Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:42

spirithorses schreef:
Alleen één vraagje : Zijn jullie niet bang dat hij meeleest?

Groetjes en ga zo door, ik blijf deze berichtgeving volgen!
Pien

We smijten niet met modder, maar met feiten die we uitzoeken, alles is na te trekken. Van mij mag ie meelezen hoor,
Hij mag ook reageren als ie vind dat er iets niet klopt. Het is een openbaar forum.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:45

henny_w schreef:

Ballota nigra = Stinkende ballote
werking: Kalmerend, krampopheffend, galsecretie bevorderend
Opvallend: In de natuur laat het vee de plant veelal staan !!!

Nog even een aanvulling op mijn stukje over Stinkende Ballote.

Ook bij dit kruid wordt door de regulerende werking op hormonen afgeraden het te gebruiken bij zwangere vrouwen, vrouwen die vermoeden dat ze mogelijk zwanger zijn of vrouwen die graag zwanger willen worden !!!!!
In hoeverre je dit dan door kunt trekken naar paarden ???

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:47

ravel schreef:

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag is waar op de wereld deze kruiden voorkomen.
Als het ene kruid in het caraibisch gebied voorkomt en een ander alleen in het poolgebied dan is de kans nihil dat de wilde paarden deze kruiden zelf in de natuur konden vinden zoals LT beweert.
Of waren het misschien zeepaardjes???!!!

Vergeet niet, LT werkte toch al wereldwijd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:58

nou....de citroenmelisse, is een kruid wat je kunt kopen in de tuinzaak.

wij hebben t in het paardeweiland staan, en ze eten het vaak wel

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:10

Falka schreef:
spirithorses schreef:
Alleen één vraagje : Zijn jullie niet bang dat hij meeleest?

Groetjes en ga zo door, ik blijf deze berichtgeving volgen!
Pien

We smijten niet met modder, maar met feiten die we uitzoeken, alles is na te trekken. Van mij mag ie meelezen hoor,
Hij mag ook reageren als ie vind dat er iets niet klopt. Het is een openbaar forum.

Ik denk er net zo over, tegen feiten kan een Leen Taal, ook met een legertje juristen waar hij zo graag mee dreigt, niets beginnen.
Het zou mij niets verbazen als hij allang meeleest, kan hij al vast een verdediging bedenken.
Eén ding moeten we wel onthouden; onderschat deze man niet, hij is erg slim, zeer gewiekst en uitgekookt!!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:17

ellepel schreef:
nou....de citroenmelisse, is een kruid wat je kunt kopen in de tuinzaak.

wij hebben t in het paardeweiland staan, en ze eten het vaak wel

Ik heb Citroenmelisse in de tuin staan. Onze paarden eten er ook wel van zij het niet met al te grote gretigheid.

Ook de Stinkende Ballote is inheems.

Haver spreekt voor zich.

Zoethout is in heel Europa winterhard maar wordt vooral in mediterrane streken verbouwd. Houd van zon

Ginseng zit vooral in Siberie, Korea en China

Kattenklauw komt Peru

Kava kava komt van de Pacific eilanden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:23

Wat mij betreft leest LT mee en mag hij zelfs reageren.
Het is immers een openbaar forum. Misschien krijgen we dan eens wat meer vragen beantwoord.
We zijn met z'n allen bezig om duidelijkheid te krijgen in zijn beweringen, handel en wandel.
Vooral de tegenstrijdigheid daarin maakt e.e.a. nogal verdacht.

Het geeft bij mij toch wel het idee dat er misbruik gemaakt wordt van de radeloosheid van mensen die elk middel willen aangrijpen wat ze hoop geeft hun paarden van de ellende af te helpen.
Dat daarbij onjuiste voorlichting niet geschuwd wordt maakt het probleem nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:43

ravel schreef:
Eén ding moeten we wel onthouden; onderschat deze man niet, hij is erg slim, zeer gewiekst en uitgekookt!!!!

