Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:02

hele topic gelezen net.
wauw, wat een verhaal zeg, arm beestje!
En wat een doorzettingsvermogen heb je TS! mooi om te zien dat je zoveel voor je lieve veulentje over hebt!
Hoop oprecht met heel mn hart dat het goedkomt!

EDIT: en net wat terpentijn zegt, bokken en rennen lijkt me in het geval van jou paardje eerder een goed teken dan een slecht teken :j

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:07

Respect Switt. Je doet je best en meer :*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:12

de stap is inderdaad niet echt best....ik snap er niets van.Er zit een goede redelijk soepele draf op,de galop begint er ook op te lijken...maar de stap :7
Maar goed,als hij in het water wel goed loopt.Hij moet vermoedelijk weerstand hebben dan gaat het goed.
Kun je zijn benen niet dik in de vaseline zetten en alsnog doortrainen?

Als je hem ziet stappen zou je bijna zeggen dat hij last heeft van zijn mannelijkheid. :+

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:48

Bedankt weer voor alle reacties, meningen, aanmoedigingen en commentaar!

Lieset23 schreef:
Maar denk jij of denkt "men" dat Muis pijn heeft?? Zelf lijkt dit mij niet zo maar dat is zoals het lijkt op de filmpjes.

Ja, nee...Ik weet het niet. Hij heeft dit extreme loopje wel ontwikkeld in het laatste half jaar. Ik denk niet dat hij dat "zomaar" is gaan doen. Hij moet toch een reden hebben dat hij zijn bekken niet kantelt. Ik denk zelf niet dat een paard zonder pijn ervoor kiest zo te gaan lopen...Maar kan best zijn dat hij nu geen pijn meer heeft maar dat deze gewoonte erin is geslopen. Als je hem zo tekeer ziet gaan denk ik niet dat hij pijn heeft of ergens last van. In het water loopt hij ook goed , met zijn oortjes erop. Hij gaat ook nog altijd heel gemakkelijk het water in, als het enorm pijnlijk voor hem zou zijn om "goed" te lopen zou hij dat denk ik niet zo braaf blijven doen. Of wel natuurlijk, paarden kunnen hard zijn voor zichzelf.

Ik weet niet of ik hem al eerder had geplaatst maar zo ziet een training in het water eruit: https://www.youtube.com/watch?v=psitKMSoERI
Wel al een ouder filmpje, het gaat nu een stuk beter :)

geerke schreef:
Als je hem ziet stappen zou je bijna zeggen dat hij last heeft van zijn mannelijkheid. :+

Ik denk dat ik die hem binnenkort ontneem, wie weet helpt het :Y)

Lieset23

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 07:02

Moet wel lachen om wat geerke schrijft. Je zou het haast gaan denken :D .

Ik hoop dat zijn stap zich beter gaat ontwikkelen. We wachten weer af.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 10:00

Lieset23 schreef:
Moet wel lachen om wat geerke schrijft. Je zou het haast gaan denken :D .

Ik hoop dat zijn stap zich beter gaat ontwikkelen. We wachten weer af.

Haha, nou zulke grote coconuts heeft hij niet :Y) _O-

Ik heb hier trouwens een filmpje van stappen op het zachte, vanaf 1.30 stapt hij.
http://www.youtube.com/watch?v=n3doqBoZXOA

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:40

Beter dan op het harde inderdaad, wat mij ergens onlogisch lijkt als zijn bekken stijf zou zijn (wat zo lijkt). Je zou dan verwachten dat hij op het zachte (waar hij immers wegzakt als zijn hoef de grond raakt) meer bekkenbeweging nodig heeft om een stap te zetten. Toch lijkt het minder erg. Het is zoiets raars, zo onduidelijk wat nou precies de oorzaak is. Je ziet trouwens wel dat hij niet kalm is, of dat zijn temperament is of de moeite die hij heeft met stappen kan ik niet uitmaken.

