Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:55

_soraja_ schreef:
Ik heb het vermoeden dat mijn paard ook last heeft van zand in de darmen. Hij staat op een vrij kaal weiland.
Tijdens het geven van een kuur psylliumzaad heb ik met rijden een fijn soepel paard dat goed aan het been is, maar zodra ik er mee stop heb ik binnen een paar dagen een paard dat niet vooruit te branden is. Steeds stil willen staan om te poepen, maar er komt niet direct mest. Zodra ik weer spul ga geven is hij binnen een paar dagen weer fijn.
Zou ik psylliumzaad voor een langere periode kunnen geven? Of verdwijnt dan de werking? Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Ik herken dit wel. De mijne heeft dit ook. Al is het wel in mindere mate als die van jou. Het poepen maar er komt niks herken ik niet. Het gaat volgensmij om de massa die duur de darmen heen gaat en dat is gewoon veel en veel te weinig met een kaal weiland. Ik heb het opgelost door elke dag een halve schep pulp (ongeweekt, dus geweekt een halve emmer vol) te geven. Dit geeft bij mij hetzelfde effect. Dagelijks Psylium blijven geven is niet goed voor de darmwerking dus dat zou ik niet doen.

Nimmy

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:40

Onze shet zit helaas ook vol zand, zandkuur krijg ik er met geen mogelijkheid in, na een paar dagen rechtstreeks in de mond laat ze zich nier meer vangen. Heb de vezels, meusli en brokjes geprobeerd.

Nu foto laten maken om te kijken of ze echt vol zit, helaas t geval. Dus ze krijgt een paraffine kuur om dr buikje te legen.

Maar dan, hoe voorkom ik dat ik elk half jaar haar een week op de kliniek kan zetten om dr buik te resetten?

Gekookt lijnzaad ook geprobeerd, eet mevrouw ook niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:50

Nimmy, heb je het ook geprobeerd met slobber? Slobber maken en wat af laten koelen en vlak voordat je het geeft de psyllium erbij doen. Eventueel begin je met een beetje en als ze dat eet steeds meer erdoor doen, tot je op de gewenste hoeveelheid zit en dan pas het aantal dagen geven dat je zou moeten. Die aanloopperiode tel je dan niet mee.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:16

Jet schreef:
Nimmy, heb je het ook geprobeerd met slobber? Slobber maken en wat af laten koelen en vlak voordat je het geeft de psyllium erbij doen. Eventueel begin je met een beetje en als ze dat eet steeds meer erdoor doen, tot je op de gewenste hoeveelheid zit en dan pas het aantal dagen geven dat je zou moeten. Die aanloopperiode tel je dan niet mee.

Ja, slobber lust ze niet. Ook niet zonder zandkuur erdoor.

En gezien het een shet is wil ik geen kilo's brok erin stoppen voor een kuur. Gemixt met een kwart schepje brok laat ze t ook staan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 01:24

Nimmy schreef:
Jet schreef:

Ja, slobber lust ze niet. Ook niet zonder zandkuur erdoor.

En gezien het een shet is wil ik geen kilo's brok erin stoppen voor een kuur. Gemixt met een kwart schepje brok laat ze t ook staan.

Halve schep pulp per dag of een paar keer per week? Geweekt wordt dat 5 liter aan massa wat ineens door de darmen komt. Kan het niet bewijzen maar ik heb heel vaak bij de mijne het gevoel dat dit ook zeker wel iets doet.

Zal in jouw geval nu niet veel veranderen maar voor preventief misschien?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 02:52

Nimmy schreef:
Onze shet zit helaas ook vol zand, zandkuur krijg ik er met geen mogelijkheid in, na een paar dagen rechtstreeks in de mond laat ze zich nier meer vangen. Heb de vezels, meusli en brokjes geprobeerd.

Nu foto laten maken om te kijken of ze echt vol zit, helaas t geval. Dus ze krijgt een paraffine kuur om dr buikje te legen.

Maar dan, hoe voorkom ik dat ik elk half jaar haar een week op de kliniek kan zetten om dr buik te resetten?

Voor paraffine, hoeft ze toch niet op de kliniek te staan? Wij hadden een paard met koliek en heb een jerrycan gekregen en spuit minimaal 4x pd in de mond. Veearts zei wel dat het echt vies is, dus kans dat je paard ook moeilijk gaat doen.

