[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:50

Ik kom mij hier helaas ook melden als dat mag.

Vorig jaar is bij mijn draver een (dacht de DA toen) fibroom weggehaald in de liesplooi. In het najaar was het litteken verdikt, en werd gedacht aan een littekenbreuk. Echter is dit gaan groeien, tot een bult ter grootte van een kleine pingpongbal.
Vorige week toch maar naar Utrecht, en zojuist de uitslag gehad: een sarcoid.

Bevriezen en opereren zijn geen opties aldus de DA daar. Bij bevriezen wordt het gat te groot, en opereren geeft te slecht resultaat. We gaan dus voor de BCG-injecties, 1e afspraak is gemaakt voor over 3 weken...

Afbeelding

nicolanca

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:14

Als ik zeg "welkom" dan klinkt het een beetje wrang - maar fijn als je ons op de hoogte kunt houden. Het is een flink groot ding!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:55

nicolanca schreef:
Als ik zeg "welkom" dan klinkt het een beetje wrang - maar fijn als je ons op de hoogte kunt houden. Het is een flink groot ding!

Haha, het klinkt wel vriendelijk hoor! ;-)

Het is inderdaad een flink ding. We hebben ook lang getwijfeld wat we er mee moesten, aangezien hij er geen last van heeft. Daarom elke maand een foto gemaakt, en toen bleek hij toch echt wel te groeien, dus vandaar dat we er nu toch maar wat mee gaan doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:37

Met beetje geluk gaat hij netjes weg met de BCG injecties, dus welkom en succes!
En tja als hij groeit kan je er beter nu wat mee doen dan als ie nog groter is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:59

Welkom idd Graffi, het is nog net geen gezellig huiskamer topic hier 8-)
Wat een vervelende plek en super balen dat hij groeit. Wat goed dat je actie onderneemt.

Ik ben erg benieuwd hoe bcg bevalt en ik hoop dat einschuss jullie bespaart blijft.
Dat zou voor mij de enige reden zijn om dat niet op die plek te doen, maar daar zal utrecht je ongetwijfeld goed in gaan begeleiden.

Sterkte en keep us posted!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:07

Ga ik zeker doen, dank je wel!

Wat betreft de einschuss, ik begreep dat het daarvoor (hopelijk!) te hoog zit. Het zit ook echt in de losse huidplooi in de lies, en niet op het been. Ga dus heel hard duimen dat het mooi weggaat, zonder te veel bijwerkingen of blijvende schade.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:11

Veel sterkte Graffi. Helaas waren we elkaar al tegengekomen bij een ander probleemforum! Het blijft altijd spannend met die paarden.
Wens jullie veel succes en houd ons op de hoogte

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:35

Marloezz schreef:
Veel sterkte Graffi. Helaas waren we elkaar al tegengekomen bij een ander probleemforum! Het blijft altijd spannend met die paarden.
Wens jullie veel succes en houd ons op de hoogte

Ja het zit ons wat dat aangaat niet echt mee... :(:) Hoop voor jou dat het niet meer terug komt!
Ik ga zeker posten als er nieuws is, nog 2,5 week tot de 1e behandeling.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:09

Afbeelding

Sarcoid vandaag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:27

Graffi86 schreef:

Vorig jaar is bij mijn draver een (dacht de DA toen) fibroom weggehaald in de liesplooi. In het najaar was het litteken verdikt, en werd gedacht aan een littekenbreuk. Echter is dit gaan groeien, tot een bult ter grootte van een kleine pingpongbal.

Bevriezen en opereren zijn geen opties aldus de DA daar. Bij bevriezen wordt het gat te groot, en opereren geeft te slecht resultaat. We gaan dus voor de BCG-injecties, 1e afspraak is gemaakt voor over 3 weken...

[ [url=m/N1Q1IG.jpg]Afbeelding[/url] ]

mijn paard had zoiets,maar dan drie x zo groot op zijn achterbeen.Is gewoon weggehaald door middel van operatie met plaatselijke verdoving.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:11

geerke schreef:
Graffi86 schreef:

[ [url=m/N1Q1IG.jpg]Afbeelding[/url] ]
mijn paard had zoiets,maar dan drie x zo groot op zijn achterbeen.Is gewoon weggehaald door middel van operatie met plaatselijke verdoving.

Dat kan, bij Guus is het vorig jaar ook weggehaald (wel onder algeheel), maar omdat het nu terug is, en een stuk groter, heeft de DA in Utrecht opereren afgeraden.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:10

Ik ben heel benieuwd hoe lang het duurde voor jij merkte dat het terug kwam bij Guus!
Bij Geert is het nu een maand of 3 geleden weggesneden

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 20:19

Bij Guus is het vorige jaar eind mei/ begin juni weggehaald. Van de winter, zo rond december werd het dik, en sinds dit voorjaar, denk maart zo'n beetje zit er echt een bult. Na een half jaar kwam het (achteraf gezien) dus weer terug.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:31

Oei! Ik moet dus echt nog een tijdje afwachten voor ik zeker weet of hij weg is

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:29

Hoi Tingu! Hoe is de ingreep gegaan?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:20

Even een update van mijn kant: de wratten op de boeg van mijn paard worden kleiner, een is zelfs zo klein geworden dat je ze tussen de haren bijna niet meer ziet. Ik had tot nu toe geen acyclovir gesmeerd bij de bulten in de buurt van haar uiers, omdat de huid daar zo teer lijkt. Omdat een bult bij haar uiers groter werd daar twee dagen geleden toch mee begonnen, maar nu lijkt er sprake van oedeemvorming, dus daar stop ik voorlopig mee.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:29

Je kunt ook wietolie gebruiken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:05

nicolanca schreef:
Hoi Tingu! Hoe is de ingreep gegaan?