Even ingaand op de opmerking van Geerke: het heeft er inderdaad wat van of hij 'een trap in zijn ballen' heeft gehad, dan zou hij ook zo lopen. Het probleem kan niet in zijn darmen of buik zitten?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:51

Ik zie hem op het zachte niet beter lopen dan op het harde, sorry.
Als ik naar het filmpje kijk komt het op mij over dat het uit zijn rug komt. Hij draagt zijn staart in stap erg scheef en de rug strak, terwijl juist in de stap de rug wat van links naar rechts zou moeten deinen. Hij neigt naar telgang in stap om de deining zoveel mogelijk te beperken. In draf heb je de deining niet waardoor hij dan geen last heeft. Wanneer hij na de stap weer in draf gaat zie je dat hij in eerste instantie niet lekker loopt, het lijkt er op alsof er iets vast zit. Na een aantal drafpassen ontspant hij en is het blijkbaar weer los.
Misschien is hij wat hypermobiel door onevenredige groei van verschillende banden, pezen en spieren waardoor er wat scheef/vast schiet in zijn rug waardoor niet alle spieren in zijn achterbenen op het juiste moment worden aan- en ontspannen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:11

irmaz schreef:
Misschien is hij wat hypermobiel door onevenredige groei van verschillende banden, pezen en spieren waardoor er wat scheef/vast schiet in zijn rug waardoor niet alle spieren in zijn achterbenen op het juiste moment worden aan- en ontspannen.

Dat hypermobiele herken ik er ook wel in. Komt soms voor bij jonge (grotere) honden en trekt dan weer weg. Dat is trouwens niet pressé pijnlijk.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:16

Het duurde even voordat ik het topic gelezen had.. respect voor jou TS, en vanaf nu ga ik meelezen!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:40

irmaz schreef:
Ik zie hem op het zachte niet beter lopen dan op het harde, sorry.
Als ik naar het filmpje kijk komt het op mij over dat het uit zijn rug komt. Hij draagt zijn staart in stap erg scheef en de rug strak, terwijl juist in de stap de rug wat van links naar rechts zou moeten deinen. Hij neigt naar telgang in stap om de deining zoveel mogelijk te beperken. In draf heb je de deining niet waardoor hij dan geen last heeft. Wanneer hij na de stap weer in draf gaat zie je dat hij in eerste instantie niet lekker loopt, het lijkt er op alsof er iets vast zit. Na een aantal drafpassen ontspant hij en is het blijkbaar weer los.

Het komt ook uit zijn rug, je hebt helemaal gelijk is wat je zegt :) Op de foto is er niets aan te zien maar daar komt het probleem wel vandaag, waarschijnlijk zit het probleem in zijn spieren. Ze trainen hem nu om hem zijn spieren en rug op een goede manier te laten gebruiken.

Hevonen schreef:
Beter dan op het harde inderdaad, wat mij ergens onlogisch lijkt als zijn bekken stijf zou zijn (wat zo lijkt). Je zou dan verwachten dat hij op het zachte (waar hij immers wegzakt als zijn hoef de grond raakt) meer bekkenbeweging nodig heeft om een stap te zetten. Toch lijkt het minder erg. Het is zoiets raars, zo onduidelijk wat nou precies de oorzaak is. Je ziet trouwens wel dat hij niet kalm is, of dat zijn temperament is of de moeite die hij heeft met stappen kan ik niet uitmaken.

Even ingaand op de opmerking van Geerke: het heeft er inderdaad wat van of hij 'een trap in zijn ballen' heeft gehad, dan zou hij ook zo lopen. Het probleem kan niet in zijn darmen of buik zitten?

Als ik het zelf beredeneer zou ik het daarom juist logischer vinden dat hij op het zachte beter zou lopen; hij móet wel iets meer beweging maken en wordt daarom "gedwongen" tot een iets betere stap. Hij kan namelijk die beweging best wel maken, hij kiest de voor hem makkelijke weg. Ik weet niet welke redenatie klopt en ik vind het zelf ook moeilijk te beoordelen of hij nou daadwerkelijk beter loopt op het zachte. Volgens mij scheelt het niet zoveel. Hij "durft" wel meer op het zachte, op het harde draaft hij braaf zijn rondjes maar op het zachte durft hij wel even te gaan rennen.

