irmaz schreef:Ik zie hem op het zachte niet beter lopen dan op het harde, sorry.
Als ik naar het filmpje kijk komt het op mij over dat het uit zijn rug komt. Hij draagt zijn staart in stap erg scheef en de rug strak, terwijl juist in de stap de rug wat van links naar rechts zou moeten deinen. Hij neigt naar telgang in stap om de deining zoveel mogelijk te beperken. In draf heb je de deining niet waardoor hij dan geen last heeft. Wanneer hij na de stap weer in draf gaat zie je dat hij in eerste instantie niet lekker loopt, het lijkt er op alsof er iets vast zit. Na een aantal drafpassen ontspant hij en is het blijkbaar weer los.
Het komt ook uit zijn rug, je hebt helemaal gelijk is wat je zegt
Op de foto is er niets aan te zien maar daar komt het probleem wel vandaag, waarschijnlijk zit het probleem in zijn spieren. Ze trainen hem nu om hem zijn spieren en rug op een goede manier te laten gebruiken.
Hevonen schreef:Beter dan op het harde inderdaad, wat mij ergens onlogisch lijkt als zijn bekken stijf zou zijn (wat zo lijkt). Je zou dan verwachten dat hij op het zachte (waar hij immers wegzakt als zijn hoef de grond raakt) meer bekkenbeweging nodig heeft om een stap te zetten. Toch lijkt het minder erg. Het is zoiets raars, zo onduidelijk wat nou precies de oorzaak is. Je ziet trouwens wel dat hij niet kalm is, of dat zijn temperament is of de moeite die hij heeft met stappen kan ik niet uitmaken.
Even ingaand op de opmerking van Geerke: het heeft er inderdaad wat van of hij 'een trap in zijn ballen' heeft gehad, dan zou hij ook zo lopen. Het probleem kan niet in zijn darmen of buik zitten?
Als ik het zelf beredeneer zou ik het daarom juist logischer vinden dat hij op het zachte beter zou lopen; hij móet wel iets meer beweging maken en wordt daarom "gedwongen" tot een iets betere stap. Hij kan namelijk die beweging best wel maken, hij kiest de voor hem makkelijke weg. Ik weet niet welke redenatie klopt en ik vind het zelf ook moeilijk te beoordelen of hij nou daadwerkelijk beter loopt op het zachte. Volgens mij scheelt het niet zoveel. Hij "durft" wel meer op het zachte, op het harde draaft hij braaf zijn rondjes maar op het zachte durft hij wel even te gaan rennen.
Op het filmpje was hij erg druk, hij wilde eigenlijk helemaal niet stappen. Denk dat het een combinatie van factoren was dat hij niet rustig liep; mijzelf, het koudere weer en het feit dat hij mensen zag lopen aan de overkant.