Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:47

nombrado schreef:
ik heb nog wel een leuk voorbeeld.

paard , ruin 7 jaar oud.
hoefsmid had om het paard goed op de voetjes te zetten, rondom foto's gemaakt. (röntgen)
2 voorbenen, kogels, hoefbeen onder de artstrose ellende, achter spat en wat je maar meer kunt verzinnen om een paard af te keuren.
Foto's zijn uiteindelijk voor een lezing door hem meegenomen en laten zien aan bekende artsen.
paard stond bij hem op de smederij.
foto's laten zien aan de artsen....die beweerde, dit paard moet dood zijn, die kan onmogelijk lopen.
Hoefsmid nam de artsen mee naar zijn praktijk. Paard laten zien.
de da waren verbaasd, vol onbegrip.....paard loopt de sterren van de hemel
en is inmiddels 19 jaar
eigenaresse lost het merendeel op een natuurlijke manier op.
terwijl de da toen het advies gaven, opgeven.

Dit bewijst voor mij slechts 1 ding, namelijk te snelle conclusie van de dierenartsen. Tijdens de opleiding leer je al dat je nooit een foto op zichzelf kan beoordelen. Je moet het altijd koppelen aan de patient! Er zijn legio voorbeelden waarbij er een afwijking te zien is op de foto, maar het paard is klinisch goed. Andersom uiteraard ook. Fotos kunnen ook verwisseld worden, fout gemaakt en daarmee dus niet te interpreterem.... Meerdere redenen om zeer kritisch te zijn naar fotos. Enkel een foto is nooooooit genoeg om een conclusie te trekken dus de artsen waren fout in dit geval. Verder kan ik niks zinnigs zeggen over de patient in dit geval.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:50

Zwerte schreef:
Als je je paard ook reguliere zorg onthoud....realiseer je je wel dat je dan strafbaar bent voor de wet? Onthouden van medische zorg?

tja :D kheb niks om strafbaar voor te zijn denk ik
en dan ga ik weer voorbij aan de manier waarop ik dingen doe. En laat de oordelen van buitenaf overheersen.

Ik kijk, zie en ervaar en ken mijn dieren.
als er iets niet klopt, en ik kom er zelf niet uit? ga ik wel naar een reguliere arts.
1 jaar geleden
mijn hond, vergroot prostaat, daardoor een hernia perinialis gekregen.
Bij da 1.
hond heeft prostaat kanker, heeft nog 3 maanden, hier heb je antibiotica. (niet gegeven)
bloedwaardes gaven aan , ergens ontsteking, geen koorts.
da 2
opereren hernia perinialis, (zware operatie, omleggen van spieren, waarin de kans op succes 50 50 is, kosten 1100 euro)
en castratie

het laatste , castratie kon ik me in vinden. Daardoor (was mijn eigen gevoel) krijgt de prostaat weer de kans te slinken en de darmen weer ruimte te geven.
dit is het enige wat ik heb laten doen
mijn hond is hier nog, wel gecastreerd, kan prima poepen en geen last van de hernia perinialis.
de diagnose van 3 maanden, prostaatkanker, klopt dus niet
wel heb ik hem ondersteund met producten van laarakker, Phytonics.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:54

Zwerte schreef:
Mijn afgeschreven fjordje is wel een mooi voorbeeld van combinatie regulier en alternatief. Hij is met beide behandeld vanwege o.a. Peesblessures. Hij zal nooit helemaal beter worden aangzien zn lijf kapot is gewerkt. In de winter slaat de kou soms wat op zn gewrichten en ook slechte bodem door langdurige regen kan zijn klachten verergeren. Het is nooit helemaal te voorkomen dat het af en toe wat opspeelt en dan ben ik erg blij met chemische troep, en hij ook. Hij blijft dankzij de pijnstillers (die hij zelden krijgt, afgelopen jaar een paar dagen) goed doorlopen en herstelt zelf verder. Doe ik dat niet, dan komt hij in een neerwaartse spiraal omdat hij dan te weinig loopt en stijf word.
Zou je dit dier dan gewoon langzaam laten sterven?

waar zeg ik, dat ik dieren langzaam laat sterven? dat is nu jou aanname, en heb ik nooit ergens vermeld.
ik weet niet hoe oud je fjord is?
maar in mijn beleving is stilstand achteruitgang
dus beweging is van belang voor het soepel houden van het lijf en de doorbloeding.
en zou daar zeker rekening houden met kou op de spieren en gewrichten.
het aankijken per dag
(geld voor mensen precies zo)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:58

Balada schreef:
Jee, hier is veel bijgekomen...

