[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:36

menollyke schreef:
Alleen dan vraag ik me dus af of je niet de symptonen zit te bestrijden? Is het niet zo dat als het echt een allergie is, dat je haar altijd met net-relief kan rijden zonder dat ze gaat schudden?

Met een netrelief neem je de oorzaak weg (pollen in haar neus). Dus dat is mijn inziens geen symptoom bestrijden. Echter een allergie kan zich heel snel ontwikkelingen. Dus het ene jaar zijn het maar een beperkt aantal pollen waarop een allergie ontstaat en het jaar erop zijn het meer. Misschien dat de 'nieuwe' pollen niet door het net relief worden tegen gehouden? Ik zeg maar wat hoor...

Wbt AdB, hij heeft les in Woubrugge eens per maand. Een vriendin van mij woont bij jou in de buurt en geeft ook les. Weet alleen niet of zij nog ruimte voor een nieuwe lesklant heeft. Maar zo lang het goed gaat bij je eigen instructrice zou ik helemaal niet veranderen. Wat is goed is is goed toch?

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:46

Ir111 schreef:
menollyke schreef:
Alleen dan vraag ik me dus af of je niet de symptonen zit te bestrijden? Is het niet zo dat als het echt een allergie is, dat je haar altijd met net-relief kan rijden zonder dat ze gaat schudden?

Met een netrelief neem je de oorzaak weg (pollen in haar neus). Dus dat is mijn inziens geen symptoom bestrijden. Echter een allergie kan zich heel snel ontwikkelingen. Dus het ene jaar zijn het maar een beperkt aantal pollen waarop een allergie ontstaat en het jaar erop zijn het meer. Misschien dat de 'nieuwe' pollen niet door het net relief worden tegen gehouden? Ik zeg maar wat hoor...

Net-relief is inderdaad geen symptoon bestrijding, ik denk dat ik het verkeerd op geschreven heb. Als je elke keer iets anders moet nemen, iets wat sterker is, of anders werkt, dan werkt dat voor mij niet. Ik heb dan echt het idee dat je aan symptoonbestrijding doet.

Dat een allergie zichzelf kon ontwikkelen, daar had ik eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Dus dat zou ook gewoon zo kunnen zijn. Bij mensen kan het inderdaad ook opeens komen. Ik vind dat eigenlijk zeer vreemd idee, maar is wel mogelijk.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:06

Hier een ervaringsdeskundige helaas. Ik kreeg heeeeel spontaan op mijn 18e jaar last van hooikoorst. Dat begon heel mild en werd de eerste jaren steeds erger. De laatst 8 jaar is het zo'n beetje stabiel. Het is raar maar waar....

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:22

Ikzelf heb sinds een half jaar a een jaar last van eczeem. Het is een vorm van allergie. In de winter meer last van dan in de zomer. Is ook spontaan op komen zetten toen ik 20 was. Mijn ma heeft het al langer, die heeft het echter op haar ellebogen, waardoor het uit het zicht zit. Bij mij heeft het een hele tijd op mijn handen gezeten (is fijn hoor, iedereen een hand geven)

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:07

Antheman schreef:
Overigens betaal ik 11,25 voor een flesje Pollinosan. En ik ga maar 1 keer per dag, dus direct als ik aan kom en wanneer ik wegga, geef ik de druppels.

Is dit de menselijke pollinosan? Mijn vriend kent het, hij heeft erg veel last van hooikoorts. En zoja, hoe moet je dan de dosering aanpassen? Als het werkt met twee keer per dag geven, dan zou het een mogelijkheid zijn als ze echt gaat schudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:40

als je pollinosan wilt gaan proberen moet je het vandaag nog gaan kopen.omdat het natuurlijk even tijd nodig heeft om in te werken.

en ja is gewoon die voor mensen, ik gebruik het ook bij mijn pony en heb het idee dat het werkt.

ik geef zelf zowiezo een half uurtje voor het rijden 25 druppels op een stukje brood.
daarnaast krijgt de mijne savonds ook nog 25 druppels op een stukje brood.

liefst 3x per dag, maar bij mij zit die mogelijkheid er helaas niet in.

ik doe zelf gewoon 25 druppels,lijkt me genoeg.
ook al is een paard groter,vaak reageren ze hetzelfde op dit soort druppels.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:43

ellepel schreef:
ik doe zelf gewoon 25 druppels,lijkt me genoeg.
ook al is een paard groter,vaak reageren ze hetzelfde op dit soort druppels.

