[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:32

Vraag ik me ook af, ik ben aan het kijken naar de voorjaarsreiniger van beterdier.nl, iemand daar ervaring mee??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:18

ellepel schreef:
nou ja ,ik kook het wel,het was toch het slijm wat ervoor zorgde dat het zand word afgevoerd?
alleen daarom geef ik het en niet om omega's ofzo die er in zitten,want die zitten wel in appie's voer.

Wij geven het normaal altijd 7 dagen gekookt, dit elke maand 1 keer, in de zomer staan ze normaal meer op het land en dus minder op het zand en krijgen ze het om de maand, maar nu krijgen ze een andere dieet en gaan ze dus minder op het land en dus meer op het zand. Dus mijn pony's blijven op 1x per maand lijnzaad gekookt.

Maar ik weet inderdaad dat het weinig kwaad kan in kleine hoeveelheden, maar goed.. wat is klein? Ik wil dan om de dag alleen mijn pony een handje geven, dat zou genoeg moeten zijn maar ook niet teveel denk ik?

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:22

hallo, :)

het is alweer een aantal maanden geleden dat ik voor het laatst iets heb gepost over cheen.
chany is net 2 jaar oud. tinker dame
ze heeft nu al iets meer dan een maand haar zomereczeem deken op.
alles ging heel goed, geen jeuk tot bijna een week geleden.
haar ogen begonnen iets rood te worden. ze heeft een maanoog die was aan het verkleuren, voor de rest was er nog niet veel jeuk.
nu ongeveer binnen 3-4 dagen zijn haar ogen vuur rood geworden, ze heeft ook echt opeens overal weer jeuk.
vooral ogen, borst, nek, buik en een beetje bij de staart. ...ja eigenlijk alles behalve haar benen.
haar zomereczeem deken gaat alleen af tijdens het poetsen. sinds vandaag draagt ze een vliegenmasker.

de mugjes zelf waren er al 2 maanden geleden, en ze heeft helemaal geen last gehad tot afgelopen week..
klinkt raar he.. maar ik heb haar voor die tijd nog niet zien schuren of iets van verschil gezien.
dus binnen anderhalve week zo'n reactie is best heftig.
wel heb ik haar de afgelopen maand wat meer op het gras gezet voor haar doen.
ze staat heel de dag samen met de rest op het paddock, en dan mocht ze 4 uur op het gras. dus misschien heeft het daar mee te maken.

wat me opvalt is dat ze vooral gisteren enorme jeuk had. ze ging ook af en toe apart in de schaduw staan. iets wat ze normaal minder doet.
ook stampt ze veel naar haar buik. dat was na dat ik haar 3 uur op het gras had gezet. (van te voren kon ik haar helaas niet in de gaten houden omdat ik naar school moest)

mijn volgende plan is dus om te kijken of haar eetpatroon veranderd kan worden en of dat verschil uitmaakt met haar jeuk.
ik weet bijna zeker dat de rode geïrriteerde ogen te maken met de allergie in zijn algemeen.
maar het zou ook van vliegen kunnen komen.

maar goed ik ben dus nog erg zoekende.. en wellicht hebben jullie wat raad voor mij :)
ik ben dus benieuwd wat ik er allemaal nog meer aan kan doen. gebruiken jullie middeltjes? zoja welke en wat is de ervaring?

alvast bedankt, groetjes co

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:30

die rode ogen komt me heel erg bekend voor.
stalgenootje van me heeft een haflinger die getest is op insuline resistentie.
als die tegen hoefbevangenheid aanzit doordat ze in teveel gras gestaan heeft krijgt ze ook hele rode ogen.

haal haar in elk geval van het gras af,want dikke kans dat daar het probleem vandaan komt.
ik heb geen idee of insuline resistentie bij jonge paarden ook al kan,maar je zou dit kunnen laten uitzoeken door je veearts.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:43

aah heel erg bedankt voor je advies. :)
ja ..helaas voor chany gaat ze even een paar weken niet meer op het gras,... als ik dan nog geen enkel verschil zie kan ik weer verder kijken naar mogelijke andere oorzaken..
al zal het wel van alles een beetje zijn. maar wat zijn die beetjes dan he :P..
ze is niet mager,.. maar echt overgewicht is een heel ander uiterste. eigenlijk heeft ze gewoon een mooie bouw voor een 2 jarige. haar manen kam wordt wel wat dikker als ze echt lang op het gras stond. dus vandaar dat ik dat had vervangen naar 4 uurtjes.
ik ga wat meer onderzoek doen naar insuline resistentie dankje :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:06

enige wat ik van de tinkers weet is dat ze erg gevoelig reageren op fructaan(suiker) in het gras,en nu met die koude nachten zit dat er wel in.
kelly gaat ook jeuken van teveel gras( is ook tinker,maar dat wist je wel toch?)
ze zal niet meteen insuline resiustent zijn hoor,maar die rode ogen zijn wel een indicatie van een allergie en meest waarschijnlijk dan toch door het gras.
zou er wel op letten dat ze wel genoeg vitamines krijgt als ze op ruwvoer komt te staan.eventueel via een vitaminebrokje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:12

