Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:17

Stro had nog iemand mij gezegd, maar dat durf ik weeral niet goed, aangezien mijn merrie daar vermoedelijk 2jaar geleden zware verstoppingskoliek van gekregen had..

Ze sukkelt al een tijd met haar darmen etc. Ze heeft regelmatig last en snel koliekachtige verschijnselen. Normaal gezien was ze dan ook geopereerd, maar die operatie hebben ze niet laten doorgaan toen.

Maar wàt moet ik haar dan nog geven? Van DA mag ze geen kruiden meer icm die medicatie.. Geen hooi? Geen voer (want daar zit ook vaak veel te veel suiker in)? Wat dan wél?

Overigens zit er in de Equi-digest ook suiker.. Waar we ons ook al vragen bij stelden aangezien suiker dus niet goed is voor een paardenmaag en het juist de maag zou moeten herstellen. Erg vaag dus.

--

Ik vind het vooral heel gek dat het zich nu dan pas uit. Ze heeft altijd al hooi gehad en vorige winter was dat geen enkel probleem. Ook de winter daarvoor niet. En toen kreeg ze nog brok bij ook! Waar veel meer suikers in zitten. Nu krijgt ze haast niets. Dus ik snap het niet goed.. :?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:03

Dat is net het probleem met hooi, en dan met name het tijdstip van maaien...het ene jaar is het arm aan fructaan, het andere jaar zijn het '' suikerbommetjes '' ... Je kan haar misschien wat geweekte ( ongemelasseerde )bietenpulp bijgeven ( pectines die daarin zitten zijn heel goed voor maag en darmen ) en een deeltje van haar hooi vervangen door stro ( ongeveer 1 plak van een kleine bot per dag...van die kleine hoeveelheid krijgen ze geen verstopping ). Ondertussen misschien eens horen of je ergens wat hooi van 2e snede kan krijgen? Al zijn het maar een paar botjes, om te zien of je verschil krijgt ?
Hooi een aantal uur in water weken zou ook een deel van de suikers uitspoelen, maar of dit werkelijk de moeite loont , daar zijn de meningen over verdeeld....
Hier krijgen ze zuivere biergist bij...is niet duur en heel gezond voor de spijsvertering. Heb ook een tijd de Moeder Aarde van Bio-Ron gegeven, dat hielp bij mijn merrie ook heel goed !
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips...dit is wat ik hier ervaren heb, dus wie weet zijn er anderen ook mee geholpen :)

Suzan_bobar

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:14

Verdiep je eens in metazoa. Veel paarden hebben hier al baad bij gehad. Uiteraard eerst medisch alles uitsluiten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:15

Ik appreciër de hulp en de uitgebreide info ;) Maar ik heb eerlijk gezegd op dit moment geen zin meer om terug grove veranderingen in het voerbeleid te maken. Ook las ik dat bietenpulp ook juist een hoop suiker bevat? Is het ook geen dikmaker?

Ik ben niet tegen deze alternatieven. Maar wil eerst toch het medische uitsluiten.. Mede aangezien meerdere mensen ook denken dat dit geen geval is van 'voedingsprobleem'. Ik kan dit alles voorschotelen aan mijn ouders, maar uiteindelijk hebben zij ook het laatste woord.. Ik ben hun nu echt aan het overtuigen dat een deftig onderzoek geen kwaad zou kunnen. (Al brengt dat terug stress mee natuurlijk..)

Ik denk écht écht niet dat het het hooi is. We hebben ook een tijd hooi van een andere 'leverancier' gegeven en eerlijk; helemaal geen verschil. Ik heb geen flauw idee wanneer dat hooi gemaait is. Ik denk dat die boer die het ons verkoopt dat ook vast niet meer weet. (In de grote aantallen dat ze ze hebben..)

Als ze suiker niet goed opneemt en het effectief wordt bevestigd dmv onderzoek, dan kunnen we het hooi in vraag stellen.

