[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Re: [VOLG] paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:10

Hele goede update!
Daar wennen ze wel snel aan waneer ze minder zicht hebben in hun oog.
Zo te lezen heb je het top gedaan met zalven afgelopen week.
Is het iets van maanblindheid dan?
Of echt gewoon een infectie?

Fijn dat Bacardi's check up goed is bevonden *\o/* .
Hij blijft zo een beetje stabiel nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:56

joey2010 schreef:
Hele goede update!
Daar wennen ze wel snel aan waneer ze minder zicht hebben in hun oog.
Zo te lezen heb je het top gedaan met zalven afgelopen week.
Is het iets van maanblindheid dan?
Of echt gewoon een infectie?

Fijn dat Bacardi's check up goed is bevonden *\o/* .
Hij blijft zo een beetje stabiel nu.

De DA had vorige week over een abces gesproken, wat dus een ontsteking is. Nu heb ik daar afgelopen naar aan het zoeken geweest, omdat ik wel wilde weten waaraan ik me mocht verwachten en vond niets terug over abcessen in een oog. :o?
Heel toevallig las ik iets over een hoornvlies beschadiging en vond daarvan ook een topic hier op bokt. Alleen werd in dat topic wel gesproken over hechten van dat hoornvlies en daar was bij Macho dus niet over gesproken. Vandaag bleek dus dat het bij Macho om een hoornvliesbeschadiging gaat door die tak, maar omdat ik vorige week aangaf dat Macho een karakterke heeft en moeilijk te behandelen is, heeft de DA ervoor gekozen om de gok te wagen en mij de kans te geven om het zelf te verzorgen. Denk dat het wel kliniek was geworden als het vandaag niet ok was, maar het lijkt erop dat ik toch goed bezig ben geweest. Het letsel is vrij groot, maar alles zag er wel beter uit als vorige week. Hij gaat een vlek blijven hebben door die hoornvliesbeschadiging en het is afwachten hoe dat zijn zicht gaat beïnvloeden. Hij ziet gelukkig nog wel met dat oog, maar waarschijnlijk is zijn zicht niet meer 100% aan die kant.

Met Bacardi zijn we voorzichtig optimistisch. Zijn oedemen gaan een aandachtspunt blijven, hij was nu meer gezwollen als vorige week, maar heeft er duidelijk geen last van. Deze DA gaf wel toe dat vele paarden problemen krijgen met hun gezondheid na koliek en dat daar wel degelijk de oorzaak van alle problemen kan liggen. Ik moet er nu vooral voor zorgen dat ik die oedemen onder controle kan houden. Kwa voerbeleid moest ik in ieder geval niets aanpassen, op dat vlak ben ik volgens de DA heel goed bezig.

Afbeelding

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:48

Oke het is dus echt een ontsteking.
Je bent gelukkig tot nu toe goed bezig met zijn oog. Ik kan je gerust stellen ik weet uit ervaring dat de paardjes zich prima kunnen redden met verminderd zich. Alleen de schemering dan hebben ze er last van. De schet van mijn vriendin heeft weinig zicht aan 1 oog. En we merken dat hij in de schemering de dorpel van zijn stal soms mist of niet goed kan zien.
Maar verder loopt hij gewoon nog voor de koets/ sulky. Je merkt niks aan hem.

Wat Bacardi betreft denk ik dat je nu wel qua voeding het goed hebt. Hij zal ook nog de homeopathische druppels krijgen.
Ik ben effe de naam ervan kwijt.
Ik denk dat het afgelopen jaar voor Bacardi vrij redelijk is geweest.
Ik hoop dat hij zou stabiel blijft.
Ik duim mee.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:26

Goede update!

