Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:38

Jcristina: Ik snap je verhaal over de 1 mg, daar kan je natuurlijk zowiezo stapsgewijs naar toewerken en dat dan daarna 4 tot 8 weken aankijken. Het ligt er ook een beetje aan hoe erg je paardje er aan toe is denk ik. Als het allemaal op het moment erg heftig is en eigenlijk onhoudbaar, dan denk ik dat ik met die kleine stapjes van 5 dagen per keer de dosis via 0,75 naar 1,0 zou toewerken en dan de situatie aan kijken. Als je zegt eigenlijk heeft ze niet zo heel veel problemen dan zou ik het stabiliseren op 0,5 mg en kijken hoe ze daar van wordt en pas later evt verhogen met de ministapjes.

Mysa: ze kunnen een aantal dingen uit het bloed afleiden, met name de suiker, en inderdaad de dingen die jezelf al noemde: paarden met cushing hebben vaak ook insuline resistentie en dat kunnen ze ook proberen af te leiden uit het bloed. De test die jij noemt met het inspuiten is gewoon heel gevaarlijk voor paarden die al regelmatig hoefbevangen zijn geweest. Dus die moet je eigenlijk niet willen voor de veiligheid van je eigen paard en als je een goede arts hebt dan zal die dat ook niet willen voor een paard dat "zo makkelijk" hoefbevangen is.
Sterkte in ieder geval. Hopelijk krijg je wat meer duidelijkheid.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:19

bij mijn paard hebben ze gisteren bloed afgenomen en dit wordt nu onderzocht. Ben benieuwd wat ze vinden en nu is het even afwachten eer dat we de uitslag hebben . Ze heeft hem gisteren al wel een vitaminesuplement voorgeschreven en daar ben ik vandaag mee begonnen .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:17

Wat een zeldzame ziekte zeg.. er duiken steeds meer slachtoffers op hé...?
Ik ga eens overleggen of ik overkan stappen van parlodel op pergolide..

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:42

Mijn pony is vanmorgen in geslapen........het werd een lijdensweg, en dat wilden we niet................ Huilen .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:47

Wat ontzettend naar voor je, maar ook heel erg dapper dat je hebt besloten je pony niet langer te laten lijden. Ach gut
Ik neem aan dat hij dus niet verbeterde? Ik vind het echt heel verdrietig en sneu. Maar je hebt wel je best voor hem gedaan en het is een heel dapper besluit om als het niet langer gaat er mee te stoppen. Heel erg veel sterkte met je verlies.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:48

Lovemischa schreef:
Mijn pony is vanmorgen in geslapen........het werd een lijdensweg, en dat wilden we niet................ Huilen .

Ach wat vreselijk rot voor je, maar het is wel zo eerlijk naar het paard om hem te laten gaan. Een lijdensweg moet niet. Ik heb wel bewondering voor je beslissing, dat zal echt vreselijk moeilijk voor je zijn geweest. Ik wens je heel veel sterkte.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:24

@ Lovemischa,
Heel veel sterke , in deze nare tijd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:12

Sterkte Lovemischa.. een erg verdrietige maar moedige beslissing Verdrietig

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:53

Ook sterkte van mij gewenst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:07

En nu wat foto's van vorige week zaterdag van onze Willy die samen met mijn Whiz en onze 2 jonge paarden en de rest van de kudde voor het eerst de wei weer in gingen:

(Als je klikt wordt de foto groter en kan je ook in het fotoboek kijken)
Eerst nog even in de paddock: graven naar Australie??
Afbeelding
Los in de wei en daarna....
Snel snel naar de nieuwe paardjes:
Afbeelding

Bij Arkos en Aristocraat: controle
Afbeelding

Geintje van Wil na het rollen:
Afbeelding

Afbeelding
Met Whiz!!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:59

Lovemischa.. héél veel sterkte...!! Knap dat je deze beslissing heb genomen, verder lijden blijft hem nu bespaard!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:05

Fargo: leuke foto's! Ik zou mezelf ook onder controle houden bij iemand die arkos- en al helemaal- aristocraat heet Koe Whizard is ook een mooi paard!
De krullen bij willy zijn echt overduidelijk! En nog steeds, gaan die er van het zomer uit, denk je? En allebei zijn achterbenen zijn dik of lijkt dat zo op de foto?

