EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:29

Ook bij mijn Fjord waren de kiezen aangetast. Eerst de snijtanden, later de kiezen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:34

Kiezen onder?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:58

Onder en boven kiezen. Aan een kant heeft hij nog 4 kiezen ipv 12.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:00

Hij is wel al 28.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 00:06

Ras doet er echt niet toe... Kijk maar in dit topic, veel shetlanders een paar fjorden een ijsje en heel veel kwpn-achtigen

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:07

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 00:10

Oh ja, die was ik nog even vergeten te noemen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 02:37

Albert schreef:
Kiezen onder?

Bij onze shet zijn het de kiezen links onder. Tot zover nu 2 die bijna geen snijvlak meer hebben en een gat ertussen waar eten zich ophoopt en gaat stinken. Spoelen helpt niet afdoende.

We of ze weten gewoon nog lang niet genoeg. Misschien zijn de kiezen geen EOTRH, maar het kan er wel door komen. Als je paard al langer pijn heeft en slecht is gaan kauwen of scheef etc etc, heeft dat effect.

In ons geval moest het echt al langer aanwezig zijn en spelen voor we het merkten en ook zagen aan de buitenkant.

We wilden wel eventueel 1 of 2 kiesjes trekken, maar de shet zijn mond is echt heel klein en je komt er amper bij. Ook lukt het waarschijnlijk niet zo staande met een licht roesje.

Als vb zijn ze bij Utrecht staande begonnen om de snijtanden te verwijderen onder een roesje. Ze hebben gebeld voor toestemming om hem liggend onder narcose te brengen, omdat het bijna onmogelijk was ze eruit te krijgen. Sowieso had de veearts ook amper werk ruimte en kon ze niet genoeg kracht zetten. Eenmaal liggend zijn ze er sneller en zonder enige stress verwijdert.

Caroline50

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:14

Gisteravond tandarts gebit nagekeken en hij zei dat het nog minimaal was, het kon nog wel zeker 4 jaar duren voordat misschien de eerste tanden zo aangetast waren dat ze eruit moeten...
Vanaf nu houden we het samen goed in de gaten, want ik heb van dit forum al wel geleerd om niet te lang te wachten, als er wat tanden uit moeten, gewoon doen !!
Ben ongelooflijk opgelucht, heb in een week tijd toch al steun van jullie gehad en blijf dit onderwerp zeker volgen op dit forum !!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:50

Ohh Caroline wat fijn, oliebol dat hij het heeft maar fijn dat het nog maar licht is. Ik kan je aanbevelen met lauwe of koude kamillethee te spoelen en zijn tanden goed schoon te houden, dat kon je zomaar een jaar of zo schelen.
Google ook eens op EOTRH horse... best wel veel engelstalige artikelen en onderzoeksverslagen

Superpony, Ik weet natuurlijk niet in welk deel van het land je woont, maar je zou voor de behandeling ook eens kunnen informeren bij DAP st Oedenrode. Zij hebben een Belgische tandarts met een super aanpak en kliniek. Informeer eens hoe hij het aan zou pakken bij zo'n kleintje. Of je nu naar Utrecht rijd of een half uurtje verder....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:41

Fijn Caroline. Je weet wat er speelt en kan er alert op zijn.

mrie, Vandaag is heel anders gelopen dan we dachten. Er is een kies verwijdert die aan het rotten was en al wat los zat. IK mocht zelf nog even voelen, maar echt weinig werkruimte.

Naar Utrecht gaan we niet meer hiervoor, want achteraf was het ook niet nodig om daarheen te gaan. Wij hadden toen ook nog niet echt veel van EOTRH gehoord. Komen met een shet die we, toen, al 15 jr hadden en duidelijk pijn had etc. Best snel besloten dat de snijtanden eruit mochten.

Paarden wonen in Putten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 23:45

Nou maar hopen dat hij snel geen pijn in zijn kleine bekkie meer heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:56

Als je ziet hoe die kies eruit ziet, hebben we goede hoop. De lucht was ook niet te harden.

De shet laat zich heel moeilijk sederen, maar dat wisten we. Veearts liet me voelen, maar je zit echt tussen boven en onder rij vast bijna als je je hand al plat naar achter probeert te brengen.

Het was al eerder schoongemaakt en ook steeds bijgehouden, maar het gat wat er zat, kwam toch teveel eten in. Nu wilden we het weer schoonmaken en op mijn verzoek opvullen. Eerst zat de kies nog vast en leek de kies verwijderen een hele lastige klus in het mondje. Of het zou weer onder narcose moeten. Je moet niet vergeten, dat we vanmorgen op onze hurken zaten.

Tijdens het schoonmaken, voelde de veearts dat de kies los zat, dus een geluk bij een ongeluk min of meer, want hij kon hem er nu relatief makkelijk uit halen.

Hij was daarna nog lang suf. Omdat hij alleen op stal stond, lekker met hem gezeten. Zijn zware koppie op mn schoot. Pas rond 15 uur een plukje hooi getest en ging goed. Hem meegenomen naar de rest en buiten gaan mesten, zodat ik hem nog wel een uurtje in de gaten kon houden.

Toen mn man ze rond 18uur binnen ging zetten, was hij helemaal zichzelf.

Hij heeft voor een randje waar de snijtanden hebben gezeten en daar verzamelt zich ook vaak hooi. Ook dat weer grondig schoon vandaag en wat voor gekregen om een tijd te blijven spoelen.