Op het filmpje was hij erg druk, hij wilde eigenlijk helemaal niet stappen. Denk dat het een combinatie van factoren was dat hij niet rustig liep; mijzelf, het koudere weer en het feit dat hij mensen zag lopen aan de overkant.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:20

Switt, ik volg je topic nog steeds, maar heeft Muis al eens op pijnstillers gestaan en zo ja, hoe ging dat? Heeft hij dan een andere manier van stappen? Zo nee, misschien een idee om een keer een week te proberen?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:05

Switt??? Zie hierboven en hoe is het met Muis???

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:01

Oh nee, hij heeft nog nooit op de pijnstillers gestaan! Ik kan je dus niet vertellen hoe hij het zou doen op de pijnstillers...

Maar het gaat nog steeds wel goed met hem, hij is alleen vreselijk stout :Y) . Een tijdje geleden sjokte hij nog als een dooie achter me aan als ik heb uit zijn box haalde maar dat is nu wel anders. Hij stond van de week al een paar keer recht overeind toen ik met hem liep, dan is hij toch opeens behoorlijk groot. En ik ben al niet zo'n held :P Maar echt "stout" is het natuurlijk niet, arme ding staat 24/7 in z'n box dus die heeft gewoon energie teveel....

Qua lopen gaat het wel beter, hij mag nu ook af en toe balkjes lopen tijdens trainen. Ik had afgelopen weken tentamens dus ben er niet veel geweest maar heb volgende week meer tijd om bij zijn training te gaan kijken :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:04

ik ben heel benieuwd hoe hij zou lopen/stappen met metacam.Als hij dan wel normaal stapt heeft hij toch pijn.
Kun je dat niet eens proberen?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:19

Ik snap wel wat je bedoeld Geerke maar hij laat toch wel een stijgende lijn zien in zijn training. Als hij door de Metacam/Fenylbutazon/oid toch beter zou gaan lopen zou dat de therapie niet veranderen maar heb ik wel mijn paard volgestopt met troep. Of ik zou op basis daarvan uiteindelijk besluiten om ermee op te houden en hem te euthanaseren. Dat zijn eigenlijk de enige twee opties op het moment; euthanasie of doorgaan. Aangezien hij toch wel verbetering laat zien, ookal zijn het kleine stapjes, wil ik er(nog) niet mee stoppen. We zijn al zo ver gekomen...Ik vind hem (buiten het feit dat hij de hele dag op stal staat..) niet zielig op dit moment. Als hij pijnstillers zou krijgen gedurende de tijd dat hij in training staat gaat hij misschien over zijn eigen grenzen heen, dat is ook iets wat ik niet wil.

Ik zal nog wel eens aan de dierenarts vragen waarom ze dat niet doen, wat hun visie hierover is.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:42

Fijn dat het toch weer iets beter gaat. En ach, stout?? Ook Muis wil natuurlijk ook af en toe even uit zijn dak gaan.

We duimen weer verder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:09

switt schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld Geerke maar hij laat toch wel een stijgende lijn zien in zijn training. Als hij door de Metacam/Fenylbutazon/oid toch beter zou gaan lopen zou dat de therapie niet veranderen maar heb ik wel mijn paard volgestopt met troep. Of ik zou op basis daarvan uiteindelijk besluiten om ermee op te houden en hem te euthanaseren. Dat zijn eigenlijk de enige twee opties op het moment; euthanasie of doorgaan. Aangezien hij toch wel verbetering laat zien, ookal zijn het kleine stapjes, wil ik er(nog) niet mee stoppen. We zijn al zo ver gekomen...Ik vind hem (buiten het feit dat hij de hele dag op stal staat..) niet zielig op dit moment. Als hij pijnstillers zou krijgen gedurende de tijd dat hij in training staat gaat hij misschien over zijn eigen grenzen heen, dat is ook iets wat ik niet wil.

