Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:52

Monster_tos schreef:
Kan mijn "jeweetwel" hengst nu niet bezoeken ( krijg ruin nog niet mn strot uit :P )

Ik krijg het ook niet mijn strot nog uit :o.
Maar balen dat je er niet langs kan gaan (wel héél begrijpelijk en respect voor hun beslissing) maar ga er vanuit dat zij wel even oder zijn buik voor je kijken? :)

@KimberleyE: Op latere leeftijd kan het idd ook. Niet echt ideaal maar het is een stuk gevaarlijker om een losgeslagen hengst te hebben dan een losgeslagen ruin. Al dekt hij de boel, er komt dan niet meer een boel :=

Gráni's zaakje is nog een stuk meer gezwollen maar sinds gister "stabiel". Gister was hij erg tam, temp was goed, vandaag al wat wakkerder en de temp nog steeds goed :). Blijft spannend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:14

Ben erg blij met m'n stalbaas inderdaad, had ook anders kunnen lopen.

Cheyentic: Mijn kerel is er nu 3,5 jaar (van augustus) en ook lekker in een puberperiode maar behalve enkele momentjes is hij nog steeds braaf. Ik merk wel dat hij niet te lang meer op pension moet blijven, hij kan er geen 24/7 buiten en dat lees je wel af in zijn gedrag, wat meer proberen etteren.
1x buiten of aan het werk en da's gelijk over, dus het ligt echt wel aan gebrek aan afleiding.
Geef hem nu dubbele portie ruwvoer elkens én in een hooinet + vastgebonden speelbal, maar als het eten op is staat hij vaak asociaal te wezen met z'n kont naar de deur.

Had ik vorig jaar ook en was ook gelijk over toen hij in het land mocht met een maatje dus ik verwacht dat het nu ook wel zo zal zijn.

Hij komt nu dagelijks wel in de buurt van een hengstige merrie (ze staan er nog steeds, bij de buurman) maar met wat meer ruimte tussen. Eerst bromt hij 5min maar zonder zelfs maar 5e been, draaft wat heen en weer, gaat eens crossen en bokje doen en dan gaat hij op zoek naar grasspreiten die verdwaald zijn.

ben ik in de bak komt hij naar me toe, ben ik uit zicht en duik ik plots op hup, alle aandacht naar mij.

heb dus écht geen klagen denk ik...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:12

Als mijn hengst happerig is zeg ik altijd: Als je zo doorgaat gaan niet je ballen eraf maar trek ik eigenhandig je tandjes eruit :+
verlopig blijft Mo nog hengst....
Ben benieuwd hoe lang ik dat nog kan zeggen :o

KimberleyE

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 06:30

Als ze nou bijten of steigeren en of dartelen tijdens het lopen.. wat doen jullie dan?

Ik heb gister een van de mannen hier een waarschuwing gegeven omdat hij constant aan het touw zat te hengsten ( leuke woordspeling:P) en het paard er zo opgewonden van werd dat hij uit eindelijk begin te steigeren en te galopperen..

Hoe leren jullie het af? Ben wel bezig met het hengstelveulen om die al manieren bij te brengen..
Het hapt als de zenuwen, is ook wel weer een knuffel diertje... steigert als hij naar buiten loopt de stal uit.. maar zie dit nog maar als " speelzigheid"?!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:24

Ook al is het speelzigheid, gelijk afleveren!! Dat veulentje van nu snapt het niet dat het niet lief en schattig is als hij straks met zn vollen 600 kilo de stal uit komt stijgeren... Vanaf dag 1 kreeg die van mij een tik als hij beet. Opmerkingen als "hij weet niet beter" vind ik ook zo vreselijk, als jij het hem niet verteld dan komt hij het natuurlijk nooit te weten.

Dartelen aan het touw mag, mits hij maar achter mij blijft lopen. Dan mag hij zo gek doen als ie zelf wil, als hij maar niet tegen mij aan loopt of aan het touw trekt. Stijgeren en bijten is absoluut not done! Toen mijn hengst een jaar was had ik altijd een zweep bij me als ik met hem liep. En die heb ik ook echt wel gebruikt.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:28

tik je hem dan op zijn hoofd? tegen zijn achter benen??

het veulentje beet mij pas geleden in mijn arm,, toen heb ik ook uitgehaald.. iets wat ik normaal niet zou doen, maar was actie reactie denk ik.. hij hapt nu nog wel.. maar zal het ook afleren..

zijn moeder bijt trouwens ook heel erg.. Waar komt bijt gedrag eigenlijk vandaan?

