Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:35

danoesje schreef:
Zal er ook wel aan liggen waar de KS zit en in welke mate...

Die van mij schijnt het in de ergste categorie te hebben. Als de kliniek het moest categoriseren van 0-4 had het een 4 geweest gaf hij aan. Botoplossing, tegen elkaar aan en diverse overlappend.

En zo fijn door het lijf lopen met zoveel veer, fijn te buigen, goed nageeflijk, veel houding, goed achterbeen.
Zij toonde het op andere manieren, de kliniek gaf aan dat het schrikkerige en schieterige er ook vandaan kon komen. En ze blesseerde zichzelf op beide voorvoeten.
Maar rijtechnisch had je nooit kunnen denken dat ze KS in deze mate had. Mijn trainer was ook stomverbaasd.

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:37

Aiiii dat is wel echt heel zuur. En ook nog heel jong toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:38

danoesje schreef:
Aiiii dat is wel echt heel zuur. En ook nog heel jong toch?

Ja, 4 jaar...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:39

Bah bah, net als de mijne dus...Wat een pech ook met die dieren, het is echt een plaatje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:46

danoesje schreef:
Bah bah, net als de mijne dus...Wat een pech ook met die dieren, het is echt een plaatje!

Ja ze is helemaal perfect. Ze is bloedmooi, heel lief en enorm talentvol.
Dus dit maakt het extra zuur...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:47

Vreselijk zuur. Vooral dat het dan ook nog zo erg is dat er gewoon weinig vooruitgang in zit. Echt zooo balen voor je!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:51

danoesje schreef:
Vreselijk zuur. Vooral dat het dan ook nog zo erg is dat er gewoon weinig vooruitgang in zit. Echt zooo balen voor je!

Nou ja weinig vooruitgang? Dat weet ik niet natuurlijk. Die rug gaat nooit meer goed worden maar misschien dat de blessures aan de voorvoeten wel overgaan en dan kan ik verder gaan kijken.
Vandaar dat ze nu op het land loopt en ik aankomend voorjaar weer verder kijk. Misschien dat ik dan naar de voorvoeten laat kijken, of de blessures over zijn en dan eventueel met speciaal beslag weer rustig ga opbouwen en kijken wat er gebeurt.
Maar dat weet ik nog niet zeker.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:02

Klonk misschien wat cru inderdaad. Bedoelde meer dat haar rug wel echt goed stuk is waardoor je natuurlijk wel beperkter bent in je mogelijkheden. Jouw grote voordeel is overigens wel dat je al aardig wat gereden hebt. Ik merk echt dat ik onwijs tegen mezelf aan ben gelopen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:23

danoesje schreef:
Klonk misschien wat cru inderdaad. Bedoelde meer dat haar rug wel echt goed stuk is waardoor je natuurlijk wel beperkter bent in je mogelijkheden. Jouw grote voordeel is overigens wel dat je al aardig wat gereden hebt. Ik merk echt dat ik onwijs tegen mezelf aan ben gelopen..

Ja dat is de andere factor die het kan bemoeilijken. De arts van de kliniek zei ook al dat het met een onervarenere ruiter allang mis had gegaan. Maar goed, daar koop ik verder niks voor he.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:43

Ik denk ook dat het bij jullie, wel een iets ander verhaal is dan bij mij. Omdat het bij mij echt exstreem mee valt ( ik denk zelfs dat het misschien wel weg te trainen is, of misschien hoop ik dat alleen maar) en bij jullie is het in veel groter mate kissing spines. Erg jammer van zulke talent volle jonge dieren. Die van mij is al bijna 19, al het niks was geworden was ze met pensioen gegaan, maar bij zulke jonge dieren is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Ik blijf nu lekker met haar starten en we hebben pas ook weer een springlesje mee gepakt. Dit jaar rijd ik haar en een ander pony op wedstrijden, daarna ga ik examen doen en nog wat met haar starten en dan ga ik waarschijnlijk een paard kopen. Ik hoop dat het goed blijft gaan, maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik hoop het wel, dan hebben we namelijk de kissing spines overwonnen en heb ik op een waardige manier mijn ponytijd kunnen afsluiten.

Owja danaloesje dit zijn de oefeningen die ik met haar doe, ik heb veel gehad aan rechtricht sites (filmpjes) en de da die oefeningen voorschreef en verder heb ik nog les gehad en daar oefening in geleerd.

