[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:06

Morgen komt de dierenarts voor ons andere paard, zal haar ook eens naar hem laten kijken. We zijn verhuisd en natuurlijk moest ik ander hooi aanschaffen maar weet niet of hij daar op reageerd... Hij heeft ook een hele dikke manenkam sinds een paar dagen. Luis of mijt kan bijna niet, vorig jaar is hij ook helemaal nagekeken, afschraapsels en is er bloed geprikt maar er kwam niets uit.

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:12

Hier ook geen jeuk.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:15

Gatsie... Vorig jaar had hij het ookal zo vroeg in het jaar en ze konden niets vinden. De natuurgeneeskundige heeft hem doorgemeten en gaf aan Lyme te vinden en heb daar veel gekke druppeltjes en poedertjes voor gehad maar dat hielp voor geen meter dus dachten aan eczeem... Misschien toch nog maar een keer bloed laten prikken, heb geen idee of je daar zo'n jeuk van kan krijgen :o maar als er bij andere paarden met eczeem nog geen jeuk is -O-
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 12-02-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:15

Heel vreemd. Die dikke manenkam komt ook door het schuren.maar is het erg rijk hooi dan?
Is het dier ook zwaarder geworden?geef je iets van vitamines..ik weet dat een selenium of vitamine e tekort ook voor dikke manenkam kunnen zorgen

Ik controleer de paarden elke keer op luis..ze staan buiten met een superdikke vacht en dat vinden de luisjes wel lekker :D

Ik hoop juist dat het wat warmer word snachts
Appie loopt nog onder deken en ik wil die er graag een paar week af hebben voor hij onder de eczeemdeken gaat

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:23

De boer die het hooi levert zegt dat het wel 1e snede is maar laat in het seizoen gemaaid dus al uitgebloeid en beter dan de 2e snede die ook veel minder grof en stengelig is dan wat ik nu heb.
Ja hij is idd zwaarder geworden maar door de verhuizing staat hij ook al even stil :( .
Hij krijgt vitaminebrok van Hugho en weer TWM horsemix sinds een week.

Vorig jaar precies hetzelfde maar geen luis, hoop dat onze nieuwe da iets kan vinden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:37

Kijk eens naar de gehaltes van de hugho..... Erg veel ijzer en de rest niet in verhouding. Ik heb ook hugho gevoerd. Vond het paardje beslist niet beter! Bleef schilfers houden in de manen., tijdens de koude maanden toch schuurplek in de staart. Ik was er niet blij mee. Hij is nu weer opgeknapt sinds ik hem over heb gezet op ander voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:37

Zie in elk geval dat je je paard lekker aan het werk zet.( als dat lukt.desnoods iemand anders vragen?)
Zwaardere dieren hebben wat sneller jeuk en als hij zich wat verveeld of teveel energie heeft dan geeft dat ook weer jeuk
Beetje afleiding is goed en bovendien gaan door het zweten en de beweging sneller de afvalstoffen het lijf uit .
Ik ben ook benieuwd wat je nieuwe veearts vind

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:52

Hij heeft sinds dat we hem hebben al geen energie, speelt wel maar zal nooit eens uit zijn plaat gaan en met longeren ben ik meer bezig dan dat hij zal doen. Rijden op hem gaat niet omdat hij stil gaat staan in de bak, buitnrijden vind hij wel erg leuk maar dan zit er weer geen stuur op. Wilde hem deze zomer "opnieuw" laten "beleren" omdat het zo goed ging afgelopen maanden maar nu zijn we weer terug bij af. Bij Laarakker konden ze alleen maar een vervuilde lever zien en geiriteerde darmen...