Trouwens, fun fact. De medicatie dat ze nu krijgt is pokkeduur en volgens DA altijd goede ervaringen gehad. Doet hier gewoon hélémaal niets. Na 2 weken moet dat toch werken, of ben ik te ongeduldig en hoop ik op een wonder? :?

Krijg er spontaan hoofdpijn van aangezien ik het gewoon niet meer weet nu.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 03:34

Ik ben er vrij zeker van dat als je hooi haalt waar niks meer in zit, dus amper voedingsstoffen, ouder hooi, dat het volledig over is.

Heb hier ook alles doorlopen, wormen, bloed, da's, supplementen,..

Heb gewoon rond gebeld en rond gereden, gevraagd bij de huidige leverancier, na 1 dag ander hooi geven had hij niks meer. Kost heel weinig om het te testen. Enige moeilijkheid is om een leverancier te vinden die exact weet wat in welk hooi zit, dit het bv heeft laten testen, want ze zeggen allemaal dat hun hooi ideaal is.

Een da zoeken die wel bloed wil trekken, lijkt me ook slim. Voor je hem op de kliniek binnenste buitne laat halen en mogelijk veel geld weg smijt.

Dit jaar hebben zoveel paarden hier last van, ookal geef je exact hetzelfde hooi als vroeger.

Alles ineens gaan omgooien is ook belastend. Maar dat hooi zou ik echt een kans geven. Staat zoveel op internet etc, na wat rondbelleb weet je al veel meer.

Bietenpulp geeft hier het omgekeerde effect, ik denk dat t met de snelle gisting te maken heeft... Dat is het aftreksel van suiker, dus kwa suikers valt dat best mee. Hangt ook weer af van merk tot merk.
2 paarden krijgen er hier een hele hoop van, die hun suikerlevels zitten heel goed.

Kan alleen maar mijn ervaringen delen natuurlijk. Het is en blijft een lastig probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:24

Ik ben er achter dat het het suikergehalte is.

Misschien zouden jullie eens moeten proberen om een 2e snee te gaan voeren, is ook voedzaam, maar minder. En even geen krachtvoer, maar alleen een vit.min prep bij voeren.

Benieuwd wat jullie ervaring is. Een eerste snee heeft de grashalmen er aan zitten, zo herken je het. Je hoeft niet per se graszaadhooi te voeren.

Oud hooi kan ook nog steeds te veel suikers bevatten, die vervliegen niet naar verloop van tijd.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 10:29

Ze krijgt helemaal geen krachtvoer meer. Enkel ruwvoer (hooi in 2 slowfeeder) en s'avonds een beetje slobber om haar medicatie er door te kunnen mengen. Overigens heeft ze nooit echt 'krachtvoer' gehad, maar gewoon simpele brokjes van de aveve of mijten, voor koudbloeden. Echter krijgt ze die al even niet meer. Aangezien wij volledig wouden overschakelen naar kruiden. (Ik heb haar ook lange tijd kamille gevoerd met jammer genoeg weinig beterschap, de kruidenmix dat ze nu normaal gezien zou krijgen en een poosje kreeg is de natuurmix van de Paardendrogist)

Het hooi wat we nu hebben is kroezelig en voelt fijn aan. Ziet er ook goed uit, maar denk niet dat dat oud hooi is.

Aangezien wij ons hooi bij een boer kopen, variëren de botten hooi enorm.. Ik kan het altijd vragen aan mijn ouders natuurlijk. Ik ben er nooit bij als ze hooi gaan halen.

Ik vind het wel raar. DA had het hooi gecheckt en zei dat het ideaal was.. Zou doodzonde zijn dat we met medicatie en ontwormingsmiddelen hebben zitten klooien (en dus ook weer haar maag en darmen éxtra belast) als het probleem zo simpel is. Het lijkt zo simpel dat ik het haast eigenlijk niet kan geloven.

