[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:48

Boreas schreef:
Ik heb mijn paard ook verzekerd bij Interpolis.
Op het keuringsrapport van de dierenarts stond dat het paard lucht zoog, en ik heb het zelf ook eerlijk vermeld op het aanvraagfomulier van Interpolis.
Ik ben gewoon volledig verzekerd zonder uitsluitingen.

Lees maar eens de kleine lettertjes! Bij een geslaagde koliekoperatie kun je de kosten declareren anders niet en als je paard zuigt en dit staat op het keuringsrapport wordt koliek uitgesloten! De rest is wel meeverzekerd indien je een uitgebreide ziektekosten heb en een uitgebreide basis verzekering.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 13:50

Boreas schreef:
Ik heb mijn paard ook verzekerd bij Interpolis.
Op het keuringsrapport van de dierenarts stond dat het paard lucht zoog, en ik heb het zelf ook eerlijk vermeld op het aanvraagfomulier van Interpolis.
Ik ben gewoon volledig verzekerd zonder uitsluitingen.

Dat denk ik dus niet.
Het staat op het formulier. Als jij een koliekoperatie declareert krijg je nul op het rekest.
Vraag maar na. Belachelijk.. maar zeker verzekeraars lopen niet echt erg vooruit.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:17

me vriendin heeft een liksteen en wat speeltjes opgehangen in de stal, en nu zucht die bijna geen lucht meer Knipoog

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:32

Denken jullie dat paarden door het luchtzuigen ook een soort van high kunnen worden? Er komt tenslotte door het zuigen een stofje in de hersenen vrij (endrofine als ik het goed heb) wat ze een fijn gevoel vinden en waardoor ze dus ook verslaafd worden. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:12

Ja, toen die van mij nog continu aan het zuigen was, was hij het grootste deel van de dag zo stoned als een garnaal. hij was dan echt supersloom en relaxed en had echt een hele vreemde waas over z'n ogen. zodra hij afgekicked was verdween dit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 17:33

Nee, mijn paard kijkt niet anders. Ze eet. Luchtzuigt een paar keer en na het eten is ze daar weer mee klaar. Dan luchtzuigt ze ook niet.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:23

hey allemaal, kom ik ook nog eens door de bocht.
wij hebben een merrie van nu 13 jaar,(is bij ons geboren) die van haar derde af al luchtzuigt,
we hadden haar als 3 jarige weggebracht om klaar te maken voor de ster keuring, degene waar ze stond haalde haar paarden overdag lekker eruit, en de merrie bleef staan,
daardoor is ze gaan luchtzuigen,
ze is geregeld ziek, als ze op stal staat heeft ze maar 1 ding in haar koppie, en dat is zuigen,en niet eten. je loopt er gek van, aangezien we alles, maar dan ook echt alles hebben geprobeerd, zitten we toch aan een operatie te denken.
ik weet dat er veel niet mee eens zijn, maar ze is constant ziek, daarom hebben we haar afgelopen winter buiten laten staan, daar is ze geheel niet beter van geworden,
het is bij ons erg nat swinters, en hebben omdat ze anders tot haar hakken in de modder staat, betonplaten neergelegd, rubberen matten eroverheen, met een gedeelte stro, maar staat ze er erg ongelukkig bij. ze wordt koud en mager, ook al voeren we haar zoveel bij, en lopopt ze onder het beste winterdek dat we hebben kunnen kopen,
ze staat niet graag buiten, het is een gezelligsheids dier,
alleen ipv een peukje (die wij bij de koffie er gezellig bij pakken )staat ze te luchtzuigen,
We hebben haar zelfs al een jaar gust gelaten, in de hoop dat het beter zou gaan, je probeerd
alles, je kan het zo gek niet bedenken.

nou zou ik graag van degene die zijn of haar paard heeft laten opereren, de ervaringen willen weten, dus niet van mensen die het van horen of zeggen hebben, maar die het werkelijk hebben meegemaakt, mag ook via pb.

