Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:31

geerke schreef:
maar de pony lijd nu toch niet?Loopt gewoon op het land en is alleen aan de hand sloom?
Heb je een recente foto van haar TS?Een eerdere post stond er al iets over IR,als ze echt te dik is kan dat de oorzaak zijn van het slome gedrag.

Ja op pagina 2 staat er eentje, of bedoel je vanaf een bepaald aanzicht? Want dan moet ik die wellicht even maken. (heb hem geprobeerd te quote'n maar dat werkt niet en ik weet niet hoe dat verder moet dus dat zul je zelf even terug moeten zoeken haha.)

Ik denk dat Joolien bedoelt dat het niet paardwaardig is omdat ze (naar mijn idee) ook pijn heeft op de weide. :j

@Babootje
Ik wil wel even toevoegen dat ze al veel afgevallen is, ze was nog veel zwaarder toen we haar kochten en het wisselt nogal qua haar gewicht. Bovendien kan ze niet 'zomaar' afvallen, daarbij wijs ik even naar de post van sabby, er is al onwijs veel geprobeerd.

@else80
Dat aandokteren herken ik wel, zie regelmatig ook mensen met paarden voorbij komen waarvan ik denk laat dat dier toch gaan maar ook kan ik me erin vinden dat ze alles geprobeerd willen hebben.
Zelf zit ook nog steeds onwijs in de knoop van wat ik nu nog met haar wil gaan doen of proberen, daarom wil ik graag even overleggen met de DA. Dankjewel voor je reactie iig. :)

Heb vandaag de DA gebeld zoals gezegd maar ze was helaas niet op de praktijk vandaag, ik moet morgen ochtend om 9 uur weer bellen want dan is ze er wel.
Haar gewrichten bewegen wel soepeler op de duivelsklauw maar ik vind haar nog steeds lui en lusteloos, haar ogen zijn nog steeds 'leeg' wat voor mij een bevestiging is dat de duivelsklauw niet voldoende helpt. Dit neem ik ook zeker mee in het gesprek met de DA morgen, ben benieuwd wat haar mening en advies is.

xBontfire

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 14:12

Vanochtend dus de DA gebeld maar ze zat in een operatie, heeft de assistente in de computer gezet dat ze mij vandaag even moet terugbellen. Echter, gister zeiden ze aan de telefoon dat tot 3 uur op de praktijk zou zijn en ik heb nu nog geen belletje terug, geen ramp natuurlijk want er is vast iets belangrijkers tussen gekomen dan mij even terugbellen. Ik wacht dus nog geduldig af en anders bel ik morgen rond de middag nog een keertje. :)

Dan weten jullie iig waarom ik nog niks heb laten horen haha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:39

Volg het nog steeds hoor ;)

Erg benieuwd naar de up-date.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:40

Tinky12 schreef:
Volg het nog steeds hoor ;)

Erg benieuwd naar de up-date.

Vind het wel een beetje vreemd, ze heeft me niet meer gebeld.. wellicht is ze het vergeten of had ze het gewoon te druk.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:42

Is de praktijk nu nog open dan. Zo ja, gelijk aan de telefoon hangen, niet blijven wachten om haar belletje.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:56

myk_en_shant schreef:
Is de praktijk nu nog open dan. Zo ja, gelijk aan de telefoon hangen, niet blijven wachten om haar belletje.

Gister is mij verteld dat ze tot 3 uur op de praktijk zat vandaag, - de praktijk is verder wel open maar de DA die ik altijd bij mijn paarden heb is niet aanwezig - ik ben sowieso niet van het bellen en ik wilde niet opdringerig doen.. maar volgens mij is ze er op de vrijdag ook altijd dus ik bel morgen even opnieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:32

Gewoon terug bellen, ze zal het wel verstaan hoor

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:36

Je bent dan echt niet opdringerig, ze hebben een belofte gedaan om jou terug te bellen. Dit hebben ze niet gedaan, dus sta je in je recht om te bellen.
Anders vraag je, of ze haar bevindingen in een mailtje naar jou wil sturen en dan kun je daarop reageren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 17:50

Ze heeft zojuist toch nog gebeld! Misschien had je assistente het gister mis?