Ik ben gisterenavond nog bij haar geweest. Ze was wel vrolijk en enthousiast toen ik wat hooi in de stal had gelegd. Niet zoals bij het grondwerken. Echter trok haar buik weer énorm samen. De plaats van het probleem is dus net voor het achterbeen, het achterste stuk van haar buik voor haar uier.

Overigens die 2 weken geleden een zandtest gedaan. Ik weet dat je meerdere keren moet testen, maar heb de tijd nog niet gehad (en moet erbij zijn wanneer ze mest, zodat ik de juiste mest pak). Misschien geeft dit beeld qua haar spijsvertering. http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... N22221.jpg

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:21

Hooi moet grofstengeling zijn.. Niet zacht of kroezelig of wat dan ook.
Maar het gaat echt om wat er in het hooi zit. Volgens mij is het probleem zo simpel,

Zeker als je zegt dat het elke keer varieert het hooi bij de boer. Sowieso al niet goed. Moet altijd hetzlefde hooi zijn.
Grofstengelig, eerder geel dan groen en laag in voedingswaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:37

Hoe is het met jullie scheten paarden? Ook nu ze op het gras mogen?

De mijne al 3 weken helemaal schone billen, geen scheten, met 2 e snee hooi, pure feed de balancer en gras.

Joepi.....op naar de volgende 3 weken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:39

Hier zijn ze gisteren voor het eerst de weide weer op gegaan. Dus het is nog even afwachten.
Voor de zekerheid wel een eetlepel psylliumvezels door haar eten gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:41

Heeft ze wel al droge billen?

Ik denk nl dat het echt ook beter is geworden door de Balancer van Pure Feed, zijn darmen toch net die spore elementen en mineralen binnen krijgt die hij echt nodig heeft en er meer balans is gekomen.

Kiki succes, hoop voor je want ik zie het toch als een zorg..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:53

Hier gaat het al tijden goed, dat is wel sinds ik NAF voer. Paar weken geleden gestopt met NAF en het blijft goed gaan. Paarden krijgen praktisch geen ruwvoer meer bijgevoerd. Alleen gras is nu al meer dan voldoende.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:56

Ze heeft al een tijdje drogen billen gelukkig!
Vorig jaar hielp een klein beetje droge psylliumvezels ook super, dus ik hoop dit jaar weer tijdens het opbouwen van het weide seizoen.

Maar van de week (voordat ze de wei opgingen) buiten een keertje wat graszaadhooi gehad maar daar werd de mest gelijk weer wat slapper van. Gelukkig geen natte billen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:22

Hier gaan ze alweer enige tijd het land op. Toch blijft mijn paard last hebben van natte scheten. Gelukkig geen slappe mest meer. Ik merk wel dat al ik heb gereden dat hij er dan wel minder last tot geen last meer van heeft. Zou daar misschien een verband kunnen liggen? Meestal als hij heel erg last heeft van slappe mest rij ik hem niet meer. Voornamelijk omdat hij zich dan niet zo lekker voelt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:24

Hier mijn dame vanavond koliekerig. Ze lag neer, mocht er weer gewoon bij liggen en zat te flehmen. Ook niet veel trek vandaag. Echter mestte ze wel, maar het droop er gewoon letterlijk uit..

.. En dat nu we sinds vorig weekend dus gestopt zijn met die Equi-Digest pfffff :( :\

Heb met haar gestapt, nu eet ze wel gewoon haar hooi op gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 11:02