( ow.. en denk niet dat er paarden zijn die hier de 600 kg. halen... paarden zijn gemiddeld . 1.50 a 1.60 en hengsten wegen rond de 370 kilo...)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:39

370 kilo op je nek is nog niet leuk :P Ik tik waar ik op dat moment het snelst bij kan. Met bijten is dat meestal zn neus. En bij stijgeren zn borst. Daarna laat ik hem altijd nog een paar stappen achteruit gaan zodat weer even duidelijk is wie ook alweer de baas is. Bijten is kudde gedrag, iets wat een kudde leider doet om een lager geplaats paard op zn plek te zetten of te zorgen dat ze aan de kant gaan voor hem. Als een paard jou bijt word je niet voor vol gezien, maar gewoon als een lager kudde genootje.
En veulens is de kudde worden ook niet ontzien hoor, die krijgen ook regelematig een tik of een hap mee. En dat is alleen maar goed, zo leren ze het :)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:31

ik heb ook een merrie die schraapt met haar voet de hele tijd... zal het eens proberen te filmen.. aan het begin lachte ik me kapot.. maar laatst deed ik het ook... gewoon hetzelfde als wat zei deed..

nou ze werd me toch link... laat ik het zo zeggen; wat was ik blij dat ze vast stond haha!

Jaa idd... nu ging het naar de paddock brengen van de hengst saithan redelijk goed ... maar zal in het vervolg indd een zweepje mee nemen... als ze er niet vandoor gaan!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:19

Bij veulentjes kan je misschien proberen om een tik op zijn borst te geven om hem uit die cirkel te halen zeg maar en een grote eeehhhh roepen :+
Als ze ouder zijn en komen omhoog dan uhh wat doe ik zelf dan??? Ik reageer meestal best snel..
Ja :)* Meestal maak ik me groot en doe een stap naar hun richting en zegt ook heee!! :+ Als ze dan neer komen krijgen ze een schop na :o
Hun groot maken dat ken ik ook :+
Met jonge paarden neem ik altijd een zweepje mee.
ik probeer ook geen spanning op het touwtje te houden.
Als ze me voorbij willen lopen..klein rukje aan het touw en halt houden of stukje achterwaarts of even je hand voorhouden.

Met achterwaarts kan je wel met een hengst een keer de confrentatie aangaan;)
Montoyo heeft het 1x geprobeerd door juist recht omhoog te gaan en echt uitdagen.
We hadden een bak van 60 meter....die heeft hij ook gezien in zijn achteruit...En ik zei nou kom op dan :o :+
Sinds dien heeft hij het echt wel door..

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:37

das wel een slimme barcelano ! haha gewoon jij wilt achteruit... zet hem dan maar door.. jaa da kan ik wel eens doen ja ...
vooruit word lastig.. zo hard kan ik niet rennen hahaha

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:41

KimberleyE schreef:
das wel een slimme barcelano ! haha gewoon jij wilt achteruit... zet hem dan maar door.. jaa da kan ik wel eens doen ja ...
vooruit word lastig.. zo hard kan ik niet rennen hahaha

Mijn hengst reageert op bijv een hengstenketting averechts.
Logisch want die dingen gaan niet slap hangen als je touwtje lang maak dan moet je eerst weer de ketting terug trekken:)
Je kan in de ergste geval een stik om zijn neus doen....is touwtje om de neus :+

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:51

Achterwaarts gebruik ik ook als correctie middel op dominantie.. wel zorgen dat je je groot maakt en geen moment twijfelt. werkt heel goed en prettig voor beide.. Je laat hem niet zover komen dat je geweld moet gebruiken om hem in te dammen en hij weet weer waar zijn grenzen liggen.. grote mond opzetten helpt ook goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:47

Hoe schattig ze ook zijn, als ze 1 ding doen wat op latere leeftijd ook niet getolereerd zal worden, dan moet je dat als veulen ook niet aanvaarden. Corrigeren en daarmee uit!

De mijne was altijd een watje maar ging ook happen, nou, dat hebben ze op stal niet bestraft zoals wij wel deden en ik kan je verzekeren, dat heeft hij nu nog steeds in een puberperiode. dat zijn geen kleine speelhapjes, soms haalt hij gewoon vol uit, mond wijd open en oren zo plat als maar kan in de nek. Doet hij alleen als je langs de stal loopt, maar dan nog. Dit wil ik absoluut niet en dat merkt hij dan ook onmiddellijk.

De mijne gaat normaal best makkelijk achterwaarts, op alleen lichaamshouding. Nu is hij dus weer even puber aan het uithangen en durft hij wat wringen. heel simpel, zweepje erbij en als ie iet gelijk reageert of afzwakt, tik erbij en luisteren. Zoals iemand anders het al zei, of het nu 350kg of 600kg is, maakt me niet uit, dat wil ik niet in m'n nek krijgen.

