Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:16

Beetje ironisch wel dat iedereen zegt dat de keuze bij de eigenaar ligt en dan terwijl diezelfde eigenaar onder druk probeert te zetten door te zeggen dat haar paard zou lijden... :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:43

josien_m_ schreef:
Nou, dat je als eigenaar de keus maakt en niet het paard, daar ben ik het ook weer niet (helemaal) mee eens. Zou het paard a.u.b. ook inspraak mogen hebben in zijn eigen leven? Ook mét pijn is een zinvol paardenleven mogelijk. Kan het paard dat niet aan, dan kan je op grond daarvan als eigenaar een keuze maken tot inslapen.

paarden hebben geen inspraak....in de natuur niet,onder de mensen niet...in de sport niet.
TS is wijs genoeg om de knoop te moeten doorhakken als het moet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:50

josien_m_ schreef:
Nou, dat je als eigenaar de keus maakt en niet het paard, daar ben ik het ook weer niet (helemaal) mee eens. Zou het paard a.u.b. ook inspraak mogen hebben in zijn eigen leven? Ook mét pijn is een zinvol paardenleven mogelijk. Kan het paard dat niet aan, dan kan je op grond daarvan als eigenaar een keuze maken tot inslapen.

Waaat?? Of een leven met pijn zinvol kan zijn? Ja voor de eigenaar ja, niet voor het paard. In het wild zou het zinvol zijn omdat ze dan ten prooi vallen aan de roofdieren en de rest van de gezonde kudde dan kan overleven.
Paarden die pijn tonen hebben teveel pijn om daar mee te kunnen leven, anders zouden ze het niet laten zien namelijk.

ChrisXe

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 12:58

Geef TS en haar paard een kans. Zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind het toch ook wel dapper van haar dat ze er zo voor gaat. Ik gun het haar (en haar paard) dat na deze slechte periode en behandeling het paard een goede (pijnvrije) grasmaaier wordt. En als dit er niet in zit wens ik TS alle kracht en sterkte toe om daar dan naar te handelen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:27

geerke schreef:
josien_m_ schreef:

paarden hebben geen inspraak....in de natuur niet,onder de mensen niet...in de sport niet.
TS is wijs genoeg om de knoop te moeten doorhakken als het moet.

Ja hoor, bij veel mensen hebben paarden wel inspraak en bij mij zeker!
Enne met zinvol bedoel ik echt zinvol voor het paard en niet het baasje. Hoewel de relatie met het baasje, of beter gezegd zijn of haar mens er veel toe kan doen.

Iedereen laat zijn paard lijden, zeker wanneer een vervelende behandeling wel kan leiden tot herstel, vindt men dat wel verantwoord. Dus zo zwart-wil ligt het ook weer niet.

Paard leeft niet in de natuur maar samen met mensen, sport is erg relatief maar ook daar heeft het paard zeker inbreng; met een onwillig of onmachtig paard kom je niet ver.
Zo denken zoals ik in de quote lees, is juist antropomorfisch denken (invullen voor een ander wezen) en niet zooantropologisch

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:40

Heb je al eens gedacht aan Lifeforce? Daar zie ik goede dingen van

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:20

smurffie schreef:
Waaat?? Of een leven met pijn zinvol kan zijn? Ja voor de eigenaar ja, niet voor het paard. In het wild zou het zinvol zijn omdat ze dan ten prooi vallen aan de roofdieren en de rest van de gezonde kudde dan kan overleven.
Paarden die pijn tonen hebben teveel pijn om daar mee te kunnen leven, anders zouden ze het niet laten zien namelijk.

Zo zwart wit is het niet.
Zou makkelijk zijn.
Is ook makkelijk om het zo te zien en zo te denken.

Als mens die dagelijks met pijn leeft, kijk ik er nu toch heel anders tegen aan.
En natuurlijk is een paard geen mens, maar ze hebben gevoelens die verder gaan dan eten en slapen en leven als een prooidier...
Ze accepteren veel en dat geeft het ookal aan hoezeer zij willen leven.
De pijngrens is bij elk mens en dier anders.je kunt niet voor een ander bepalen wat teveel zou moeten zijn, dat kan alleen de persoon zelf. Dit zelfde zie je bij paarden. Zo laat de 1 heel snel wat zien en de ander niet.