Hier met Stef god zij dank nog steeds geen jeuk!
Ik zou nog steeds heel graag een pony willen opnemen die heel veel last heeft om te kijken of Stef een uniek geval is!
Liefst iemand die een heeft die niet aan de kust staat natuurlijk, maar uit Brabant, Limburg, of zoiets.
Wil iemand het proberen, ik heb momenteel een box vrij.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:21

Nou, hoop dat je er 1 vind aerdenhout, ben er namelijk ook heeeeel benieuwd naar of stef nu zo uniek is, of jouw locatie perfect is.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:22

bedankt ellepel voor je hulp, met de nodige vitamientjes zal ik zeker rekening houden :)
ik zal jullie zoiezo op de hoogte houden de komende weken. of er verschil te zien is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:32

Ik ben daar ook heel nieuwsgierig naar!
Stel er zou er nog een zijn die zo geweldig gaat als Stef, dan zouden er onderzoeken moeten komen naar waarom het hier dan wel lukt.
Want wat is dan het grote verschil?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:35

Nou ja, je hoort wel vaker dat een km of 10 verhuizen al wonderen kan doen.
Soort wei, bemesting, hoe staat het met de wind, opstallen, soort voer, soort gras, bomen etc etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:32

ZusJacobs schreef:
Dus jij kookt het niet, en maalt het dus ook niet? Gewoon een handje lijnzaad per dag dan? Wij hebben hier nog een bak staan met lijnzaad en kopen het ook altijd groot in! Dat is voor mij veel efficiënter dan lijnzaadolie kopen!

Klopt, voer ong. 40-50gram per dag zo door de lucerne en mineralenbrokjes.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:39

Hallo, mag ik mij hier melden?

Ik ''verzorg'' een van de 3 shetlanders van mijn achterburen.
Leuk diertje, mooi slank, staat bij d'r broertje en een andere merrie in het land, wordt niets mee gedaan.

Ze heeft ZE. Alleen nu het volgende probleem :

Dekens is de eigenaresse mee gestopt. Die werden maandelijks gesloopt, en een geldboompje heeft niemand...
Spuiten met veerust houdt de boel rustig, mits ze geen open plekken heeft.
Calendula(zeg ik dat goed) zalf verlicht de jeuk en ontsmet, dit werkt ook erg goed.

Maar zijn er nog dingen we wij voor de pony kunnen doen?
Afgelopen jaar viel het ZE mee, omdat we een hele warme periode hebben gehad waarbij die vliegjes al van hun stokkie gingen.

De pony's noppen bij elkaar en de ZE-er blijft zich aanbieden om te krabben..
Alle krabmogelijkheden zijn afgezet... ze kan nergens aan schuren.

Voer krijgen ze niet, op wat hooi na.
Geen brok e.d dus hier kunnen we niets mee ivm snel dik worden en hoefbevangenheid.

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben aangezien ze inmiddels weer begonnen is met schuren....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:25

heeft ze al eens een andere deken geprobeerd (welke heeft ze nu gehad?)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:34

Ik ben benieuwd hoe het paard het voor elkaar krijgt om elke maand een deken te slopen...

Hier trouwens compleet jeukloos! Misty staat al sinds zaterdag zonder deken, heerlijk zo. :)

Ik heb nog wel even een vraag.. Ik maak me zorgen om het paard van een stalgenootje, hij houdt geen haar meer over op zijn hoofd.. Maar ik wil hier die foto niet plaatsen, omdat ik dat een beetje banketstaaf vind voor de eigenaresse.. Is er iemand die er misschien wat meer verstand van heeft die ik de foto kan pb'en?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:43

:(:) he even een berichtje uit zuid holland volgens mij gaat het beginnen ons paardje schuurde vanavond voor het eerst zijn hals ...Ook hij staat nog maar 2 uur op gras ..Kan van verharen zijn maar ga goed in gaten houden :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:50

opisop_shop schreef:
heeft ze al eens een andere deken geprobeerd (welke heeft ze nu gehad?)

Jep, verschillende merken dekens.
Gaan allemaal kapot door het noppen van de pony's bij elkaar. De pony bied zich gewoon aan.. en noppen elkaar, dekens gaan kapot bij de schoft en staart, en zijn vervolgens niet meer fatsoenlijk te repareren.

