Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:29

Hier even een update:

Naar omstandigheden gaat het heel goed, de Bach druppels gaven eerste dagen extra plekjes (was ook gezegd) maar nu is vooral op de betere benen bijna niks meer te zien. Het erge been lijkt ook rustiger en paard kijkt happy.
Nog steeds spray ik dagelijks blauwspray op het erge been en dit lijkt het mooi vlieg-vrij en rustiger te houden

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:21

Mijn paard wil geen blauwspray meer. Doen die van jullie dat wel braaf? Hier dikke rotzooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:41

Ik heb vandaag nog eens goed gewassen en behandeld, hopelijk houdt dat de vliegen en maden weg nu het weer zo warm wordt :)
Hebben die van jullie ook zo veel last van plooitjes/schilfers in de knieholtes?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:45

Dat niet, wel van de vliegen en maden. Afgelopen weekend weer met sebacil gewerkt en erg geschrokken van het resultaat.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 12:08

Goed resultaat Tweety ?
8nnemiek mijn heeft vooral wonden aan zijn voorste benen achteraan de knie. Van het bijten dan vooral. Ik sta achter met men behandeling met sarnacuran dus denk dat het daar door komt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:53

Mijne heeft inderdaad ook last van schilfers in de knie holte. Ik ben me vandaag rot geschrokken: op een been zat een vierkante centimeter vol met dikke maden. Het is zo rot, want ik heb zondag de benen nog helemaal schoon gemaakt, maar dus niet goed genoeg. Het gaat ontzettend slecht. Ze loopt nu ook stokkreupel met rechtsvoor. Het is ietsje dikker, dus dat zal het wel zijn. De dierenarts komt, misschien helpt antibiotica. Arm paard. Ik ben bang dat het misschien niet zo lang meer duurt met haar ;(

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:03

Het is niet zozeer dat het goed resultaat heeft, in zoverre, het hersteld niet. Maar de maden die eruit kwamen. Bah.

Pippaa, probeer ook dat been even in een emmer met (lauw) water met sebacil/neocidol te doen. Dat werkt gigantisch goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:11

Sebacil werkt inderdaad enorm goed. Vorig jaar heb ik dat gemerkt, toen hij echt een paar flinke wondjes had.. de maden spoelde je zo weg!
Dit jaar gelukkig nog geen last van gehad, op een heel klein plekje na.
Hier scheelt het al heel veel als ik de benen elke morgen inspuit met veerust. Dan zitten er véél minder vliegen rondom de benen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:22

Ik spuit hier elke ochtend en elke namiddag haar benen in, het scheelt inderdaad wel maar helaas krijgen ze toch de kans.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:26

Ik krijg haar been met moeite een seconde in de emmer, dat is genoeg om uit te spoelen maar echt weken lukt niet. En met bijtend spul als sebacil/neocidol al helemaal niet :n dat is mission impossible.
Maar de maden zijn nog niet het ergste, die heb ik vaak op tijd door. Dan zijn ze nog zo minescuul dat ze maar weinig schade aan kunnen richten. Ik heb de sokken net ook weer gekortwiekt en dat scheelt een hoop, dat is minder aantrekkelijk. Maar dat ze nu zo kreupel loopt, dat is niet goed. Dat ligt niet aan maden of mijten, maar aan de dikke benen :n

Edit: Veerust spuiten is inderdaad wel een goed idee! Ik gebruikt nu atex daasspray (nog die met hertshoornolie), maar die houdt de gewone vliegen niet tegen. Dat ga ik doen :j

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:43

Kwestie van oefenen vrees ik. Ik parkeer mijn paard met haar neus in het voer en ben het gaan uitbreiden, aan het begin kreeg ik haar ook niet in een emmer met haar benen. Nu staat ze er rustig 20 minuten of langer in. Kortwieken doen we hier al jaren, het houdt helaas niets tegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:47

Pippaa schreef:
Mijne heeft inderdaad ook last van schilfers in de knie holte. Ik ben me vandaag rot geschrokken: op een been zat een vierkante centimeter vol met dikke maden. Het is zo rot, want ik heb zondag de benen nog helemaal schoon gemaakt, maar dus niet goed genoeg. Het gaat ontzettend slecht. Ze loopt nu ook stokkreupel met rechtsvoor. Het is ietsje dikker, dus dat zal het wel zijn. De dierenarts komt, misschien helpt antibiotica. Arm paard. Ik ben bang dat het misschien niet zo lang meer duurt met haar ;(

oei,dat klinkt niet goed |( loopt ze kreupel aan het been waar de maden zaten?
Heb je het met neocidol gewassen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:48

pippaa: verminderen de dikke benen door beweging? afspoelen met koud water? zet er eens een kleicompres op, dat trekt een ontsteking naar buiten ... eventueel eens enkele uren drukbandages opzetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:04

En heb je al eens vochtafdrijvende suplementen geprobeerd, dus van binnenuit het vocht proberen eruit te krijgen?
Ik geef nu drainage compositum van groene os, heb ik vorige week met veel korting bij Agradi kunnen bestellen, meteen twee flesjes besteld, en dat werkt hier erg goed. Het ondersteunt de lymfeklieren en zorgt dat vocht en afvalstoffen beter worden afgevoerd, en dus minder jeuk en ontstekingen in de benen, en een sneller herstel van wondjes.
In combinatie met suikerarm voeren (dus geen krachtvoer en beperkt gras, maar veel grof hooi) zie ik hier echt veel verbetering!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:37