Ik heb als eerste mijn bevindingen met de duivelsklauw verteld, dat de gewrichten wel soepeler zijn maar dat ze alsnog wel lusteloos is.
Ze vertelde dat we zouden kunnen proberen om haar een tijdje (denk aan een week of 6) buut te geven, die pijnstilling schijnt nog sterker te zijn als de loxicom, mocht het dan een oude peesblessure zijn o.i.d dan kan die ondertussen herstellen of als het een ontsteking mocht zijn. Maar een peesblessure heeft een pony niet aan 2 beentjes, daarbij was het niet warm of dik dus ze achtte de kans wel klein dat het echt nut zou hebben. Ze zei er is grote kans dat je na die tijd weer terug bij af bent.
Voorzichtig heb ik te woord gebracht dat ik verwachtte dat er wel maar aan de hand is dan alleen die benen, die kans zit er volgens de DA ook wel dik in, maar ze zei ook het kan ook zijn dat ze zo sloom is omdat ze gewoon pijn heeft aan haar benen er hoeft niet persé meer aan de hand te zijn met haar.
De DA zei dat ze snapte dat ik vind dat Kayela als weide of kinderpony niet door kan gezien ze snel dik wordt en het eigenlijk ook al is, hoefbevangenheid ligt dan op de loer en dan heb je dat er weer bij.

Dus ik heb aangekaart dat ik het er met mijn ouders serieus over gehad heb om haar wellicht in te laten slapen omdat het lijstje op deze manier alleen maar langer wordt en ik kan er eigenlijk niet echt iets aan doen voor haar. Ze snapte het gelukkig goed, op een gegeven moment is een dier gewoon op en de een is dat eerder als de ander.

Nu heb ik de keuze om dat met de buut nog te proberen of haar te laten gaan. Ben bang dat als ik die buut nog probeer dat het meer voor mezelf is, want eigenlijk kan het niet een oude peesblessure zijn..
Daarbij heeft buut vast ook wel weer bijwerkingen wie niet fijn zijn voor Kayela denk ik? De loxicom was al niet goed voor de maag en als buut dan nog zwaarder is?

Pfff ik weet het niet, wat is nou wijsheid? Verder onderzoek doen kan ik wel uit mijn hoofd zetten, de DA zei ook dat je dan door de hele mallemolen heen moet want waar begin je nu eigenlijk.
Áls ik haar laat inslapen hoelang geef ik mezelf dan nog de tijd om afscheid te nemen, moet het nu meteen of laat ik haar nog een paar weken of maanden in het weiland lopen en verder lekker niks.. misschien is dat ook wel cru als ze ook pijn heeft op de weide.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:38

Hmm, moeilijk... Persoonlijk zou ik voor de buut gaan, al is het maar om te kijken of het slome en lusteloze uit pijn komt of niet. Zo nee, dan is het duidelijk en klaar maar zo ja, dan zou je al een aantal dingen kunnen uitsluiten. Dit zou ik zo doen omdat ik zelf moeite zou hebben met het feit dat ik een paard laat gaan zonder diagnose. Heb je hier zelf geen problemen mee, dan kan ik me voorstellen dat je haar laat gaan. Als je dat doet zou ik daar wel 'snel' mee zijn, of rustig afscheid nemen maar dan ook met zware pijnstillers zodat ze verder zeker niet lijdt.

Heel veel sterkte met je beslissing!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:45

Ja ik snap wat je bedoelt met de buut, maargoed wat kan je dan zoal uitsluiten? Stel ze leeft ervan op, dan zou je kunnen stellen dat het 'alleen' pijnlijke beentjes zijn?
Eigenlijk maakt dat ook al niet meer uit, of ze nou 'alleen' pijnlijke beentjes heeft of er is meer aan de hand ik kan in beide gevallen niet echt meer iets doen, toch?

Ik zit heel erg in dubio met deze beslissing ik denk dat ik het er op stal maar eens met mensen over ga hebben wat hun het slimste lijkt, veel van deze mensen kennen haar natuurlijk ook al een flinke tijd.
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-07-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:46

ik zou haar eerst eens wat af laten vallen,is ook beter voor haar gewrichten.Dan eens kijken of ze zich beter voelt.Dat kost verder niets,behalve wat moeite.
16 jaar is niet oud voor een pony.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:49