Ik hoor zelfs dat je minder kunt geven omdat dieren er beter op reageren dan mensen (op homepatische medicijnen in het algemeen).

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:59

Je kunt bij homeopathische middelen voor paarden dezelfde dosering aanhouden als voor mensen. Doordat paarden een langere darm hebben neemt het de druppels beter op. Is mij vandaag vertelt door een vriendin die homeopathie voor dieren heeft gedaan

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:19

frunnik schreef:
Je kunt bij homeopathische middelen voor paarden dezelfde dosering aanhouden als voor mensen. Doordat paarden een langere darm hebben neemt het de druppels beter op. Is mij vandaag vertelt door een vriendin die homeopathie voor dieren heeft gedaan

interessant! Ik deed meer druppels, maar dan houd ik gewoon 2 keer 25 aan.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:21

Hoe geven jullie die druppels eigenlijk? Ik ga het eens proberen, vandaag deed ze het tijdens het wandelen weer. Ze zit gewoon echt niet lekker in haar vel en dat is aan alles te merken. Alleen buiten zijn, lijkt ze echt plezier aan te beleven. Dus ik probeerde haar vandaag druppels te geven, maar ze eet het op geen enkele manier op. Ze is echt kieskeurig. Als je het op een gegeven moment zelfs met peen en brood in haar voerbak legt, wil ze het absoluut niet hebben en blijft ze angstvallig uit de buurt van de voerbak. Je mag dan ook niet in haar buurt komen. Pas na heel rustig aan te doen en haar niet echt direct te benaderen in haar stal, mocht ik bij haar komen en haar een halster omdoen. (dit omdat ik anders op dit moment echt haar deken niet om krijg) Ze lijkt echt bang te zijn voor de geur die de pollisonan heeft. Is er iets waar je het in of op kunt doen wat de geur verdoezelt? Of moet je het een tijd laten staan en trekt de geur dan zelf weg. Want als het zo moet, dan geef ik haar liever dit spul niet.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:48

Gewoon op een stukje brood doen. Niet door het eten. Dan wordt de werking verminderd.

JE zou evt een klein spuitje kunnen kopen en het dan rechtstreeks in haar mond spuiten.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:04

Antheman schreef:
Gewoon op een stukje brood doen. Niet door het eten. Dan wordt de werking verminderd.

JE zou evt een klein spuitje kunnen kopen en het dan rechtstreeks in haar mond spuiten.

Allereerst geprobeerd op een stukje brood, alleen dat neemt ze dan dus totaal NIET meer aan. Ze ruikt eraan, trekt haar hoofd weg en gaat zo ver mogelijk er vandaan staan. Liefst nog met haar kont in jouw richting. De eerste keer nam ze het nog in haar mond, liet het gelijk vallen en liep weg.

Met in haar mond spuiten denk ik dat ik ook problemen ga krijgen. Een wormenkuur levert ook een gevecht op. Ik denk dat ze in het verleden misschien wat nare ervaringen hiermee heeft gehad ofzo. Dit had ze al voordat ik er kwam.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:14

Dan kun je het toch in etappes proberen?

Eerst een leeg spuitje bij haar hoofd doen. De volgende dag de spuit met water alleen tussen de lagen doen. Dag daarna de spuit met water ZACHTJES leegspuiten.
Daarna kun je hem vullen met pollinosan.
Gewoon de tijd ervoor nemen. Dan leert ze dat het helemaal niet eng is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:55

wat gek zeg.....

hmm...wat je kunt proberen is te kijken of ze brood met wat honing lust, dit neemt dacht ik voldoende de smaak weg.
gewoon heeel klein beetje, net genoeg voor de geur.

gelukkig lust mijn ap alles,( behalve suikerbieten hahaha) en die vind zo'n stukkie brood juist lekker.

verdeel de druppels wel over je brood, ik druppel niet alles op 1 plek,maar verdeel het over een half plak brood.
misschien eerst een stukje met honing en dan het stukje met druppels en wat honing er achteraan?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:12

Ik heb het nu iets anders geprobeerd, niet gelijk 20 druppels nemen, maar een kleiner aantal. En dan eerst een stuk gewoon brood, dan een stuk brood met druppels en dan om en om. Ze liet zich in elk geval foppen en van het bange vogeltje van gister was niets meer te zien. (gelukkig maar, want zo wil je een paard gewoon niet zien)

Ik ga ook zeker aan de slag met spuiten, aangezien ik wil dat ze toch na een tijd normaal kan reageren op een wormenspuit.