Als je je pony vast hebt en je geeft iets, geef dan daarna iets lekkers en hou nog even vast. Niet spuit erin en loslaten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:21

Jammer dat ze geen slobber eet, ik hoop voor je dat je een oplossing vindt. Je hebt wel kans dat het zandprobleem nu wat minder groot is de komende jaren omdat ze nu op de kliniek zo grondig behandeld is. Je zou ook nog kunnen kijken of ze lijnzaadolie over de brok of muesli wel lust, dat was destijds het advies van de kliniek in Wolvega toen die van mij aan zandkoliek geopereerd was. Dat was een paard van 1.60 en die moest dan 2x oer dag 100 ml. lijnzaadolie daarna. Dat zal voor een shet wel minder zijn, je kan het navragen bij de kliniek of dat straks een optie is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:27

Wat ontzettend lastig zeg :\ eet ze de zaden ook niet?
Kun je op de een of andere manier voorkomen dat ze veel zand binnenkrijgt om het zo wat te beperken?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:44

Hoi allemaal, ik ben het overzicht inmiddels even kwijt. Ik heb nu de hele psyllium zaden gekocht, maar hoeveel geef ik daarvan? 100gr gedurende 5 dagen?
De husk krijg ik er niet in. Gaat om haflinger van ongeveer 500kg

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:48

superpony schreef:
Nimmy schreef:

Voor paraffine, hoeft ze toch niet op de kliniek te staan? Wij hadden een paard met koliek en heb een jerrycan gekregen en spuit minimaal 4x pd in de mond. Veearts zei wel dat het echt vies is, dus kans dat je paard ook moeilijk gaat doen.

Als je je pony vast hebt en je geeft iets, geef dan daarna iets lekkers en hou nog even vast. Niet spuit erin en loslaten.

Ze moet nu 5 dagen een liter per dag, dus sonderen is de beste oplossing. Logeren is dan voordeliger dan elke dag visite. 5x op en neer rijden wordt met werk lastig. Dus helaas mag ze een week logeren.

Pony is net een jaar, zoveel zand bij een jonky zien ze zelden... uiteraard ga ik kijken hoe ik zand eten kan minimaliseren, maar van de winter staat ze op zand, weides zijn dan echt te nat helaas. Wel met onbeperkt arm hooi, hoop dat ze dat liever eet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:54

Oei, dat is wel heel jong inderdaad om zoveel zand te hebben. Misschien is een uitgebreid bloedbeeld laten prikken dan een optie om te zien of ze ergens tekort aan heeft. Je hooi voeren in netten met niet te grote mazen en dan op een bestrating of in een soort van bak/cementkuip, zodat ze geen hooi van het zand af eet? Haar in de zomer niet op zulk kort gras zetten dat ze het er met wortel en al uittrekt?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 08:59

Jet schreef:
Oei, dat is wel heel jong inderdaad om zoveel zand te hebben. Misschien is een uitgebreid bloedbeeld laten prikken dan een optie om te zien of ze ergens tekort aan heeft. Je hooi voeren in netten met niet te grote mazen en dan op een bestrating of in een soort van bak/cementkuip, zodat ze geen hooi van het zand af eet? Haar in de zomer niet op zulk kort gras zetten dat ze het er met wortel en al uittrekt?

Ik heb dr nu 2 maanden.... maar dat was inderdaad wel t plan, voeren in de schuilstal en van de grond af. Ze staat op de wei met een grasmasker, dus happen zand eten lukt dr nu ook niet en ik hoop ook niet teveel wortels met zand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:53

Op wat voor plek staat ze dan? Voor een 1 jarige zoveel zand vind ik ook verontrustend. Dan zou ik echt een andere opfok plek overwegen. Misschien toch iets met gras of veel leeftijdsgenootjes?? Ze kan iets tekort komen dat ze echt zand eet, maar het kan ook verveling zijn, geen goed voorbeeld hebben etc.

5 dagen een liter met slang is wel heftig ook.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:59

superpony schreef:
Op wat voor plek staat ze dan? Voor een 1 jarige zoveel zand vind ik ook verontrustend. Dan zou ik echt een andere opfok plek overwegen. Misschien toch iets met gras of veel leeftijdsgenootjes?? Ze kan iets tekort komen dat ze echt zand eet, maar het kan ook verveling zijn, geen goed voorbeeld hebben etc.

5 dagen een liter met slang is wel heftig ook.

Ze staat nu hier aan huis, met nog een mini jaarling en een oudere veel grotere merrie. Waar ze vandaan kwam stond ze volgens mij niet op t gras, enkel een loopstal en een paddock.

En ja die 5 dagen zijn heftig en had ze liever niet gehad, maar is nu de beste oplossing. Voor daarna inzetten op voorkomen dat ze weer zand gaat eten (heb wel de indruk dat ze t minder doet, zie dr niet meer zandhappen) en kleine beetjes die ze wel binnen krijgt afvoeren ipv weer verzamelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:08

Maar het beestje is pas 1 jaar? Dan komt ze wel van een waardeloze plek en zal ze het daar wel hebben verzameld.

