PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:37

Azmay schreef:
Op zich heel fijn, maar dus nog geen verklaring.
Maar eens beginnen met extra eiwit en een bloedje trekken. Haar lendenen staan nu helemaal bol en haar rug zit dus muurvast.

Wel fijn dat het bij jou negatief is. Mijn paard had deze zomer dezelfde verschijnselen. Wilde nauwelijks nog van de plek af. Ik weet nog steeds niet of het toen nav. zware inspanning was of dat dit toeval was en het door iets anders is veroorzaakt. Heel raar beeld is het...

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:59

Gefeliciteerd, Azmay! +:)+
Heel erg balen dat je nu nog steeds geen duidelijk hebt over wat ze dan wel heeft, maar de kans is wel een stukje groter dat het in elk geval geen progressieve ziekte meer is zoals bij PSSM.

Voor de eiwit-hoarders onder ons: bij https://www.bulkpowders.nl/erwteneiwitisolaat.html hebben ze nu 33% korting op het erwten eiwit isolaat! :j
Voor degenen die wel alle essentiele aminozuren willen bijvoeren maar geen whey willen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:27

xyzutu2 schreef:
Voor de eiwit-hoarders onder ons: bij https://www.bulkpowders.nl/erwteneiwitisolaat.html hebben ze nu 33% korting op het erwten eiwit isolaat! :j
Voor degenen die wel alle essentiele aminozuren willen bijvoeren maar geen whey willen.

Vraagje: voor een Pssm2 n/p2 paard.
Wat moet je voeren hiervan? En wat nog meer erbij? Ik voer al vitamine e, magnesium, vitalbix, Luzerne. Maargoed. Dat is nog niet compleet qua eiwitten en aminozuren.

Dus als ik dit zou kopen. Hoeveel moet je er van geven dagelijks en wat moet ik nog aanschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:51

Ik zou het sowieso opbouwen en kijken hoe je paard erop reageert, maar mijn paard staat bijvoorbeeld op 50gr whey poeder en je zou zo'n 70gr van erwteneiwitisolaat moeten geven voor dezelfde hoeveelheid (50gr) essentiele aminozuren.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:34

Ik geef equiline vitamine e / selenium en 3amino merrie en eiwit isolaat..maar die van mij zit nog middenin een aanval dus alles to the max nu..plus vitalbix glucobalance en magnesium dubbele dosis...oja...handje luzerne anders eet ze die hele waslijst niet op...

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:37

Als ik hoor dat lendenen bol staan klinkt mij dat als een nier of blaas probleem...ook omdat ze haar rug vastzet..ik zou daar eens naar laten kijken..plast ze makkelijk? Welke kleur is de urine?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:50

Azmey, mijn merrie heeft dus last van cystes op Dr eierstok, in die richting al eens gezocht?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:06

Kismetje schreef:
Als ik hoor dat lendenen bol staan klinkt mij dat als een nier of blaas probleem...ook omdat ze haar rug vastzet..ik zou daar eens naar laten kijken..plast ze makkelijk? Welke kleur is de urine?

Ze plast makkelijk, niet overdreven vaak. Urine is voor zover ik weet normaal.

Talida schreef:
Azmey, mijn merrie heeft dus last van cystes op Dr eierstok, in die richting al eens gezocht?

Nee nog niet onderzocht, ook nog niet echt aan gedacht eigenlijk. Ze is vanaf veulen al heel "merrie" zonder echt last te hebben van haar hengstigheid.

Het zijn alleen niet alleen de lendenen die strak staan maar eigenlijk heeft ze spanning van haar oren tot haar staart. Niet genoeg om echt weg te trekken of duidelijk pijn te hebben maar je kan het wel zien en voelen als je weet waar je moet kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:52

Mag ik hier een brutale vraag stellen? Hoe komen jullie op die 70 gram pea eiwit op een dag? Ik zit mij hier namelijk ook op te beraden en had ergens gelezen dat 0,60 gram per kilo eiwit de normale dagelijkse hoeveelheid is. Maar je weet niet echt goed wat ze aan eiwit uit de rest krijgen toch? En dat te veel aan eiwit ureum veroorzaakt? Dus hoe weet je dan dat je goed zit als je zoveel voert? Of heb ik hele verkeerde aantallen en hoeveelheden gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:36

Ik weet niet precies wat je bedoelt met 0,60 gram per kilo eiwit, wat is die 0,60 gram dan?
Mocht je bedoelen dat een paard maar 0,60 gram eiwit per kilo voer mag; in merriebrok zit al 15% eiwit, wat 150gr/kilo is, en zelfs dat is nog lang niet de aanbevolen hoeveelheid eiwit per dag. ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 21:01

