[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:39

Ja dat was geen centraal topic, maar een vraag van een bokker, waar toen uiteindelijk iedereen zich gemeld heeft. Dat was pas een uitzoek werk trouwens, dat weten Cynthiar en JP onder andere nog wel...

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:04

Blacky stond er vanavond al beter bij dan vanmorgen. Duidelijk minder pijn en hij kwam zelfs een stukje naar ons toe stappen.

Ik ben nog opzoek naar een app voor IPhone die fructaan waarschuwing geeft. Appstore geeft twee betaalde maar daar vond ik op bokt recensies van dat ze niet zo goed zijn.

Voor nu dus vaak de index van paard natuurlijk kijken.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:06

Als je dat zou willen doen Koper, graag!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:26

Klopt Ojajoh :) .

Wat betreft de medicatie. De mijne was 21 toen hij getest werd. Hij had niet echt symptomen behalve dan een hele dikke vacht in de zomer. Verder niks opvallends.
Het eerste jaar heb ik dan ook alleen monnikspeper gegeven en geen pergolide.
Maar na een jaar werd hij wel heel erg duf. Hij wilde niet lopen, stond alleen maar te slapen en reageerde niet eens als de voerkar voorbij kwam. Aangezien hij een fjord is met eten als grootste hobby is dat een slecht teken.
Ben toen begonnen met de pergolide en binnen 3 dagen werd hij al weer wakker en zichzelf, terwijl ik nog maar 1/4 pil gaf, wat ik heb opgebouwd per 14 dagen naar 1 pil.
Daarna heb ik ook pas gemerkt dat hij toch wel veel dronk en plasste en vaak zomaar stond te zweten. Dit verdween weer met de pergolide.
Achteraf gezien na flink terug te denken heeft hij als cushing sinds zijn 12e ongeveer. Toen merkte ik ook op dat zomers nog haar bij zijn koker groeide terwijl dat voorheen helemaal kaal was zomers. Maar toen heb ik er nooit stil bij gestaan dat het iets kon betekenen. Maar achteraf gezien was dat het begin.
Maar toch is hij die 9 jaar goed doorgekomen zonder bv hoefbevangenheid, terwijl hij wel zomers op vet gras stond. Dus je moet ook een flinke dosis geluk erbij hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:30

sabrina85 schreef:

Ik ga er achteraan!

Fijn tiwi dat 't weer beter met 'm ging :)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:41

cynthiar schreef:
Klopt Ojajoh :) .

Wat betreft de medicatie. De mijne was 21 toen hij getest werd. Hij had niet echt symptomen behalve dan een hele dikke vacht in de zomer. Verder niks opvallends.
Het eerste jaar heb ik dan ook alleen monnikspeper gegeven en geen pergolide.
Maar na een jaar werd hij wel heel erg duf. Hij wilde niet lopen, stond alleen maar te slapen en reageerde niet eens als de voerkar voorbij kwam. Aangezien hij een fjord is met eten als grootste hobby is dat een slecht teken.
Ben toen begonnen met de pergolide en binnen 3 dagen werd hij al weer wakker en zichzelf, terwijl ik nog maar 1/4 pil gaf, wat ik heb opgebouwd per 14 dagen naar 1 pil.
Daarna heb ik ook pas gemerkt dat hij toch wel veel dronk en plasste en vaak zomaar stond te zweten. Dit verdween weer met de pergolide.
Achteraf gezien na flink terug te denken heeft hij als cushing sinds zijn 12e ongeveer. Toen merkte ik ook op dat zomers nog haar bij zijn koker groeide terwijl dat voorheen helemaal kaal was zomers. Maar toen heb ik er nooit stil bij gestaan dat het iets kon betekenen. Maar achteraf gezien was dat het begin.
Maar toch is hij die 9 jaar goed doorgekomen zonder bv hoefbevangenheid, terwijl hij wel zomers op vet gras stond. Dus je moet ook een flinke dosis geluk erbij hebben.