Zondag, longeren (pessoateugel) en 400x met een pen onder haar buik om haar de rug te laten aanspannen, beide kanten 100 x en op de kont nog beide kanten 100 x (moet dagelijks van de da)
Maandag rijden (eerste twintig minuten lang en laag rijden, overgangen, achterwaarts, zijwaarts, sb, travers ect. lekker los maken dus en daarna wat op pakken oefeningen uit de proef en tussen door weer lang en laag en weer oppakken en lang en laag afsluiten. En daarna in de stal nog de 400 oefeningen van de da
Dinsdag longeren aan de pessoa (dat ding is echt idiaal ze is zo voor uit gegaan!) en 400 oefeningen
woensdag clubles, springen of dressuur zelfde als thuis, lang en laag losrijden tussen door oefenen weer lang en laag + overgangen en oefeningen doen en weer lang en laag uitrijden, en de oefeningen van de da
donderdag longeren pessoa, 400 oefeningen
vrijdag rijden + oefeningen
zaterdag wedstrijd, en anders rijden thuis + oefeningen

Kortom ik ben dus elke dag de hele tijd bezig om haar over de rug te laten lopen. Maar ik heb gezien dat het echt voor uitgang kan boeken. Eerst stapt ze met haar achter been 10 cm achter het spoor van haar voorbeen, nu stapt ze 20 cm over als ze los is.

chiara97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 05:44

wij hebben ook een paard met Kissing Spines,liep Z met winstpunten,van alles geprobeerd en naar twee gerenommeerde dierenklinieken geweest:helaas niets aan te doen.Ze heeft ongeveer een jaar rust gehad,het gaat nu beter en is tenminste weer te rijden,ongeveer een half uur,maar goed zal het zeer w.s nooit meer komen.We hebben zelfs bij een ander paard met hetzelfde goudkorrels geprobeerd,maar zonder resultaat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:12

SuzanneF, tot een bepaalde hoogte koop je daar niks voor. Zonder dat was je niet gekomen waar je nu bent en was ze misschien nog veel kapotter of meer in de staak gegaan. Je hebt misschien nog een vooruitzicht Gelukkig heb ik iemand gevonden die hem voorlopig wil rijden, die vlug is, zelfverzekerd en weet hoe ze moet werken met KS. Hopelijk kunnen we hem van zijn angst afhelpen en kan ik er tegen die tijd weer op. Ben echt geen kneusje met rijden maar dit heeft er wel aardig in gehakt. Ben nooit bang geweest, ging juist vaak op de lastpakken zitten, als ze niet al te lelijk waren, en nu doe ik het in mijn broek! Ik heb gewoon heel duidelijk ervaren dat als ze je eraf willen, je er gewoon af gaat. Ik voelde me zo vreselijk machteloos op dat dier dat ik bij elk beetje reactie denk dat hij gaat rennen/bokken met als gevolg dat ik totaal verkramp en hij weer op mij reageert. Zit nog flink werk aan om dat weer goed te krijgen en zo niet, moet ik alsnog een ander baasje voor m zoeken helaas...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:54

Die angst herken ik wel. Ik had dat ook en dat kwam vooral bij het feit vandaan dat deze paarden handelen uit angst/pijn en dat maakt ze gewoon erg onvoorspelbaar. Als ze je er af willen hebben (en dat willen ze met pijn) dan ga je inderdaad gewoon. Maar bij mij is die angst overwonnen, dus het kan wel :) Ik dacht dat ik eerst moest zien dat het 'veilig' was om er weer op te zitten, maar uiteindelijk heb ik het met begeleiding zelf gedaan. In kleine stapjes: hangen, stukje stappen en pas gaan zitten toen mijn paard ontspannen bleef staan met het hoofd mooi laag. Het kan dus zeker!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:58

Essy87, knap van je hoor! Punt is hier dat de angst ook nog behoorlijk diep zit bij mijn paard. Dat stapgedeelte lukt wel, maar de draf wordt een ander verhaal omdat hij gewoon heel bang is voor de pijn. Dat moet eerst slijten en dat kan niet in mijn ogen met mij als zenuwpees erop nu..