Neen, je moet het niet relativeren. Ik heb niet geschreven makkelijk. Maar ik geloof wel dat je aan de hand van de symptomen en het totale beeld aan een diagnose kan komen, zelfs als het neurologisch is. Reflexen testen moet niet altijd ... hangt van de situatie af. Een bezoek van / of aan een homeopaat duurt ook makkelijk 2 a 3 uur. Het gaat om enorm veel info... dat wordt gereduceerd tot hoofdzaken en bijzaken...
Vervolgens nadenken en goed Kijken, Luisteren en Observeren van de patiënt: of het nu een paard of mens is. Dus het totale beeld is wel ruimer dan bij bv. een huisarts waar je 10min binnen zit en je buiten stuurt met een pilletje..... Het enige dat die man onthouden of gezien heeft is de kleur van je T-shirt.

haha , dat is mijn ervaring bij mijn huidige homeopathische huisarts.
als je daar een afspraak hebt, moet je niet verbaasd zijn als je een uur in de wachtkamer zit hahahahah
hij neemt echt voor iedereen tijd
1 uur bij hem binnenzitten is niks.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:15

@nombrado, je geeft zelf aan wel naar een reguliere dierenarts te gaan als het echt nodig is en daarmee geef je antwoord op mijn vraag. Want dan onthoud je dus geen nodige zorg en ben je dus niet strafbaar.

Mijn fjord is 18 jaar en zonder pijnstillers in zeer slechte periodes (wat dus godzijdank max een keer per jaar is, anders wordt het enkeltje slager...) zou ik hem nu moeten laten gaan. Dus ik ben zeer dankbaar voor de chemische middelen aangezien ik daardoor langer van mn knollie kan genieten en hij ook langer kan genieten van een paardwaardig leven. Ik stelde trouwens een vraag, namelijk of jij dit dier (langzaam) zou laten sterven. Er zit een aanname in, dat klopt, maar het was wel degelijk een serieuze vraag. Misschien had ik moeten vragen hoe jij dit geval zou aanpakken. Het was niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik denk dat je hem langzaam zou laten sterven maar het was een optie, gezien je eerdere berichten waarin je zegt niet regulier te behandelen (waar je dus deels op terug komt...). Ik vroeg me echt oprecht af hoe jij deze situatie zou benaderen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:19

Zwerte schreef:
Ik stelde trouwens een vraag, namelijk of jij dit dier (langzaam) zou laten sterven. Er zit een aanname in, dat klopt, maar het was wel degelijk een serieuze vraag. Misschien had ik moeten vragen hoe jij dit geval zou aanpakken. Het was niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik denk dat je hem langzaam zou laten sterven maar het was een optie, gezien je eerdere berichten waarin je zegt niet regulier te behandelen (waar je dus deels op terug komt...). Ik vroeg me echt oprecht af hoe jij deze situatie zou benaderen.

ik vraag mijzelf altijd af, of ik handel in ego gerelateerde zin (het dier bij me houden, koste wat het kost) of het dier daadwerkelijk zie genieten van zijn eigen leven en blij is.
Als je goed luistert krijg je vaak het antwoord van het dier wel binnen.
wb de pijnstillers die je hem geeft, had ik het anders gedaan denk ik.
er zijn in de natuurlijke geneesmiddelen ook pijnstillende middelen, die net het scherpe randje van de pijn eraf halen, maar het dier niet over de grens van eigen kunnen laten gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:22

Zwerte schreef:
@nombrado, je geeft zelf aan wel naar een reguliere dierenarts te gaan als het echt nodig is en daarmee geef je antwoord op mijn vraag. Want dan onthoud je dus geen nodige zorg en ben je dus niet strafbaar.

