hooi een dag van te voren was en klaar zet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:39

Nou idd ik schrok mij ook wezenloos van haar hoge insuline, maar misschien valt het toch nog mee, omdat ze niet helemaal nuchter was toen er bloed werd geprikt. De klachten waren niet eens meer hard kunnen stappen, ze liep heel langzaam en moeilijk. Ook zweette ze als een otter. Gelukkig gaat het sinds een week echt de goede kant op. Het zweten is gestopt door haar Vitamine E en Selenium bij te voeren en elke dag krijgt ze Magnesium Oxide en dat helpt ook heel goed. Ben vandaag zelfs anderhafuur wezen wandelen, want ze had er zelfs zin in. Wel is ze nog lang niet de oude, want draven dat gaat nog heel moeilijk. Ze draaft dan wel aan, maar gaat dan heel kort lopen.

Vervelend dat jouw paardje er ook last van heeft en dat je dan niet de beweging kan geven. Je hebt wel gelijk dat je het al gelijk na 1 dag merkt dat ze dan wat stijver zijn, als ze niet gelopen hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:41

heb je ook een gehele bloeduitslag?
of heb je alleen deze waardes doorgekregen..
de magnesium waarde bij jouw dier is wel goed,waarom moet je dan wel magnesium bij gaan geven?

ohw en nog een vraagje:
hoe oud is jouw merrie en is er ook gekeken of ze cushing heeft?
omdat haar cortisol vrij hoog is en dat komt ook voor bij de ziekte van cushing

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:38

MaiNat schreef:
Nou idd ik schrok mij ook wezenloos van haar hoge insuline, maar misschien valt het toch nog mee, omdat ze niet helemaal nuchter was toen er bloed werd geprikt. De klachten waren niet eens meer hard kunnen stappen, ze liep heel langzaam en moeilijk. Ook zweette ze als een otter. Gelukkig gaat het sinds een week echt de goede kant op. Het zweten is gestopt door haar Vitamine E en Selenium bij te voeren en elke dag krijgt ze Magnesium Oxide en dat helpt ook heel goed. Ben vandaag zelfs anderhafuur wezen wandelen, want ze had er zelfs zin in. Wel is ze nog lang niet de oude, want draven dat gaat nog heel moeilijk. Ze draaft dan wel aan, maar gaat dan heel kort lopen.

Vervelend dat jouw paardje er ook last van heeft en dat je dan niet de beweging kan geven. Je hebt wel gelijk dat je het al gelijk na 1 dag merkt dat ze dan wat stijver zijn, als ze niet gelopen hebben.

Stijver lopen doet ze gelukkig niet.
Wel word ze druker.
En aan de bulten kan ik het merken.
Zweten doet ze inderdaad ook veel meer.
Ik zal vanavond wel eens kijken of ik van mij paardje haar bloed uitslagen uit kan tippie.
Misschien wel interresand om te verlijken.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:18

ellepel schreef:
heb je ook een gehele bloeduitslag?
of heb je alleen deze waardes doorgekregen..
de magnesium waarde bij jouw dier is wel goed,waarom moet je dan wel magnesium bij gaan geven?

ohw en nog een vraagje:
hoe oud is jouw merrie en is er ook gekeken of ze cushing heeft?
omdat haar cortisol vrij hoog is en dat komt ook voor bij de ziekte van cushing

Fly is een shetlander van 23 jaar en voordat de test afgenomen werd dacht de dierenarts idd ook aan Cushing, gezien haar zweten en lange vacht. Na de test twijfelde de dierenarts er nog steeds aan, maar hij houd het toch op Insuline Resistentie, denk dat ik daarom over 2 maanden ook weer opnieuw moet prikken om te kijken of ze echt geen Cushing heeft. Doordat ze zo moeilijk liep (nog steeds ook nog een beetje) schreef hij Magnesium Oxide voor, omdat hij bij hoefbevangen paarden hele goede resultaten had gekregen door dit erbij te voeren. Ik moet wel zeggen dat het wel werkt (al is het geen wondermiddel)
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 28-01-10 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:19

@ Rashja gelukkig dat jouw paardje al wat drukker wordt, dat lijkt me wel een goed teken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:47

cushing en IS ligt wel dicht bij elkaar, en veel cushing paarden hebben ook iets met suikers,dat klopt wel.
het word ook wel vaak verward met elkaar,dus zeker goed dat je nog een keer laat testen
ben benieuwd hoe het verder gaat, en fijn dat de magnesium zo goed werkt