hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:53

Ann schreef:
Kaja schreef:
Sommige hier voelen zich aangesproken, sommige reageren niet....

Kennelijk nemen zij mijn advies aan dat wanneer zij geen ervaring hebben met paarden welke niet normaal kunnen leven zonder ijzers en houden wijselijk hun mond.... Prima alle lof daarvoor.
Je kunt niet oordelen over iets of iemand die je niet kent!

Nu geef jij jezelf toch wat teveel eer...dat er niet meer gereageerd wordt wil absoluut niet zeggen dat we allemaal overtuigd zijn door jou, integendeel zelfs... Ach gut

Ik wil ook niemand overtuigen, beste Ann!
Ik vind alleen dat je niet kunt oordelen over iets wat je niet kent Verward !
Je kunt niet zeggen dat hoefijzers schdelijk zijn, er zijn nu eenmaal paarden die ijzers nodig hebben...
Als jij het tegendeel daarvan wilt of kunt bewijzen dan hoor ik dat graag, daar gaat het topic immers over!

Dat is het nut van discuseren, dat is de defenitie van Bokt.
En ik praat over het topic, niet over NB, al schijnen sommige mensen dat wel te denken >;) !

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:30

kaja, ik heb je maar even ge-pb-t. Lachen Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:44

Pellie schreef:
kaja, ik heb je maar even ge-pb-t. Lachen Lachen

Ja da's beter *LOL* !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:40

Waar ik nog steeds niet bij kan, Nienke heeft het ook al aangehaald. Dat tegenstanders van NB vooral zeuren over hoe de NB-ers ZIJN en wij gewoon met argumenten aankomen over wel of geen ijzers....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:05

Arabesk schreef:
Waar ik nog steeds niet bij kan, Nienke heeft het ook al aangehaald. Dat tegenstanders van NB vooral zeuren over hoe de NB-ers ZIJN en wij gewoon met argumenten aankomen over wel of geen ijzers....

Dat heb je dus mis!
Je bekijkt het geheel dan niet met een neutrale blik!
En nogmaals, gaat het hier nu om hoefijzers of om NB???
Het is natuurlijk niet zo dat als je hoefijzers schadelijk vind, je over moet gaan op NB....

Ik heb een heel verhaal geschreven over de "zogenaamde" schadelijkheid van hoefijzers en het enigste antwoord wat ik daarop kreeg was dat haar paard geen 9-12 weken moest wachten op een smid! Ik ga mijzelf niet opnieuw quoten, maar als jij dat een goed argument vind dan praat ik kennelijk tegen de verkeerde Gestoord !

Geen enkel ander is tegen mijn verhaal in gegaan, dus wil ik wel eens weten waar jij dan je argumenten geplaatst hebt....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:49

Jeetje Kaja,you make my day
De letters knallen van het scherm hier Cool
Wat een opwinding op mijn maandagmorgen.

In jouw verhaal lees ik alleen natuur vs ijzers.
Met natuurlijk bekappen laat je het niet alleen aan de natuur over: je bootst de natuur na door bekappen.
Ik heb mijn paard na 6 jaar van de ijzers afgehaald (nu 2 maanden) en even natuurlijk laten bekappen en nakijken door 1 van de meiden hier, verder komt Bram de Langen bij ons op stal, die kan ik het laten bijhouden.
Vóórdat ik ijzers kreeg, liep mijn paard (traditioneel bekapt) behoorlijk gevoelig.
De geschiedenis van 12 jaar mijn paard in het kort dus:
-slechte hoeven, eerst maar bekappen
-ijzers eronder (alleen vóór) gezet (ongeveer met 2 of 3 jr oud)
-ijzers er weer af gehaald want ik kon ze telkens uit de wei of bak vissen
-paard liep wéér gevoelig bij gewoon bekappen/ geen ijzers
-wéér ijzers eronder gezet
-na 6 jaar ijzers er weer onder vandaan gehaald, want ik kon ze weer uit de weilanden vissen (door verhuizing kon ik de hoefsmid die ik 5 jr heb gehad niet aanhouden)
-natuurlijk bekapt.
-nu, ruim 2 maanden later: nog geen centje last

Ik hou het goed in de gaten allemaal.
Maar voorlopig gaat het goed.

Dat is mijn verhaal.
O, en mijn paard staat zonder dekens (jaja) en de tandarts kwam voor het eerst sinds 14 jaar: het was nieteens dringend nodig!
Ik zie jou de hele tijd roepen over dat paarden zulke stadsdieren zijn, jassen aan hebben, tandartsen nodig hebben, etc.
Ik vind nog steeds dat we niet maar achter de menigte aan moeten hollen en hetzelfde doen als iedereen, maar ook eens ons in het paard kunnen verdiepen, het hoe & waarom.
Het gaat er niet om dat je denkt dat de natuur het maar allemaal oplost, het gaat er imo om dat je weet waarom de natuur dit letstel veroorzaakt heeft...