Mijn shet met koliek heeft vd week via de slang gehad en krijgt nu minimaal 4x daags met spuit in de mond. Maar veearts zei wel; hij gaat je haten, want het is smerig. Ik heb hem al 20jr en dat valt gelukkig mee en spuit het erg diep.
Maar met een jaarling beter dat echt alles eruit gaat en het bij iemand anders en op een andere plek gebeurt dan bij jou. Dan is het daar allemaal rot.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:12

Jup ze is nu ruim 13 mnd oud...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:34

Ik voer de husk van pit pit, Ik maak hele natte slobber en meng het op het laatste moment daar doorheen. Ze eten dit goed.

Wat ze hier allemaal echt heel lekker vinden is lijnzaad, hetzij olie, zaadjes of meel. Ik koop zelf de meel en die meng ik door de slobber.

Wat ik wel merk met nieuwe paarden is dat ze vaak moeten leren om slobber te eten. Vaak eten ze het in het begin niet, maar als ze het eenmaal door hebben vinden ze het heerlijk. Ik meng het vaak met wortels dan. Misschien als ze een maatje het ziet eten dat ze ook gaat proberen? Ze zal het misschien nog nooit gegeten hebben en niet weten wat ze er mee aan moet?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:34

Ik zou dr zeewier bij gaan geven. Dat zit bordevol mineralen. Juist gaan ze vaak door een mineralen tekort zand eten. Duurt even voor t werkt, maar bij die van mij werkte t ook.

Toen die van mij vorig jaar in Utrecht stond met zandkoliek hebben hun m ook met vanalles geprobeerd om te kopen, maar ze kregen er niks in, behalve kant en klare lijnzaadkorrel. En dat was volgens hun in iedergeval beter dan niks!

Nu een jaar later heeft tie slobber leren eten, en daar ben ik in miniscule hoeveelheden psylium aan toe gaan voegen. Steeds meer. En nu eet hij t eindelijk gewoon als ik t geef.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:43

Jonkies moeten sowieso soms nieuwe dingen nog een beetje leren eten. En de plek waar ze vandaan komt heeft ze waarschijnlijk niet zoveel leren eten als ik het zo hoor.
Ik meng geweekt voer vaak met wat muesli en luzerne om het wat meer structuur te geven. De lijnzaad vlokken van de paardendrogist gaan er hier trouwens ook in als snoep, vinden erg lekker.
Heeft de kliniek ook onderzocht op wormen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:58

Ik heb dr al op wormen laten testen en de vorige eigenaar had dr recent nog ontwormt (zijn woorden). Als t goed is wel wormvrij.

Slobber zien eten heeft haar nog niet overtuigd, slobber mengen met meusli of brokje ook niet dan gaat de neus boos uit de emmer. T is geen echte shet die alles eet. Met wat stukjes wortel kan ik nog proberen het aantrekkelijker te maken.

Verder krijgt ze nu ook dagelijks een beetje vitaminekorrel als aanvulling op het gras en heeft ze beschikking over een liksteen (maar dat werkt enkel in dr maskervrije tijd)

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:13

ik krijg het hier ook bij m’n twee mini’s niet naar binnen. dierenarts gaf de tip om het in een spuit in de mond te doen, maar dat spul kleeft vast en werd een grote brei in de spuit en kwam er niet meer uit. :\

heeft iemand hier ervaring met het als brok te voeren? werkt dat net zo goed? ik kwam dit tegen: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... lium-brok/

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:52

rollyjogered schreef:
ik krijg het hier ook bij m’n twee mini’s niet naar binnen. dierenarts gaf de tip om het in een spuit in de mond te doen, maar dat spul kleeft vast en werd een grote brei in de spuit en kwam er niet meer uit. :

heeft iemand hier ervaring met het als brok te voeren? werkt dat net zo goed? ik kwam dit tegen: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... lium-brok/

En als je de spuitmond doorknipt? Zodat de opening groter wordt?

Psyllium brok vindt die van mij ook niet lekker, die moet ik ook past minute door de slobber heen gooien. Met muesli of brok wordt er vakkundig omheen gegeten. :=

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:11

Kaitlyn schreef:

Psyllium brok vindt die van mij ook niet lekker, die moet ik ook past minute door de slobber heen gooien. Met muesli of brok wordt er vakkundig omheen gegeten. :=

nee t zat al klem voor de spuitmond, terwijl ik het er echt net in had gedaan. :roll: waarom snappen die paarden niet gewoon dat we dat voeren om hun te helpen? zucht.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:01

rollyjogered schreef:
Kaitlyn schreef:

nee t zat al klem voor de spuitmond, terwijl ik het er echt net in had gedaan. :roll: waarom snappen die paarden niet gewoon dat we dat voeren om hun te helpen? zucht.

Een oude wormenkuurspuit nemen? En mengen met appelmoes?

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:42

YvonneV schreef:
Een oude wormenkuurspuit nemen? En mengen met appelmoes?

denk dat dat niet echt verschil maakt. heb net het in brokvorm besteld, we zullen zien of dat wel werkt en anders nog maar een keer de dierenarts vragen. :)