Ze loopt juist niet kreupel met het been waar de maden zaten. Het been is sinds enkele dagen wel minimaal verdikt, dus dat zal de oorzaak wel zijn.
Water gaat echt niet lukken. Mijn paard geeft niet om eten en vind het vreselijk als iets nat is, of als iets prikt. Een combinatie van beiden is echt not done. Neocidol heb ik er met pijn en moeite op gekregen met een spons.
Dik in de groene leem werkt ook niet afdoende, daar had ik mijn hoop op gevestigd de laatste tijd.
Ik was juist bezig met meer beweging, maar met een kreupel paard kan dat niet. Ze vertrekt de mond helemaal, dus het is er niet even doorheen lopen waarschijnlijk...
We hebben geen stromend water op de wei, maar ik heb de benen wel een tijdje afgesponst, maar dat is alweer een tijdje terug.
Drukbandage durf ik niet goed aan te leggen ivm geen ervaring. Wel ervaring met hond met te strak aangelegd gips en daardoor poot ontstoken, ik ben daar huiverig voor. Als mijn paard zoiets krijgt is het zeker klaar.
Drainage heb ik gebruikt maar werkte ook over langere tijd niet. Ze staat op Metazoa, weinig gras en onbeperkt hooi van laatste snede vorig jaar en lang stengelig.
Maar de dierenarts zou morgen terug bellen (ook ivm andere zaken) en dan maken we een afspraak.
Wel lief dat jullie zo meedenken :) Ik houd jullie op de hoogte!

Edit: even wat typo's verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 15-07-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:41

Hopelijk weet de da iets, het lijkt mij vreselijk om mijn paard zo te zien en niets te kunnen

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:47

Ja, ik wacht het even af. Op zich ging het 2 weken terug best goed, toen ineens een terug val met veel wonden enz. en nu sinds afgelopen donderdag rechtsvoor kreupel. Eerst heel minimaal en ik hoopte dat het over zou gaan, maar het wordt steeds erger. Vandaag was het echt niet goed en ze lijdt nu echt. Ze vertrekt haar mond helemaal, dat is echt niet goed. Het vreemde is, dat dat been verder veel mooier is dan linksvoor. Het voelt wel heel minimaal dikker, maar dat is echt niet veel. Het is niet dat haar been helemaal op spanning staat of zo. Dat vind ik vooral zo vreemd...

Ik heb haar helaas niet aan huis, dus ik heb er niet 24 uur per dag kijken op, maar ik heb het idee dat ze nu ook heel weinig loopt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:54

Goh lastig ja.. Betadine shampoo al eens geprobeerd?
En de badedas, of teatree shampoo om de huid rustiger te krijgen en de benen dunner? Dat prikt niet, dus misschien lukt dat wel..
Ik gebruik een rugschrobber om de shampoo rond de rimpels te schrobben, vindt paardlief heerlijk!
Als je geen water op stal hebt is een campingdouche misschien een idee :) die hang je hoog op, en dan heb je stromend water :) zo deed ik dat ook altijd.
En sebacil doe ik in een drukspuit met zo'n lange buis, dan kun je zonder te bukken overal sprayen, hoef je niet bang te zijn voor rondvliegende hoeven en je komt overal bij :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:58

Ik heb haar vorige week nog gewassen met betadine scrub, die mag toch een beetje laten zitten? De shampoo moet er toch wel helemaal goed uit?
Maar ik wou inderdaad Badedas, maar het was zondag en ze moest echt toen gewassen worden. Maar goed dat je het zegt, die ga ik morgen kopen.
Voor mijten gebruik ik nu cydectin pour on (daar wordt ik morgen ook over teruggebeld door de DA) omdat de neocidol op is. Daarom wil ik eigenlijk niet ook nog sebacil. Hoe ziet zo'n drukspuit eruit? En is dat echt handig? Mijn paard is normaal gesproken heel stijf, maar dan opeens heel lenig.

Edit: drukspuit gevonden!
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 15-07-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:58

zou ze niet gewoon een (diepe) hoefzweer hebben?
mijn jongste is afgelopen winter 4 weken (!!) kreupel geweest nav een zweer. ze is drie weken licht mank geweest vooraleer ze plots op drie benen stond,en daarna nog 3 maand niet rad

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:02

De hoefsmid is vrijdag geweest, ik dacht eerst dat het daar door kwam. Maar mijn vriend was donderdag mee geweest en had toen al gezien dat ze kreupel liep in draf en galop. Heel minimaal en toen draafde en galoppeerde ze nog vrijwillig, dus ik had er maar weinig aandacht aan besteed.
Maar zou de hoefsmid dat niet hebben gezien? Of begint dat bovenin de hoef? Ze heeft nooit eerder een hoefzweer gehad (iig in de laatste 3 jaar). Ze is vrij kort (natuurlijk) bekapt, met de zool zo dicht mogelijk aan de grond, mocht dat nog uitmaken. Zo staat ze al 3 jaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:04

hoefsmid heeft de zweer gemist, zelfs met de tang erop. Als die diep genoeg zit. Daarnaast moet de zweer goed rijp zijn voor ze er iets kunnen aan doen, dus in principe op drie benen staan.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:11

O, dus dan is het afwachten? Heeft dat nog te maken met verandering in voeding of iets dergelijks? Het enige dat sinds kort anders is, is dat ze sinds een maand op Metazoa staat ipv muesli en marstall force.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:14

in geval van een hoefzweer inderdaad afwachten. ik had na twee weken de DA laten komen, dus antibiotica en ontstekingsremmers gegeven, en na 6 dagen stond ze plots op drie benen.
ik weet niet of het van de voeding kan uitkomen. Kan eventueel wel van een kwetsuur van buitenaf (verkeerd op een steentje gestaan bv)
nu,dierenarts kan nooit kwaad ...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:21

Ja, de dierenarts komt sowieso,maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. We hebben de laatste tijd redelijk veel gewandeld en er liggen her en der wat steentjes, dus dat zou kunnen. Thanks!