Met mijn pony zijn er nog geen veranderingen, het spelen lijkt weer minder te worden en hij is zijn wintervacht ook nog niet kwijt. Afgelopen week begon hij met knarsetanden tijdens grondwerk.
Ik zal proberen een foto te plaatsen van vandaag.

en ireen- hoe is het met jouw paard?

Afbeelding

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:24

Jcristina: willy heeft op zich ook wel een paar stevige benen hoor, maar inderdaad met name zijn rechter achterbeen is meestal wat dikker door jarenlange problemen met mok en regelmatig terugkeren van olifantsbeen waardoor de lymfeklieren op een gegeven moment beetje dikker blijven. Links achter valt meestal wel mee..

De krullen gaan door de zomer heen meestal wel nog wat meer weg, hij zit nu al wel redelijk dun in zijn haar ook al heeft ie krullen, eerst was het echt een dikke bontmantel die hij aan had met stevige krullen erin Knipoog
Arkos en Aristocraat zijn onze jonge paarden die op termijn willy's werk over zullen nemen.. Gelukkig doet willy het voorlopig weer heel erg goed; hij is de leider van onze kudde dus de nieuwelingen Arkos en Aristo werden even "gekeurd".
Dank je voor compliment voor Whiz Haha! Bloos Bloos Hij is mijn mooie schatje (wat klinkt dat he, maar 't is wel zo!). Wordt 8 mei 5jaar oud.

@Lovemischa Nogmaals heel erg veel sterkte, we denken aan je hoor!

Jcristina: Ik vind jouw paardje er op de foto's al best redelijk uitzien. Je ziet de bobbels wel rond de ogen en de ogen staan nog niet helemaal fit, maar ze zien er niet echt vies of heel triest uit. Af en toe krijg je gewoon ook nog een dip hoor ook als ze de goede kant uitgaan. Geduld houden en volhouden. En rustig laten werken, zoveel als hij aan kan. Kan ook gewoon wandelen zijn op de mindere dagen hè? Sterkte in ieder geval.

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:18

Zo trof ik hem elke morgen aan. Als hij zijn eten op had ging hij liggen. Ik kon het niet langer aanzien en moest hem wel uit zijn lijden laten verlossen.........

Als houden lijden wordt,
wordt laten gaan houden van

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Als ik deze foto's weer zie weet ik zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt, die laatste foto..........hij kijkt me smekend aan lijkt het wel. Ik hoop dat hij nu zonder pijn is............ik ben nog kapot van verdriet, leeg en down..........

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:47

Jemig lovemischa, dat is echt ernstig! Inderdaad verschrikkelijk om te zien en gelukkig duidelijk genoeg om een keuze te maken. Goed van je hoor, dat je de knoop doorgehakt hebt.
Hoe lang deed hij dit al zo?

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:25

jcristina schreef:
Jemig lovemischa, dat is echt ernstig! Inderdaad verschrikkelijk om te zien en gelukkig duidelijk genoeg om een keuze te maken. Goed van je hoor, dat je de knoop doorgehakt hebt.

de laatste week. Als hij in de wei sotnd lag hij niet, maar stond hij steeds te wiebelen. Hij durfde niet gaan liggen had ik het idee omdat hij wat bang was voor de ruin die er bij in stond. Alleen wilde hij ook niet, anders had ik hem apart gezet. Als hij zijn eten op had ging hij zo liggen. Die blik in zijn ogen...............ik kon niet anders dan afscheid van hem nemen, ook al was ik daar nog niet aan toe.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:29

Ach wat zag ie er verschrikkelijk sneu en lief uit. Dat moet voor jou toch hartverscheurend en verschrikkelijk zijn geweest om hem zo aan te treffen. Ach gut Heel veel sterkte weer. Het is toch een onwijs groot gemis zo ineens.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:58

Lovemischa schreef:
jcristina schreef:

de laatste week. Als hij in de wei sotnd lag hij niet, maar stond hij steeds te wiebelen. Hij durfde niet gaan liggen had ik het idee omdat hij wat bang was voor de ruin die er bij in stond. Alleen wilde hij ook niet, anders had ik hem apart gezet. Als hij zijn eten op had ging hij zo liggen. Die blik in zijn ogen...............ik kon niet anders dan afscheid van hem nemen, ook al was ik daar nog niet aan toe.