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:46

De discussie heeft zich een beetje toegespitst op het bekappen. En wel of de ene methode beter is als de andere. Mijns inziens is er geen methode. Ik ben smid, en zie iedere dag vele paarden, die allemaal goed moeten lopen. Als ik ieder paard hetzelfde zou bekappen(star volgens methode klassiek of NB) , kan ik dat niet bereiken. Bij gezonde paarden moet ik al varieren, laat staan bij paarden met beengebreken, hoefziekten, gevoeligheden etc.
Ik geloof dat alleen iemand die jaren lang iedere dag met hoeven bezig is, de wil heeft om paarden beter te laten lopen, en niet star is zijn denken is, in staat is om professioneel te kappen/beslaan.
helaas zijn er ook plenty slechte hoefsmeden, net zo goed als er vele goedwillende amateurs zijn. Scheer groepen dus niet over een kam, maar beoordeel iedereen individueel.
Ja er zijn nadelen aan hoefijzers, net zo goed als er voordelen zijn. In de praktijk is het een kwestie van afwegen. Zijn de voordelen groter dan de nadelen dan krijgt het paard ijzers, anders niet. Als de paarden ijzers krijgen, moet dat goed gebeuren, goede maat ijzer, ruim leggen met voldoende garnituur, ruime opzet en zo min mogelijk nagels.
Hiertegen wordt nogal eens gezondigd, waardoor problemen ontstaan.
In de EU gaan er weer stemmen op om het vak hoefsmid weer beschermd te maken. In een aantal landen in europa (engeland / duitsland / frankrijk) is dat al / nog het geval. Nu blijkt dat juist in die landen het aantal euthanasiegevallen n.a.v. hoef problemen beduidend minder te zijn (gek he).

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:53

Kaya gedraag je een beetje ik erger mij aan jou manier van discuseren.

Mijn paard heeft nog nooit ijzers gehad;ik heb een traditionele smid die het niet nodig vindt.Haar hoeven zijn mooi en hard ik smeer nooit met vet of olie.Eens in de 9 weken wordt ze bekapt.Ze is wat gevoelig voor rotstraal(al een jaar niet meer gehad).
Vraag de straal bij NB is vrij breed hoe dan rotstraal te behandelen? Is deze manier van bekappen wel aan te raden bij paarden die gevoelig zijn voor rotstraal of komt het minder voor.
Ik vind de hoeven van Morrie en Ara er wel heel goed uitzien.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:06

ik kan kaya wel begrijpen want ik word ook gek van dit eindeloos gediscuteer waar toch geen oplossing uit komt

ik meng me daarom niet meer in discussies zoals deze want dit is gewoon tijdverspilling en slecht voor mijn bloeddruk !

maar ik wilde toch even zeggen dat kaya inderdaad gewoon het schrijft zoals ze het in gedachten heeft ( en dat komt soms hard over voor de andere partij ) maar dat ik haar reactie wel kan begrijpen en ik ben het ook met kaya eens !
toch reageer ik vanaf nu hier niet meer op want dit topic is voor mij werkelijk tijdverspilling en dan ga ik liever leukere dingen doen dan hier eindeloos te discuteren over wel of geen hoefijzers

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:12

[quote="jeanie"]Kaya gedraag je een beetje ik erger mij aan jou manier van discuseren.

quote]

Erger maar een eind weg dan... ik ga mijn manier van discuseren niet veranderen, ik zeg waar het volgens mij op staat, dat is duidelijk en zo komen er geen misverstanden!
Aan nutteloze nietsnut woorden heeft niemand iets en zo weet je gelijk hoe ik erover denk!

Als ik dat niet doe, wordt ik aan alle kanten aangevallen!
En het gaat ook niet zozeer om mijzelf, maar om de mensen die aangevallen worden van wie hun paarden niet zonder ijzers kunnen!

Als je iemand aanvalt moet je wel weten waar je het over hebt en dat doen sommige hier niet!

@ Nicolletje: Als jij niet snapt wat ik bedoel dan houdt het simpelweg op. De term stadsdieren is om aan te geven dat paarden de paarden van vroeger niet meer zijn.
Ik woon ook niet in de stad dus wat dat betreft....

En ik vind juist dat NB een modeverschijnsel is, er is weer eens iets nieuws ontdekt en zonder na te denken is dat opeens de heilige manier van bekappen! Nu is traditioneel ineens letsel veroorzaken...

Dus ja... de discussie houdt voor mij ergens op hoor, als ik mijzelf eindeloos moet blijven herhalen wordt ik er niet goed van...
Lees eerst maar eens goed en leg mij dan eerst maar eens uit wat er dan aan mijn argumenten niet klopt... Knipoog

TIP: Lees een aantal pagina's terug Cool !

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:00

Het blijkt dat het niet mogelijk is een goede discussie te houden over de verschillende manieren waarop mensen de hoeven van hun paard wensen te onderhouden. Zelfs na een opmerking van een mod.

In een discussie is het niet de bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, en het zou prettig zijn wanneer men elkaars standpunten op z'n minst zou kunnen respecteren. Aangezien dat in deze discussie niet het geval is, wordt deze gesloten.