[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:06

Bij mij was de castratie 150 euro totaal, hierbij is het op stal gebeurt. Het gebeurt dan inderdaadn nietgeheel steriel (zoals in de kliniek), maar het werd door de veearts allemaal heel goed ontsmet. Alles werd gewassen met betadine en met speciaal spul voor er geopereerd werd. En je paard kan gewoon blijven staan (in een roesje). Na een half uur liep mijn paard weer. Hij staat nu in de wei, kon er vandaag niet heen wel rot.. Ga hem morgen weer afspuiten! Ik hoop niet dat het bij Noah ook gaat ontsteken, daar zit ik niet echt op te wachten.
Lukt het een beetje christel met het afspuiten en neemt de zwelling nu af?

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:01

hey noah, de zwelling neemt gelukkig weer af, het is al een stuk minder aan het worden. Het afspuiten heb ik nou drie keer gedaan en hij is hartstikke braaf. Maar ik ga dit weekend weg, dus ik hoop maar dat het goed blijft gaan. Ik kan hem nu niet meer afspuiten. Jij ook sterkte!! Spreek je maandag weer.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:44

Hallo, ik zie dit topic nu pas..
Ik heb nu 4 weken geleden een 2,5 jarige gekocht.
Hij is in Augustus gecastreert.
Nu is de ene kant helemaal dicht, alleen de andere kant..
De wond is roze van kleur alleen komt er allemaal pus uit. Ook zitten er allemaal harde korsten op.
Dit moet ik van de oude eigenaresse er iedere dag vanaf halen met babydoekjes, zodat de wond weer mooi schoon is.
Dit vond mijn paard allemaal best. tot 2 dagen geleden.
Hij probeert nu te trappen als je er ook maar naar wijst.
Toch heb ik doorgezet en kon ik het een beetje schoonmaken,
(het zag er niet dik of ontstoken uit)
Vanmorgen weer het zelfde liedje..
Heeft iemand hier ervaring mee en evt, tips?
Ik ken dit paard natuurlijk nog niet helemaal dus weet niet of hij nou echt pijn heeft of dat het uitproberen is..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:24

aah even mn zenuwen beetje kwijt hoor, heb zostraks de vee arts gebeld en als t goed is gaat nitro dinsdag plat! nou ja dat hoop ik iig, ben zo bang dat hij flipt van de verdoving

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:01

0maris0 schreef:
Hallo, ik zie dit topic nu pas..
Ik heb nu 4 weken geleden een 2,5 jarige gekocht.
Hij is in Augustus gecastreert.
Nu is de ene kant helemaal dicht, alleen de andere kant..
De wond is roze van kleur alleen komt er allemaal pus uit. Ook zitten er allemaal harde korsten op.
Dit moet ik van de oude eigenaresse er iedere dag vanaf halen met babydoekjes, zodat de wond weer mooi schoon is.
Dit vond mijn paard allemaal best. tot 2 dagen geleden.
Hij probeert nu te trappen als je er ook maar naar wijst.
Toch heb ik doorgezet en kon ik het een beetje schoonmaken,
(het zag er niet dik of ontstoken uit)
Vanmorgen weer het zelfde liedje..
Heeft iemand hier ervaring mee en evt, tips?
Ik ken dit paard natuurlijk nog niet helemaal dus weet niet of hij nou echt pijn heeft of dat het uitproberen is..

Fue's wond is na meer dan een maand ook nog niet helemaal dicht. De ene kant is wel dicht, de andere kant is nog open, ook roze
met pus. Gewoon afspuiten, Fue is het nu helemaal gewend en vind het niet erg. Ik zou er wel misschien even de da erbij halen, en ik zou
het eerder afspuiten dan met babydoekjes het schoonmaken. Als het er niet goed uitziet de da erbij halen, misschien wel een infectie, of
moet het gewoon even van binnen schoon gemaakt worden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:03

@ elinex21: Haha dat zal toch wel niet? Gaat vast wel goed joh! Succes ermee, komt wel goed.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:07

@Essssss Het ziet er wel goed uit, En spuit jij af met koud water?
En hoe staat de straal? Hard-zacht ertussen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:45

zijn een week oudere broer ging er ook dwars tegenin Bloos vandaar mijn angst, en ook nitro kan erg raar op dingen reageren. maar dankjewel Lachen komt ook vast wel goed maar ben blij als t 8er de rug is

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:20

Hoe duur is ongeveer een castratie ??