als zou de ik volgens de wet wel strafbaar zijn, kan me dat nog niet veel schelen ;) :+
ik ben een keer uitgemaakt door een dierenarts voor dierenmishandelaar, omdat ik de hond niet liet opereren aan de hernia perinialis. (hij was meer boos voor zijn eigen portemonnee denk ik ;( )

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:23

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:24

@Nombrado
Als je de röntgenfoto's van de hoeven van mijn paard bekijkt, denk je ook dat zij nooit meer normaal zou kunnen lopen (kantelingen + sincker). Maar zij loopt prima, zonder natuurlijke oplossingen.

Het moeilijke van oa pijn is, dat dit niet altijd te beoordelen is op een foto.
Dit zie je bv bij mensen ook, de 1 heeft veel pijn waarbij ze op de foto niets vinden, terwijl de ander op de foto veel slijtage laat zien en dat diegene amper/geen pijn heeft.

Chronische pijn is niet op te lossen met homeopathie, wel moet de levensstijl vaak worden aangepast (zowel bij dieren als mensen).

Een paard met HB moet je voldoende pijnstilling geven zodat hij wel (zoveel mogelijk) blijft staan. Langdurig liggen is dan veel slechter voor het paard.
Ook moet een paard met (flinke) pijnstilling beperkte bewegingsruimte geven, juist om excessen te voorkomen. Pas als de pijnstilling is afgebouwd kun je beweging gaan opbouwen.

Met dieren is het zo, 1 ze kunnen niet praten en 2 ze kunnen niet zelf beslissen over hun behandeling.
Als jij als mens voor jezelf beslist, ik neem geen regulieren medicijnen als ik (veel) pijn heb, dan is dat jouw keuze. Een dier denkt niet: vandaag doe ik maar wat rustiger aan, dan is het morgen weer beter. Of: laat ik maar niet door de wei rennen, anders heb ik straks pijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:33

Brainless schreef:
Met dieren is het zo, 1 ze kunnen niet praten en 2 ze kunnen niet zelf beslissen over hun behandeling.
Als jij als mens voor jezelf beslist, ik neem geen regulieren medicijnen als ik (veel) pijn heb, dan is dat jouw keuze. Een dier denkt niet: vandaag doe ik maar wat rustiger aan, dan is het morgen weer beter. Of: laat ik maar niet door de wei rennen, anders heb ik straks pijn.

In de natuur, zullen ze gebruik maken van de natuurlijke middelen die voorradig zijn. en dus meer liggen en minder bewegen als het pijnlijk is.
Zelf ben ik niet zo voor reguliere pijnstillers. (voor mijzelf niet , en niet voor mijn dieren)
je kan namelijk erg moeilijk beoordelen, hoe of wat er nog aanwezig is met pijnstillers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:47

Ze zullen doorlopen totdat het echt niet meer gaat... en dan is het vaak te laat.

Ik ben er mee eens dat je met pijnstillers goed moet opletten hoe en wat je doet.
Mijn paard stond ook tijdens (zware) pijnstilling op stal. Omdat zij zonder bleef liggen.

Als je paard een blessure aan 1 been heeft is het (soms) beter als ze nog (wat) pijn voelen zodat ze het been tijdelijk minder belasten wat (vaak) beter is voor het herstel.
Maar als bewegen juist goed is voor herstel en pijn zorgt voor bewegingsbeperking; dan ben ik zeker voor pijnstilling. Zeker als door de pijn het lichaam zo vast komt te zitten dat het algehele herstel in geding komt.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:24

mijn eigen paardje is nu slechter door pijnstillers: na 8 weken op de sukkel dacht ik OK. Ze krijgt een week pijnstiller en cortizone: gevolg is heel de stal afbreken door gebrek aan pijn (pijn geeft duidelijk een limiet aan wat kan en niet goed voelt).
Nu sta ik een paar stappen terug, zo voelt het voor mij.
Dus we gaan terug alternatief wanneer nodig en ze krijgt niks meer....
En neen, geen dierenmishandeling: er is geen zwelling, dikte, warmte, koorts of niks, hoeven OK. Spronggewricht beschadigd... weinig aan te doen als je hier woont. Rust, weide en ik geef haar tijd om te genezen.