Qua tips.
Ja ik heb maanden lang 1 oog van 1 van mn paarden moeten zalven en druppelen.
De clue lag m in het belonen voor goed gedrag en duidelijk laten merken dat braaf zijn lekkers betekend.
Normaal ben ik niet van het omkopen, maar wij moesten die van mij 3 maal per dag doen en zelfs de dierenarts vond het bewonderingswaardig dat hij zelf met z'n hoofd naar je toe komt en z'n oog al gereed houdt.
Met een zeldigheid was tie niet braaf, maar dan liet ik heel duidelijk blijken dat er geen lekkers in zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:42

Rambogirl schreef:
Goede update!

Qua tips.
Ja ik heb maanden lang 1 oog van 1 van mn paarden moeten zalven en druppelen.
De clue lag m in het belonen voor goed gedrag en duidelijk laten merken dat braaf zijn lekkers betekend.
Normaal ben ik niet van het omkopen, maar wij moesten die van mij 3 maal per dag doen en zelfs de dierenarts vond het bewonderingswaardig dat hij zelf met z'n hoofd naar je toe komt en z'n oog al gereed houdt.
Met een zeldigheid was tie niet braaf, maar dan liet ik heel duidelijk blijken dat er geen lekkers in zat.

De truc met het eten. :Y) Macho is dol op eten, hoe meer hoe liever. Het is een echt koekiemonster, vandaar dat ik zelden snoep op zak heb. Zodus, deze week was zijn geluksweek, enfin, toch op koekjes gebied. Denk dat er een jaar voorraad doorgegaan is. Niet alleen aan Macho hoor, de andere 2 waren ook op strooptocht. Dus Macho kreeg koekjes als ie braaf liet verzorgen (shetland braaf wel te verstaan). Bacardi kreeg er als hij braaf afstand hield. En Quickstep, euh ja, daar moest ik iedere dag iets nieuws voor verzinnen. Uk denkt dat alles wat ik in mijn handen heb, eetbaar is. Gevolg, meneer probeert de zalf en de druppels af te pakken. Dus Quick krijgt enkel iets als hij er ook iets voor terug doet.

En dan krijg je zo van die plakijzers

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:45

Voor het eerst sinds het begin van alle ellende blinkt Bacardi terug in de winter! *\%/* Zeggen dat ik een zeer blije baas ben, lijkt me dan ook een beetje onnodig, maar ik zeg het toch: ik ben mega blij dat mijn man eindelijk beter in zijn vel zit! :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Macho heeft zondag zijn laatste zalf en druppels gehad en zijn vertrouwen in mij is redelijk beschadigd. Ik mag amper nog in de buurt komen en hoop vurig dat zijn oog OK blijft. Het oogje traant nog wel en ik heb de indruk dat er een waas over het hele oog zit, maar hij ziet overduidelijk wel uit het aangetaste oog.

Zijn ziek oogje

Afbeelding
Afbeelding

Hier nijpt hij het toch nog een beetje dicht

Afbeelding

En zijn gezond oog

Afbeelding
Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:11

Sorry ik wil je niet bang maken maar de pre van mijn vriendin had dezelfde klachten, oog dicht knijpen , blauwe waas en voortdurend een tranend oog.
Vervolgens oog n aantal weken gezalfd en het bleef tranen en zijn oog dicht knijpen . Vervolgens is ze naar de kliniek gereden en daar bleek maanblindheid in zijn oog.

Ik hoop dat het alleen een ontsteking is geweest en dat de kleine man helemaal opknapt.

Ik ben wel blij om te lezen dat Bacardi het zo goed doet deze winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:52

joey2010 schreef:
Sorry ik wil je niet bang maken maar de pre van mijn vriendin had dezelfde klachten, oog dicht knijpen , blauwe waas en voortdurend een tranend oog.
Vervolgens oog n aantal weken gezalfd en het bleef tranen en zijn oog dicht knijpen . Vervolgens is ze naar de kliniek gereden en daar bleek maanblindheid in zijn oog.

Ik hoop dat het alleen een ontsteking is geweest en dat de kleine man helemaal opknapt.