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:21

Noah2006 schreef:
Bij mij was de castratie 150 euro totaal, hierbij is het op stal gebeurt. Het gebeurt dan inderdaadn nietgeheel steriel (zoals in de kliniek), maar het werd door de veearts allemaal heel goed ontsmet. Alles werd gewassen met betadine en met speciaal spul voor er geopereerd werd. En je paard kan gewoon blijven staan (in een roesje). Na een half uur liep mijn paard weer. Hij staat nu in de wei, kon er vandaag niet heen wel rot.. Ga hem morgen weer afspuiten! Ik hoop niet dat het bij Noah ook gaat ontsteken, daar zit ik niet echt op te wachten.
Lukt het een beetje christel met het afspuiten en neemt de zwelling nu af?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 20:20

@Maris; vooral NIET de kortjes eraf halen! Zo krijgt de wond juist geen kans van genezen, de korstjes dienen ter bescherming van vuil en bacterien. Als je die eraf haalt krijg je dus ontstekingen. Bij Noah is nu de zwelling helemaal weg en zit er een grote korst op. Gewoon van af blijven dus, en dan komt alles goed zei de dierenarts. Die raadde mij in het begin ook aan vooral niet aan de korstjes te zitten. Het beste wat je even kan doen is afspuiten met leidingwater, niet direct op de wond en de straal naar beneden richten zodat je het vuil eruit spuit. Daarna kan je er wat betanine zalf opsmeren, zodat de wond weer kan herstellen.En verder gewoon vanaf blijven is het beste wat je kan doen! Succes!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:37

@ Maris: idd zeker niet de korstjes eraf halen. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom het zo lang duurt (vanaf augustus) voordat die wond geneest.

Met Adonis gaat het super, alles is een stuk minder dik en hij rent weer als een malle door het land. Hij is ook weer een stukje aangekomen. Dus het afspuiten is niet voor niets geweest. Op de derde dag zag je het al slinken. Lachen

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:40

@ Maris: Ja alles gaat helemaal goed. Ja, ik spuit gewoon af met koud water, is Fue inmiddels helemaal gewend. Eerste keer vond ie wel een beetje eng, maar nu niet meer. Anders kan je altijd één voet optillen als die wilt schoppen, en dan gewoon afspuiten.

@ Eline: Oh vandaar, dat gaat denk ik wel goedkomen. Hopen dat hij niet flipt, lekker geruststellen, van te voren lekker verwennen, en gewoon duimen!

Mijn castratie koste ( Hier in Spanje dan! ) 250 euro. Hele goede nazorg, op kosten van de da, wat heel erg belangerijk is de nazorg. Is de nazorg niet goed, kan het nogwel is slecht aflopen, castratie is ook heel goed verlopen, in zijn stal liggend gedaan, met verdoving. Verder hebben we veel info gekregen, de medicatie, en hij kwam nog een paar keer langs en mochten bellen wanneer het nodig was.

Fue is weer de oude, voor het eerst een buitenrit gemaakt, en dat ging erg goed. Hij gedraagt zich nu gewoon als een ruin, maar stiekem denkt ie nog wel is dat ie een hengst is, maar dat zijn nog voorbijschietende hormoontjes, die verdwijnen wel.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:35

oke de zenuwen beginnen Bloos vee arts komt deze ochtend al om nitro te castreren, dus hopelijk straks een goed verslag Bloos

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:13

En, Alles goed gegaan??

Die van mij (nu 1.5) gaat volgend voorjaar onder het mes.

Ik heb twee weken geleden een castratie gezien. Dit was voor mij wel goed, weet ik te minste wat ons te wachten staat. Overigens werd bij deze hengst maar 1 snede aan de buitekant gemaakt waardoor beide ballen zijn verwijderd. Beter, want er hoeft ook maar 1 wond te genezen. Wel twee gaatjes in het buikvlies, maar die werden door deze arts netjes met een draad dichtgebonden. Hij vertelde daar overigens bij dat dit ook vaak open gelaten wordt, omdat een draad lichaamsvreemd is en dus soms complicaties geeft. De arts gaf heel veel uitleg, ook omdat er studenten bij aanwezig waren. Dus erg interessant. Hij gaf overigens ook aan dat lopen goed is, te veel uitspattingen juist niet. Niet afspuiten, alleen als er een zwelling optreedt. En dan nog rustig, niet een straal erop.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:20

Nou ben benieuwd hoe het gegaan is!! Noah is nu een weekje geleden geholpen en hij is weer helemaal de oude. Er zitten nog wel wat korsten op, maar de zwelling is helemaal weg.
Er is ook bij hem 1 snee gemaakt en daarna zijn de ballen er met 2 sneden uitgehaald en gehecht met verteerbaar hechtdraad. De wond hebben ze ook open gelaten, en dit is maar goed ook want er kwam nog een hoop troep uit. Hij is ook 1,5 en zo mak als een lammetje, maar nu kan hij naar een stal bij mij in de buurt. Ik heb het idee na de castratie dat we meer aan elkaar gehecht zijn geraakt. Je beleeft toch wat met zo'n dier, ik hoop het nooit meer mee te maken. Het is toch een triest gezicht als je paard bijna in elkaar zakt door de verdoving.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:40

@ Eline: Ben benieuwd hoe het is gegaan!