Ik zal nog wel eens aan de dierenarts vragen waarom ze dat niet doen, wat hun visie hierover is.

tja,vraag het gewoon eens?10 dagen metacam krijgt een jong paard niets van hoor. :D
Als het iets zou doen zie je dat al na twee dagen.Ik begrijp niet dat nog geen da het daarover heeft gehad?
Misschien had hij toen alle ellende begon wel een ontstoken bekken door het compenseren van de OCD?
Als je dat snel de kop indrukt zou de schade minder zijn....ik roep maar wat hoor.Maar stel? ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:16

Dit ben ik zeker met Geerke eens.
Het is te proberen en je weet al heel snel of het resultaat heeft of niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om hem dan door te trainen en hem over zijn grenzen te laten gaan.
Maar met gewoon een stuk stappen kan je al heel veel zien.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:31

Dit lijkt erg veel op een paard bij ons aan stal.
Die liep ook zo van achteren maar was wel ouder.
Zij hsd er ook erg veel aan gedaan. Maar niks hielp.
Tot dat zijn bij 1 vrouw terecht kwam die werkt bij meerdere paarden klinieken.
En dat paard ging met sprongen voor uit.
Bij hem ging het niet helemaal over omdat hij al na de 15 jaar liep en het dus altijd heeft gezeten en het dan al te ver heen was.
Maar dit paard kon later wel rollen en gek doen.
Terwijl die toen nooit kom rollen want het lukt hem niet om te gaan liggen

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:35

Je moet hrt zo zien als het paard goed beweegt met pijnstillers dan heeft hij dus gewoon pijn.
sommige mensen die ik ken hebben dat toen ook met hun paard gedaan.
Hadden wel andere dingen maar ze zijden dus als die met pijnstillers wel goed loopt. Dan was het voor hun het moment om te zeggen van dit heeft geen zin meer.
En als die nog het zelfde loopt dan weet je ook genoeg en kun je weer verder kijken en of veel dingen uitsluiten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 21:36

geerke schreef:
tja,vraag het gewoon eens?10 dagen metacam krijgt een jong paard niets van hoor. :D
Als het iets zou doen zie je dat al na twee dagen.Ik begrijp niet dat nog geen da het daarover heeft gehad?
Misschien had hij toen alle ellende begon wel een ontstoken bekken door het compenseren van de OCD?
Als je dat snel de kop indrukt zou de schade minder zijn....ik roep maar wat hoor.Maar stel? ;)

Ik begrijp wel dat hij van 10 dagen metacam niets krijgt maar de vraag is dan..wat schiet je ermee op? Het zou dan puur diagnostisch zijn maar dan zou ik liever voor uitverdoven kiezen (als dat in dat gebied mogenlijk is, dat weet ik eigenlijk zo niet). Hij heeft trouwens geen OCD ,hij had OC maar hoogst waarschijnlijk is dit helemaal nooit klinisch relevant geweest maar is het altijd het probleem geweest wat nu ook speelt geweest en was OC een toevalsbevinding. Zijn gewrichten zijn nu allemaal heel netjes, gelukkig :) Achteraf gezien was zeggen dat OC de oorzaak was misschien een beetje te kort door de bocht maar op dat moment was ik allang blij dat ze íets hadden gevonden. Ik snap je gedachtegang wel hoor maar op dit moment gaat hij vooruit, is hij vervelend druk en is er voor mij geen reden op de therapie nu stop te zetten. Dat zou euthanasie betekenen. Het wel of niet reageren op pijnstillers veranderd daar niet zoveel aan..

ralphtdw schreef:
Je moet hrt zo zien als het paard goed beweegt met pijnstillers dan heeft hij dus gewoon pijn.
sommige mensen die ik ken hebben dat toen ook met hun paard gedaan.
Hadden wel andere dingen maar ze zijden dus als die met pijnstillers wel goed loopt. Dan was het voor hun het moment om te zeggen van dit heeft geen zin meer.
En als die nog het zelfde loopt dan weet je ook genoeg en kun je weer verder kijken en of veel dingen uitsluiten