Wel frappant dat ik 3 dagen geleden een Duitse paarden-acupuncturiste en holistische genezer(es) heb leren kennen via mijn werk (met eigen praktijk en gecrediteerd).
Ze wou onmiddelijk mijn paard zien en is gratis 3x komen prikken. Belle - het paard- mankt nog steeds, maar de ader van haar slecht been is nu terug zichtbaar. Had ik in geen 9 weken gezien .....
Dus iets heeft Gaby vrijgemaakt, Belle is terug vrolijker... maar mankt nog steeds. Ook laat ze minder windjes/ eigenlijk vieze luide scheten, maar haar voeding is helemaal niet veranderd.

Ik ben ook terug vrolijker en mijn stress-rugpijn is weg, een half uur na de sessie!

In september komt ze terug, lekker op vakantie bij mij thuis en gaat ze dolfijnzwemmen. In ruil krijgen we allemaal naaldjes geprikt! Toch fantastisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:08

Sorry hoor, maar wat ik even niet snap is dat de meeste homeopathie en/of alternatieve geneeswijzen voorstanders, vaak roepen dat e.e.a. "in de natuur" ook niet gedaan wordt door een paard.

Onze paarden zijn toch allang geen paarden meer van "in de natuur"??? Of lopen jullie paarden op 20 vierkante kilometer lekker los? Zijn er roofdieren in de omgeving? Waarom leg je dan een zadel op zijn rug, waarom moet hij dan een hoofdstel met bit in? En waarom ga je er dan in vredesnaam opzitten?? Ik zou dan zeggen; laat ze lekker los, blijf er helemaal met je mensenhanden vanaf en dan regelt de natuur het zelf?! De voorstanders lijken beide te willen; Ze gaan op zeer onnatuurlijke wijze (zie mijn vragen hierboven) met het paard om, om vervolgens te roepen dat ze zo natuurlijk mogelijk genezen moeten worden?

Veel aandoeningen/blessures ontstaan doordat wij mensen allerlei zaken van paarden eisen die ze niet aankunnen, we ze opsluiten in een box, een zadel opdoen enz enz. Ik zeg niet dat, dat niet mag, maar ik vind het een beetje vreemd dat er dan steeds geschermd wordt met "in de natuur".

Verder vind ik sommige opmerkingen aangaande het hebben van kanker en hoe daar mee om te gaan zelfs een beetje "eng" (komt op mij een beetje sektarisch over) om te lezen. De opmerking over het niet willen hebben van bestraling e.d. Ben ook van mening dat jullie daar misschien iets genuanceerder over zouden kunnen zijn indien je geen ervaringsdeskundige bent.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:32

én wanneer vind men je een ervaringsdeskundige?
als je het hebt ervaren?
Iedereen moet zelf doen, of laten, wat ze zelf een prettige manier vinden voor zichzelf of hun dieren.
daar kan of mag eigenlijk iemand anders géén oordeel over geven.
Ik baseer mijn keuzes op ervaringen, luister wel naar de mening of ideeen daarin van anderen, maar ga toch altijd op mijn eigen gevoel af.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:36

[***] schreef:
Verder vind ik sommige opmerkingen aangaande het hebben van kanker en hoe daar mee om te gaan zelfs een beetje "eng" (komt op mij een beetje sektarisch over) om te lezen. De opmerking over het niet willen hebben van bestraling e.d. Ben ook van mening dat jullie daar misschien iets genuanceerder over zouden kunnen zijn indien je geen ervaringsdeskundige bent.

huh? sektarisch? sinds wanneer is 1 individu alleen sektarisch?
het is mijn keuze, en mijn keuze alleen hoe of wat ik met mijn lijf doe.(of die van mijn dierbare dieren) en wil dit graag zo houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:41

Jij bent niet de enige die een dergelijke opmerking plaatste. Uiteraard is er niemand die zegt dat jij niet zelf mag kiezen. Dus vooral lekker zo houden zou ik zeggen.

