[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Valesca_

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:04

uierzalf stikt alleen maar de wondjes dus worden ze tog nat en gaan ze ontsteken, tenminste dat was wel bij mijn paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:26

De lucht ervan doet er natuurlijk niet toe; Je moet proberen er alles aan te doen de mok te behandelen; of zoveel mogelijk te minderen etc. Doe je dat niet; Dan zit je met de gevolgen van dien (mok uitbreiden steeds hoger op been).
Ter bescherming van vuil/water is zo'n zalf als uierzalf, of andere beschermende zalven daarom best 'handig' en toch eigenlijk wel een must om te doen..

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:45

nouja, ik heb het probleem met onze paarden dat er gewoon niks aan te doen is en dat het waarschijnlijk een soort autoimuunziekte is..zie eerder geplaatst artikel...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:04

Mijn paard had het ook.
Mokzalf gekocht van excellent (20 euri) en ....het werd veel erger!!!

Nu was ik het om de dag met betadineshampoo, droog het goed af en baby-zinkzalf erop (van Zwitsal of die grijze pot, waarvan ik de naam niet meer weet) en binnen 1 dag was het al minder en na 5 dagen helemaal weg!!
Echt geweldig!!

Nu snap ik alleen niet waar hij mok van heeft gehad, want hij staat nooit echt in het nat en zijn stal is ook erg droog......misschien van de weide?
Het vreemde is dat het ook altijd aan hetzelfde been is? Zijn witte been...
Kan het hier ook mee te maken hebben?

Dit hetzelfde met rotstraal. Dit had (gelukkig) hij ook altijd aan 1 kant en dat was zijn zwarte kant......haha...het is ook nooit goed. Had ik misschien een paard met bruine benen moeten nemen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:35

Die grijze pot zal wel Sudocreme zijn Knipoog
Bij mijn paard lijkt het ook van binnenuit te komen; in ieder geval gaan we binnenkort een reinigingskuur proberen en kijken of dat wat is.

lohengrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:23

ik zou er vooral geen uierzalf op smeren omdat dat alleen maar vet maakt!!!en dat wil jij bij de normale mok niet hebben...Wat vaak helpt is om de mok 1x goed te weken met water en betadineshampoo zosat de korsten goed loskomen..maar je mag het niet eraf schuren of trekken maar heel voorzichtig een paar minuten masseren met die shampoo...hierna heel goed drogen en heel dus zinkzalf erop smeren en dit ook inmasseren zodat je geen wit meer ziet zitten...want als je er heel dik de zalf opsmeert kan er geen lucht meer bij en stik je het.
wat ook heel goed helpt is perusan zalf...deze smeer je erop en doe je een verband om voor de nacht en in de ochtend haal je het araf...na 3 tot 4 dagen zie je er nix meer van

sneeuwuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:49

Voor mij werkt nog steeds de tip die ik van de eigenaresse van een arabieren-renstal kreeg het beste....wassen met de normale head&shoulders shampoo, drogen en dan vooral de kootholtes insmeren met een zelfbruinende creme. Die legt een soort bescherming op de huid, zodat het paard lekker buiten kan lopen, en dan 's avonds wassen en op een schone stal.
Mijn paard had het als veulen en als jaarling heel erg, nu de laatste 3 jaar heeft ze het niet meer gehad!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:59

Haha, dus antiroosshampoo & zelfbruiner. Zal em onthouden Vork

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:34

de staleigenaar, ik en nog iemand gaan vanavond een jaarling hengst van de staleigenaar ophalen uit de pfok.
die stond daar in een weide met nog 20 ander hengsten, maar nu schijnt hij aan alle 4 zijn benen heel erg mok te hebben....
Ik hoop dat we voor hem het juiste middel vinden...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:18