ik weet dat het een niet geliefde operatie is, maar voor deze merrie moet het wel,
en we gaan niet over 1 nacht ijs, we denken er nu al een aantal weken aan, vooral nu de winter er weer aan komt, de kliniek wil het wel gaan doen, ze hebben er ervaring mee, maar wij niet, (gelukkig)

mensen, help,
en aan maagzuur , banden muilkorven etc etc, hebben we allemaal al gedaan
het gaat me puur om ervaringen van andere luchtzuig operaties,

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:35

Het is een verboden operatie!
Dus er is niet eens sprake van een niet geliefde operatie. Het is niet toegestaan. De betrokken kliniek is dus in overtreding. Behalve als het een Duitse kliniek is. Daar is het wel toegestaan. Ik ken een paard dat geopereerd is. Het paard heeft een iel naar nekkie overgehouden, kan niet meer hinniken en luchtzuigt nog steeds. Bovendien haal je als het al lukt het symptoom weg en niet de oorzaak.

Overigens zou ik het paard eens heel erg goed laten nakijken. Want er zitten in dit topic een helehoop blije zeer gezonde luchtzuigers. Ik heb dus sterk de indruk dat jouw oorzaak / gevolg relatie ziek door luchtzuigen niet klopt.

en als ze niet graag buiten staat... kan ik je aanraden ervoor te zorgen dat ze wel graag buiten staat. Want daar zit het probleem volgens mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:39

Tekst van de betreffende wet vindt je hier: het ingrepenbesluit gepubliceerd in staatsblad in 1996. Overgangsregel van 5 jaar.

139
Besluit van 25 januari 1996, houdende
aanwijzing van en regelen omtrent toegestane
ingrepen bij dieren (Ingrepenbesluit)

Zie pagina 8 of zoek op cornage of luchtzuig- en kribbebijtoperaties
http://www.dierenbescherming.nl/downloa ... esluit.pdf

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:55

bedankt voor je antwoord,
daarom gaan we niet over 1 nacht ijs,
we hebben ook al een shetland merrietje aangeschaft waar ze het goed mee kan vinden, (met de rest niet, en we hebben er meer dan 20)
daarom wou ik ook jullie ervaringen omtrent deze operatie,
liever niet dan wel, eerlijk is eerlijk, in een gezond paard moet je niet snijden, maar gezond is ze het afgelopen winter niet geweest,
en we hebbn al een 10 rittenkaart op de da,plus heb ik er al een ortopeet bij gehaald, ze heeft door het luchtzuigen een blokkade in haar bovenste wervels, ze gaat er 28 sept weer heen, en hopelijk is dat weer een puntje waardoor ze zich beter gaat voelen.

ik heb haar zelfs al weer 'opgepakt' met rijden in het voorjaar, zodat ze zich niet aan de kant gezet voelt,
ik denk dat het bij haar om een gevoelskwestie gaat, maar jammer genoeg kan ze niet praten.

je wordt er soms flauw van, en misselijk omdat je niet meer weet wat je moet doen,

maar als je zegt, dat je een paard hebt gezien met na de tijd een iele hals, (kan ik mee leven)
maar weer zuigt, dan begin ik er niet eens aan.wat een ellende voor zo'n dier.

dan ga ik nog meer uitvinden waardoor het minder kan worden,
hopelijk werkt snoopy (de shetlandmerrie)een hoop stress bij haar weg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 08:58

Ik heb het eens uitgezocht op een site in Duitsland, maar die kan ik niet meer vinden. Het is een vrij zware operatie en de kans dat het lukt is rond de 40% (zo uit mijn hoofd).

Ik zou i.i.g. haar luchtzuigplek zo maken dat ze zelf haar bovenhals traint i.p.v. de onderhals kweekt. Dit kun je doen door de luchtzuigplek veel lager te maken.

Rest via PB.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:49

liannes schreef:
mensen, help,
en aan maagzuur , banden muilkorven etc etc, hebben we allemaal al gedaan
het gaat me puur om ervaringen van andere luchtzuig operaties,

heb je wel eens een holistisch dierenarts erbij gehad?? zoals erik laarakkers, steffi van der laarse??
vooral steffie heeft mijn paard heel goed geholpen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:08

ik heb er zowie zo een osteopaat bij gehad, en ze moet 28 sept weer, ze had een zware blokkade in haar bovenste wervels,

Anya, ik heb je een pb terug gestuurd, bedankt.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:00

Tieme schreef:
Ja, toen die van mij nog continu aan het zuigen was, was hij het grootste deel van de dag zo stoned als een garnaal. hij was dan echt supersloom en relaxed en had echt een hele vreemde waas over z'n ogen. zodra hij afgekicked was verdween dit.