Maar goed, als ik jouw posts zo lees denk ik, dat je heel erg je best doet om anderen vooral niet te willen begrijpen dus ik doe verder geen moeite om het uit te leggen.

Nogmaals het komt op mij niet leuk over en dat wilde ik even kwijt. Ga vooral door met "natuurlijk" rechtbreien van wat je onnatuurlijk gestart bent....

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:02

@ [***]: ik heb ook die opmerking geplaatst. Waarom is het een probleem voor je dat , toevallig, 2 individue's dezelfde mening over een opmerking delen.....
Terwijl er meerdere dan 2 in dit topic gewoon radicaal tegen alternatief zijn? ;)

En ik kan me niet herinneren iets te hebben geroepen over *in de natuur*. Maar ik vind het wel een goede opmerking. Er is altijd een balans te houden, uiteraard zijn jouw en mijn paarden geen wilde paarden, maar waarom niet natuurlijk genezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:21

Jij plaatste een opmerking over wat er gebeurt als je chemo krijgt, net alsof je er al meerdere keren 1 hebt gehad. Ik vind dat gewoon niet passen. In mijn optiek kan dat wat genuanceerder.

Ik zeg ook niet dat JIJ iets roept over "in de natuur", maar dat daar meerdere opmerkingen over geplaatst zijn. En waarom niet natuurlijk genezen?

OMDAT HET NIET WERKT!

Mensen geloven van alles. Zo ook het geneuzel van Nombrado over het zelfhelend vermogen van het lichaam en meer van dat soort opmerkingen.
Als ik jullie vertel dat de kerstman bestaat en dat er kabouters onder je huis wonen die 's nachts rondjes over je kussen lopen dan verklaar je me waarschijnlijk voor gek. En, ja ik weet dat Nombrado hier op wil gaan reageren dat ze dat wel degelijk gelooft :D , maar goed die doet nu eenmaal erg haar best om mensen vooral verkeerd te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:28

nombrado schreef:
én wanneer vind men je een ervaringsdeskundige?
als je het hebt ervaren?
Iedereen moet zelf doen, of laten, wat ze zelf een prettige manier vinden voor zichzelf of hun dieren.
daar kan of mag eigenlijk iemand anders géén oordeel over geven.
Ik baseer mijn keuzes op ervaringen, luister wel naar de mening of ideeen daarin van anderen, maar ga toch altijd op mijn eigen gevoel af.

Hier ga je volgens mij de fout in vwb betreft de keuze voor hun dieren. Dieren hebben niets te kiezen. Zijn volledig overgeleverd aan wat wij mensen met ze doen. Zoals Nick al meerdere keren heeft aangegeven ben je strafbaar als je een dier kundige medische zorg onthoudt. En dat getover van van jullie en jullie genezers valt voor mij niet onder kundige medische zorg.

Nogmaals mijn vraag; waarom ga je op een paard zitten? Lopen jouw paarden op 20 vierkante km? Zijn er roofdieren? enz enz. Zo natuurlijk ben jij volgens mij niet.
En ook nog een keer: vooral doen en laten wat je zelf wil met je eigen lijf.

En ja, je bent ervaringsdeskundige als het het zelf hebt ervaren.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:30

Ivm de opmerking van Nombrado. Geloof jij echt niet dat een lichaam , maakt niet uit paard, hond of mens, een zelfhelend vermogen heeft? Heb jij nog nooit een keelpijn in de avond gehad en in de ochtend is die weg? Zonder iets te nemen ?
Dat heet zelfhelend vermogen, om het lekker simpel voor je te houden.