Respect op de grond geeft meestal ook respect onder het zadel, hou dat ook in je hoofd. En een hengst alleen is vaak ook wel vriendelijk, maar kan enorm omslaan met ander paard in de buurt. Ik oefen dus ook (als het kan) terwijl er merries in de buurt zijn en dergelijke. je hebt er niks aan als ze thuis engeltjes zijn maar op keuring/wedstrijd jou als decoratie achter zich aan door de bak slepen.

Dansen mag enkel en alleen als hij achter me blijft met slap touwtje, kappen mag absoluut NIET en steigeren ook niet. Moment dat hij toch zoiets doet is het met de zweep corrigeren en dan maakt het niet uit waar de tik aankomt, maar hij zal wel merken dat ik er absoluut niet blij mee ben.

Let er wel mee op dat sommige hengsten bij zo'n tik ook in de verdediging durven gaan... Dus als ze braaf zijn ook onmiddellijk weer belonen.

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:46

Een echte leeftijd kun je denk ik ook niet geven... Het verschilt per karakter van het paard. Er zijn hengsten zonder hengstengedrag en er zijn ruinen die zich gedragen als ware hengsten.

Ik denk dat je "op tijd" bent als je castreert voordat de hengstenstreken beginnen. Persoonlijk ruinen wij daarom op ongeveer 1,5 jarige leeftijd, maar het blijft een persoonlijke overweging (je kent je eigen paard het best).

In ieder geval: succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:26

Ik heb zo'n ruin en een stalgenoot ook. Beiden hebben al samen gestaan met mijn hengst, en beiden hebben ook al geprobeerd om hem te dekken.

Ben begin dit jaar m'n merrie verloren aan koliek, maar toen zij er nog was probeerde mijn ruin ook haar constant te dekken. Die dagen hield ik ze dan ook uit elkaar. De shethengst en de andere laat hij ook amper gerust, zit ze echt constant achterna te jagen en het minste kruimeltje wil hij ook.
Tel daarbij op dat hij een angsthaas is en je snapt wel, ik heb daar meer bezigheid mee dan aan m'n hengst die zijn lekkere nuchtere zelf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:31

Zo, kerel had vandaag 2 dagen op stal gestaan door onverwachte erg drukke werkdagen. heb ik hekel aan dat hij er niet uit kan, maar kon echt niet anders. Wil dat nu alleen nog onder toezicht, ook ivm acties van de buurman.

vandaag uit stal gehaald, opgezadelt, opgestapt en par rondgehobbelt. Meneer gedroeg zich erg netjes!
na 20 minuutjes afgezadelt en losgelaten in de bak met stroom op. heb 'm echt moeten overtuigen dat hij los mocht eer hij uit z'n plaat ging en het dak eraf ging bokken :D
En erna ging hij gewoon weer rondsloffen op zoek naar verdwalde grassprieten ondaks rondlopen van andere paarden en dergelijke en een merrie die steeds riep iets verderop.

vanaf dit weekend ga ik ermee lessen, te starten met half uurtje ongeveer 1x/week. Dame kent hem ook al een tijdje, heeft hem nu zo'n jaartje niet meer gezien maar geeft zelf al aan dat hij het wel prima doet zo :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:35

Braaf hoor!
Montoyo was een beetje druk.
Ging longeren maar moest effe in het donker omdat die rotlamp kapot is.
Dus toen ging ie even aan de haal in de longeer ring en was effe niet te stoppen.
Nou ja dacht laat hem dan maar even ontstressen.
Zit nog steeds autloos dus hij kan even niet 2x per dag eruit :o

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:26

Dames, ik ga het topic verlaten :)
Het gaat nu voornamelijk over hengsten en daar kan ik (helaas |( ) niet meer over meepraten.
Allemaal veel succes met jullie keuzes, beslissingen, opvoedingen en mogelijke castraties! :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:27

Succubi schreef:
Dames, ik ga het topic verlaten :)
Het gaat nu voornamelijk over hengsten en daar kan ik (helaas |( ) niet meer over meepraten.
Allemaal veel succes met jullie keuzes, beslissingen, opvoedingen en mogelijke castraties! :)

je kan ook vertellen of je al verschil merkt ;)
Dus mag je pas over 6 maanden topic verlaten :D :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:51

Barcelano schreef:
je kan ook vertellen of je al verschil merkt ;)
Dus mag je pas over 6 maanden topic verlaten :D :+

Whahaha! Nou, met de lichte verhoging die hij had was hij goed handtam! _O-
Gisteren is de wond weer open gegaan en is het goed leeg gepust. Vandaag was hij meteen wat actiever en vrolijk :).