Ik ben wel blij om te lezen dat Bacardi het zo goed doet deze winter.

Je maakt me niet bang hoor, heb in het begin al heel wat over oogaandoeningen opgezocht en zo dus ook maanoog tegen gekomen. Daarom houd ik hem ook met argus ogen in de gaten. Nu is de hoornvliesbeschadiging die hij had wel erg groot, je ziet op 1 vd foto's ook een wit vlekje. Op die plek staat er een klein teutje op zijn oogbol en daar is het helingsproces nog bezig. Hij staat het grootste deel van de tijd gewoon met zijn oogje open. Hij lijkt ook normaal zicht te hebben als ik af ga op zijn reactie.

Als het wel een maanoog is, dan zit ik wel met mijn handen in het haar. Kliniek is echt geen optie voor Macho. Hij laat zich amper verzorgen door mij en ik weet van de opnames van Bacardi dat ze hun handen aan hem vol hadden toen hij mee in de kliniek stond. Tuurlijk weet men daar hoe ze moeten omgaan met lastige klanten, maar ik vrees dat hij zich nog meer zal beschadigen en dan mag ik nog niet denken aan de gevolgen naar het vertrouwen in mij en mensen in het algemeen toe. En wie stuur ik met hem mee naar de kliniek? Ik ben niet echt te vinden om Quickstep bij hem te laten. Hij zou daar mee op stal moeten en dat is hij niet gewend. Plus, ook al worden de stallen echt wel goed ontsmet, er zijn toch altijd meerdere ziektekiemen in klinieken en daar wil ik mijn uk niet aan bloot stellen. Blijft Bacardi over, alleen heeft die het wel echt gehad met trailerladen en klinieken. Wil ik het hem dan wel aan doen om weer mee te gaan? Ik hoop dus echt dat een opname niet nodig is.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:16

Het blijft altijd moeilijk, je wilt het beste voor je paardjes maar inderdaad niet ten koste vanalles.
Waneer Macho in de kliniek zo onrustig is dan is dit geen optie.
Ik duim mee voor hem.

Bacardi gaat gelukkig goed he.

En wat is quickstep een beauty met zijn donkere kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:40

joey2010 schreef:
Het blijft altijd moeilijk, je wilt het beste voor je paardjes maar inderdaad niet ten koste vanalles.
Waneer Macho in de kliniek zo onrustig is dan is dit geen optie.
Ik duim mee voor hem.

Bacardi gaat gelukkig goed he.

En wat is quickstep een beauty met zijn donkere kleur.

Toen Bacardi de laatste keer in de kliniek was, mochten de heren tijdens de dag op een paddock. Macho had ook op stal zijn halster aan en toch slaagde men er niet in om hem te vangen en moest ie los mee naar het paddock. Werd me niet verteld toen ik op bezoek kwam, maar toen ik de mannen ging ophalen, zeiden ze aan de receptie: amaai zeg, die shet van jou is ook een geval appart. Dus ik: hoezo?? Tja, toen kwamen ze ermee op de proppen. Kijk, dan weet je als baas, hoe moeilijk het ook is, dat een opname niet echt een optie is. Ik geef toe dat ik daar al slapeloze nachten om gehad heb en dat ik echt niet weet of ik voet bij stuk kan houden als het echt een keuze tussen leven en dood is. Maar langs de andere kant, is het van mij ook geen egoïsme om geen rekening te houden met Macho en ten koste van alles hem behandelingen te laten ondergaan? Langs de andere kant vind ik het ook cru om een dier geen kansen te geven, omdat hij zich zo slecht laat behandelen. Wat het ook wordt, het zal altijd een moeilijke keuze blijven.

Ik kan echt wel juichen omdat het nu zo goed gaat met Bacardi, ik heb het altijd gehoopt, maar soms leek het zo uitzichtloos. Het doet hem duidelijk deugd dat hij onder een deken staat en geen energie moet verspillen aan zichzelf warm houden.