Een van de andere heeft ZE gehad.. die heeft al 3 jaar nérgens meer last van...
Dikke bos manen en staart inmiddels....

Eigenaresse gaat morgen weer vee-rust kopen en calendula-zalf.

Ze had vroeger een wondermiddeltje, een soort ''onzichtbare handschoen'' uit het ziekenhuis.
Dat is een spray, die spuit je op, en dat legt voor zo'n 5-6 uur een beschermlaag aan.
Helaas is dit alleen nog maar in grootverpakking leverbaar via Belgie. 50 kg.. en dat is gewoon onbetaalbaar..
't werkte wel....en goed ook.

Ze hebben ooit al op het punt gedaan om erover na te denken om haar te laten inslapen...
Omdat het elk jaar gedonder is...Maar toen ging het weer wat beter.

Apart zetten is iig iets wat uitgesloten is. het zou 't noppen wel voorkomen, en ze kan een deken op, maar dit doen we niet.
Het weiland is ingericht dat de pony's bepaalde routes moeten lopen voor water/hooi... en hier gaan we dus niet 1 stukje voor afzetten om daar 1 pony in d'r uppie neer te zetten.
Ook zijn er maar 2 schaduwplekken. Eventueel nog n ander weilande verderop tussen de bomen, hier staan ze regelmatig sochtends vroeg in de zomer. Dan hebben ze daar geen last van jeuk

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:53

@jollygirl je zou derfen kunnen proberen.

zou verbandspray hetzelfde werking hebben?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:55

Ik meld me ook.
Mijn haflinger krijgt weer hele erge jeuk onder zijn buik helaas.
Staat te trappen van de jeuk.

Net eczeemdeken proberen op te doen maar de kudde waar hij in staat herkende hem niet meer :(
Trapten hem zowat de wei uit, arm paard snapte er niks van :(:).

Iemand ervaring daarmee?
Morgen weer opnieuw proberen midden in de kudde zodat ze hopelijk begrijpen dat er een bekende onder de deken zit.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:55

Arme pony heeft nu toch echt een hele dikke buiknaad en bultjes in haar liezen.... Het is echt begonnen nu. Enige schrale troost is dat mijn pony eigenlijk maar hele erge last heeft tot eind juni en daarna valt het allemaal wel weer mee....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:59

yvonnedv schreef:

Heb met de eigenaresse overlegd dat ik op zoek ga naar een ander soort spray.
Pleisterspray begon ik ook al over.
maar, zo'n busje kost 8 euro.. sprayen 2x per dag...reken maar uit... dat is een duur geintje..

Derfen ken ik niet.
Ik ga even googlen!

Madeliefjes : Balen joh! Goed zorgen dat plekjes niet open gaan en gaan ontsteken he :)

tevens.. hertshoorn-olie hebben we ook al eens geprobeerd (tegen het noppen)
Nou.. wij stonken erger dan de pony... en ze trokken zich er niets van aan.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 03-04-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:59

Mijn paard had last van vreemde mugjes vanavond... Zijn kleiner dan gewone muggen en groter dan knutjes. Paard was er ook niet blij mee..
Een foto maken is niet mogelijk, daarvoor is het te donker.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:10

Jolliegirl schreef:
yvonnedv schreef:

Heb met de eigenaresse overlegd dat ik op zoek ga naar een ander soort spray.
Pleisterspray begon ik ook al over.
maar, zo'n busje kost 8 euro.. sprayen 2x per dag...reken maar uit... dat is een duur geintje..

Derfen ken ik niet.
Ik ga even googlen!

volgens mij hebben/hadden ze bij de action verbandspray en stukken goedkoper.
In de garagebranche is er ook een spuitbus onzichtbare handschoen.

Heb je misschien een naam van de spray die je gebruikte? Als het werkelijk goed werkt zou je misschien wel 50l in belgie kunnen bestellen en het per liter hier verkopen.

Derfen: www.vidoma.nl ze verkopen ook proefflesjes voor €2,-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:14

Dankje voor de informatie!
Ik weet de naam niet, da's lang geleden, toen kende ik de eigenaresse nog niet. Ze vertelde het me vandaag. :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:16

@Jolliegirl Ik smeer de buiknaad en liezen in met derfen en ik was de aangedane plekken met betadine of teatree shampoo en als het echt niet anders kan gaat ze een tijdje niet meer de hele dag naar buiten. Box ga ik snel weer inpakken met klamboes zodat ze daar ook veilig staat. Pony is al ingepakt.. meer kan ik niet doen. Duurt meestal maar tot eind juni daarna weinig problemen meer... Is niet anders. Heb ooit overwogen om haar weg te doen omdat het zo veel tijd kost en ik niet helemaal gezond ben maar ze is het pareltje in mijn leven en daar heb ik wel wat zorg en moeite voor over.