Dieren hebben dat ook. Er zijn paarden die zelden of nooit iets mankeren, al worden ze op box gehouden en doet de eigenaar alles verkeerd. En er zijn paarden die alles volgens het boekje hebben en toch altijd op de sukkel zijn......
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-04-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel verwijderd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:41

Waarom zou chronische pijn niet op te lossen zijn via het natuurlijke? Heeft iemand daar ervaring mee, dus bv verschillende dingen geprobeerd en de pijn ging niet weg?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:48

klopt, aan beide kanten gaan er helaas dingen mis.
Voor mij is het simpel. Als ik pijn heb, probeer ik zelf de oorzaak te vinden. Vind ik die zelf niet, ga ik de homeopathische ondersteunende kant op...(mits er geen sprake is van zeer hoge koorts)
als er echt niet meer uit te komen is, zal ik de reguliere kant laten onderzoeken.
als dat is gebeurd, maak ik zelf een keuze, waarin ik mijzelf kan vinden en voor mij goed voelt.
De keuze, maar ook de verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij mijzelf in die keuze.

Met betrekking tot dieren en geneeskunde , heb ik heel wat missers ervaren (helaas)
ik ben daarbij zo vaak tegen mijn eigen gevoel ingegaan door de goedbedoelde adviezen van dierenartsen en omstanders maar voor lief aan te nemen. Terwijl het voor mij nog steeds niet goed voelde.
behoorlijk harde leerschool, om toch weer eens meer bij jezelf en intuïtie te blijven.

zo heb jij te maken gehad met de alternatieve kant en daar slechte ervaringen mee. Daar valt, voor jou zelf dan ook wat van te leren.
Ik zie om me heen ook heel wat in het alternatieve circuit voorbij komen waar ik mijn twijfels bij heb.
maar ga me er niet in verdiepen, blijf daarin bij mezelf en wat er wèl goed voelt voor mij.

ik geef ze echter niet de stempel "kwakzalver" maar eerder "onbewuste mensen" (en ook diegene die daarin meegaan)

Ik krijg letterlijk pukkels spontaan op mijn handen, als er iets niet klopt of zoiemand in mijn buurt is.
Is diegene weer buiten mijn invloedssfeer, zie ik de pukkels zo weer wegtrekken (kan in tijdsbestek van 5 minuten gebeuren) dat is voor mij een signaal genoeg!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-04-12 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd van eerdere reactie die verwijderd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:58

marleen_usar schreef:
Waarom zou chronische pijn niet op te lossen zijn via het natuurlijke? Heeft iemand daar ervaring mee, dus bv verschillende dingen geprobeerd en de pijn ging niet weg?

Ja, dat heb ik al meerdere keren aangegeven.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:23

Uiteraard blijft iedereen een mening behouden, ik vind het gewoon spijtig dat er zovelen zijn die gewoon echt tegen tegen natuurlijke geneeswijzen zijn. Zo radicaal tegen, eigenlijk zonde...
En elke dokter of therapeut maakt fouten en verkeerde diagnoses.. Zo is nu eenmaal, het zijn ook maar mensen, regulier of alternatief: er worden aan beide zijden fouten gemaakt en mirakels verricht.

Uiteraard moet een paard het allemaal maar ondergaan en kan niks beslissen. Maar ik ga er wel van uit dat een paardeneigenaar steeds het beste met zijn dier voorheeft. Opzettelijk laten lijden of niet naar een DA gaan is dierenmishandeling, maar het topic gaat niet over dit.
Een andere therapie kiezen , vooraleerst er over regulier wordt nagedacht, is geen dierenmishandeling... Het is gewoon een andere optie, die ook goede resultaten boekt.
Bv. zoals die link... aangezien iedereen om bewijzen vroeg, komt dat verhaal van GinnyBanshee , wat ik vervolgens post maar dan nog... is het allemaal niet duidelijk genoeg, het is niet waar etc etc.

echt spijtig dat na al die pagina's de meningen niet een beetje worden herzien of interesse getoont in een andere optie dan steeds regulier. Bekrompenheid is altijd triest en zelfs gevaarlijk , mijn persoonlijke mening.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-04-12 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic deel verwijderd.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:58

je kan bij dieren het gemakkelijkste uitmaken of iets helpt of niet, die faken niet *\o/*
En als iemand er baat bij heeft dan maakt het toch niet uit wat het is of wat het kost.
Daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor.
Voor mij wordt het anders als er druk wordt uitgeoefend om bepaalde medicatie of behandeling te stoppen.