Ah, Quickstep <3 <3 <3 Ik ben zo verliefd op dat manneke. Ben eigenlijk wel gezegend met 3 zulke fantastische paardjes om me heen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:50

Jazekers je hebt 3 prachtige mannen om je heen :j <3 .

Ik heb Joey in Oktober voor 3 dagen op de kliniek gehad.
Ik heb er niet van kunnen slapen.
Gewoon het idee dat hij op een wildvreemde plek stond en toen ik hem moest achterlaten hij me met grote ogen aankeek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:55

joey2010 schreef:
Jazekers je hebt 3 prachtige mannen om je heen :j <3 .

Ik heb Joey in Oktober voor 3 dagen op de kliniek gehad.
Ik heb er niet van kunnen slapen.
Gewoon het idee dat hij op een wildvreemde plek stond en toen ik hem moest achterlaten hij me met grote ogen aankeek.

Rottig hé? Had ik dus ook die keren dat Bacardi er stond. Gelukkig mag je in Lummen dagelijks op bezoek gaan, dus stond ik er ook iedere dag.

Maar nu met Macho, nu het niet alleen een kwestie is van zorgen om een ziek paardje, maar ook behandel ik verder of niet, is het toch weer een ander soort hersenbreker. Maar goed, de kleine man is vrolijk en lijkt zich ok te voelen, dus blijf ik optimistisch. Na 5 dagen niet zalven of druppelen wordt het oog niet erger en dat lijkt me een goed teken.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:09

Ja vreselijk is dat...
Ik had Joey in België bij equitom gebracht.
Ik mocht ook elke dag langkomen alleen haalde ik het niet met mijn werk.
Het is zo' n 75 km rijden.
Aangezien hij zo aan me hangt ben ik niet s'avonds langs gegaan, ik vond het zielig om dan weer alleen naar huis tevgaan en hem achter te laten.

Dat is zeer zeker een goed teken dat hij niet is teruggevallen.
En met optimistisch blijven kom je ook al een eind zeer zeker waneer je Macho ziet en niet ziek oogt.
Kom op Macho komt ook wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:31

joey2010 schreef:
Ja vreselijk is dat...
Ik had Joey in België bij equitom gebracht.
Ik mocht ook elke dag langkomen alleen haalde ik het niet met mijn werk.
Het is zo' n 75 km rijden.
Aangezien hij zo aan me hangt ben ik niet s'avonds langs gegaan, ik vond het zielig om dan weer alleen naar huis tevgaan en hem achter te laten.

Dat is zeer zeker een goed teken dat hij niet is teruggevallen.
En met optimistisch blijven kom je ook al een eind zeer zeker waneer je Macho ziet en niet ziek oogt.
Kom op Macho komt ook wel goed.

Ah, Equitom! Ze zijn daar echt super. Ik zit een 20 km van de kliniek en dan gaat langs gaan al wat makkelijker. Bedenk me net dat je dan helemaal niet zo ver van mij woont.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 08:45

Ik woon in zuid limburg. :)
Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:47

Ik woon tussen Hasselt en Genk.

Macho zijn oog is genezen! Het traant sinds gisteren niet meer. Er zit wel een witte vlek op.

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:24

Dat is niet zo ver van mij vandaan inderdaad.

Gelukkig is het oog traanvrij.
Hij zal wel minder zien met zijn oog door de witte vlek.
Maar daar kunnen ze zich prima mee helpen.
Ik ben blij dat de infectie nu over is.

Is hij nu na al het zalven wel een beetje kopschuw geworden?
Op een gegeven moment willennze niet meer dat je aan hun hoofd zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:42

joey2010 schreef:
Dat is niet zo ver van mij vandaan inderdaad.

Gelukkig is het oog traanvrij.
Hij zal wel minder zien met zijn oog door de witte vlek.
Maar daar kunnen ze zich prima mee helpen.
Ik ben blij dat de infectie nu over is.