Er aan toe zijn om afscheid te nemen ben je nooit als je van zo'n dier houd..
Ik ben ook sinds bijna 2 jr mijn allerbeste/liefste/mooiste paard kwijt.
Geen paard kan haar vervangen!!
Nét na het verliezen van dit paard werd Luna hoefbevangen.. ook daar hebben we over nagedacht om haar in te laten slapen.. Toen was ik dus bijna alle 2 mijn paarden kwijt in 2wkn tijd.. Verdrietig Verdrietig

Wat je nooit kwijt raakt zijn mooie herrinneringen... Ach gut
Sterkte... Ach gut

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:53

Volgensmij is het de enige juiste beslissing geweest Lovemischa.. Ik vind het moedig van je en hoop dat ik ook zo sterk ben om op tijd afscheid te nemen als het zo ver is.

Lief koppie heeft je pony Jcristina! Vervelend dat je nog geen verandering ziet..
Met Evita gaat het erg goed! Over de pergolide heb ik soms wel mijn twijfels, ze krijgt het nu 5,5 week en ik zie nog steeds niet de veranderingen die ik zou willen zien. De bulten boven haar ogen, dikke nek en buik en lange haren op de hals zijn niks veranderd..
Ze is wel redelijk goed verhaard en ze is erg vrolijk, maar als ik heel eerlijk kijk begon die periode al voordat ze aan de pergolide begon (het begin van de lente..). Ik blijf het sowieso nog een aantal weken geven en dan komt de veearts nog eens kijken.

Aanstaande woensdag gaat Evita de "grote" merriegroep in.. Ik vind het zelf nog een beetje eng. Nagelbijten / Gniffelen Clown Eigenlijk zou ze samen komen te staan met een 30jarige fjord en een merrie die geopereerd wordt aan haar hoef, maar de fjord is verhuisd en de operatie en het verloop daarna is nog heel onzeker.. wat zou betekenen dat Evita waarschijnlijk alleen blijft staan, en dat vind ik ook weer sneu.
Ik denk dat ze het wel aan kan op dit moment, ze is veel pittiger en geinteresseerder geworden richting andere paarden en gelukkig staan er geen echte jagers tussen.
Ik zal kijken of ik ook weer eens wat foto's van haar kan maken Lachen

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:21

Ja leuk ireen- foto's! Ik ben heel benieuwd hoe de vacht eruitziet. Misschien is het wel heel goed -met een grote groep op de wei- voor je pony! De kans is groter dat er een echt maatje tussenzit en als ze veel spelen is het psych en lichamelijk goed, je kunt haar er altijd nog weer weghalen immers. Wel spannend.

Bello- heb je al uitslag?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:26

Ik val even dit topic binnen.

@lovemischa Hee meis Ik heb de fotoos gezien van Diego. Ik kan het nog steeds niet geloven dat hij er niet meer is. Als ik die ligfotoos zie weet ik dat je echt de goede beslissing hebt genomen. Die ogen.........Heb er tranen van in mijn ogen.
Jammer dat lumorko hem niet meer zal zien.

Lovemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:43

Ja, erg hè, die foto's. Ik had ze voor de d.a gemaakt, dat hij kon zien hoe hij er 's morgens bij lag. Ik weet ook zeker dat ik de juiste beslissing heb genomen..........hij kon niet meer. Als hij al aangaf dat hij pijn had was het ook wel al heel erg, hij was een bikkel, gaf niet gauw aan dat hij ergens last van had.
Ik vind het ook erg jammer dat hij Lumorko niet meer gaat ontmoeten in Juli............