Nou we hebben de jaarling hengst opgehaald hoor.
We hebben hem de trailer ingeduwd omdat hij eigenlijk niet wilde lopen doordat zijn benen zo'n pijn doen.
Ik heb wel eens mok gezien, maar nog nooit zoals bij hem...
Zijn benen zijn dik tot boven zijn spronggewricht... arme jongen...(en dan heeft hij aan 1 van die benen ook nog eens een bokhoefje)
Morgen gaat de staleigenaar de DA bellen om te vragen wat het beste is en waarschijnlijk gaan we hem dan morgen zijn benen wassen met betadine shampoo en dan goed droogmaken en droog houden.
Hij heeft het sowieso aan 3 benen (die zijn wit) erg... ik heb het in RL nog nooit zo gezien eerlijk gezegd (maar het kan erger dat weet ik)
En nu hij op stal staat kan hij tenminste weer lekker bijgevoerd worden.
Want hij is wel afgevallen in die tijd dat hij weg was.... maar ja dat gebeurt wel vaker met jonge paarden in de opfok toch?
Hij was ook weer wat bangig, maar ik ga hem morgen wel even lekker knuffelen.
ik zal ook kijken of ik foto's kan maken van zijn benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:25

Jeetje, sterkte in ieder geval dan!
En ja, jaarlingen zijn soms behoorlijk dun door groei, maar bij hem zal het ook wel een rol spelen dat hij zich niet al te best voelt.
Ben benieuwd verder!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:27

Nou, de staleigenaar heeft vandaag een megapot zalf gehaald bij de DA.
Gewone uiercreme, dit moeten we 1 of 2 keer per dag erop smeren en inmasseren.
dit is dan om de korsten een beetje zachter te maken waardoor de andere zalf beter tot de mok kan doordringen.
De uiercreme moet ongeveer een weekje ofzo opgesmeerd worden en dan moet de staleigenaar er droogzetters opsmeren.
dat is creme die ze normaal ook bij koeien gebruiken om in de uierkanalen te spuiten (het is een soort spuitje).
en dan maar hopen dat het beter gaat.
Hij mag niet naat buiten (ook niet in de droge zandbak) want anders gaat het door die hitte en zon alleen maar broeien en dan kan de ontsteking van binnen gaan zitten en dan kom je er eigenlijk bijna niet meer vanaf.
Het arme dier heeft er wel flink pijn aan en er zitten nu natuurlijk ook elke keer vliegen op wat ook niet zo prettig is.
hij kijkt ook niet zo vrolijk uit zijn ogen, dus ik hoop voor hem dat het snel beterder word.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:43

wij hebben vandaag mok geconstateerd bij ons paard. We dachten het van de week al. Hij heeft het aan beide voorbenen in de kootholtes, als het goed is door 2 kleine plekjes van ze nieuwe springschoenen.(die doen we dus niet meer om)
heb het gelijk vanmiddag en vanavond met betadineshampoo gewassen en mokcreme erop gesmeerd.
Hij is er ook kreupel van, niet in stap, wel in draf, waarschijnlijk omdat het dan open gaat. Laten jullie deze paarden een paar dagen op stal zodat het even dicht kan groeien of gewoon het land op? heb het idee dat het dan niet overgaat nml.
heb ook gelezen dat calendula werkt ipv mokzalf, heeft iemand hier ervaring mee?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:14

Mijne heeft er ook last van. Ik houd de tips dus even in de gaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:14

Dat onregelmatig lopen in draf kan 'em zitten bij die harde korsten die zo bij het bewegen weer nieuwe wondjes kunnen doen ontstaan. Met een natte handdoek kun je de korsten laten weken, krab ze er in ieder geval niet af!
Calendula schijnt idd ook te werken, het wertkt in ieder geval verzachtend en wordt ook gebruikt bij oa schaafwonden, je kan het altijd proberen, ieder paard reageert weer ergens anders op.

Als je het idee hebt dat het niet overgaat; kun je ze idd op stal zetten. Bij ons werd dat geadviseersd voor één van de merries (witte benen, weinig pigment en een overgevoelige huid) alleen in de nacht naar buiten te gaan.
Mijn Friese merrie staat altijd wel gewoon op het land, maar bij haar pak ik het meestal inwendig aan met een kuurtje en iets van een olie erop of W-Spray (Silverlinde) .

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:17

En Sebacil? Werkt dat goed?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:45

Sebacil hielp van de winter bij Fleur super! Maar dan vooral voor de mijt. Ik heb de benen er niet grondig mee gedaan, omdat je ermee op moet passen bij open wonden (toch Izzy?!)
Ik moest haar twee keer wassen en de jeuk was weg!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:56

Wij hebben voor micky (mijn huurpony) een soort eigen gemaakt mokzalf van de DA... daar zit ook sebacyl in....