Ik heb trouwens ook haar opgestuurd naar Josefien, ik ben heel benieuwd wat daar uit komt. Ze is in het verleden wel onderzocht voor het headshaken en daar kwam uit dat het alleen een allergie kon zijn, maar ze is niet getest op wat voor allergie. Het onderzoek zou te duur zijn en een haartest was niet betrouwbaar. Aangezien de haartesten ook bij mensen gedaan wordt zal het naar mijn idee wel betrouwbaar zijn en weet ik in elk geval wat meer. (mijn vriend is op zo'n manier ook getest) Dan weet ik in elk geval zeker of het allergie is en zoja waarvoor.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:03

Ik heb altijd geleerd om bij homeopatische medicijnen de 'kinderdosering' aan te houden voor paarden en andere huisdieren!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:09

@menollyke: ruiken die druppels zo smerig dan? Eerder at ze je vingers op bij broodjes (incl druppels). Ach, als echte merrie zijnde mag je best een beetje kieskeurig zijn nietwaar?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:17

@ Menollyke
Ik heb je al een tijdje niet gesproken en vind het jammer dat Livi begint te shaken, maar je wist natuurlijk dat er een dag zou komen

Maar even over die spuiten, laatste keer dat Moesji en ik hem gaven ging het echt heel goed, ze bleef gewoon rustig. Als Pantarhei het deed, bleef ze (naar wat ik me herinner) ook rustig, dus het is het proberen waard.

En inderdaad eerst was het broodje zo verorberd, helaas wordt ze dus kieskeurig

En als je een keer naar Woubrugge wil met Livi, kan je uiteraard een beroep op mij doen

@ Ir111 Supertof dat het met Rhodje goed gaat!Houden zo!
(mn huis staat compleet in de grondverf jeee!)

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:22

Ja, Rhody is een heeeeeeeeld (held dus)

NB ik heb idd ook nooit gehoord dat Oliv lastig was met wormenkuur oid.
NBNB superrrr, nu nog aflakken...

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:08

Splinter schreef:
@ Menollyke
Ik heb je al een tijdje niet gesproken en vind het jammer dat Livi begint te shaken, maar je wist natuurlijk dat er een dag zou komen

Maar even over die spuiten, laatste keer dat Moesji en ik hem gaven ging het echt heel goed, ze bleef gewoon rustig. Als Pantarhei het deed, bleef ze (naar wat ik me herinner) ook rustig, dus het is het proberen waard.

Ik wist inderdaad dat de kans groot was dat ze zou beginnen met schudden. Op zich vind ik het ook niet eens zo erg, meer voor haar. (ze veranderd af en toe echt in een zielig hoopje)

Ik heb er ook niet echt veel problemen mee gehad, ja, ze is drukker en onrustiger dan de andere paarden op stal. (ze vind het niet fijn) Maar zolang het gaat, vind ik het geen probleem. En nu ze haar brood wel eet, is dat nog altijd de beste optie.

Niek gaf in elk geval in November al aan dat ze wat lastig was met wormenkuren. (de eerste keer dat ze hem kreeg sinds ik haar reed) En met dierenarts was ze ook onrustig. (ben hier zelf niet bijgeweest, weet het alleen van 2 verschillende mensen) Misschien is het iets van de laatste tijd, maar ik ken der niet anders.

pinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:59

ik rij sinds tweeenhalf jaar wedstrijden op de pony van mijn baas. tommy. het is een goeie sportpony en wil graag leren. ik ben er nu M springen mee en ik heb mijn punten voor het M1 dressuur.
donderdag 19 januari, ik kan zo terugkijken welke dag het begon, is hij begonnen met een heel klein beetje hoofdschudden. ook gooide hij zich op de rem om langs zijn been te wrijven. de dag erna deed hij het nog, wat is dit voor onzin, dachten we, dus even aangepakt en toen ik heel het weekend wedstrijd had deed hij het niet meer. ondanks dat liep hij toch niet optimaal, en die zondag ging ik een maand op interne stage dus ik moest hem overlaten aan mijn baas. tommy loopt in die tijd in de manegelessen en een meisje van een jaar of 11 rijd hem 3 keer per week. geen springen. niemand is handig genoeg en als ik terug kom is het heel erg geworden.
toch leek niemand zich écht druk te maken erom, aangezien tommy erg eigenwijs kan zijn en die kleintjes dus ongelooflijk in de maling kan nemen. bij mij blijft hij het doen. met mijn springlessen besluit ik te stoppen, ik vertrouw het niet. ik geef hem er liever niet voor op zijn lazer, maar het lijkt steeds erger te worden. hij stopt soms ook en gaat dan heel hard met zijn neus tegen de muur aan schuren. meestal op de linkerhand. soms als ik contact houd als het ongecontroleerd schudden wordt, komt hij omhoog. proesten doet hij dan weer niet. het maakt niet uit of ik binnen of buiten rij, maar als ik buiten rij maakt hij wel die beweging alsof hij tegen de muur wil schuren met zijn hoofd ( kan helemaal niet, we hebben buiten dressuurhekjes).
springlessen weer opgepakt sinds een paar weken, 1 keer per week. hij schud dan ook met zijn hoofd, maar heeft wel plezier in het springen en als ik op een sprong aanrij doet hij normaal. de dressuurlessen blijven een gevecht: 3 kwartier lang gaat hij vooral op de linkerhand overal op tegenin. hij loopt wel, maar schud soms constant en ongecontroleerd. opmerkelijk is dat hij vooral met schouderbinnenwaarts linksom zo doet.
dan loopt hij een kwartiertje goed, ik zet hem op stal en de volgende dag weer precies het zelfde verhaal. weet iemand wat ik hieraan kan doen?? ik heb al verschillende dingen geprobeert en weet nu wel dat het haast niet gekkigheid van hem kan zijn.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:12