Sorry, even niet online geweest.

Behandeling is goed gegaan (denk ik ;-) ) Guus was compleet overdonderd, en heeft zich prima gedragen. Hij heeft ook morfine/dormicum gehad als sedatie, ipv het gebruikelijke dexdor, en was daar flink van onder de indruk.
Tijdens de behandeling stond ons andere paard Tinus praktisch tegen Guus aan, steeds met zijn neus langs Guus' hoofd te wrijven, zo schattig!

Ingreep zelf duurde 10minuten, was echt zo klaar. Injectienaald erin, BGC spuiten en klaar. Daarna 1,5uur gewacht tot Guus wakker was, en we weer naar huis konden.

Thuis merkte je wel dat hij 1,5 dag niet fit is geweest. Donderdag was hij echt een beetje lamlendig en humeurig, alsof je zelf niet helemaal fit bent zegt maar. Vrijdagochtend ook nog, 'smiddags was al een stuk beter. Zaterdag wilde ik een rustig bosritje doen, maar Guus moest even wat frustratie kwijt geloof ik _O-

Ik heb hem deze keer nog niet getemperatuurd. Hij is niet zo makkelijk, en ik had niet het idee dat hij verhoging had. Eten ging prima, hij lijkt nu wel een soort permanente vreetbui te hebben...

Het sarcoid is sindsdien wel flink gegroeid... Dat was het eigenlijk al sinds het nemen van het biopt, maar nu lijkt het echt uit de huid te komen. Foto's zijn van 2 maanden geleden en van voor de eerste behandeling. Ik wil elke keer dat we gaan een foto vooraf maken, dan kan ik elke 3 weken goed de veranderingen zien.

April:
Afbeelding

30 Augustus:
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 19:11

Was dat ook de verwachting, dat het eerst nog door zou gaan groeien?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:29

Dankjewel voor je bericht!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:25

Jotoma schreef:
Was dat ook de verwachting, dat het eerst nog door zou gaan groeien?

Ja, helaas wel. Er is bij de eerste afspraak gelijk gezegd dat, als we het echt niet weg willen laten halen, we ook zeker geen biopt moesten nemen. Het schijnt dat een sarcoid 'geactiveerd' kan worden als je het verstoord (dus door het nemen van een biopt/behandelen), en dat het daardoor juist gaat groeien.

Aankomende woensdag gaan we weer, ga dan ook wel nog navragen wat ik verder nog kan verwachten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 18:38

Dat lijkt me een goeie vraag. Van de biopt en bijv virex was me bekend dat het eerst erger wordt. Bij bcg had ik dat nog niet eerder gehoord.
Balen!
Succes de komende keer!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:50

Vandaag contact gehad met Utrecht, het sarcoid is echt flink aan het veranderen.

Hij hangt een stuk verder uit de huid, is aan de bovenkant wat bloederig, en schuurt nu ook langs de buik bij het lopen. Vind het net een enorme mee-eter die uit de huid komt zetten, bijna de neiging om hem uit te knijpen :=

Ze zijn wel gewend dat er 'reactie' optreedt, al gaf de DA die ik sprak aan dat het vooral toch vaak pusvorming is. Aangezien we woensdag alweer terug gaan, en Guus totaal geen zieke indruk maakt, vonden ze het in Utrecht niet zorgwekkend. Gelukkig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 19:05

Gelukkig Tingu :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:12

Nou, heel wat veranderingen aan het sarcoid dit weekend. Zaterdag hing het plots bijna los, nog maar aan 1 draadje vast. Utrecht was dicht, dus eigen DA gebeld, en die zei accepteren en de wond die was ontstaan insmeren met honingzalf.

Afbeelding

'sMiddags ga ik de paarden van de wei halen, en kijk nog even bij de plek, is het sarcoid er dus gewoon al afgevallen. Er zit nu alleen nog een krater, en ik het heb sarcoid teruggevonden in de wei. Ik heb de wond welgeteld 3x kunnen insmeren (za 2x, gisteren 1x), nu laat Guus het niet meer toe, dus ik kijk het maar even aan. Het ziet er mooi schoon uit, en wordt met de dag kleiner. Zaterdag was het een gat waar met gemak een 2euro munt in kon, nu past er denk ik een 10cent muntje in.

Afbeelding

Woensdag moeten we terug voor de 2e behandeling, ben nu dus heel benieuwd wat ze gaan doen. Moet er nog meer ingespoten worden, of misschien was dit het al?