Jouw verhaal klinkt zoals wij het willen gaan doen. Als die van ons stopt met eten, dan moeten we ook gaan ingrijpen. Twee weken terug is ie gevallen, hij gleed uit. Lag ie daar languit op de grond, op een heel ongelukkige plek, lastig overeind te krijgen. Gaat mijn dochter biks geven om hem overeind te lokken, gaat ie liggend eten! |( |( Niet te geloven dat paard. Gelukkig is ie door wat stimulatie van z'n paardenvriendin weer overeind gekomen, maar dat ie liggend ging eten vond ik toch wel een grappige twist aan een rotsituatie. Maar zo is ons paard: een grote clown en als ie stopt met clown te zijn gaan we zeker ingrijpen!

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:06

Mijn pony is ook begonnen met verharen, sinds ik met de Prascend gestart ben eigenlijk. Hele kussens komen eraf. Gelukkig maar, want hij had ontzettende klitten omdat hij zoveel gelegen had ivm zijn hoefbevangenheid en zijn vacht was echt superlang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:15

Okay, misschien is het al voorbij gekomen, maar ik heb een vraag over mijn 12 jarige PPID New Forester. Hij is zolang we hem hebben al gevoelig op z'n huid; we gebruiken daarom bijvoorbeeld al een bontsingel omdat hij om het minste over geringste huidirritaties heeft. Nu zijn we sinds een dikke week begonnen met Prascend en het lijkt wel veel erger te worden. Het gaat om (schuur)plekjes waar het shabrak tegen de huid komt, waar het zadel op de rug ligt, waar de singel op de huid ligt. Het zijn geen rode of open plekken, alleen kaal.... maar dan ook echt kaal. Geen grote plekken maar kleine volledig haarloze plekken. Ook staat hij regelmatig samen buiten met onze 3 jarige ruin en dat gaat soms gepaard met speelsessies waarin wat over en weer gebeten wordt... resultaat: kale plekken op de hals van de 12 jarige PPID patiënt. Nogmaals: geen rode plekken of korstjes of i.d., maar echt kale plekken. Is het de Prascend die dit erger maakt??? Ik behandel het nu met crème, om de huid wat soepel te houden, maar zal de internist nog vragen wat ik er extra aan kan doen. Jullie tips?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:11

sabrina85 schreef:

Ik heb het nagevraagd en het volgende is mij uitgelegd:
het kan wel in combinatie maar dan heb je een paard nodig wat stabiel is op de pergolide. En dan kun je kleine hoeveelheden pasta gaan gebruiken.

Heb je hier wat aan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:38

Citaat:
PPID? Oh, gauw aan de Prascend. Het zijn geen aspirines...

Ik wil hier toch nog wel even op ingaan..... PPID is ook geen verkoudheid.... Kijk, iedereen moet gewoon doen wat hij zelf het beste vindt en er zijn situaties waarin prascend erger dan de kwaal kan zijn, maar in dat geval zijn je opties wel snel op denk ik als je paard hard achteruit gaat....

In mijn ogen is er weinig mis met een medicijn dat bewezen heeft, een bepaalde kwaal goed onder controle te krijgen, mits je maar goed oplet wat het in een individueel geval doet. Ik heb mijn pony er in ieder geval ontzettend van zien opknappen en ik ben dus ook van mening, dat mensen die in soortgelijke omstandigheden hun paard medicatie onthouden, wel echt aan dierenmishandeling doen. Sterker, zonder prascend was deze pony niet meer hier geweest nu.

Ja, ik snap dat je bij een 'grensgeval' nog even wilt wachten - of in het voorjaar over wilt testen. Wij hebben dat ook gedaan. Maar toen ponylief een toeval kreeg enkele weken na de uitslag, was het over met twijfelen.... en zagen we binnen enkele maanden een enorme verbetering - de hele pony kwam terug in balans.

Nee, ik heb geen aandelen van Boeringer Ingelheim en ik ben totaal niet dol op medicatie. Maar sommige medicijnen zijn gewoon het beste voor de meeste patienten met een kwaal. Natuurlijk kun je afwachten. Maar bedenk wel, dat bij sommige cushingpatienten hoefbevangenheid een van de eerste 'serieuze' symptomen is, nog voor de andere kenmerken de kop opsteken.