Niet dat ik tot het uiterste zou gaan.... Het is alleen niet zo zwart-wit zoals jij het aangeeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 05:44

Ts, hoe gaat het nu met Rel? Slaat de therapie aan of is dat Nog niet bekend? Kan ze zich staande houden met die regen en dat nare weer?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 16:53

Rechtsachter begint ze al duidelijk te verbeteren, linksachter wil nog niet zo hard. Ik durf er dus nog niet al te hard op te hopen. Ze staat lekker met een waterdichte deken op en het land is gedraineerd dus nog best goed te doen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:50

Fijn dat het rechtsachter al verbetering geeft, nu hopen dat links ook nog verbeterd. Met een fijne deken is het goed te doen nog. Suc6

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:02

Word ze ook dikker?

Fijn dat rechtsachter beter word..ik duim dat links ook gaat verbeteren!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 18:29

Ze begint helaas nog niet aan te zetten ondanks al het voer wat er in gaat. Heeft natuurlijk ook nog te maken dat ze weinig verbeterd in haar stand - pijn. Ik hoop ook dat het linkerbeen gaat bijtrekken maar ik ben bang dat het niet gaat gebeuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:43

Ik moest nog wel aan jou denken door een ander topic :j
Is een paard wat erg mager blijft en waarvan bloedbeeld allemaal goed is
Staat ook wel,op medisch en dan met ' glucose opname test,' een paard kan aan malabsorptie lijden en dan worden voedingsstoffen niet opgenomen uit de dunne darm.
Nu is er gekeken of het door de pijn kwam,maar je paard kan natuurlijk ook ziets hebben :j

Ik vind het toch fijn hoor dat je haar de kans nog geeft al ziet het er links dan niet erg goed uit.
Top van je :(:)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:36

Fijn dat er in ieder geval iets verbeterd . Wanneer gaat ze verder met haar behandeling?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 20:59

Ik moest het drie weken aankijken of er verbetering plaats zou vinden. Dan zou het nut hebben om verder te gaan. Als het linkerbeen niet verbeterd dan is er niks meer wat we kunnen doen..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:05

Laten we hopen dat het linkerbeen ook gaat bijtrekken! ze heeft in ieder geval een kans gekregen bij jou,er zijn niet veel paarden die zo'n grote kans krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:20

littleroosie schreef:
Ik moest het drie weken aankijken of er verbetering plaats zou vinden. Dan zou het nut hebben om verder te gaan. Als het linkerbeen niet verbeterd dan is er niks meer wat we kunnen doen..

Nouja, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan wat in je macht lag..

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:12

Hoe staat het met het linker achterbeen?

Mijn 3 jarige paint horse was ook zwaaaaar vermagerd (door langdurige mondproblemen, kwam ik achter nadat ik hem kocht had), de afgelopen 2 maanden heeft hij 2x per dag 2kg seniores priores van Subli gehad (1kg per gewenst lichaamsgewicht) met 3liter water aangelengd per kg en 6 uur laten staan. Zijn dus twee volle emmers per dag. Hier is hij onwijs van aangekomen, zeker 100kg.

Misschien toch de moeite te proberen te mengen met iets anders dat ze het wel eet.. Maar met een kleine hoeveelheid van seniores doet het vrij weinig. Moet er wel bij zeggen dat het een volledig ruwvoervervanger is in principe voor paarden die niet (goed) kunnen malen.. Dus als ze wel veel hooi eet, heeft het ook minder zin.

Ik hoop dat je paardje er boven op komt en jullie samen nog kunnen relaxen.. Zo niet, wens ik je heel veel sterkte toe!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:18

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:51

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:04

gohya schreef:
YvonneV schreef:
je zou deze nog kunnen proberen http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... x/senior/7

en gekookt lijnzaad

snijmais

Dit is echt een supergoed voer!

Misschien moet je dat in je onderschrift zetten, want daarover val je niet alleen in dit topic, maar ook in vele andere steeds over in herhaling..

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:59

Hoe gaat het ts?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:09

Ben ook wel weer benieuwd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:11

gohya schreef:
Senioren Slobber van Masters! voor mijn magere opvangpaarden de enige dikmaker.En ik spreek echt uit ervaring.Ik doe er ook altijd wat muesly en/of biks doorheen voor de extra smaak.

Is wel 31% suikers, dus heel erg opletten met paarden die gevoelig zijn op hun darmen en voor hoef/spierbevangenheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:11

Jammer dat er geen update komt.