Mag ik vragen hoe je hem heb laten afkicken? Ben er erg benieuwd naar, mag ook via pm

(of bestaat er een goede afkick kliniek voor luchtzuigers Tong uitsteken Haha! Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:39

Marliesvr schreef:

(of bestaat er een goede afkick kliniek voor luchtzuigers Tong uitsteken Haha! Knipoog )
Schrijf ik de mijne gelijk in Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:59

Marliesvr schreef:
Mag ik vragen hoe je hem heb laten afkicken? Ben er erg benieuwd naar, mag ook via pm

Heb nog gezocht naar een goede afkickkliniek maar daar namen ze helaas geen paarden aan. Clown
Ik heb eerst uit laten zoeken of hij nog problemen met z'n maag had. dit had hij niet en hij deed het dus puur uit verslaving. (dus echt de godganse dag door).Ik heb in de weide bij alle palen de schrikdraden omhoog gedaan. dus bovenop de palen bevestigd. in z'n stal de voerbak en de muurrand van z'n luik ingesmeerd met cribbox.
nu staat hij tenminste lekker op de wei gras te eten i.p.v. dat paalhangen. kan hem nu gewoon in de longeerbak/poetsplaats zetten zonder dat hij meteen aan een paal hangt.
sommige zeggen dat ik hem een eigen zuigplekje moet geven bedekt met rubber. dat werkt bij mijn paard dus echt niet. het blijft niet bij 1 zuigje, hij blijft maar doorgaan.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:00

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar Lachen
Mijn paardje doet 't al veel minder, maar ze doet 't nog wel. Vooral na het eten.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:15

Tieme schreef:
Marliesvr schreef:

Heb nog gezocht naar een goede afkickkliniek maar daar namen ze helaas geen paarden aan. Clown
Ik heb eerst uit laten zoeken of hij nog problemen met z'n maag had. dit had hij niet en hij deed het dus puur uit verslaving. (dus echt de godganse dag door).Ik heb in de weide bij alle palen de schrikdraden omhoog gedaan. dus bovenop de palen bevestigd. in z'n stal de voerbak en de muurrand van z'n luik ingesmeerd met cribbox.
nu staat hij tenminste lekker op de wei gras te eten i.p.v. dat paalhangen. kan hem nu gewoon in de longeerbak/poetsplaats zetten zonder dat hij meteen aan een paal hangt.
sommige zeggen dat ik hem een eigen zuigplekje moet geven bedekt met rubber. dat werkt bij mijn paard dus echt niet. het blijft niet bij 1 zuigje, hij blijft maar doorgaan.

Aha, het probleem bij mijn paard is dus dat hij nergens op kan zuigen (voorzorgmaatregelen zijn allemaal al getroffen) maar dat hij ook niets nodig heeft om op te zuigen. Hij zuigt namelijk gewoon 'zo' in de lucht, en soms zuigt hij wat op zijn tong.. (ziet er erg charming uit trouwens)
Ik denk echter niet dat hij wat aan zijn maag heeft, volgens mij heeft hij het luchtzuigen ontwikkeld toen hij, bij de vorige eigenaren, een winter op stal heeft gestaan.
Hij doet het trouwens niet de hele dag door hoor, maar vooral na en tijdens het eten. Nadat hij een tijde zo heeft staan lucht zuigen is hij echt heel sloom. Soms denk ik dat ik hier ook met het rijden wel wat van merk, dan is hij gewoon trager in zijn reactie.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:36

Marliesvr schreef:

Ik denk echter niet dat hij wat aan zijn maag heeft, volgens mij heeft hij het luchtzuigen ontwikkeld toen hij, bij de vorige eigenaren, een winter op stal heeft gestaan.
Hij doet het trouwens niet de hele dag door hoor, maar vooral na en tijdens het eten.