Maar zo zijn er net zoveel Bokkers erg slim, zeer gewiekst en uitgekookt. Dat is geen alleenrecht voor meneer Taal
Mocht hij meelezen dan is hij wat mij betreft bij deze uitgenodigd om, eventueel per PB, in discussie te gaan.

Even terug naar het diabetesverhaal van een paar pagina's terug, daar heb ik nog een vraag over...
Diabetes is niet tijd- of seizoensgebonden, da's levenslang en continue.
Waarom zou een diabetespaard dan alleen in de 'zomereczeemtijd' schuren? Zolang de inname van suikers gelijk blijft zou ook, theoretisch, het eventueel daaruit voortvloeiende schuurgedrag gelijk moeten blijven. Op voorwaarde dat de arbeid ook gelijk blijft natuurlijk.
Zomer of winter zou geen verschil mogen maken en het paard zou het hele jaar door moeten schuren. Of is het energieverbruik, om warm te blijven in de winter, voldoende om de glucosewaarden zover te laten zakken dat er niet meer geschuurd wordt? Dan zit je dus eigenlijk met een paard dat in de zomer 'overvoerd' wordt? (Lees: teveel glucose binnenkrijgt tov de hoeveelheid arbeid(verbranding))
Waar ga ik de mist in nu? Wat zie ik over het hoofd?

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:07

Ik wil nog even reageren op de vorige pagina. Er wordt gezegt dat merrie's hun veulens verwerpen tijdens deze kuren.
Nu is het ook met onze merrie gebeurd, haar veulen was 3 weken te vroeg geboren maar had nog geen bot in de achterbenen, terwijl moeder natuur dat al lang 'klaar' had moeten hebben.
De DA's vonden het ook zeer bijzonder dat dit veulen zo ter wereld kwam, en wij hebben ons toen wel eens afgevraagd of wij het verband konden leggen met de kuren.
Maar nu ik de ingredienten lees en het verhaal op de vorige pagina, krab ik mij achter het oor of wij zonder die kuren een gezond veulen hadden kunnen hebben.............

PS de stalgenoten van mij zijn denk ik ookwel bereid om stappen tegen LT te nemen als het onderzoek van de inspectiedienst is afgerond.....

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:17

even goed gecheckt op stal: veulen hier was niet tijdens/na de kuren verworpen. Heeft dus absoluut geen verband met elkaar in deze.

Ganna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:36

Tjonge, erg interessant om allemaal te lezen. Heb er heel wat uurtjes over gedaan deze 20 bladzijden door te worstelen.

Ik heb een Fjorden merrie (nu 17.5 jaar oud) met erge eczeem. Dit had ze op haar tweede levensjaar al, ze heeft altijd 24/7 buiten gestaan en is tot haar 10e niet intensief bereden. Van haar 10e tot haar 13e heeft ze op en af gekreupeld en heeft dus veelal als weide decoratie gedient. Vanaf haar 13e tot nu loopt ze endurance (en we zijn startgerechtigd op het hoogste niveau).

Heb net haar boetedeken weer zitten maken, het onding, waar ze zelf om 'vraagt' in de zomer. Zelfs een bak brokken kan Ilonk er niet van weerhouden naar me te te komen, haar hoofd naar de grond te brengen en te 'vragen' of ik de hoofdkap en deken even om wil doen.

In eerste instantie zag ik het onderzoek van LT wel zitten. Na echt ongeveer alles te hebben geprobeerd wilde ik ook echt alles als het maar werkte. Contact opgenomen met het stamboek om te vragen wat de componenten van de medicatie waren. Maar dit konden/wilden ze mij niet geven. Hierop werd ik erg sceptisch en toen mij ook nog werd verteld dat de Boett deken in de kast moest blijven ben ik direct afgehaakt. (Ik wist ook niet hoe ik het zou moeten in passen met lichte arbeid, voor ons is 1 uur draven lichte arbeid maar daar zal LT anders over denken.)
Nu ik dit lees, wat een opluchtig dat mijn intuitie zei niet in zee te gaan met iemand die de samenstelling niet wilde bloot geven.