Stond ze op het gras?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:04

Jep. Op iets langer gras dan waar ze anders opstaat. Kan het dat dan toch zijn?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 20:27

hier nog steeds ellende..... pfffff als ik naar mijn openingspost kijk....hahaha... de dierenartsen en ik hebben het inmiddels opgegeven.... ik heb werkelijk álles geprobeerd wat betreft soorten hooi, kuil, voordroog, stro.... medicijnen, supplementen, probiotica's noem maar op..... bloedtesten, mestmonsrers... En zoals eerder vermeld : eenmaal een verstoorde darmflora los je eenvoudig niet op!!! Zeker niet meer bij een oudje van bijna 26!!!
Vorige week is de tandarts geweest, hij heeft bijna geen kiezen meer nu, worden kleine kiesjes met holle cupjes.... kauwen wordt lastiger.. maar goed, zolang hij goed eet, lekker rond blijft in in topconditie is hou ik het Zo.
Hier gaan ze de 26e de wei op.... dan wordt het denk ik beter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:11

Ja, ik neem aan dat je het hebt opgebouwd? Ze vreten zich in een rap tempo bomvol.

Elcamino, als je probeert zoals ik? 2e snee arm bemest en de balance van pure feed?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 22:43

Russel.... werkelijk niets helpt.... ze staan nu op de wei en het lijkt beter te worden, soms diarree maar meestal nu een kleffe hap.... wel ballen, maar kleffe grote klonten... hij is vandaag 26 geworden, laatste jaren dit probleem... niks aan te doen volgens de Da...hij is blij, gezond en een ondeugend naar mannetje soms.... dus accepteer het maar....

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:46

Hoe gaat het met jullie paarden?

Hier is het helaas alweer zo ver. Ik ga maar weer een vitaminespuit en lijnzaad proberen. Geen idee wat ik anders nog kan doen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:53

Ik ben op advies dagelijks FIR (actieve carbon klei) met zeewier erbij gaan geven en moet zeggen dat het tot nu toe nog wel redelijk gaat.

Heb dit jaar in tegenstelling van andere jaren de weidegang dit jaar ook echt langzaam afgebouwd en niet gewacht totdat het plots over was vanwege de nattigheid.
En ben tijdens het afbouwen al begonnen met het bijgeven met zeewier.
Dat ging eigenlijk redelijk goed....
Wel op een gegeven moment wat natte winden, toen gelijk begonnen met de FIR.
Maar dat heeft ze nu alweer een week niet meer gehad omdat het nu er weer goed uitziet.

Oke blijft spannend, omdat het bij haar al 2 achter elkaar fout is gegaan (slaat van heel veel water bij de mest in ene om naar een verstoppingskoliek) maar voor als nog gaat het goed.

Verder krijgt ze zo goed als onbeperkt voordroog, Metazoa, handje lucerne. En kan nu ook gewoon weer zonder problemen een worteltje bij d'r eten geven.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:31

Hier gaat het goed. Was even mis nadat ik een grote baal erg grof hooi had gekregen, maar kon dat goed en verrassend snel opvangen met een eetlepel veendrenkstof per dag.
Verder krijgt hij onbeperkt hooi en fibra. De luzerne van Metazoa heb ik geprobeerd, maar daar halen ze hun neus voor op.
De metazoa brokjes wil ik eigenlijk nog wel weer bijvoeren, vond dat wel een goede combi met fibra.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:57

Hier gaat het nog steeds goed, maar de voeding is ook nog niet veranderd. Krijgen nog steeds elke ochtend een stuk nieuw gras erbij. In de loop van volgende week is het hoge gras op. Ik heb dan nog een weilandje waar het gras ongeveer 10 15 cm. hoog is. Heb wel uit voorzorg al een groene leemkuur gegeven, wormspuit en sandclear. Ben erg benieuwd wat er straks gebeurt als het weer omslaat.
Zo te lezen gaat het met de meeste paarden nog goed.
Wel leuk om zo'n oud topic te blijven volgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 10:57

hier nog steeds drama.... gewoon elke dag natte billen..... wanneer ie een wind laat komt er eerst een straal donkere vloeistof uit.
Voer is ok, hooi is ok..... hoopte dat het zou veranderen wanneer de wei dichtging. Helaas....
Soms helpt een kleine verandering heel even....1 dag...
Verder heeft hij tussen 3 koeienvlaaien opeens een goede drol....