Als hij het vooral na en tijdens het eten doet zou ik juist aan maagproblemen denken. heb je hem wel eens laten nakijken op maagproblemen???

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 08:53

Hallo, leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met een luchtzuiger
ik ben alleen wel de enige met een VEULENTJE van 5 maanden die het doet het is ons een groot raadsel? we hebben niet een paard op stal die het doet en zij wel.Ze heeft wel veel meegemaakt is heel erg ziek geweest en heeft 2.5 maand lang elke dag 2x medicijnen gehad in de vorm van pasta's en spuiten in de borst. Misschien dat het een vorm van stress is want haar moeder wilde er op 4 mnd niet meer en is ze noodgedwongen afgespeend terwijl ze nog lekker bij haar moeder hoort te lopen ik heb een veulenvriendinnetje voor haar gekocht die over 2 weken komt.Oja ze zuigr dwars door zo'n band heen moet toch ook maar de maagcompositum proberen?
Zijn er mensen met tips? graag!
groetjes Marjolein

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:28

Tieme schreef:
Marliesvr schreef:

Hij doet het trouwens niet de hele dag door hoor, maar vooral na en tijdens het eten.

Als hij het vooral na en tijdens het eten doet zou ik juist aan maagproblemen denken. heb je hem wel eens laten nakijken op maagproblemen???

Nee, nog nooit laten doen omdat ik eigenlijk aannam dat het door verveling kwam. Ik zal nog eens navragen bij de fokker wanneer hij precies begonnen is met zuigen. Heb jij je paard laten onderzoeken door de dierenarts of ben je naar een kliniek gegaan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:53

Marliesvr schreef:

Nee, nog nooit laten doen omdat ik eigenlijk aannam dat het door verveling kwam. Ik zal nog eens navragen bij de fokker wanneer hij precies begonnen is met zuigen. Heb jij je paard laten onderzoeken door de dierenarts of ben je naar een kliniek gegaan?

Mijn paard is op de kliniek onderzocht. ze moeten de maag bekijken met een endoscoop.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:57

ullaatje schreef:
Hallo, leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met een luchtzuiger
ik ben alleen wel de enige met een VEULENTJE van 5 maanden die het doet het is ons een groot raadsel? we hebben niet een paard op stal die het doet en zij wel.Ze heeft wel veel meegemaakt is heel erg ziek geweest en heeft 2.5 maand lang elke dag 2x medicijnen gehad in de vorm van pasta's en spuiten in de borst. Misschien dat het een vorm van stress is want haar moeder wilde er op 4 mnd niet meer en is ze noodgedwongen afgespeend terwijl ze nog lekker bij haar moeder hoort te lopen ik heb een veulenvriendinnetje voor haar gekocht die over 2 weken komt.Oja ze zuigr dwars door zo'n band heen moet toch ook maar de maagcompositum proberen?
Zijn er mensen met tips? graag!
groetjes Marjolein

Hoe wordt je veulen gehouden?? op stal, in de wei, hoeveel voer geef je hem???
Tip: zoveel mogelijk naar buiten met leeftijdsgenootjes, veel/onbeperkt hooi en de band af. die banden maken het alleen maar erger. je lost er de oorzaak van het zuigen niet mee op. van zo'n band raken ze alleen maar meer gestrest.
ik zou inderdaad eens maagcompositum proberen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:00

Hoi, ik heb haar met leeftijdgenootjes in een in/uitloopstal met paddock van 40 x 40 meter met onbeperkt hooi water en schoon stro 2x perdag krijgt ze 2 kilo scheppen cavalor start en go gemengt met pavo veulenbrok. Dus volgens mij ligt het daar niet aan

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:30

Mijn luchtzuigstertje is gelukkig nooit ziek of stoned of wat dan ook. En het kan me niet schelen dat ze het doet ik ben zelfs supertrots op haar we mogen Z2 starten en ze is pas zeven. Ik heb er echt geen last van dat ze 't doet en ik heb het volkomen geaccepteerd .....................het maakt het leven met een luchtzuiger wel een stuk leuker dan dat je je bij ieder zuigje ergert. Haha!