Ja ik snap heel goed wat je bedoeld. Mijn bijrijdpaard staat momenteel helaas ook met een flinke blessure waarvan het ook maar de vraag is of het goed komt ;( Maar, als ik die enorm op zou voeren in de pijnstilling zou ze ook een stuk beter gaan lopen. Die heeft gewoon pijn maar dat wil niet zeggen dat tijd, rust en de juiste behandeling geen zin meer hebben voor haar.

ralphtdw schreef:
Dit lijkt erg veel op een paard bij ons aan stal.
Die liep ook zo van achteren maar was wel ouder.
Zij hsd er ook erg veel aan gedaan. Maar niks hielp.
Tot dat zijn bij 1 vrouw terecht kwam die werkt bij meerdere paarden klinieken.
En dat paard ging met sprongen voor uit.
Bij hem ging het niet helemaal over omdat hij al na de 15 jaar liep en het dus altijd heeft gezeten en het dan al te ver heen was.
Maar dit paard kon later wel rollen en gek doen.
Terwijl die toen nooit kom rollen want het lukt hem niet om te gaan liggen

Mijn paard kan ook prima rollen en gek doen, heel gek doen helaas :Y) Wat hadden ze uiteindelijk met het paard gedaan waar jij het over hebt (behandeling etc.)?

setteke schreef:
Dit ben ik zeker met Geerke eens.
Het is te proberen en je weet al heel snel of het resultaat heeft of niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om hem dan door te trainen en hem over zijn grenzen te laten gaan.
Maar met gewoon een stuk stappen kan je al heel veel zien.

Ik snap heel goed wat jullie bedoelen maar in principe is er al een diagnose en een plan van aanpak (wat lijkt te werken). In dit stadia hem op de pijnstillers zeggen heeft imo geen zin omdat dat de hele training zou beïnvloeden. Het enige scenario waarin het inderdaad wel heel handig zou zijn is wanneer hij op de pijnstillers opeens geweldig loopt, dan zou je op basis daarvan kunnen concluderen dat hij normaal te veel pijn heeft en euthanasie de beste oplossing is. Voor mij zijn er op dit moment geen redenen om te denken dat hij nu lijdt en ik het daaruit moet verlossen.

Maar ik zal het volgende week eens voorleggen! Misschien is het toch wel een goed idee, snap jullie punten ook zeker.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:41

Wow, wat een verhaal zeg...
Zulke paarden worden vaak gebruikt om gehandicapte kinderen der op te laten rijden, je zal hetvast niet geloven maar het is echt zo :) doordat de paarden slechter op alles reageren zijn ze vaak rustiger en zelfs makkelijker te berijden. Dus als ik jou was, zou ik hem een kans geven!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 22:01

VragenKop schreef:
Zulke paarden worden vaak gebruikt om gehandicapte kinderen der op te laten rijden, je zal hetvast niet geloven maar het is echt zo :) doordat de paarden slechter op alles reageren zijn ze vaak rustiger en zelfs makkelijker te berijden. Dus als ik jou was, zou ik hem een kans geven!

Gehandicapte paarden inzetten om mensen met een beperking te leren rijden? Wanneer je een paard met een gebrek hebt wat nog bereden kan worden is het imo juist zaak er een hele kundige ruiter op te zetten die het beste in het paard naar boven kan halen en hem zijn lichaam zo goed mogelijk laat gebruiken. Niet iemand die op een paard zit dus, maar die een paard echt rijd. Paarden met gebreken inzetten voor manegelessen is in mijn ogen het stomste wat je kunt doen. Daarbij is mijn paard momenteel echt niet rustig hoor;) De komende 2,5 jaar gaat er sowieso helemaal niemand op zijn rug zitten en als dat wel gaat gebeuren ben ik het (helaas ben ik niet de kundige ruiter waarover ik het hierboven heb :Y) )

* edit: Ik wil absoluut niet zeggen dat mensen met een beperking per definitie niet goed kunnen rijden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:06

VragenKop schreef:

euhmm dat lijkt mij klinklare onzin, voor gehandikapte worden paarden gebruikt met een koel karakter en niet neurologisch mindere paarden