Ik las nog wat over cushingpatientje op gras: hier gaat Tink ook gewoon met de kudde het gras op. Juist als ze goed op medicatie staan ingesteld en de waarden binnen de normale marges liggen, kan dat niet zo heel veel kwaad denk ik. Bij ons is het ook zo dat de hele kudde naar buiten vliegt en achterblijven ons stresskipje meer kwaad dan goed zou doen... Dus ook wij kiezen voor een fijn leven zolang het nog duurt. Bij hoge fructaankansen gaat er wel een graasmaskertje om trouwens. :)

Wat tanden betreft: de tanden van tink zien er minder goed uit, tussen de voortanden lijken ook vieze holtes te onstaan boven het tandvlees (zoals bij mensen die niet goed poetsen.) De tandarts moet toch komen hoor, haar kiezen zijn ook scherp.
Maar dit kan dus ook een gevolg van de cushing zijn?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:58

Een chronisch patiënt heeft ook wat mij betreft recht op medicatie. Of het nu een mens of een huisdier is. Ik ben zeker niet dol op de farmaceutische industrie maar soms ontkom je er niet aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:20

Randalinpony, tanden zoals je omschrijft kan EOTRH zijn, helaas heeft mijn cushing merrie er ook last van. Of het door de cushing komt of naast de cushing voorkomt weet ik niet, maar het kwam wel duidelijker naar voren toen ook de cushing duidelijk werd. In ieder geval is het pijnlijk en is behandeling dat dus ook, dus zorg voor goede pijnstilling bij behandeling.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:00

Nogmaals, ik wil niemand veroordelen. Ik heb slechts MIJN mening gegeven en dat mag ik een forum. Doe ermee wat je wilt. Die gasten van bi zijn graaiers van het zuiverste soort al heb ik wel bewondering voor het marketing genie wat dit hele circus bedacht heeft.

ondanks dat mijn paard nooit echte symptomen had ben ik wel direct met de medicatie begonnen. Ik wacht liever niet tot hij hoefbevangen of insulineresistent is. Zeker met een ppid er is voorkomen beter dan genezen.

En tiwi, voor iPhone is idd geen fatsoenlijke app te krijgen. Je kan de pagina van paard natuurlijk wel als bladwijzer aanmerken en die op de telefoon downloaden. Dan is het net een app je moet hem alleen altijd even verversen als je hem opent.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:46

Oproep:
Mijn drachtige merrie is vorig jaar gediagnosticeerd met PPID. Vanaf oktober, toen de ACTH-waarde gestegen was naar 276, aan de Prascend (1 pil pd). In verband met de melkgift moet ik een maand voor het veulenen stoppen met Prascend. Dit is vanaf 20 februari. Nu is het zo dat ik voldoende pillen heb tot komend weekend. Ik kom dus 2 weken, dit zijn 14 pillen, tekort. Zolang ze een veulen aan de voet heeft, mag ze geen medicatie. Het hangt er vanaf hoe ze het na een klein half jaar zonder medicatie doet, of we dit nadien weer opstarten. Dus mijn vraagg luidt:

Wie heeft er nog Prascend over van wie ik 14 (of meer) pillen over kan nemen?

Alvast bedankt!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:18

Wat ik mij afvroeg, is of cushing een welvaartsziekte zou zijn. Tegenwoordig zijn de onderzoeksmethoden beter als vroeger, dus komen we er sneller achter. Vroeger werden paarden ook wel oud met verschillende klachten maar dan zei je dat dat bij de leeftijd hoorde. Dus laat maar horen hoe jullie hierover denken..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:25

Ik denk dat paarden nu ouder worden dan vroeger dus dat speelt mee en er is veel meer mogelijk dan vroeger medisch gezien.
Verder wordt er nu minder economisch naar een paard gekeken. Mensen gaan veel verder en zijn meer bereid om te betalen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:44

ik ken een groot aantal paarden tussen de 25 en 30 jaar oud die nog redelijk fit zijn en nog, in meer of mindere mate, worden gereden. Dankzij de verbeteringen in management en bijv. door medicatie zoals Prascend. Volgens mij is dit echt veranderd de afgelopen jaren (en ik loop al heel wat jaartjes mee :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:46

Nou vind ik het een naar woord: welvaartsziekte.
Maar ik begrijp de link met het beter en meer kunnen onderzoeken niet helemaal? Als je dan de vergelijking met mensen trekt, zie je dat hartklachten tegenwoordig volksziekte no 1 is geworden, maar is het daardoor dan ook een welvaartsziekte?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:05

Heb juist t idee dat er vroeger ook wel paarden waren met PPID, maar omdat mensen toen nog niet wisten wat het was, was het paard gewoon oud en als het niet meer ging was er niks meer aan te doen..