De jaarling hengst van de staleigenaar van ons staat nu de hele dag en de hele nacht op stal.
het is even sneu voor zo'n jong dier, maar dan houd je het wel het droogst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:22

Jaan81 schreef:
Sebacil hielp van de winter bij Fleur super! Maar dan vooral voor de mijt. Ik heb de benen er niet grondig mee gedaan, omdat je ermee op moet passen bij open wonden (toch Izzy?!)

Sebacil is idd meer voor de mijt en moeilijk verkrijgbaar onderhand, tis illegaal en nog wel soms bij een schapenboer te krijgen. En idd, tis een 'gemeen' middel dus niet op open wonden.
En tis niet echt voor Mok.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:23

miirthe.. die jaarling hengst he? ik heb hem vanochten ingesmeerd en ik had wel het idee dat de korsten al heel ietsjes zachter werden.
en dat zijn voorvoetje zelfs al minder werd... maar misschien wil ik dat wel denken en is het helemaal niet zo..

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:51

Jaan81 schreef:

Jep puur vergif...wordt ook gebruikt voor myasis bij schapen...het is niet goed meer verkrijgbaar maar neocidol was vervangend middel..inmiddels ook weer uit de schappen gehaald..

Toen Jenny myasis kreeg hebben we het gesponst boven de knie en dr onderbenen vermeden...ivm met de wondjes...

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:15

Pippy schreef:
Ja ze smeert er nu groene leem op. Ze heeft wel t idee dat t helpt. Want sommige stukjes eronder worden weer roze. Maar er komen wel weer nieuwe plekjes bij.
Zal haar zelf wel even hier naar toe sturen.

Nou hier ben ik dan Haha!

Ik smeer idd groene leem, van vertargil. Die kan je in gedroogde vorm krijgen of in tube vorm. 5 kilo groene leem kost 32, 50 dus het is niet heel duur ofzo. Ik doe er zelf nog tea tree oil in, dat versterkt de werking. De groene leem kun je ook gebruiken voor peesklap, ringworm, schimmels, kneuzingen, zadeldruk, gewrichtsontstekingen, gallen en staartjeuk, aldus de folder. Ik smeer 1 x per dag, 1 x in de twee dagen haal ik het eraf (voor zover het gaat) met een zachte borstel en water. Het gaat dan wel van de schone huid af, maar aan de korsten blijft het wel hangen. Dan droog ik het zachtjes wrijvend af met een handdoek (waardoor er nog wat korsten afgaan vaak, maar alleen die, die al los zitten, de rest laat ik zitten, ook al zijn ze nog zo groot en dik en lelijk) Dan weer groene leem erop, dik op de erge plekken, dun op de minder erge.

Daarnaast ben ik inwendig bezig. Ze heeft namelijk ook gehoest van de winter en dat was nog niet helemaal over. Ik heb een bachbloesem (om haar geest in balans te zetten, was niet zo duur, dus het proberen waard) voor haar, een drainagekuur van De Groene Os (om het lichaam te reinigen), en in poedervorm pro-bioforte (weerstand) en multivitaminen (ook weerstand) van wederom de groene os. Een soort totaalpakket voor de geestelijke en lichamelijke weerstand zeg maar. Voornamelijk voor het hoesten, maar ook voor ondersteuning van het geneesproces van de mok, het mes snijdt aan twee kanten.

De resultaten: Het is nog niet over: wel veel minder. Het zat zo'n beetje over de hele achterbenen. Een aantal plekken zijn weg, de rest verminderd en ik ben nu zo'n 3,4 weken bezig. Is dus nog niet zo lang, aangezien het de vorige keer 1,5 jaar heeft geduurd met véééél kleinere plekjes. De laatste dagen beginnen de grote korsten er massaal af te vallen, maar dat komt ook wel omdat ze er jeuk aan heeft (genezing?) en er aan loopt te bijten. Ze loopt verder niet kreupel of stijf ofzo, t zit ook niet op scharnierende plaatsen. De huid onder de korsten is gedeeltelijk genezen (blijf dun doorsmeren voor de zekerheid), gedeeltelijk een open wondje, maar niet meer zo'n echte mokwond, het ziet er gezonder uit, net alsof de korst er iets te vroeg is afgegaan. Daar doe ik dan wat bachbloesem op en vervolgens weer groene leem.