Super dat jullie hier mee bezig zijn!

Saar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:29

Fronton schreef:
2- waarom zijn paardenmensen toch zo goedgelovig?

Ik heb meegedaan met mijn fjord aan het onderzoek van het stamboek. De "goedgelovigheid" kwam bij mij dus van het feit dat ik vertrouwen heb in het stamboek.

Overigens is mijn fjord dus ook NIET van de eczeem af na de kuren. Iedere keer was er wel iets anders wat ik verkeerd had gedaan waardoor de kuur niet optimaal had gewerkt. Of mijn paard was net geent, of ik had een wormkuur gegeven tijdens of na de kuur.... en verdomt dat staat nu allemaal bij de "gebruiksaanwijzing".

Iedere keer weer werd mij verzekerd dat na nog één kuur mijn paard toch echt schuurvrij zou zijn. Omdat ze er toch wel goed op reageerde ben ik er toch herhaaldelijk weer "ingetrapt".

Vorig jaar ging er wederom iets mis. Ik had een wormkuur gegeven en toen ik later belde dat mijn paard toch nog schuurde bleek dat de oorzaak te zijn, volgens LT. Op dat moment vertelde hij er bij dat hij bezig was met de ontwikkeling van een wormkuur voor eczeempaarden, dat dit dus al een bekend probleem was! Dat je vervolgens vergeet om je "trouwe" klanten van deze bevinding op de hoogte te stellen, vergeten we voor het gemak maar even.

Om het ongemak te compenseren zou ik een leverkuur van hem krijgen. Dat onze definitie van krijgen niet helemaal overeen kwam bleek uit het feit dat er een vette rekening bij zat. In plaats van een leverkuur kreeg ik trouwens een gewone eczitkuur opgestuurd (foutje), ik heb op dat moment besloten om die kuur maar te houden in verband met alle verzendkosten, en omdat ik rond deze tijd toch wel weer een kuur nodig zou hebben. Oftwel ik heb hier nog een volledig ongebruikte kuur staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:55

ravel schreef:
Fronton schreef:
[

Iemand al aan gedacht om contact op te nemen met die club die kwakzalverij aanpakt? Via die mensen kun je spijkers met koppen slaan.

Daar had ik nog niet aan gedacht, zal het zeker in gedachten houden.

TIP: bewaar deze internetpagina's lokaal, voor het geval dit topic onder druk van Taal c.s. uit het openbaar moet verdwijnen.
[/quote]

bedankt voor de tip, kan me niet indenken dat LT gronden kan aanvoeren die reden zouden kunnen geven om dit topic uit de openbaarheid te laten verdwijnen.
Voor het geval dat; leg aan deze digibeet ajb maar uit hoe je deze internet pagina's lokaal moet bewaren.

Banner, verwijzing in voorblad bokt? Zou Bart dat durven?? Bij alle getroffenen een onderschrift maken met verwijzing naar dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:24

Zo ik heb alles (bijna) gelezen!
Moet zeggen heb zelf geen ervaring met exceempaarden, maar heb zelf wel ervaring met exceem. En wie weet werpen mijn ervaringen weer een ander of extra licht?

Ik heb van kindsaf aan ernstige exceem gehad, winter erger dan zomer. Als ik in de zon kon ging het langzaam over, met vrieskou was het het ergst, lag ik helemaal open. Na alles geprobeerd te hebben naar een homeophaat geweest. Hij legde uit dat de huid en de darmen met elkaar in verbinding stonden. (Bij mij meteen duidelijk want heb ook darmproblemen). We zijn toen eerst met de darmen begonnen om die schoon te maken en weer goed te laten werken. Daarnaast had ik accupunctuur voor beide problemen en een speciale emoe-olie voor mijn huid. Toen ik begon zat ik van top tot teen onder, na 6 maanden was ik helemaal schoon. Heel soms heb ik nog wel eens een plekje, maar dat is zeldzaam.
Als ik exceem heb tegenwoordig, komt dat trouwens idd naar voren na een stressvolle periode!

Wellicht interessant om mens/dier eens te vergelijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:34

ik doe dat zelf al tijden,omdat ik zelf ook last heb van eczeem...

alleen is er wel het verschil bij mens en paard dat bij mensen het eczeem juist minder word als ze in de zon gaan liggen, en bij de paarden word het eczeem dus juist erger als ze in de zon staan....

en inderdaad bij mensen is al vrij lang bekend dat eczeem en maag/darm klachten bij elkaar horen, sinds ik elke dag een flesje yakult ( of eigen merk van lidl of aldi) drink, merk ik dat mijn eczeem er stukken beter uitziet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:42

kwam trouwens nog iets geks tegen over het gebruik van knoflook:

Allium sativum
Knoflook

Inwendig gebruik:
wormafdrijvend, laxerend, hoeststillend, bloeddruk verlagend, gaat stolling tegen,verlaagt cholesterolspiegel van het bloed,verlaagt bloedsuikerspiegel, slijmverdunnend.

Uitwendig gebruik:
acne,wratten en likdoorns.

Voorzorgsmaatregel:
kan irritatie van de maag veroorzaken,buikloop en nierontsteking...

heel veel zomereczeem paarden zitten aan de knoflook...we roepen al een tijdje dat probiotica misschien kan helpen, en nu las ik dus net dat knoflook irritatie van de maag kan veroorzaken...
ik heb dat al vaker gehoord over knoflook, en geef t de mijne al heel lang niet meer, maar toch een gek bericht

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:42

Dat van die knoflook is een grappig voorbeeld. Als je zelf een teentje eet, verga je zowat van de buikpijn, maar onze paarden moeten hele scheppen van dat poeder wegwerken en waarvoor?

Met mijn eerdere opmerking over goedgelovigheid wilde ik niemand kwetsen, ik vraag me alleen geregeld af, waarom men zo makkelijk negeert wat de dokters al jaren vertellen? Het is hier op deze website aan de orde van de dag dat wel iemand een of andere revolutionaire benadering heeft gevonden van een vrij algemeen (en dus reeds bestudeerd) probleem.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:43

Hepasan en Hepacure zijn allebei leverkuren, een van beide namen werd
aangevochten, is er iemand wie weet hoe de naam van het middel van het middel nu is??

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:09

Vorig jaar heette het nog gewoon hepasan

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:14

Fronton schreef:

Met mijn eerdere opmerking over goedgelovigheid wilde ik niemand kwetsen, ik vraag me alleen geregeld af, waarom men zo makkelijk negeert wat de dokters al jaren vertellen? Het is hier op deze website aan de orde van de dag dat wel iemand een of andere revolutionaire benadering heeft gevonden van een vrij algemeen (en dus reeds bestudeerd) probleem.

Het is denk ik vooral bij novelcure de grote referentielijst die betrouwbaarheid suggereert, het zijn grote namen die er ( zonder toestemming overigens) aan worden verbonden.
Ik denk dat die suggestie mensen goedgelovig maakt.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:35

Falka schreef:
Het is denk ik vooral bij novelcure de grote referentielijst die betrouwbaarheid suggereert, het zijn grote namen die er ( zonder toestemming overigens) aan worden verbonden.
Ik denk dat die suggestie mensen goedgelovig maakt.

En de enorme overtuigingskracht en vanzelfsprekendheid waarmee al die leugens en namen gepresenteerd worden, je moet wel heel achterdochtig zijn om daar aan te twijfelen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:16

ellepel schreef:
kwam trouwens nog iets geks tegen over het gebruik van knoflook:

Allium sativum
Knoflook

Inwendig gebruik:
wormafdrijvend, laxerend, hoeststillend, bloeddruk verlagend, gaat stolling tegen,verlaagt cholesterolspiegel van het bloed,verlaagt bloedsuikerspiegel, slijmverdunnend.

