nombrado schreef:ik heb nog wel een leuk voorbeeld.
paard , ruin 7 jaar oud.
hoefsmid had om het paard goed op de voetjes te zetten, rondom foto's gemaakt. (röntgen)
2 voorbenen, kogels, hoefbeen onder de artstrose ellende, achter spat en wat je maar meer kunt verzinnen om een paard af te keuren.
Foto's zijn uiteindelijk voor een lezing door hem meegenomen en laten zien aan bekende artsen.
paard stond bij hem op de smederij.
foto's laten zien aan de artsen....die beweerde, dit paard moet dood zijn, die kan onmogelijk lopen.
Hoefsmid nam de artsen mee naar zijn praktijk. Paard laten zien.
de da waren verbaasd, vol onbegrip.....paard loopt de sterren van de hemel
en is inmiddels 19 jaar
eigenaresse lost het merendeel op een natuurlijke manier op.
terwijl de da toen het advies gaven, opgeven.
Dit bewijst voor mij slechts 1 ding, namelijk te snelle conclusie van de dierenartsen. Tijdens de opleiding leer je al dat je nooit een foto op zichzelf kan beoordelen. Je moet het altijd koppelen aan de patient! Er zijn legio voorbeelden waarbij er een afwijking te zien is op de foto, maar het paard is klinisch goed. Andersom uiteraard ook. Fotos kunnen ook verwisseld worden, fout gemaakt en daarmee dus niet te interpreterem.... Meerdere redenen om zeer kritisch te zijn naar fotos. Enkel een foto is nooooooit genoeg om een conclusie te trekken dus de artsen waren fout in dit geval. Verder kan ik niks zinnigs zeggen over de patient in dit geval.