Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:00

oke raar nieuws vandaag...onze hengst heeft nu hetzelfde, en hij is 4 jaar oud en dus niet onder de 18 maanden waar zo aan vast gehouden wordt. hij stond ook een enorm stuk verder dan onze veulens, en een ander dorpje zeg maar..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:01

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:05

het komt wel heel dichtbij.. gelukig word polly veel in de gaten gehouden (ze woont voor een kleine nieuwbouw wijk).

nogmaals veel sterkte

oeh eng

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:06

@elinax: wat raar! En wat afschuwelijk!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:07

elinax21 schreef:
oke raar nieuws vandaag...onze hengst heeft nu hetzelfde, en hij is 4 jaar oud en dus niet onder de 18 maanden waar zo aan vast gehouden wordt. hij stond ook een enorm stuk verder dan onze veulens, en een ander dorpje zeg maar..

Nee dat meen je niet! Wat vreselijk, echt vreselijk voor je. Stond hij in een heel ander dorp? En bij andere paarden? Wat zegt de arts?

Dit is allemaal niet meer te bevatten...het lijkt wel of iets om zich heen dood en verderf zaait...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:10

de vee arts heeft vanavond bloed afgenomen dus dat wordt onderzocht..en verder heeft hij allemaal spuiten gehad en krijgt hij nu ook vit. e en seleen over zijn biks... hij stond samen met een andere pony van mij wel zo'n 6 km verder dan de veulens

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:12

jeetje elinax21, houdt het dan nooit op voor je, heel veel sterkte!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:14

jezus elinax....wat verschrikkelijk! ik hoop dat het goed gaat komen met je paardjes die nog leven..

wéér zo raar en apart, dat het een getroffen paardje is van dezelfde eigenaar maar wel in een ander weiland.
lijkt wel toch een overdraagbaar virus of iets

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:23

Jeetje Elinax: het houd niet op bij jou zeg! Dit is echt zenuwslopend voor je. Alsof je nog niet genoeg hebt gehad.
Wel vreemd ja, dat het een hele andere wei is, maar wel dezelfde eigenaar.

Elinax, zie jij overeenkomsten van de weide van de hengst en de veulens?
Hoe gaat het nu met de 2 veulens?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:28

elinax21 schreef:

Bloos!

wat erg voor je!
veel kracht toegewenst.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:35

@elinax>wat vreselijk voor je!!heel veel sterkte!!

hier een antwoord van weer een andere dierenarts op een mail.
Ik weet inderdaad wel iets meer over het beeld
atypische
myopathy maar moet ook teogven dat heel veel hierover niet bekend is.
Wat
van belang is, is dat paarden met volledige weidegang in de herfst op
zoek
gaan naar alternatieve voedingsbronnen, gewoon omdat het gras haast
geen
voeding meer bevat het ook niet meer groeit. In deze speurtocht naar
voeding gaan paarden dingen eten die ze normaliter niet eten, en de
kans
bestaat dat ze ook "ongezonde" bronnen gaan aanspreken.In de
bestrijding is
niet opstallen het belangrijkste maar vooral voldoende bijvoeren.
Goed hooi
en evet krachtvoeding zodat ze met een volle buik over de wei
hobbelen.
Opstallen 's nachts en ze dan bijvoeren geeft al een goede
preventieve
werking, of een hooiruif in de wei plaatsen zodat ze de gehele dag
kunnen
knabbelen.

Geen reden voor paniek ! Gewoon logisch blijven denken.

Hopelijk heb je hier iets aan....

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:07

ojas schreef:
@elinax>wat vreselijk voor je!!heel veel sterkte!!

hier een antwoord van weer een andere dierenarts op een mail.
Ik weet inderdaad wel iets meer over het beeld
atypische
myopathy maar moet ook teogven dat heel veel hierover niet bekend is.
Wat
van belang is, is dat paarden met volledige weidegang in de herfst op
zoek
gaan naar alternatieve voedingsbronnen, gewoon omdat het gras haast
geen
voeding meer bevat het ook niet meer groeit. In deze speurtocht naar
voeding gaan paarden dingen eten die ze normaliter niet eten, en de
kans
bestaat dat ze ook "ongezonde" bronnen gaan aanspreken.In de
bestrijding is
niet opstallen het belangrijkste maar vooral voldoende bijvoeren.
Goed hooi
en evet krachtvoeding zodat ze met een volle buik over de wei
hobbelen.
Opstallen 's nachts en ze dan bijvoeren geeft al een goede
preventieve
werking, of een hooiruif in de wei plaatsen zodat ze de gehele dag
kunnen
knabbelen.