Wie heeft er nog belang bij 2 strips Pergolide? Ik geloof dat er nog 17 tabletten inzitten (moet ik even nakijken)
Voor 10 euro stuur ik ze op. (ik betaal 39,- voor 30 tabletten)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 00:00

Ireen: Hou haar wel goed in de gaten in de merriegroep: stress en het bij nieuwe paarden zetten kunnen een terugval bij cushing paarden veroorzaken. Stress moet bij cushing paarden zoveel mogelijk voorkomen worden omdat dit direct effect op het lichaam heeft en ze hebben immers al een teveel aan stress hormoon. Hoe lang zit je nu op de dosis waarop je moest zitten? Is dat al 5,5 week of ben je in totaal nu 5,5 week bezig? Geduld is een schone zaak in dit soort gevallen. Het feit dat ze weer fitter en energieker en pittiger is kan wel degelijk door de pergolide komen. En het verharen dat goed doorzet kan ook daaraan gerelateerd zijn (kan, hoeft niet..). Bij ons werden met name de ogen ook schoner en deze traanden niet meer en werden helderder en gingen de kuiltjes boven de ogen langzamerhand weer terug komen.
Willy is er slecht aan toe geweest, maar hij was nooit hoefbevangen geweest, de jouwe wel dacht ik? Dat betekent toch dat haar cushing behoorlijk heftig is (geweest) en het kost gewoon tijd om de hormonen weer op orde te krijgen. Ik hoop dat het toch doorzet en dat ze zich in ieder geval zo fit blijft voelen. Willy werd ook weer vrolijker en zelfverzekerder en veel socialer en opener dan hij daarvoor was door de pergolide en de magnesium. De magnesium helpt ook voor de dikke stijve nek/manenkam.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:37

Evita is ook nooit hoefbevangen geweest, gelukkig.. maar haar manenkam en bult boven de staart zijn wel duidelijke waarschuwingstekens geweest en ook de hoefsmid vond dat ze een wat verbrede witte lijn had, dus we denken dat ze er dicht tegenaan heeft gezeten.

Je hebt inderdaad gelijk dat ze nog niet 5,5 week op deze dosis zit.. Ze zit pas 2,5 week op de dosis van 1 mg. Ik ga zeker nog een tijd door met de pergolide en wil misschien inderdaad iets te snel resultaat zien Lachen
Magnesium krijgt ze inmiddels ook al een tijdje.

De plannen wat betreft de wei zijn ook weer veranderd Bloos De merrie met de hoefoperatie mag toch het land op en wordt pas in juli geopereerd, dus ze gaan nu met zijn tweetjes. Het andere paard is een lieve oudere merrie en heeft ook zo haar beperkingen, dus ik denk dat dat wel een goede combinatie is. Voor haar is het ook wel fijn dat ze niet alleen hoeft te staan, want zij kan zeker nog niet de grote groep in.

Evita heeft een hele bijzondere vriendschap gehad met een oudere tinkermerrie. Ze stonden altijd samen, maar zij is vorig jaar overleden. Eigenlijk is Evita daarna best wel achteruit gegaan, zowel op het gebied van gezondheid als in het contact met andere paarden.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 07-05-08 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:39

Lovemischa wat een moedige beslissing van je, maar wat ik zo zie op de foto's wel de juiste beslissing.
Ik weet hoe moeilijk zo'n beslissing is en je doet het voor je paard.
Veel sterkte de komende tijd. Ach gut

Als tegenhanger hiervan kan ik melden dat het met Rava erg goed gaat.
We zijn net terug van vakantie en meteen van schiphol naar stal, en hier zag ik een verhaarde(oke hier en daar nog lang haar), vrolijke pony.
Ondanks dat mijn zus alles verzorgde maak je je toch wel zorgen maar onterecht.
Ik had 3 kantjes A4 voor haar gemaakt met alle instructies over medicijnen, hooi, land enz. ze zal wel hebben gedacht. Bloos
Zal deze week weer eens wat foto's plaatsen.

Ireen fijn dat ze toch met z'n 2 op het land kunnen.