Dan nog n vraagje, zit op dag 11 met de Prascend en nu op 3/8 tablet. Mijn idee was om in 2 weken naar de halve tablet op te bouwen die mijn dierenarts bedacht had in stapjes van 1/8 erbij.

Alleen nou wil mijn pony de pil ineens niet meer (stopte het in ontbijtkoek). En hij eet ook zijn eten niet meer. Hij krijgt seniores priores en dat eet hij al jaaaaren, maar vandaag liet hij het staan. Hij eet nog wel hooi.

Nu mijn vraag: wat is wijsheid kwa medicatie? Moet hij even door dat niet-eten heen, en moet ik gewoon doorgaan zoals ik nu doe? Of tijdelijk naar 1/4 tablet? Maar als ik dan opnieuw verhoog,kan ik dan niet weer dezelfde bijwerkingen verwachten? Want naar mijn idee heb ik nu best rustig opgebouwd.. maar ik vind het lastig want aan de ene kant lees ik hier soms dat ze in de opbouwfase even door de bijwerkingen heen moeten, maar aan de andere kant staat er soms weer dat het beter is te minderen..

Ik las ook over die kruiden van Pardoes Aurora in de OP, wie van jullie heeft hier echt ervaring mee? Wil het best kopen maar lees er verder niet zoveel over kwa ervaringen dus daar ben ik wel benieuwd naar..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:06

Haha! Ja, hart en vaatziekten hebben een link naar slechte voedingsgewoonten, dus daarmee een welvaartsziekte. Cushing kan ik niet zeggen. Geen idee of dat iets met moderne voedingsgewoonten of andere slechte gewoonten (roken en drinken doen paarden meestal niet.... :+ ) die bij een welvarend land horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:22

Nou ik doelde eigenlijk meer op al die oudjes die last van hun hart krijgen, maar door de medicatie van tegenwoordig, nog lekker van hun pensioen kunnen genieten.

Maar dan vind ik het nu helemaal een rotwoord; welvaartsziekte.

Want ik ben zelf hartpatiënt, wat echt niets met mijn slechte levensstijl te maken had (wat ik zelf uiteraard natuurlijk ook als eerste dacht hoor), maar een virus was...

mijn punt is meer een beetje, dat ik niet zo begrijp waarom er zo een woord aan gehangen moet worden, want er zijn er ook genoeg die roepen dat PPID een welvaartsziekte is en met bepaalde voeding genezen kan worden. Ik word daar altijd een beetje treurig van. Want als dat toch echt zo was geweest, dan was het wiel toch allang uitgevonden wat deze ziekte betreft? Het is nogal geen kattenpis uiteindelijk...

Ik denk dat je even moet aankijken. En het is natuurlijk ook wel belangrijk, of dat pony te mager of eerder te dik is, in hoe lang je het aankijkt.
Die van mij is altijd een vreetschuur geweest, maar bij een verhoging, liet ze ook 1 of 2 dagen haar hooi staan. Ik zou wel de pil in wat anders gaan verstoppen als ontbijtkoek. Er zijn paarden, waarbij je elke maand van eten moet wisselen omdat ze het dan niet meer willen, is toch echt uitproberen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:29

