Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

layspays

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:34

Klopt, deze zelfgemaakte zalf waar evitatinkle het over heeft, heeft echt wonderbaarlijk geholpen bij mijn paard. Haar mok was gelukkig nog in een beginstadium. Ik heb haar benen 1 keer gewassen met tea tree shampoo en vervolgens droog gemaakt en deze zalf erop gedaan. Nu is alles weg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:55

Ik b ewn driftig aan het smeren met Clindacuting, maar dit keer worden de korsten niet minder. Ik was wel regelmatig met Betadinescrub, en vandaag liep ze erg moelijk op dat been...kan me niet voorstellen dat het van de mok komt, misschien een hoefzweer. We kijken het iig even aan.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:41

Bij Lio gaat het echt weer de goeie kant met haar verschrikkelijke linker achterbeen.... korsten laten goed los en de huid is roze... ik ben weer positief gestemd... joepie! Ik heb foto's maar die post ik morgen wel als mijn rsi-pols mee wil werken...

Succes allemaal!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:37

@cassidy, heb je een foto van de mok? Dan kunnen we zien om wat voor mok het gaat.

Misschien moet je eens wat anders proberen als je het gevoel hebt dat het niet beter wordt. Ik weet niet wat voor mok je paard heeft maar misschien is een pamperverband een optie. Ik heb even een voorstel wat je zou kunnen doen:

Was het been schoon met betadine shampoo. Afspoelen en droogmaken. Drenk een pad watten in een lauwwarme oplossing van betadine en water. De pas moet net zo groot zijn dat het alle mokplekken bedekt. Dan leg je de watten om het been en bind je het vast met een bandage. Het paard laat je minimaal 1 dag en nacht op stal staan met de bandage om.
Ondertussen begin je met dingen toevoegen aan het eten. Geef elke dag een beetje knoflook/zeewier/foenegriek/appelazijn of cure mok oid (paardendrogist) en echineaforce druppels op een boterham. Ik doe altijd de hele boterham vol 'stippen'.

Na een dag haal je de bandage eraf en was je de overige korsten eraf. Smeer in met zalf waar geen hormonen in zitten of zinkzalf. Ik het die speciale stopverf zalf, maar die is bij jouw DA ook vast te krijgen. Probeer anders die oliemengseltjes die ze hier geven of huidherstellende zalf. Elke keer als er een kortsje komt haal je die eraf. Het extra voer hou je eerst twee weken vol.

Dit heeft bij Arabel geholpen, en het is nog steeds niet helemaal over maar ik heb het onder controle. Succes!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:39

Lio's mok nu (30 aug)... (vorige foto's op pagina 18 ter vergelijking)

NA het wassen

RA boven de kogel:
Afbeelding
roze huid, losse korstjes, haren groeien terug

RA onder de kogel:
Afbeelding

RA plekjes aan de binnenkant van de voet:
Afbeelding

RA ZONDER te wassen:
Afbeelding

LA binnenkant boven de kogel:
Afbeelding
huid is nu al minder rood dan op deze foto

Duidelijkere foto's komen van de week weer....

Behandeling momenteel:
Ik was om de dag met betadine shampoo, laat de shampoo 10 minuten ongeveer inwerken, goed uitspoelen, droog maken en insmeren met levertraanzalf. Korstjes die na het wassen loszitten haal ik er af, daarmee ook de geweekte korstjes die eraf te krabben zijn. Korstjes die echt vast zitten laat ik zitten en komen de 2e dag erna los...

Vandaag smeerde ik met de zalf er een stel korstjes af!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:39

Wauw geweldig Inglio, ziet er heel schoon en rustig uit! De mok van Arabel gaat ook al zo goed, af en toe eens een plekje maar behandel het nu steeds eens in de drie dagen. En dat zegt echt wat!

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:47

sudocreme werkt erg goed lekker dik insmeren en je ziet het per dag verdwijnen.

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:04

Die van mij heeft ook erg veel last van mok. Alleen het lastige is dat het niet alleen in de kootholte zit maar ook als kleine korstjes verspreid tot over de kogel.
Ik was nu regelmatig met betadine en smeer na het droog maken de plekjes in met calendula. Aangezien het zo verspreid zit zat ik eraan te denken om groene leem te proberen. Iemand ervaring mee??