Ik zou mijn tabellen er bij moeten nemen, maar daar zijn wel standaarden voor, hoeveel eiwit een paard nodig heeft op een dag. Dat is dan idd ruwvoer + wat je daar nog bijvoert.
MAAR: die tabellen zijn voor een gezond paard opgesteld. Paarden met PSSM2/MFM hebben een abnormaal hoge eiwitbehoefte die bovendien nog varieert naarmate ze meer of minder symptomatisch zijn. De hoeveelheden die je voorbij ziet komen voor paarden met PSSM2/MFM zijn uitgangswaardes. Je zult zelf moeten kijken wat je paard nodig heeft en daarmee moeten variëren naar gelang de behoefte van het paard. Observeren dus en in situaties waarvan je weet dat ze stressvol gaan zijn (vervoer, enting, smid) bij voorbaat de eiwitgifte verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:08

Nee ik had ergens gelezen dat de benodigde hoeveelheid voor een gezind paard op 0,60 gram per kilo lichaamsgewicht ligt. Dat zou betekenen dat die van mij 480 gram eiwit per dag binnen zou moeten krijgen. Maar idd gaat daar van af wat ze al binnen krijgen van hooi/gras/brok en dat is toch niet uit te rekenen of wel globaal? Ik ben aan het stoeien met die getallen idd.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 21:42

Ja en dan moet je nog weten wélke eiwitten of eigenlijk aminozuren ze binnen krijgen en dat staat niet op de hooianalyse.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:01

En gaat dat over RE, ruw eiwit, of over VREP, verteerbaar eiwit paard?

Eigenlijk wordt de eiwitbehoefte uitgerekend met het metabolische gewicht van het paard, dus gewicht^0.75. Ik zal even een lijstje van het CVB kopiëren (gezonde volwassen paarden op rust):

100kg paard: 95g vrep
200kg paard: 160g vrep
400kg paard: 270g vrep
600kg paard: 365g vrep
800kg paard: 450g vrep

1 uur zware arbeid (klasse 4) per dag verdubbelt de behoefte ongeveer.
Afbeelding

Het NRC heb ik nu even niet bij de hand. Dat kan ik morgen of zo opzoeken, indien er interesse voor is. Die staat ook volledig online.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:30

Welke pijnstillers werken eigenlijk bij jullie PSSM 2 paarden, dus zonder weer hoefbevangenheid uit te lokken?

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:52

Mijne kreeg buut...absoluut geen metacam

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:57

Hier ook bute voor mijn paard. Geen metacam geprobeerd, bute werkte voor haar duidelijk.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:07

Is hoefbevangenheid zo gelinkt aan pssm2? Of is de pijnstilling gelinkt aan hoefbevangenheid?

Metacam is wel een aanslag op de maag, van Buut heb ik geen idee eigenlijk.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:38

Metacam is funest...te hoog in suiker en aanslag op maag...buut is milder..en werkt sneller..zo een aanval lijkt heel veel op hoefbevangenheid, maar is het toch echt niet...mocht je het interessant vinden dan kun je op fb pssmforum nederland volgen daar staat bo der verhaal met dilmpjes van haar aanval, samen met nog veel meer lotgenoten met spanjaarden en andere rassen met deze ziekte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:30

Zijn er fjorden bekend met pssm?
1 danwel 2?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:34

Anoniem schreef:
Zijn er fjorden bekend met pssm?
1 danwel 2?

Als je via google zoekt, wel ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:28

Hallo mag ik binnen vallen?

Ik wil mijn trekpaard merrie laten testen op de pssm1. Voornaamste klachten zijn schuren, sjagie op de singel en sloom opstarten. Het schuren heeft ze vanaf circa 1,5 jaar oud en al vanaf de eerste paar keer een longeersingeltje reageert ze heel heftig. Inmiddels staat ze aan huis en heb ik met voeding het schuren al een deel controle gekregen. Maar toch blijf ik zoeken naar antwoorden en duidelijkheid.

Is animalgenetics nog steeds de plek om te laten testen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:33

Je kunt je aanmelden op facebook bij de groep PSSM Nederland, daar kun je veel info vinden, o.a. waar je het beste wat kunt laten testen.

Ik heb zojuist de uitslag binnen van mijn PRE merrie. Ze is positief getest voor PSSM2 n/p2 ;( .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 20:03

Oh nee Dais, dat is geen fijn nieuws ;( .... dat is de vierde PRE (heeft ze papieren?) die ik ken met n/P2 ...

Qua pijnstilling heb ik eigenlijk alleen ervaring met bute en dat werkt idd goed. Het is ook een ontstekingsremmer dus bij accute problemen kan het een PSSM/MFM trigger wellicht ook (gedeeltelijk) ondervangen.

Fjorden met PSSM1 schijnen nog niet aangetroffen te zijn; het enige geval dat ik via-via ken is P2.

Gloa: Animal Genetics vind ik wel het fijnst om mee te werken. Goedkoop en snel. Tegenwoordig zijn er wel veel problemen met de post naar de USA dus je zou Animal Genetics eu kunnen proberen of anders Laboklin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:52

Bedankt voor de reacties! Ik heb geen facebook dus ben afhankelijk van het www :+

Ik ga even kijken naar die eu versie van de animal genetics