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:03

Dat is waar. Het moet wel veilig blijven. Diegene die mij hielp merkte destijds terecht op dat zij er wel op kon gaan zitten, maar dat het iets van ons samen was. Dat ik moest leren om rustig door te ademen, niet te veel te kletsen tegen haar (braaf, rustig blablabla hihi) en dat het in mijn eigen tempo in kleine stapjes moest gaan en zij heeft ervoor gezorgd dat ik er de tweede dag met veel vertrouwen weer op ging zitten. Mijn paard was ook echt een zenuwpees, maar het is ook een stukje controle over jezelf terug krijgen. Je moet het doen op je eigen tempo, maar ik wil toch even aangeven dat je die rust heel snel weer terug kan krijgen. Al moet je er wel even doorheen. :) En als je het niet vertrouwd, gewoon nog niet doen! Er zijn bij mij ook nog dagen dat ik haar reacties zie en dat ik besluit dat het niet verstandig is om er op te klimmen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:19

Heel goed om te horen Essy. Ik zie inmiddels dat hij braaf is, maar nog wel steeds reageert. Heeft gewoon nog even tijd nodig, maar denk wel dat ik er uiteindelijk weer op ga..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:02

danoesje schreef:
Heel goed om te horen Essy. Ik zie inmiddels dat hij braaf is, maar nog wel steeds reageert. Heeft gewoon nog even tijd nodig, maar denk wel dat ik er uiteindelijk weer op ga..

En neem daar ook gewoon de tijd voor :) .
Er komt vanzelf een moment dat je klaar bent voor een drafje, met forceren bereik je niks..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:16

ijssnuiver, de vorige keer heb ik me over laten halen om sneller te gaan dan ik eigenlijk wilde (overigens met alle goede bedoelingen en ervaring) waardoor het tempo voor mij te hoog lag. Aan een lijntje vond ik het uiteindelijk prima maar los was echt doodeng. Zal echt nog wel even duren, ik train hem voorlopig lekker door zodat ik zo zeker als mogelijk is weet dat hij pijnvrij is..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:24

Ja inderdaad! Gewoon op je eigen tempo.
Heb je ook de mogelijkheid om andere paarden te rijden? Puur voor je eigen zelfvertrouwen..
Ik heb gemerkt dat ik dat echt nodig had, ik heb geen angst ontwikkeld(was bij mijn paard ook geen reden toe). Maar ik had op den duur echt het gevoel dat ik niet kon paardrijden. Bij mijn paard uitte het zich in kop helemaal omhoog en rug compleet vast zetten, met geen mogelijkheid rond te rijden(achteraf logisch).
Maar op den duur werd ik wel wat onzeker over mijzelf. Door veel andere paarden te rijden, kwam ik tot de conclusie dat ik prima kan rijden en veel gedaan krijg van de paarden en dat Calypso dus echt zo reageerde door haar pijn.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:34

Ijssnuiver, rijd momenteel helaas erg weinig. les wel af en toe maar had daar geen geld voor eigenlijk. Wordt hopelijk de komende tijd wat beter doordat ik weer centjes heb. dan wil ik zeker weer meer lessen maar heb nog geen paard beschikbaar dus dat wordt nog leuren :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:35

Dat is wel lastiger inderdaad dan!
Bij mij was het toen een samenloop van omstandigheden dat er een aantal mensen hadden gevraagd of ik hun paard wilde rijden. Dat kwam dus heel mooi uit toen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:43

Dat is zeker mooi geregeld dan. Wie weet kan ik straks wat rijden op zijn nieuwe stal maar geen idee nog eigenlijk. Steeds lessen betalen, mijn paard onderhouden en iemand betalen om mijn eigen paard te rijden wordt ook weer een beetje veel van t goeie helaas en bijrijden kost hier eigenlijk altijd geld..

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:46

zo veel mogelijk lang en laag trainen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:24

20282 schreef:
zo veel mogelijk lang en laag trainen :D

Dat is vrij kort door de bocht.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:27

Was het maar zo makkelijk...En dan zit ik ook nog eens met een 4jarige die zich snel verveelt (bovengemiddeld snel heb ik me laten vertellen) maar waarmee je niet meer zomaar even een sprongetje kan maken. Maar met veel creativiteit, goed inlezen, goeie instructie en een goede accommodatie gaan we vast flinke stappen maken. En daar valt rond en relatief laag inderdaad onder, maar vooral een achterhand die meer moet gaan dragen, mogelijk gemaakt door de juiste buiging waardoor de rug gaat bollen..