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:32

op dit moment laten bij mijn tinker alle korsten goed los met exceemcreme voor mensen, bedankt voor de tip.
ook was ik hem geregeld, eerst met betadine en daarna met zwavelzinkshampoo van de paardendrogist. bij mijn paard begint het namelijk steeds met droge mok, dat ziet er anders uit, alleen heel veel witte schilfers. die verstoppen op een gegeven moment de hele huid en dan gaat het ontsteken met roodbruine korsten.
die witte schilfers krijg ik helemaal nooit weg. ik heb het met voedingsveranderingen geprobeerd:
minder brok, werd hij heel sloom van en hielp niet
extra vitaminen en mineralen, alleen heel duur, hielp ook niet
maxH
antimokkruiden van paardendrogist

want van modder kan het niet komen, daarvoor zit het te hoog op het been. helaas heb ik zijn mooie behang daar dus weg moeten halen, weggeknipt, tja.
dus tips zijn nog altijd welkom.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:40

@ukkie; groene leem heb ik er ook eens opgesmeerd... heeft een uitdrogende werking op de korsten en toch ook zuiverend voor de huid???. Vanaf pagina 5 of 6 staan foto's van Lio's mok en volgens mij ook een foto met groene leem erop... schrik er niet van hoor...
Mijn DA zei dat groene leem iig geen kwaad kan!

@julietink... Lio heeft ook last van die witte schilfers, voornamelijk dan op de plaatsen waar de dikke korsten van de mok hebben gezeten. Ik smeer die plaatsen in met levertraanzalf en ik moet zeggen dat ik nu veel minder schilfers bij haar aantref.

Ja fan als ik ben van levertraanzalf op Lio's benen en staart en... naja bij haar helpt het bij bijna alle huidverstoringen, kun je misschien ook calendula zalf proberen... zolang je maar geen afsluitende zalf gebruikt... wat ik heb ervaren bij Lio is dat uierzalf de boel verergert omdat het afsluit...

nog altijd: ander paard, andere mok, andere behandeling...

@evitatinkle... THANX... en wat fijn dat Arabel zo goed gaat! Maak eens een foto ter vergelijking als je tijd hebt! Ben wel heel benieuwd naar haar mooie schone benen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:44

julietink schreef:
op dit moment laten bij mijn tinker alle korsten goed los met exceemcreme voor mensen, bedankt voor de tip.
ook was ik hem geregeld, eerst met betadine en daarna met zwavelzinkshampoo van de paardendrogist. bij mijn paard begint het namelijk steeds met droge mok, dat ziet er anders uit, alleen heel veel witte schilfers. die verstoppen op een gegeven moment de hele huid en dan gaat het ontsteken met roodbruine korsten.
die witte schilfers krijg ik helemaal nooit weg. ik heb het met voedingsveranderingen geprobeerd:
minder brok, werd hij heel sloom van en hielp niet
extra vitaminen en mineralen, alleen heel duur, hielp ook niet
maxH
antimokkruiden van paardendrogist

want van modder kan het niet komen, daarvoor zit het te hoog op het been. helaas heb ik zijn mooie behang daar dus weg moeten halen, weggeknipt, tja.
dus tips zijn nog altijd welkom.

Ja die schilfertjes heb ik ook een tijdje gehad bij Arabel. Gaat nu weer goed, die zalf van mij werkt echt super goed daartegen. Ik heb het ook met dezelfde voedingsveranderingen als jij geprobeert, en nog meer, maar dat had ook geen invloed. Als het niet erger wordt dan schilfertjes, en je het geen korsten meer laat worden gaat het goed!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:47

Verder ga ik vanavond foto maken. Heb het gisteren behandeld en alhoewel er een korstje rechts in de kootholte zit, vond ik het er heel goed uitzien en voelen. Been is wel weer een beetje dik maar dat kan de invloed van de warmte ook wel eens zijn. Haar been wordt toch nooit meer helemaal dun maar beter is het in ieder geval. Vanavond heb ik les dus ik maak een foto dat ze uit het land komt, voor de les. En erna als ze in het zand heeft gelopen, en als ik het daarna nog ga behandelen weer 1.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:08

Het dunne randje met gele korst is bij Glory aardig aan het minderen. Ik hou het nu droog, en dep twee keer daags de plekken met een kwastje en mokwater. Ik hoop het met deze fles te redden, anders komt er nog een fles bij. En ik hoop echt dat het daarmee over is en ik weer aan de slag kan.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:15

die stopverfzalf van arabel,evitatinkle, ben je er al achter wat daarin zit? want mijn dierenarts kwam met zelfgemaakte zalf, hele dunne, ik denk met hydrocortiderm erin, dat helpt bij mijn paard allang niet meer. zinkzalf helpt trouwens ook niet en dat wordt ook een vreselijke troep met het vele haar van een tinker.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:29

julietink schreef:
die stopverfzalf van arabel,evitatinkle, ben je er al achter wat daarin zit? want mijn dierenarts kwam met zelfgemaakte zalf, hele dunne, ik denk met hydrocortiderm erin, dat helpt bij mijn paard allang niet meer. zinkzalf helpt trouwens ook niet en dat wordt ook een vreselijke troep met het vele haar van een tinker.