15 jaar :(
Zoals eerder al gezegd is heb ik al zoveel geprobeerd om die pony af te laten vallen, maar als je nog ideeën hebt zijn ze altijd welkom.
Wel is ze altijd al te dik geweest, echt al zo lang als ik haar ken, dus dan spreken we over 7/8 jaar. Ik zie het niet meer gebeuren dat deze pony nog slank word. Al is ze in de winterperiode's beter op gewicht dan nu.
Laatst bijgewerkt door Gini op 30-07-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:56

xBontfire schreef:
6marly6 schreef:
Hmm, moeilijk... Persoonlijk zou ik voor de buut gaan, al is het maar om te kijken of het slome en lusteloze uit pijn komt of niet. Zo nee, dan is het duidelijk en klaar maar zo ja, dan zou je al een aantal dingen kunnen uitsluiten. Dit zou ik zo doen omdat ik zelf moeite zou hebben met het feit dat ik een paard laat gaan zonder diagnose. Heb je hier zelf geen problemen mee, dan kan ik me voorstellen dat je haar laat gaan. Als je dat doet zou ik daar wel 'snel' mee zijn, of rustig afscheid nemen maar dan ook met zware pijnstillers zodat ze verder zeker niet lijdt.

Heel veel sterkte met je beslissing!

Ja ik snap wat je bedoelt met de buut, maargoed wat kan je dan zoal uitsluiten? Stel ze leeft ervan op, dan zou je kunnen stellen dat het 'alleen' pijnlijke beentjes zijn?
Eigenlijk maakt dat ook al niet meer uit, of ze nou 'alleen' pijnlijke beentjes heeft of er is meer aan de hand ik kan in beide gevallen niet echt meer iets doen, toch?

Ik zit heel erg in dubio met deze beslissing ik denk dat ik het er op stal maar eens met mensen over ga hebben wat hun het slimste lijkt, veel van deze mensen kennen haar natuurlijk ook al een flinke tijd.

Ik snap wat je bedoelt hoor, zou het zelf ook een moeilijke keuze vinden. Ik denk wel dat de buut aangeeft of ze uberhaupt pijn heeft, zo nee dan heeft ze misschien last van d'r gewicht. Als ze het er wel veel beter op doet en ze wordt levenslustiger dan kun je wel uitsluiten dat ze naast pijn nog ergens last van heeft (waar jij bang voor bent).

Persoonlijk zou ik dat willen weten als eigenaar, je pony is nog 'jong'. Stel er komt straks uit dat ze pijn heeft dan zou je altijd een ostheopaat kunnen laten komen, vaak niet heel duur dus dat kun je proberen. Helpt dit niet dan zul je idd de mallemolen in moeten, of haar moeten laten gaan.
Plus, mocht je haar nog een tijdje pijnvrij bij je willen houden dan is buut toch geen slecht plan.

Nogmaals dit is hoe ik het in jouw situatie zou doen, geen verwijt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:59

Mag ik vragen hoe je hebt geprobeerd haar te laten afvallen? Haar klachten kunnen best samenhangen met EMS natuurlijk...

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:00

Ik, persoonlijk zou eerst graag willen weten wat er nu precies aan de hand is. Ik heb niet alle pagina's doorgelezen overigens, ik weet niet of je pony al op de foto is geweest, of dat er al bloed is geprikt.. zo nee, zou ik dat nog doen mocht daar mogelijkheid toe zijn. Ook vat ik op dat ze niet heel soepel loopt, en lusteloos is, en te dik, is ze niet in het verleden hoefbevangen geweest en heeft ze last van een vergroeid hoefbeen of iets dergelijks? Het kan zo veel zijn.. ik zou persoonlijk, haar benen op de foto zetten, bloed laten prikken, en op dieet. Als dit niet al gedaan is.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:06

@6marly6
Ik snap dat je reactie geen verwijt was, mijn excuses als ik er verkeerd op gereageerd heb. :)

Met de loxicom hebben we al gekeken of ze pijn heeft, wat wel het geval is want ze werd echt gewoon een andere pony met die loxicom. Ik en andere mensen op stal waren erg verbaasd! Zo had ik (en vele met mij) haar nog nooit zien lopen!

Dit is misschien een hele gekke vraag maar een ostheopaat is toch meer voor rugproblemen en dergelijke?

@Ninx
Graasmasker, veel beweging (2 uur per dag), op een kaal stukje gezet. Dat weet ik dat het daarmee kan samenhangen, ook gezien de loomheid.