Maar verschil? :n denk niet dat er veel verschil zal zijn.
Gráni was/is gewoon onwijs goed opgevoed.
Als hij los loopt dekte hij wel de ruin waar hij hoteldebotel op was. Maar zodra ik mijn halstertouw eraan klik moet hij zich gedragen en kan ik gewoon door de weide van die ruin (en nog een pony) lopen zonder dat hij zich misdraagt (als een mak lam loopt hij mee).
Dus van zijn hengst zijn heb IK geen last gehad. Hoogstens dat hij iets eenkenniger begon te worden? Maar ja, als je je als leider opstelt en je van zijn grapjes niks aantrekt geeft hij zich over.
Steigeren? Dat doe je bij mij maar 1 keer... (elk ongewenst gedrag overigens, of je nu hengst bent of niet).
Hij heeft een dag of 2 zich groot gemaakt en als hengst uitgehaald naar zijn nieuwe lover maar dat was in nog geen 5 minuten afgeleerd en niet meer terug gekomen.
Hij is misschien wat happerig, meestal uit onzekerheid en wisselt met tanden, dan prop ik mijn stick of halstertouw in zijn mond en het is over.
Dus denk niet dat ik met 6 maanden een heel ander verhaal zal hebben ;).
Zijn gedrag is ook nooit de reden geweest van castratie :).

Maar het topic gaat over de leeftijd van castreren. Ik kwam ook voor ervaringen en meningen en heb nu meer het idee dat het gewoon over hengsten gaat (niet over de keuze van castratie of niet en zo ja, wanneer).
Plus dat ik die keuze niet meer heb ;).

Even een voorbeeld van Gráni. Dit is een week ofzo na de castratie. De allereerste keer longeren (in zijn leven) in een buitenbak die in aanbouw is, zonder omheining en kinderen die eromheen spelen.
Vinden jullie het een "hengst"? ;)

En Gráni op "standje heftig" :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:40

Jammer Succubi.

Tis natuurlijk wel een leuk onderwerp, en Gráni was nog hengst toen dit topic geopent werd , dus zou idd wel leuk zijn als je lekker bleef meepraten. Maar goed is een keuze die je zelf maakt.
De verhalen die hier over en weer gaan hebben wel te maken met het topic, niet dat je ziet welke leeftijd precies, maar men leest al dan niet de streken van de hengstjes, hun leeftijden nu en dalijk hun uiteindelijke leeftijd als ze wel gecastreerd gaan worden. Uit de verhalen kan men wel lezen of een paard qua karakter veranderd in de loop van tijd en of dat dan reden genoeg is om hem te laten ruinen

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:58

Heb vorige week een filmpje gemaakt van Sueño, lekker los in de bak, aan de lijn, zijn oefeningetjes doet.
Ik zal kijken of ik die hier neer kan zetten (als ik weet hoe het werkt)
ALS jullie het tenminste leuk vinden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:36

Succubi hij is ook als ruin een plaatje :+
Dus of er nu wel nog wat andere had gehangen of niet je hebt gewoon een mooie man :D

Zo denk ik ook als Montoyo toch gecastreerd wordt.......Ik heb er in iedergeval een mooie ruin rijpaard aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:18

Voorlopig blijft mijn kerel wel hngst, maar ik vind het toch interessant om te volgen hoe het bij anderen verloopt.
Zo leer ik letten op allerlei signalen, ik leer uit hun ervaringen en kan dan ook beter gaan inschatten wanneer hakkie-dag-zakkie hier misschien wel van toepassing wordt.

Er zijn in mijn omgeving weinig mensen met een hengst dus dit topic is op dat vlak wel erg handig, je leest ook voors en tegens van types castratie en dergelijke.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:48

Ik meld me ook maar hier, lees af en toe al even mee.
Balou wordt in mei 3, en eigenlijk wil ik hem dit voorjaar laten castreren. Kan hij mooi bij de rest (merrie en ruin, en de shetjes) in de wei.

Vind het alleen een moeilijke beslissing, hij gedraagt zich namelijk niet bepaald als een hengst. Staat gezellig de hele dag over de draad heen te kroelen met zijn moeder en mijn haflingerruin. Loopt braaf mee aan het halstertouw (ok, af en toe zet hij even zijn voorbenen schrap, zo van: nou heb ik geen zin meer, maar ja, hou ik druk op het halster geeft hij tenslotte wel weer toe).
Longeren ook geen probleem, stap, draf, en ho is ook gelijk stilstaan.
Hij staat trouwens nu bij twee minishet hengstjes van dezelfde leeftijd, gaat prima, samen eten, samen spelen, no problem.

Kortom, ik voel me erg schuldig dat ik hem toch laat helpen terwijl het nog steeds een watje eersteklas is. ^)

Mijn man zegt dan heel wijs: maar misschien wordt hij van de zomer wel ineens heel vervelend en dan moet je weer wachten tot het najaar.

Tja... Maar toch? