[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:28

ik heb daar toen een brede elastieke lus met klittenband aangemaakt en dan aan het halster of masker vastmaken.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:40

vlechtje in de manen maken en dat aan het riempje vastmaken helpt ook goed!

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:54

Niemand die iets heeft voor mij? ( vorige pagina onderaan )

mirtje27

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:18

Josefien schreef:
mirtje27 schreef:
Wie heeft er zo'n borstelframe van divoza in de stal hangen en wat zijn jullie ervaringen ermee.

Mirjam

Ik heb zo'n rode bezem gekocht en gewoon tegen de stalmuur gespijkerd op konthoogte, werkt net zo goed en is veel goedkoper!

Maar dan schuurt ze er zo tegen dat die haren van de bezum helemaal wijd gaan staan, dan heeft het geen effect meer.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:48

Bonita14 schreef:
Mijn pony staat nu op een andere stal en sindsdien loopt ze aan haar manen en staart te schuren

Wat moet ik gebruiken om het tegen te gaan?

Dan ben ik wel eens benieuwd naar de veranderingen zoals voer (vooral met het gras) en de omgeving (soorten bomen enzo).

Wat denk je zelf waar de mogelijkheid kan zitten dat ze nu wel schuurt en eerst niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:54

bonita: wil je es kijken voor me wat er anders is aan het grasland?

wat is het verschil met hoe je eerst stond in het gras?
word t anders bemest, staat er ander soort gras?

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:18

over die borstel, in de vorige stal EN in de wei aan een paal heb ik toen een andere borstel gespijkerd en die deed het ook erg goed, meer een paarden borstel, niet te hard en niet te zacht en met inderdaad niet te lange borstelharen..

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:23

lorelei schreef:
zoals sommige mensen van jullie weten heb ik nog niet zolang een nieuw paard.ze staat nu lekker in de wei,want ja het is mooi weer.nu kwam ik gisteren weer bij het land om te rijden en nu zag ik dat de manen kam iets dik is,er wat manen weg waren, en dat ze daar huidschilfers had.dit was alleen op de manenkam en niet bij de staart zou het kunnen zijn dat dit zomer exceem is?

niemand die mij kan helpen?

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:26

misschien dat je zelf even wat kunt doorspitten? we vallen anders erg in herhaling (niet onaardig bedoeld trouwens..)

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:27

lorelei schreef:
zoals sommoge mensen van jullie weten heb ik nog niet zolang een nieuw paard.ze staat nu lekker in de wei,want ja het is mooi weer.nu kwam ik gisteren weer bij het land om te rijden en nu zag ik dat de manen kam iets dik is,er wat manen weg waren, en dat ze daar huidschilfers had.dit was alleen op de manenkam en niet bij de staart zou het kunnen zijn dat dit zomer exceem is?

Yep dat kan zeker. Heb je het idee dat ze later op de avond buiten meer jeuk heeft als normaal?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:29

Mijn paard krijgt nu summerfit koeken! ben benieuwd of het scheelt! Ze schuurt nu niet maarja staan in exzeemdeken én spulletje in haar manen en staart! dus ... even afwachten ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:38

he getver zeg..

ap heeft echt heeeeeeel erg jeuk aan zijn hals, de manenkam is nog steeds vrij dun,maar ow wat vind dat kereltje het lekker als ik hem es goed kriebel!

huid ziet er rustig uit, maar vind het echt doodeng

en lorelei:

eczeem kan heel goed, gooi er een vliegendeken op, ga smeren met huidolie van leovet, of wat anders.
ik vind em echt goed, alhoewel ik het zelf nu nog niet gebruik, ik heb eerst een ander middel

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:44

ik heb niet het idee dat ze s'avonds meer jeuk heefd,aleen in de manenkam zijn er aardig wat haren weg,en daar zitten ook allemaal huidschilfers.ik heb haar ook nog niet zien schuren.ik ga het wel even goed in de gaten houden

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:07

Ik heb een vriendin die de Silverlinde-opleiding heeft gevolgd en best veel weet van voer en zomereczeem.
Zij heeft slechte ervaringen met de Summerfit-koeken en vertelde dat veel paarden daar meer last van jeuk van krijgen!

Onze paardjes kregen eerst Subli ponybrok, maar sinds kort Equisanum Puur Natuur en dat lijkt ook te helpen tegen de jeuk.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:17

Zijn er meer mensen die al ervaring hebben met Insol(R) Dermatophyton (enting tegen schimmel). Ik kwam in totaal maar 1 reactie tegen.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:45

Een vriendin van mij heeft een paar jaar terug een haflinger ingeent en dat hielp toen erg goed.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:51

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met vliegendekens en dan bedoel ik die dekens met hals en hoofdkap die ze dag en nacht op kunnen hebben.
Wil er eentje aanschaffen voor mijn ruin maar weet niet goed welke ik het beste kan kopen, het ene merk heeft wel een buikflap het andere weer niet, daarom wil ik graag van mensen die er eentje voor hun paard hebben weten wat ze van die deken vinden.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:02

ik zou met een buikflap kopen en zonder kap. Ik heb gezien bij een paard die heel zn ogen open had gehaald aan zo'n kap. Maarja.. het is moeilijk een goede hoofdbescherming te geven. Heb wel eens gedacht om zelf een brede strook te naaien van het hoofdstuk van het halster (achter zn oren) over zn voorlok en dan aan de neusriem
Ik heb het idee dat de niet rekbare versies veiliger zijn maar de rekbare versies weer fijner voor je paard... (ligt aan paard... wel of niet veel schouderactie).

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:47

hallo

even een update van hier

deken is nog heel *feest!* en hij schuurt hem ook niet met deken... gisteren haalde ik mn deken af om vlechten te maken en hij heeft dus wel erge jeuk als ik begin te kroelen in z'n manen of staart, ook z'n manenkam staat wat gezwollen maar hij blijft er af als hij z'n deken aanheeft... dus das positief... zijn manenkam kan alleen maar gezwollen zijn van het gras want er kan geen enkel insect meer aan z'n hals. dus ik ben er ook van overtuigt dat het ook aan gras ligt.

hij gaat nu van 7 tot 6 op de wei..

wel nog een nadeel vind ik dat mijn paard echt héél hard stinkt door dat deken.. gisteren heeft het flink geregend en zat ik op school (1 uur rijden) dus kon ik z'n regendeken er niet boven leggen... maar ook de dagen voor het regende merkte ik toch dat z'n lijfgeur versterkt is...

moet ik hem meer wassen om te overtollig vuil en zweet weg te houden of hoe doen jullie dat?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:16

lorelei schreef:
ik heb niet het idee dat ze s'avonds meer jeuk heefd,aleen in de manenkam zijn er aardig wat haren weg,en daar zitten ook allemaal huidschilfers.ik heb haar ook nog niet zien schuren.ik ga het wel even goed in de gaten houden

In jou geval kun je gewoon simpelweg eens proberen om de manen dagelijks met klitwortel in te spuiten. Dat helpt tegen schilfers, dat koop je voor 2 euro bij de drogist.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:32

Heb ik een pyamaatje (pagony eczema) gekocht voor onze shet, wil ze niet dat ik hem haar aandoe. Ze is veel te iebelig.
Ik heb mijn ribben gekneusd en ben als de dood dat ik een peuter van een achterbeen krijg.
Vanavond met hulp nog maar een keer proberen. Als het niet lukt moet ze naar een ander plekje, ben ik bang.Ze is nu helemaal gek van de beestjes, dat is ook zo sneu!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:06

Nu meld ik me ook maar eens op dit topic. Ik heb een 3 jarige tinker met zomerexceem. Sinds vorige week heeft hij ook de pagony eczema op en dit bevalt goed. Hij vind het niet erg om hem op te hebben want hij blijft stokstijf staan als ik hem om doe.

Schuren doet hij nu nog maar een klein beetje, ik kan hem er nooit op betrappen dat ie het doet maar ik kan aan zijn manen zien dat hij het wel doet.

Ik heb Itch van de paardenapotheker voor over het voer en voor uitwendig gebruik. Heb het idee dat de Itch voor over het voer goed helpt. Iemand die dit ook gebruikt?

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:08

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:48

lorelei schreef:

Onze shet schuurt ook vooral 's avonds en gaat dan op en neer lopen en veel rollen.
Vanochtend om 5.45 uur keek ik uit het slaapkamerraam naar de pony's en toen was de shet ook onrustig, dus ook met het opkomen van de zon heeft ze er last van.
Overdag is ze rustiger.

Wat ook helpt vind ik zelf tegen de huidschilfers is lekker vet maken.
Ik heb er uierzalf ingesmeerd op de huid en nu houd ik het vet met zonnebrandolie van nivea met jojobaolie er in. Even kijken wat dat gaat doen. Zodra ik tijd heb ga ik de manen en staart eens wassen met betadineschampoo en daarna weer invetten.
Bij witte manan en staart is vet wel smerig. Gelukkig is onze shet zwart.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:50

Gelukkig schuurt mijn paard niet en heeft hij alleen een beetje jeuk aan zijn staart.
Hij staat op een kale wei, waar maar 1x per jaar wat kunstmest op komt (beetje).
Breng hem er om een uur of 11 's ochtends naartoe en haal hem om een uur of 6 weer op dan is ie nog maar net aan de kuier.
Vorig jaar had ik hem dag en nacht buiten, ook omdat het zomers in zijn containerstal erg warm wordt, hij begon dan 's ochtends bij zonsopgang te kuieren (wandelen) tot de zon warm was en de vliegjes weg waren (andere muggen en vliegen e.d. vindt hij alleen lastig) om een uur of 6 half 7 begint hij opnieuw te kuieren tot het helemaal donker is.
Hij heeft hele weggetjes door de wei gemaakt door het vele lopen.
Hij is vorig jaar ook kreupel geweest aan beide voorbenen, vooral op harde grond het heeft heel lang geduurd voor het over was (wel een half jaar) we denken dat het is gekomen door het vele lopen (overbelasting) vandaar dat ik hem nu 's avonds en 's nachts opstal zet.
Heb hoop dat als hij zo'n deken op heeft hij niet meer aan de wandel gaat en hij gewoon dag en nacht eruit kan.