Ik ben er geen expert in, maar als hij het op de linkerhand meer doet dan op de rechterhand, zou het rijtechnisch kunnen zijn. Er zijn er meerdere in dit topic die veel baat hebben bij de rijmethode van Antoinne de Bodt (http://www.hoefkatrol.com) als ik het goed heb.

Als het een allergie is zou je het kunnen proberen met een netrelief van de paardendrogist, dat zou de pollen buiten houden. Of eventueel met een hooikoortsmiddel zoals Pollinosan. Dan zou het op zich over moeten gaan als het een allergie is, of in elk geval minder worden.

Doet hij het ook buiten het rijden of niet? Kijk eigenlijk eerst even of het zadel past, hoofdstel goed zit enz. Dit kan ook nog wel eens de oorzaak zijn.

pinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:27

een net heeft geen baat. het kan ook haast geen pollenallergie zijn, aangezien het in januari begonnen is.
zadel past goed, verschillende hoofdstellen en verschillende bitten geprobeerd. maakt vrijwel niets uit.

hij doet het ook als ik hem longeer, aan de bijzet of niet maakt niet uit, als ik er een slof omhang met longeren gaat ie er gewoon tegenin.
het gekke is dat we wel eens hebben gekeken of hij het met hoofdstel maar zonder bit ook deed, toen deed hij het niet maar dat bleek puur geluk te zijn want later deed hij het weer wel.

wat hij ook doet is met zijn bovenlip soort van snuffelend bewegen tijdens het lopen.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:45

pinaaa schreef:
een net heeft geen baat. het kan ook haast geen pollenallergie zijn, aangezien het in januari begonnen is.
zadel past goed, verschillende hoofdstellen en verschillende bitten geprobeerd. maakt vrijwel niets uit.

hij doet het ook als ik hem longeer, aan de bijzet of niet maakt niet uit, als ik er een slof omhang met longeren gaat ie er gewoon tegenin.
het gekke is dat we wel eens hebben gekeken of hij het met hoofdstel maar zonder bit ook deed, toen deed hij het niet maar dat bleek puur geluk te zijn want later deed hij het weer wel.

wat hij ook doet is met zijn bovenlip soort van snuffelend bewegen tijdens het lopen.

Ik herinner me nog ergens een reactie in dit topic dat in januari er een boom bloeide en dat deze ook erge allergische reacties opwekte. (de els uit mijn hoofd)

Dan zou het in elk geval rijtechnisch kunnen zijn. Ir111 heeft enorm veel baat gehad bij de methode van http://www.hoefkatrol.com Je kan op die site kijken. Haar paard doet het nu veel minder. Als het optie is om dat uit te proberen, dan zou ik dat proberen. (zeker als je weet dat het geen allergie is)

pinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:50

ik ga idd op die site kijken,
vanavond gaan we een heckemoor- hoofdstel proberen, aangezien hij dan niks in zijn mond heeft.
hij is heel gevoelig, tis een cremello dus dun huidje. maar zowiezo laat hij snel merken dat iets dwars zit.
ik heb ook ergens gelezen over de atlaswervel. als ze daar last van hebben zijn het ook die symptomen, en met dat hoofdstel krijgt hij indirect druk achter de oren, dus ben benieuwd hoe hij erop reageert...