Hmm bij Fue spoot ik gewoon af, niets aan de hand. Het werd me ook aangeraden, dus daar veranderd mijn gedachte niet over. Bij Fue is alles weer normaal, met 5jarige leeftijd zijn hengstenkwaaltjes al kwijt, zwellingen zijn weg, en het is bijna dicht. Ziet er gezond uit, ben erg blij met de da, hij is nog verschillende keren lang geweest.

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:52

Hoi allemaal!
Weet iemand een site/emailadres/nummer van de castreur in lelemerveld?
Ik zoek een betrouwbare castreur die het staande doet op het land. (liefst niet voor hoge prijzen als 400 euro en dergelijke)

Als je me kunt helpen aan zo'n castreur, laat dan een pm achter Haha!
Alvast bedankt!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:57

alles is goed gegaan vandaag Haha!

was eerst een gehaast, vee arts belt..je moet handoeken emmers lauw water en een longeerlijn hebben. alleen had mn vriend de auto mee waar alles in zat dus thuis nog van alles snel opgezocht ( bij de pony's hebben we geen voorzieningen) en snel heen. vee arts was er gelukkig nog niet, dus ik snel met wit halster naar nitro, maar ja raar paard als het is..doodeng zo'n ding. toen paars halster gepakt maar t was al mis, vee arts was inmiddels ook gearriveerd trouwens. na paar minuten rustig in het land gestaan te hebben was het weer goed en kwam nitro bij me staan. hem apart genomen naar voorste land waar hij alle kanten opstuiterde..en toen de vee arts hem de spuit in de hals duwde was het weer mis, maar dat verwachte ik ook. dus met wat geduld konden we ook die leegspuiten en al snel werd nitro suf, infuus sprong hij nog wel iets weg, maar dat was niet ver en daarna ging hij ook liggen en de castratie zelf ging verder hartstikke netjes. wel heeft het erg lang geduurd voor hij overeind kwam, tenminste..ik vond het lang Bloos half 1 was hij klaar en kwart voor 3 kwam hij pas overeind, hoe lang duurde dit bij jullie paarden ongeveer? ik heb trouwens antibiotica poeder voor over de biks, want spuiten lukt toch niet.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:51

bij adonis was er ook maar 1 wond. En die ziet er nu keurig uit. Afspuiten heb ik pas gedaan toen het dik werd. Hij heeft wel heel veel gelopen, maar dat komt omdat hij dag en nacht op het land staat.
Adonis stond al binnen een paar seconden toen de kluisters van zijn benen af waren gehaald, dat ging dus heel snel.. Nu is hij weer lekker alert en fris en hij is nog steeds blij als ik kom Knipoog komt waarschijnlijk door het voer Tong uitsteken

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:56

@ Eline: Jammer van dat misgaan enzo, maar voor de rest gelukkig goed verlopen, heel goed! De hopen dat snel de zwelling weg gaat, en alles weer helemaal goed komt. Bij Fuego weet ik het niet precies, ik weet wel dat ik precies kwam een uur nadat de da weg was, en toen stond Fue alweer staand in zijn stalletje, met suffe oogjes.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:28

ja ik dacht dus dat een uurtje normaal was. was t enige wat ik me van een van mijn andere ponys nog kon herinneren.

vee arts heeft trouwens mijn shet klophengst ook verdoofd en gevoeld of die andere bal te vinden was maar ziet er naa ruit dat t een dure buikoperatie in utrect gaat worden.

is fuego al erg veranderd qua karakter trouwens?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:28

Da's niet zo best, wat was er dan aan de hand, 1 bal blijven zitten?

Ja Fuego is heel erg veranderd! In zijn hengstentijd, hinnikte die alsmaar door, nu doet die dat nog heel af en toe. Hij werd helemaal wild als er een merrie in de buurt was, of probeerde los te komen en steigerde als ik langs de weilanden met merries liep, maar nu niet meer gelukkig en loopt hij braaf mee. Onder het zadel heb ik nog maar één keer met andere merries in de buurt gereden. En als ze bij je in de bak rijden, fokt die zich nog steeds best wel op, maar nog wel te houden. Dat gaat ook wel weg, maar dat kan nog wel eventjes duren. De buitenrit met hem en de andere erbij ging iig wel heel erg goed! Maar hij is dus al bijna al zijn hormoontjes kwijt geraakt, nog even wat tijd geven, gaat de rest ook wel weg.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:59

ik ben zo bang dat nitro echt zo n sloompie wordt Bloos hij is al niet een van de snelsten met wandelen Bloos hengstengedrag had hij dus zo goed als niet, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn Lachen

zefier (klophengstje) had 1 hele grote bal, die is 2 maand terug eruit gehaald. maar nu kon de vee arts de 2e bal niet vinden. hij dacht zelfs dat er misschien niet eens een zat, maar ja zefier is nog wel op en top hengst qua gedrag

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:45

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor met Noah. Net toen ik dat dacht, en ik met hem aan het wandelen was schrok hij van een traktor en sloeg hij op tilt. (gelukkig dacht ik Nagelbijten / Gniffelen)