Vorige keer gebruikt: mokzalf (werd het heel snel veel erger van), hydrocortiderm (hielp heel langzaam, maar ging niet over), zinkzalf (de korsten vielen er wel af, maar t genas niet) zeewater (hielp ook niet, maar deed ik misschien ook niet vaak genoeg) een schapenschurftmiddel (hielp ook niet) mok-cure pillen van VSM, betadineshampoo, gewoon jodium (daar werd ze echt helemaal gek van, want dat prikte natuurlijk als een gek), eeeeh..... ochtendurine (haha ja echt!! was wanhopig, hielp trouwens niet) en nog wel een paar maar dat weet ik zo ff niet meer. Hoe is het dan overgegaan wilde je zeggen? het was in 4 dagen weg: 4 dagen banjeren in een halve meter sneeuw: ik denk omdat het koud is (houden bacterien niet van), en het trekt vuil/korsten van de wond (je schoenen zijn ook altijd helemaal schoon als je door verse sneeuw gewandeld bent). Niet verwacht natuurlijk, maar dus wel gebeurd! Helaas ontstond het deze keer in het voorjaar, en aangezien ik maar niet ga wachten tot er weer eens een halve meter sneeuw ligt....

Dus ik weet nog niet of het helemaal over gaat omdat het nog bezig is, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe best tevreden ben. Ik hou jullie op de hoogte! Overigens gaat ze niet naar binnen als het vochtig is. Dan wordt het middel erger dan de kwaal in mijn ogen, voor zowel haar geestelijke welzijn als haar lichamelijke (gaat hoesten van het stof, slechte doorbloeding van de benen). Bovendien liep ze wel vaker in nattigheid, dan heb ik het over regenwater en damp aan het gras, niet blubber, zonder dat ze daar mok van kreeg, dus ik geloof niet dat het daar van komt. Waarvan wel.... ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:01

@YvysToeter; Nou, jij ziet het iedere dag en kan dus beter nagaan of het goed geneest, als jij die verschijnselen opmerkt; Hartstikke mooi toch Lachen ? Nou maar hopen dat het gayw volledig geneest, succes met smeren Haha! !

@KellyBelly; Ok, dat heb ik met mijn merrie ook; Niet te verklaren waar die mok dan vandaan komt. Dat behandelingsplan met de Groene Os producten wil ik ook eens proberen, had net info aangevraagd en dat was iets met de Drainage/Mulitvit & Pro Bio Forte.
Die Groene Leem voor uitwendig klinkt wel handig, je kan het altijd proberen. Thnx voor de info & ik ben benieuwd hoe het verder uit zal pakken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:56

leest hier ook mee, weet sinds vandaag dat Marigold ook mok heeft.
ze liep gister onregelmatig, misschien al eerder, maar ben nog niet intensief met de training begonnen, heb haar pas net, en loopt een veulen bij, zag het gister toen ik ff met haar ging draven aan de hand.
ze heeft het vooral bij 1 achterbeen, daar zitten ook korstjes op de koot, verder alleen kleine korstjes/ rode puntjes in de kootholte, en het jeukt heel erg, merk ik als ik eraan zit.
ik heb betadine shampoo en mokzalf gehaald bij de paardenwinkel, houd het eerst ff bij de zalf, paar keer per dag dik erop, straks 2e keer opsmeren.
hopelijk heeft het resultaat!

ze loopt dag en nacht op het land, het land is heel droog, alles is heel droog, ik weet ook niet hoe ze er aan komt, misschien door melk of urine bij de achterbenen, maar ja voor heeft ze het ook een beetje..
als ik veel tijd heb zal ik dit hele topic es doorlezen, staat vast veel info in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:18

Dat zeker Knipoog
En heel veel 'behandelingsmethoden' en zo'n beetje iedereen houdt elkaar hier up to date, dus pak er een kopje koffie bij en lees maar eens door Haha! !