Uitwendig gebruik:
acne,wratten en likdoorns.

Voorzorgsmaatregel:
kan irritatie van de maag veroorzaken,buikloop en nierontsteking...

heel veel zomereczeem paarden zitten aan de knoflook...we roepen al een tijdje dat probiotica misschien kan helpen, en nu las ik dus net dat knoflook irritatie van de maag kan veroorzaken...
ik heb dat al vaker gehoord over knoflook, en geef t de mijne al heel lang niet meer, maar toch een gek bericht

Èn als je het in een te hoge dosering aan paarden geeft (meer dan 0,2gr per kg lichaamsgewicht) heeft je paard een héle grote kans op bloedarmoede....
Ik geef het ook niet. Weinig helpt toch niet en veel wordt je paard ziek van... (is familie van de ui en die is zelfs giftig voor paarden!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:31

daar kwam ik nog een leuk tekstje tegen op de site van de paardendrogist:

Ik zou graag willen weten wat jullie visie is over knoflook. Ik kreeg vorige week van een (holistische) dierenarts te horen dat knoflook niet goed is voor paarden , want het zou familie zijn van de ui en als een paard 4 uien eet ligt hij de volgende dag dood in de stal. Er wordt vanuit gegaan dat, omdat het voor de mens goed is, dat ook zo voor paarden is, maar dat zou niet kloppen. Weten jullie hier iets over, of hebben jullie ook dit soort verhalen gehoord. Ik geef/gaf namelijk knoflook. Ik ben nu gewoon een beetje ongerust.
----
Onze visie over het gebruik van knoflook bij paarden is overduidelijk positief: wij verkopen al jaren duizenden kilo's per jaar en horen zo veel positieve reacties dat enige twijfel bij ons niet aanwezig is. Met alle gebruikerservaringen en de kennis uit kruidenboeken durven wij wel te zeggen dat knoflook bij paarden een positief effect heeft op de algehele gezondheid. In de natuur hebben paarden de beschikking over vele soorten ui-achtigen en uit observatie (bron: drs. Nick Larkins) blijkt dat paarden in kuddes deze planten opzoeken en (met mate) eten. Zoals voor elk kruid en elke plant geldt echter wel dat overdaad schaadt. Dat geldt dus ook voor knoflook; langdurig dagelijks 2-4 bollen zou echt wel eens een negatief effect kunnen hebben, maar zolang u de dosering beperkt tot hetgeen geadviseerd wordt hoeft u voor schadelijke effecten niet bang te zijn. Knoflook is één van de meest gebruikte en onderzochte kruiden. De reden waarom paarden zo goed op knoflook reageren is zeer waarschijnlijk het relatief hoge gehalte zwavel in knoflook. Wij hebben nog niet eerder verhalen gehoord dat knoflook voor paarden schadelijk zou zijn. Dat is het overigens wel voor poezen ...

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:35

Het overleden paard van ons, het paard dat we zo graag een kans gaven, had ernstige bloedarmoede toen ze hier kwam, ze bleek een halve bol jarenlang per dag gehad te hebben.
Het is trouwens ook geen plantje of kruidje wat een paard in de natuur zelf zoekt. Uiteindelijk kan het allemaal misschien wel met haar dood te maken hebben, ik weet het niet, maar het blijft door mijn hoofd spelen.
Ik denk altijd ze is bij de vorige eigenaren met liefde doodgevoerd, en enkel maar omdat ze dachten dat het goed was tegen eczeem. Over het opgraven van knoflook door paarden????
Midden in de prairie groeit knoflook??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:47

domme is dus wel dat ik bijna niet kan vinden WAAROM ui en knoflook nou giftig zou zijn voor paarden...

met mate zal het misschien wel genezend werken, maar bij teveel dus averechts werken, maar ja als ik elke dag knoflook zou moeten eten en ui, zou mijn maag daar ook niet ondersteboven van zijn