Is hij nu na al het zalven wel een beetje kopschuw geworden?
Op een gegeven moment willennze niet meer dat je aan hun hoofd zit.

Hij gaat lopen als ik wat te lang naar zijn oog staar. :D Maar aaien, daar heeft hij geen problemen mee. Buurmeisje kwam vandaag even aan de wei en zij mocht hem ook gewoon aan raken. Zondag, als het niet regent, komt ze Macho borstelen. Ben benieuwd hoe hij daarop gaat reageren. Zijn gevoel voor humor heeft ie in ieder geval terug. Mijn been is daar niet zo gelukkig mee. Meneer heeft de rekker aan mijn trui nog maar eens hard aan getrokken en vervolgens laten schieten, zucht. Ach ja, ben blij dat mijn boefje terug ok is.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:58

Haha wat een grapjas, ach je weet wel dat Macho zich weer goed voelt door zijn streken :D .

Gelukkig is hij niet schuw geworden door het zalven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:08

Het oogje van Macho is goed genezen, hij blijft wel een grote vlek hebben.

Afbeelding

Bacardi staat sinds vandaag zonder deken. Hij heeft zowaar terug wat spiertjes gekweekt. Buik is wel enorm opgeblazen, maar hij lijkt er geen last van te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:57

Hij ziet er beter uit dan afgelopen winter.
Toen was hij schraler geworden. Je ziet inderdaad dat de buik wat opgezet is. Kan dat door de oedeem komen?

Macho zal verminderd zicht hebben door de vlek op zijn oog, maar daar wennen ze snel aan. Ziet er super uit. Hij knijpt hem ook niet dicht. Fijn dat de ontsteking weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:55

Ik denk dat het een combinatie van vocht en lucht is. Gisteren was zijn buik dikker als vandaag. Nu zie ik zijn koker al terug, dat was gisteren niet. Er zit ook een verschil tussen links en rechts. Links zit het gezwel aan de koker en daar is de buik meer vierkant. Rechts zit er een gezwel in zijn oksel en daar is de buik meer bol. Ik weet niet of het duidelijk is op de foto's, moet me behelpen met mijn tablet en telefoon. Maar goed, heb vandaag terug wat foto's genomen.
Links

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rechts

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar goed, hij lijkt er geen last van te hebben, alleen ziet het er niet uit.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:00

Op de foto's zie je het niet zo goed het verschil .
Zolang Bacardi er geen hinder van heeft, prima toch.
Hij oogt ook niet meet zo somber.
Dat is in het verleden wel eens anders geweest.
Hij voelt zich in elk geval op dit moment goed zo te zien. Top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:17

joey2010 schreef:
Op de foto's zie je het niet zo goed het verschil .
Zolang Bacardi er geen hinder van heeft, prima toch.
Hij oogt ook niet meet zo somber.
Dat is in het verleden wel eens anders geweest.
Hij voelt zich in elk geval op dit moment goed zo te zien. Top.

Ik denk dat de komst van Quickstep hem een nieuw doel gegeven heeft. De uk mee opvoeden vindt hij duidelijk super. En met de wei erbij, moet hij wel meer bewegen. Ik weiger om daar drinken te zetten, dus moet hij wel een aantal keer per dag het bosje door.
Snap wel dat het op de foto's niet duidelijk is, als je ernaast staat zie je hem in 3D en dat geeft wel een verschil.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:25

O ja ik geloof ook wel dat er verschil inzit alleen door de schaduwen op de foto's zie je het niet goed.

Fijn dat quickstep zo positief is voor Bacardi.
Eindelijk gaat hij vooruit met zijn gezondheid. Ik zie gewoon vanaf de foto dat hij niet meer zo een sombere blik heeft, en de oortjes meer naar voren.
Dat valt echt op. Ik ben blij voor jullie.