@felineepino
Dan raad ik aan om toch het topic door te lezen, we zijn namelijk al heel wat discussies verder! Maar ik zal het even voor je samenvatten.
Mijn pony is na de winter lustelozer en luier geworden dan gewoonlijk, ze is altijd al niet de actiefste maar haar looplust was helemaal weg. De DA heeft eerst bloed afgenomen en getest op cushing, kwam uit dat ze in het grijs gebied zat dat is ze dus aan het ontwikkelingen. Daarna is de DA geweest voor een kreupelheidsonderzoek hier kwam uit dat linksvoor zeer slecht was en rechtsvoor slecht, daarbij is rechtsachter ook nog zwak ivm artrose. Voor foto's heb ik geen mogelijkheid, helaas.
Ik ken mijn pony al 7/8 jaar, een geruime tijd dus en ze loopt wel wat slechter als 'niet soepel' , echt soepel loopt ze namelijk al heel lang niet meer. (al wist ik dat toen niet, maar als ik er nu op terugkijk denk ik daar wel anders over.)
Ik heb haar op de loxicom gehad om te kijken of ze pijn heeft, wat ze dus wel heeft omdat ze een hele andere pony werd. Momenteel krijgt ze duivelsklauw, maar helaas geeft dit niet het gewenste effect. Haar gewrichten beweegt ze wel soepeler maar ze blijft lusteloos en loom.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:08

Ik vond het heel 'fijn' om te zien dat mijn hengst met buut (had wel 3 zakjes per dag nodig ;( ) weer zo ontzettend blij en zichzelf was. Dat maakte heel goed duidelijk hoe enorm veel pijn hij al die tijd al had. Ik zou het doen, maar 6 weken lijkt me wel lang... ik kon nauwelijks de 2 weken afmaken omdat hij last kreeg van z'n maag, maar dat lag misschien ook aan de dosering.

Daarbij zou ik echt voor mezelf na gaan hoe veel vrede je kunt hebben met het nemen van zo'n beslissing zonder echt te weten wat er aan de hand is. Ik kan me toch niet voorstellen dat je ouders je dat aan willen doen (tenzij je er weinig moeite mee hebt natuurlijk), wellicht is het mogelijk een beknopt onderzoek te doen op basis van waarschijnlijkheid? In mijn geval was 1 foto al genoeg eigenlijk, op basis daarvan was de situatie al kansloos. Dan hoéf je natuurlijk de rest niet meer op de foto te zetten maar heb je wel de rust van weten wat er aan de hand is/was. En een paar foto's kosten ook de wereld niet. :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:12

Ja ik denk dat de DA gewoon uitging van 1 zakje per dag eigenlijk.

Ik heb er niet echt vrede mee, ik denk ook dat het de rede is dat ik de knoop niet kan doorhakken. Wat bedoel je precies met een beknopt onderzoek? Dat de DA bijvoorbeeld denkt het zit waarschijnlijk in de voet en je zet alleen de voet op de foto?
Ik weet dat foto's de wereld niet kosten en ik heb ook aangeboden ze zelf te betalen, helaas krijg ik hier geen groen licht voor. Ik denk dat ik dat wel kan vergeten we hebben er thuis nu al vrij vaak onenigheden over gehad..

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:13

xBontfire schreef:
@6marly6
Ik snap dat je reactie geen verwijt was, mijn excuses als ik er verkeerd op gereageerd heb. :)

Met de loxicom hebben we al gekeken of ze pijn heeft, wat wel het geval is want ze werd echt gewoon een andere pony met die loxicom. Ik en andere mensen op stal waren erg verbaasd! Zo had ik (en vele met mij) haar nog nooit zien lopen!

Dit is misschien een hele gekke vraag maar een ostheopaat is toch meer voor rugproblemen en dergelijke

Dat heb je niet hoor, zo bedoelde ik het niet!
Dat heb ik inderdaad gelezen. Ik wist niet dat het verschil zo groot was na de pijnstillers. Het vreemde vind ik dat de lusteloosheid blijft. Ik weet ook niet hoeveel sterker buut is als pijnstiller maar wie weet sluit het toch wat uit.
Ostheopaat is idd voor oa rugproblemen maar heel veel problemen bij een paard kunnen daar vandaan komen, daarom noemde ik het. Is misschien ook meer een alternatieve oplossing maar wel goedkoper dan de reguliere mallemolen en misschien haalt het wat uit

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:16

De DA heeft dat ook niet aangegeven nee, heeft alleen gezegd dat de buut nog wat sterker is.

Door de lusteloosheid denk ik dat er meer aan de hand is dan alleen de benen, want dat moet toch ergens vandaan komen?