Geen reden voor paniek ! Gewoon logisch blijven denken.

Hopelijk heb je hier iets aan....

Misschien heb je wel gelijk, al heb ik er geen verstand van.. Maar als paarden gewoonlijk het hele jaar op het land staan,en zoals de hengst van Elinax,-denk ik(!)- zal deze al een paar jaar achter elkaar op het land hebben gestaan(of iig wel eens rond dit seizoen) , en nu opeens gebeurt er veel raars..

Persoonlijk vind ik het wel reden voor paniek..Maarwie ben ik..

Succes Elinax!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:09

Elinax, wat vreselijk voor je!!! Hoe kan dit toch???? Je zal bijna aan een virus denken, ja..... Ik hoop dat je hengst het gaat redden. Heel veel sterkte en ik duim voor je dat je overgebleven paardjes het overleven.

Ojas, ik wil geen paniek zaaien (heb zelf ook een weidepaard), maar de paarden in Hollandsche Rading hadden onbeperkt hooi, volgens mij. Laetitia en Tinkerloos, dat klopt toch?

Het lijkt me ook dat ze de bomen/beplanting/paddestoelen e.d. zouden moeten onderzoeken rondom de weilanden van de getroffen paarden. Er moet toch ergens een link zijn, als ze het lichamelijk niet kunnen vinden bij de overleden en zieke paarden??? Dan maar de omgeving goed checken op overeenkomsten. Ik weet het ook niet, maar het maakt me wel erg angstig. Ik moet er zelf niet aan denken mijn lieve paardje kwijt te raken door zo'n ziekte, waarvan niemand weet hoe of wat....

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:18

ik vind t ook nog steeds eng hoor...maar dit is wat een dierenarts schreef.ik weet t ook allemaal niet meer,wist ik t maar an kon ik verdere slachtoffers voorkomen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:28

ojas schreef:
ik vind t ook nog steeds eng hoor...maar dit is wat een dierenarts schreef.ik weet t ook allemaal niet meer,wist ik t maar an kon ik verdere slachtoffers voorkomen...

Weet ik, Ojas, en bedankt voor je info van een dierenarts. Ik zou echt niet weten wat voor rare beplanting de Hollandsche Rading paardjes hadden kunnen eten. Er stond destijds wat onkruid aan de wegkant en er staan rijen bomen. Niet veel anders dan wat ik hier in de buurt overal zie bij paarden. Aangezien het herfst is, worden veel van die planten wel geel enzo. Maar goed, ik denk dat de mensen die daar stonden/staan met hun paarden daar meer over weten.

Mijn paard staat in een vrij natuurlijk gebied met struiken, brede sloten e.d. De boer heeft de sloten en de zijkanten wel ontdaan van bagger en dode planten, maar toch..... Sammy krijgt kuilgras en wat basisbrokken bijgevoerd. De hooiruif wordt binnen nu en twee weken op het land gezet, dan wordt 'ie eindelijk goed bijgevoerd. Nu moet ik het zelf steeds doen, best een gedoe, omdat ze op een groot stuk land lopen (ik loop wat af en met een klein kindje is dat niet altijd even handig Clown ). Gelukkig is er wel veel toezicht, meerdere keren overdag.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:34

Bij ons in de Hollansde Rading kregen ze kuil en snijmais bijgevoerd.

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:39

ik denk dat t nog niet eens om rare plantjes gaat ofzo maar mischien om de wortels van t gras wat ze uit gaan plukken.of wortels van de rare plantjes..is idd een gedoe als je steeds met hooi moet sjouwen,zeker met een kleintje! de mijne krijgen ook brokken,meuslie en nog zomerfit koeken,zitten barstens vol met vitaminen en mineralen enz enz en natuurlijk zoveel hooi of kuil dat ze willen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:42

toch denk ik wel dat we moeten kijken naar dingen die de paarden kunnen eten, wat om het weiland heen staat.
de kans dat het paddestoelen zijn lijkt mij eigenlijk welbest groot, want die heb je met dit vochtige weer ect, en dat in combinatie met paarden die op zoek gaan naar aanvulling, en dat vooral jonkies het krijgen, veulens stoppen alles in de mond he, en oudere paarden weten vaak wel wat wel of niet goed is, veulens misschien niet?