Toen ik het de vorige keer ophaalde was er niemand, maar heb net gebeld. Degene die het maakt is er over een drie kwartier weer dus dan bel ik weer. Het kost ongeveer 25 euro per potje. Hydrocortiderm kan een wondermiddel zijn voor sommige paarden maar de meeste zijn er al imuun voor. En er zitten hormonen in, iets waar ik niet meer zo'n voorstander van ben...
Zinkzalf kunnen paarden allergisch voor zijn, iets wat veel mensen niet weten en het is idd een troep om te smeren. Deze zalf die ik gebruik is ook dik, maar smeert heel makkelijk. Ik zal je zo vertellen wat erin zit...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:23

De mijne heeft het ook, hij had het ongeveer 5 weken geleden heel erg aan allebei zijn achterbenen.
Heb de VA gebeld en een zalfje gekregen en een wassing.
Nu gaat het na 5 weken best goed, alleen heeft hij nu ook bij 1 voorbeen mok erbij, ik blijf gewoon smeren tot het zalfje op is.
Zn achterbenen zijn nu wel al bijna helemaal over!

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:31

Ik heb toch maar even de dierenarts gebeld, duurde mij nu toch wat lang. Ik heb hydrocortiderm gekregen ben benieuwd of dit werkt! Heb al wel een aantal goede reacties gelezen in het topic

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:02

veeartsen beginnen altijd gelijk met het uitdelen van hydrocortiderm. Dat is ok zolang je paard er goed op reageert en je het niet te lang gebruikt. Het zijn hormonen dus kijk alsjeblieft uit met dat spul, neem het echt serieus en was je handen iedere keer nadat je het gebruikt!

De DA wou niet precies zeggen wat er in de mokzalf zat maar er zit in ieder geval zinkzalf en iets van zwavel in. Arabel is dus niet allergisch voor zinkzalf daarom gebruik ik dit ook, maar voor paarden die er niet tegen kunnen heeft hij ook een variant zonder zinkzalf.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:13

Hier dan de FOTO"S!!!!

Zo komt ze uit het land:

Afbeelding

zoals je kan zien een klein plekje rechtsboven

Afbeelding

Na de les even vergeten foto te maken, maar dan ziet er er zo uit maar dan met zand. Nu een foto als ik het net gewassen heb:

Afbeelding

en nog 1, je ziet het; geen korstjes, geen schilfertjes alleen een beetje huid wat stuk is rechtsboven. Verder is de huid mooi roze, zo kalm als wat:

Afbeelding

En toen weer een laag zalf erop en in het land, foetsie plekje rechtsboven!:

Afbeelding

Afbeelding

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:16

oh, deze nog even van dr lieve arabieren koppie:

Afbeelding

Het is zo'n schat met behandelen. Loopt elke keer weer braaf in die spoelplek terwijl ze weet wat er gaat komen. Nu stond ze ook zo braaf (los) terwijl ik met dr bezig ben. Ben zo blij met dr! (beetje offtopic)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:27

Ziet er goed uit hoor ga zo door! Oh dus dat roze dat hoort zeg maar Wist eigenlijk helemaal niet dat de huis zo roze hoort te zijn erg he. Mijn paard heeft achter precies zo'n kale kootholte nog hetzelfde been ook en maar 1 rotplek nog maar die heb ik gister ontkorst. 1 been is nu helemaal mokvrij met haar 2 andere benen hebben inimieni plekjes waar ik iedere keer de korstjes weghaal.
Nu weer duimen dat er niets terugkomt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:28

Mooi koppie heeft ze trouwens val wel op arabjes en mixjes ervan.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:49

Dat gaat zeker goed Evitatinkle!
Ben heel blij voor je... en voor Arabel natuurlijk maar haar mooie schimmelArabkoppie

Lio ga ik vanavond weer wassen. Heb het nu 2 dagen niet gewassen, waarvan ook 1 dag niet gesmeerd... beetje rust kan ook geen kwaad, maar zag dat het nu wel weer een wasbeurt kan gebruiken!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:19

De levertraanzalf was compleet ingetrokken en de korsten waren weer wat hard geworden, maar de huid was netjes roze en er zit best flink wat haar weer op LA... Ik ontdekte wel een plekje linksvoor, dus die heb ik direct gewassen en kaal gekrabt totdat ik niks meer voelde!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:50

Hier nog een mok-bestrijdster (of iets in die trant), ik ben het nu elke dag aan het wassen met betadineshampoo. Ik smeer het voor het rijden in met uiercreme, na het rijden borstel ik het af en doe ik er zinkzalf op.... (Het eerste potje mokzalf is al op, weet dus nog niet of hij allergisch is voor zinkzalf, wat zijn de symptomen daarvan?)
1 been is al heel veel minder geworden, linksachter wil het alleen niet vlotten.
Maar ik ga nog niet erg klagen, als ik zie hoe lang sommige hier al bezig zijn...