Ik sna jouw frustratie, ojajoh6. Zelf geloof ik echt dat veel dingen op te lossen/te voorkomen is/zijn met voeding. En artsen worden daar nu eenmaal niet voor opgeleid. Die worden opgeleid om medicatie voor te schrijven. Wat natuurlijk niet weg neemt, dat dat de enige oorzaak is. En soms is dat niet zo (zoals in jouw geval met dat virus. Lijkt me echt vreselijk :(:) ). Ik heb diezelfde discussie wel over ADHD. Wij hebben een heel ADHD gezin. 'Studies' zouden aantonen dat dat op te lossen is met voeding, want mensen waren veel minder druk. En dat druk zijn is wat mensen ADHD noemen. Maar als je het niet hebt, heb je echt geen idee . ADHD is echt veel meer dan druk zijn (ik ben nl helemaal niet zo druk. Mijn man al helemaal niet, dochter een beetje). Het os een aangeboren hersenafwijking. En ja, ik denk ook dat je daar met voeding aardig ver kan komen met een aantal symptomen. Maar ik geloof niet dat je met voeding de oorzaak weg neemt (=dopaminetekort).

Zoals ik al zei: ik heb geen idee hoe het werkt met PPID. Ik weet niet hoe het ontstaat. We houden paarden naturlijk wel zó, dat ze moddervet worden. Of dat de oorzaak is, weet volgens mij niemand. Ik heb er in ieder geval niks over kunnen vinden. Bij mensen weten ze het ook niet.
Wat imo niet automatisch betekent, dat er dan ook niks anders is dan Prascent. Bovendien brengt een advies voor (bijvoorbeeld) monnikspeper natuurlijk weinig geld in het laatje (waarmee ik niet wil zeggen dat monnikspeper wel de oplossing is, want ik heb geen idee). Dat soort dingen heb ik vaker gezien: bij ontstekingen in gewrichten: hup, spuit cortisol erin. Terwijl er veel betere resultaten zijn (wel getest) met inspuiten van eigen bloed en suikerwater. Maarja, daar verdient de farmacie niks mee, dus dat is niet hetgeen wat doorgaans wordt gebruikt.

Nu wil ik hier niet pleiten voor het 1 of ander, maar wel dat dingen niet zo simpel zijn als ze lijken. PPID = automatisch Prascent hoeft niet waar te zijn. Alleen zou ik het persoonlijk wel proberen om te kijken wat het doet. Net als dat ik monnikspeper goed vind om te proberen.

Ik heb er zelf 1 staan wat een grensgeval is. Die laat ik over een paar maanden nogmaals testen. dus ik ben nog niet zi ver dat ik al met Prascent begin. Maar het is ook geen principe om het niet te doen.

Heel verhaal. Volgen jullie het nog? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:05

Yep helemaal fabster!

En het is ook echt niet wat de paarden betreft , dat ik niet geloof dat het ziek worden van te veel voer niet bestaat hoor: ir, Sb en hb , zijn daar perfecte voorbeelden van.

En het is ook niet zo, dat de oude rotjes hier, het meeste niet allemaal allang hebben uitgeprobeerd, waaronder monnikspeper , homeopathie en weet ik wat voor gekkigheid je uithaalt, om maar te proberen of het ook niet anders kan dan die rotte pergolide.

Of dat je zoals ik , nog altijd twijfelt of het wel de cushing is en niet hoofdzakelijk de ir, maar ponylief maar weer van de pergolide afhalen om weer goed te testen , ook doodeng is.

Want stel dat het komt door te veel voer/koeienweides of weet ik wat, loop je nog altijd tegen het punt aan dat het zonder medicatie gewoon niet meer gaat. Kan je nog zo een goed voerbeleid hebben, want uiteindelijk is het kwaad al geschied en lukt het dus duidelijk en bij mensen en bij paarden niet om bepaalde ziektes te genezen met alleen bepaald voedsel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:14

Klopt. En als het goed werkt, dan werkt t goed. Lekker op die Prascent laten, zou ik zeggen. En inderdaad, als het kwaad al geschied is, wat dan?

Maar wat ik ook wel geloof, is dat elk paard (en mens) anders is. Dus dat jij alles hebt geprobeerd en niet hielp (behalve de Prascent), wil niet zeggen dat bet buj een ander paard ook zo is. Dus imo wel het proberen waard. Maar als de uitkomst Prascent is, ga je niet zeggen: doe ik niet vanwege het principe. Je moet hetgeen doen wat goed werkt. En sims werkt niks. Tha, dan heb je een hele andere beslissing te maken... :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:16

Echt, dat typen op een telefoon.... |o