Ostheopaat is misschien inderdaad ook nog een optie, maar ik denk niet dat ik mijn ouders ooit zo ver krijg. Het is denk ik slim om eens met mijn instructrice (tevens ook stalbaas) te praten, zij kent mijn pony ook al jaren en ik denk dat zij ook kan helpen mocht zij een van de optie's nog een goed idee vinden. Hopelijk tref ik haar morgen, ze heeft deze week nog vakantie dus dan zou ik haar ook even kunnen appen, maar wil haar eigenlijk ook niet storen tijdens haar vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:17

Mijn paard heeft afgelopen winter 10 dagen op buut gestaan en in het voorjaar nog eens 5 weken en hij heeft echt geen problemen met zijn maag gehad. De buut erin krijgen, was een ander probleem.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon en zie wat het doet.
Afvaltips, tja, dat is wat moeilijker. Ik heb de mijne destijds op eiwitarme voeding gezet en toen werd me ook 2de of zelfs 3de snede hooi aangeraden. Maar ik vermoed dat je dat al geprobeerd hebt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:23

SandraVerl schreef:
Mijn paard heeft afgelopen winter 10 dagen op buut gestaan en in het voorjaar nog eens 5 weken en hij heeft echt geen problemen met zijn maag gehad. De buut erin krijgen, was een ander probleem.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon en zie wat het doet.
Afvaltips, tja, dat is wat moeilijker. Ik heb de mijne destijds op eiwitarme voeding gezet en toen werd me ook 2de of zelfs 3de snede hooi aangeraden. Maar ik vermoed dat je dat al geprobeerd hebt.

Ohja kak Kayela doet nu ook al super moeilijk met die duivelsklauw -O- maar er is vast wel een manier te vinden, ik zal het er nog eens over hebben met mijn ouders maar ook met mensen op stal.

Eiwitarme voeding is inderdaad geprobeerd, al is dat wel een hele tijd geleden. Namelijk voordat ze van mij was. Weet niet precies hoe dat gegaan is. Lijkt me niet echt nut te hebben dat nog een keer te proberen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:40

Verschilt natuurlijk ook per paard, en ik weet ook niet in hoeverre Umoyax misschien al maagproblemen had. Zo lang met zo veel pijn doet natuurlijk geen goed voor het hele lichaam -O-

Zoiets bedoel ik idd :j Er zijn al vermoedens over de benen toch qua artrose? Zou ik met het -vermoedelijk- slechtste been beginnen. Er is natuurlijk kans dat je dan meteen genoeg weet en dan kun je er veel meer vrede mee hebben icm reactie op de pijnstilling. Er zijn toch genoeg verhalen van situaties die er echt uitzichtloos uitzagen maar die uiteindelijk veroorzaakt bleken door iets relatief simpels (bijvoorbeeld het verhaal hier op bokt van Mirre, die was ook bijna opgegeven en bleek geloof ik ''alleen maar'' heel erg vast te zitten, gaat nu weer als een trein!).
Ik zou het niet kunnen, zonder echte diagnose in laten slapen. Ik begrijp dat het lastig is met je ouders maar waar een wil is is een weg!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:47

Als je de buut geeft nadat je paard wat gegeten heeft, het liefst hooi oid dan is de kans op maagzweren of darmproblemen wat kleiner. Mijn haf krijgt het helaas al ruim een jaar, gelukkig is ze er bijna vanaf.
Het eerste half jaar heb ik een maagbeschermer erbij gegeven ivm de hoge dosering.

Mijn veelste dikke haf heb ik slanker kunnen krijgen door het hooi in een slowfeeder te geven en aangepaste voeding, suiker en zetmeel arm.
Ze krijgt dit in hele kleine porties verdeeld over de dag.
Nu ze weer wat gereden kan worden gaat het natuurlijk sneller, maar zelfs toen ze 24/7 stil stond is ze gewicht kwijt geraakt.
En dat is best moeilijk bij een pony met ernstige ir, ze werd bijna dik van de lucht bij wijze van spreken.
Het vergt ijzeren discipline van de eigenaar... Want een dieet is een dieet en als ze dan zo beteuterd naar je kijkt nadat ze een paar korrels van dat smakeloze brokje opheeft moet je toch vasthouden aan je principes.

Of je het traject van de buut in moet gaan of niet, blijft een keuze.
Als er verder geen aanvullend onderzoek wordt gedaan blijft het een vraagteken.
De kans dat je na het staken van de buut weer terug bij af bent is realistisch denk ik.
Maar wellicht heeft je paard dit even nodig om lichamelijk rust te krijgen en doet ze het daarna wel goed op de Duivelsklauw?
Of je dat wilt weet ik niet, dat is een persoonlijke keuze.