Welk voer adviseren jullie? Had eerst Metazoa maar dat vond ik ook niets, toen over naar care4live en dat ging nog het beste maar vond daar toch teveel suiker in zitten -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:54

Die van mij krijgen alleen een vitaminen/mineralen brok van PureFeed, het heet Victorious Secret. Bevalt erg goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:00

Ik geef 4x per week een halve schep subli dieetmix en wat selenium..appie zijn darmen werken niet zo goed waardoor hij dat niet goed uit het voer kan halen.
En hij krijgt 1 schepje veteranensupplement van NAF.
Bevalt me prima zo

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:08

Ik word gek van al dat voer en sublementen. Voordat ik Hugho ging voeren begon hij met jeuken dus dacht goed te doen om over te stappen maar nu twijfel ik dus of ik niet beter bij Care4live had kunnen blijven. Metazoa beloofd van alles Hugho beloofd van alles en zegt dat het normaal is dat ze meer jeuk krijgen en aan de diaree gaan in het begin...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:14

Ja weet je.voer helpt niet tegen zomereczeem.
Een goed voer met voldoende vitamines en mineralen ondersteunt wel.
Ik geef al jaren de dieetmix.
Pony doet het met zijn poeder er goed op dus laat ik het zo.

Als je dier het goed deed op het vorige voer dan maak je dit wat je nu hebt op of geeft het weg en dan geef je dat andere toch weer?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:19

daarom hou ik het ook simpel, alleen vit/min brok, that's it. Zomers overigens niet, dan krijgen ze gras genoeg

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:19

Ja dat is waar en hij krijgt er ook maar weinig van maar om me heen hoor en lees ik zo min mogelijk suiker en zo droog mogelijk hooi dus hoopte dat het deed helpen. Zo sneu om te zien dat hij zoveel jeuk heeft. Morgen nog maar eens met deze dierenarts bespreken wat te doen.

Bedankt voor de hulp / tips!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:24

foutje....sorry

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:09

Ik ben begonnen met vitalbix te voeren aan mijn shetje. Zodat hij al.zijn vitamientjes binnen krijgt. Eens kijken of dit gaat schelen van de zomer

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:34

Nog geen geschuur op die manier. Meer op de merrie manier :')

Wel over op vita koeken. Wat ze erg lekker vind.
Enkel hooi.. gras staat er toch niet, al staan ze buiten.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:52

Ik voer nu heel simpel en naar tevredenheid de pony brok van subli. Het geschuur in de staart is weg, schilfers uit de manen zijn weg en het scheelt enorm in de portemonee. Wat bij mij echt de doorslag gaf, was dat ik een kritische mail met vragen naar mijnheer hugho had gestuurd en hier alleen een beschoft antwoord op kreeg.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:37

Ja dat had ik idd ook al op bokt gelezen. Dierenarts is gister geweest en vind het ook te vroeg voor eczeem. Weer bloed geprikt en huidschraapsel afgenomen nu afwachten. Voer moest ik lekker simpel houden en hem maar een klein handje van geven voor het idee dus na de Hugho ga ik gewoon weer over op Care4live wat voor hem prima deed werken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:09

Wanneer krijg je bericht van het onderzoek?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:15

Eind volgende week...

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:51

Iemand nog een suggestie voor een eczeemdeken? Heb altijd de standaard bruine gehad.
Maar omdat ik goede verhalen las over de RSIH heb ik die vorig jaar zomer gekocht.. echter bleek het niet zo'n succes en was hij met een dikke maand al helemaal gesloopt.
En dan moet ik ook nog eens een deken hebben die er in kleine maatjes is.. moet maat 135/145 hebben..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:18

Als de rsih al gesloopt word dan is het denk ik wel moeilijk?

Ik heb bij appie de winterdeken afgehaald
Kan hij nog even lekker zo lopen voordat de eczeemdeken er weer op moet :j

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:47

Ik heb een pagony eczeem deken, zo'n bruine.
Laten jullie die dag en nacht op, desondanks je paard b.v. 24/7 buiten staat?
Mijn merrie staat 24/7 buiten en ik ben bang als ik hem opdoe, dat ze het koud krijgt als het regent oid. Ben niet in de beschikking hem continu op en af te doen namelijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:26

Bij de rsih kun je een regensheet eronder leggen, dat
vind ik ideaal werken.

Ik hoop op een paar mooie zonnige dagen zodat die van mij overdag een paar uurtjes bloot kan staan voor de rsih er weer op moet.