Voor mn gevoel, is het goed gegaan en heb ik goede hoop.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:33

Oke Caroline, een geruststelling dan toch en dan kan je nu goed opvolgen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:28

superpony schreef:
De shet laat zich heel moeilijk sederen, maar dat wisten we. Veearts liet me voelen, maar je zit echt tussen boven en onder rij vast bijna als je je hand al plat naar achter probeert te brengen.

De truc bij sederen van ieder paard is rust. Na de sedatie een paard rust geven en niet te snel willen beginnen doet vaak wonderen.
Daar verbaas ik mij over; ik open heel vaak allerlei maten monden, heb grote handen en echt nooit zodanig probleem met ruimtegebrek. Zelfs met mijn speculum voor kleine paarden kan ik overal redelijk makkelijk bij.

Een stukje terug las ik dat de structuur van kiezen zo anders is dat daar geen EOTRH zou kunnen ontwikkelen. Helaas, dat is niet zo, ook de kiezen hebben dezelfde structuur van cementum, emaille en dentine. De bouw is, uiteraard anders, maar de bouwstoffen zijn gelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:06

Klopt, hadden we ook gedaan. Is ook een hele lieve,rustige pony, maar wordt nooit suf. Hij werkte wel goed mee. Is ook geen vertrouwen kwijt. Hebben tijd samen in stal gezeten en legde hij gewoon zn koppie op mn schoot. Vandaag kon ik ook gewoon spoelen. Onze veearts is er altijd erg netjes mee.
Utrecht zei bijv dat paarden na verwijderen niet te spoelen zijn of kopschuw worden, maar daar hebben we geen last van. We hebben hem nu 16jr en kennen hem aardig.

Dat hii geen ruimte heeft kunnen we weinig aan doen. Onze veearts en ik zelf hebben vrij kleine,slanke handen.
Vriendin die er even bij was heeft mini's gehad en die hadden daar ook last van. Die van ons is 95cm.

Hij voelde zich vandaag in ieder geval prima, dus dat is mooi. Ik dacht zelf dat hij nog wat pijn kon hebben, maar de veearts dacht dat hij juist minder last zou hebben.

Hij is nu 1 kies kwijt en de rest was oke. Verder blijven we altijd alert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:50

Nielojram schreef:
Mijn vent gaat as donderdag op de foto bij Maaike van de Lindehoeve. := :(
Hopelijk valt het mee, maar wil het graag uitsluiten.

*\o/* *\o/* *\o/*
Niets aan de tand ( ;) ) bij mijn mannetje!! Zó opgelucht!
Zag er supermooi uit allemaal op de foto, hoefde mij nergens zorgen over te maken, zóóóo blij!

Had al hele doemscenario's gepland, maar niets aan de hand.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:48

Gelukkig Nielojram!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:18

Oef zeg! Fijn voor jou +:)+

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:32

Dat is fijn zeg!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:50

Gefeliciteerd!

Zojuist het hele topic doorgelezen. Vanmiddag kwam de dierenarts voor de entingen en de tanden en zij constateerde EORTH bij mijn 23-jarige KWPN merrie.
Zij adviseerde foto's of eventueel gelijk alle snijtanden laten trekken. Maar ik moest me vooral ook maar even inlezen (wat ik nu dus ook doe!).
En ik word blij van de positieve verhalen die ik hier ook lees :j

Ik zit echt ernstig te twijfelen wat wijsheid is in mijn geval. Een paard met pijn laten lopen is immers geen optie :n
Maar... deze merrie heeft flinke problemen aan haar voorbenen (pees en artrose) waardoor ze al een jaar dagelijks duivelsklauw krijgt bijgevoerd. Zonder duivelsklauw heeft ze gewoon pijn, dan is het lichtje in haar ogen weg zeg maar.
In februari had ze een flinke ontsteking aan haar tong (was echt heel sneu) die gelukkig met antibiotica en pijnstillers snel weer genas.

Het voelt een beetje alsof het een glijdende schaal is met dit paard. Als ik haar hier aan laat helpen, dan komt er vast wel weer wat anders.
Het geld is op zich niet per se een probleem natuurlijk. Maar ik zit meer op het punt dat ik me afvraag waar ik de grens leg.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:59

Misschien is een groot gedeelte van haar pijn wel afkomstig van de EOTRH en knapt ze aanzienlijk op na trekken? Ze zou niet de eerste zijn..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:03

Dat is het punt: kon ze het maar vertellen. Een deel van de pijn was vorig jaar echt rechtstreeks afkomstig van haar benen, dat weet ik zeker. Maar inmiddels durf ik dat voor dit moment niet meer met zekerheid te zeggen. Ze is inmiddels weer rad, het voorbeentje is weer wat rechter dan een jaar geleden.
Ze eet op zich nog goed, ze is ook niet mager oid :n
Maar ja, het kan goed zijn dat de duivelsklauw voor haar de scherpe randjes van de pijn er af haalt.
Lastig.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:11

Als het geld geen rol speelt zou ik gewoon foto's laten maken en indien nodig tanden eruit. Dan weet je het snel genoeg. Het schijnt minder ingrijpend te zijn dan je denkt, paarden kunnen snel weer uit de voeten en knappen er vaak flink van op. Eerst maar eens foto's om te kijken hoe het er binnen aan toe is. Dan kun je op basis daarvan altijd nog overleggen met de arts..? Nu weet je eigenlijk nog niets..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:06

Het blijft altijd moeilijk om voor god te spelen. Een heel lastige afweging, ik leef met je mee Wendy