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:47

het moet haast wel een combi zijn van meerdere dingen toch? of veulens /jonkies niet weten wat ze kunnen eten en oudere wel dat weet ik niet.de 2 oudere bij mij eten eikels en mijn paardje van anderhalf niet..dus ik weet niet of die optie opgaat.ik heb ooit gehoord dat paarden die eikels eten geen wormen krijgen maar of de paarden dat ook weten??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:48

Tinkerloos schreef:
Bij ons in de Hollansde Rading kregen ze kuil en snijmais bijgevoerd.

Tinkerloos, je staat toch nog in Hollandsche Rading? Het lijkt nu net of je daar weg bent, nee toch?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:52

uit een boek over het natuurlijke gedrag van paarden heb ik dat veulens alles in de mond stoppen, (net als kinderen), en dat paarden vaak eikels eten om vetreserves te kweken voor de winter.
maar oke ik weet ook wel dat eikels eigenlijk niet goed zijn, mijn merrie eet ze maar voelt zich daarna niet echt lekker.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:55

elinax21 schreef:

Heel veel sterkte
Mijn duimen draaien op volle toeren dat hij het gaat halen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:58

paar vragen om over na te denken:

1. waarom treft het vnl. jonge paarden? Misschien omdat die minder kritisch zijn met wat ze eten bijv.
2. Welke schimmels komen veelvuldig voor na de klimatologische omstandigheden die we de afgelopen maanden hebben gehad: heet, droog, later warm en vochtig, toen een redelijke droge en warme herfstmaand. en nu koelere nachten. plantkundigen onder ons meldt u.
3. komen er idd op alle aangetaste weides eikenbomen voor?
4. Zo ja, welke schimmels hebben het vooral voorzien op eikenbomen, en komen deze toevallig overeen met de klimatologische omstandigheden?
5. waren de klimatologische omstandigheden in de jaren van vorige uitbraken vergelijkbaar?
6. Kan het zijn dat het door een specifieke schimmel aangetaste blad opgegeten wordt door paarden die minder kritisch zijn dan anderen? bijv jonge paarden dus, of slecht bijgevoerde paarden.
7. Is het mogelijk om het blad uit al de weides (als het antwoordt op vraag 3 ja is) te laten onderzoeken op schimmels cq. schimmelsporen om te kijken of er 1 schimmel op al dit materiaal dominant aanwezig is. (in wageningen zit een dergelijk instituut.)

O, ja en dit is geen speculeren maar proberen mee te denken.

Ik weet niet of de eigenaren van de paarden met elkaar in contact staan of kunnen komen, maar zoiets zouden jullie bijv. met elkaar kunnen proberen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:01

[quote="shan"]
paar vragen om over na te denken:

1. waarom treft het vnl. jonge paarden? Misschien omdat die minder kritisch zijn met wat ze eten bijv.
2. Welke schimmels komen veelvuldig voor na de klimatologische omstandigheden die we de afgelopen maanden hebben gehad: heet, droog, later warm en vochtig, toen een redelijke droge en warme herfstmaand. en nu koelere nachten. plantkundigen onder ons meldt u.
3. komen er idd op alle aangetaste weides eikenbomen voor?
4. Zo ja, welke schimmels hebben het vooral voorzien op eikenbomen, en komen deze toevallig overeen met de klimatologische omstandigheden?
5. waren de klimatologische omstandigheden in de jaren van vorige uitbraken vergelijkbaar?
6. Kan het zijn dat het door een specifieke schimmel aangetaste blad opgegeten wordt door paarden die minder kritisch zijn dan anderen? bijv jonge paarden dus, of slecht bijgevoerde paarden.
7. Is het mogelijk om het blad uit al de weides (als het antwoordt op vraag 3 ja is) te laten onderzoeken op schimmels cq. schimmelsporen om te kijken of er 1 schimmel op al dit materiaal dominant aanwezig is. (in wageningen zit een dergelijk instituut.)

O, ja en dit is geen speculeren maar proberen mee te denken.

Ik weet niet of de eigenaren van de paarden met elkaar in contact staan of kunnen komen, maar zoiets zouden jullie bijv. met elkaar kunnen proberen?[/quote

Precies Shan, we willen meedenken. Niet speculeren. Ik denk elke dag aan wat er gebeurd is en maak me zorgen over mijn eigen jonge paard.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:02

Naar aanleiding van bovengenoemde mail van de dierenarts wil ik even reageren.
Wij zijn juist gewaarschuwd door onze veearts dat er juist nog onzettend veel voedingstoffen in het gras zaten vanwege het warme weer de afgelopen tijd dus dat we nog steeds met beleid moeten laten grazen omdat er nog steeds veel gevallen van hoefbevangenheid waren de afgelopen maanden.
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 15-11-06 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt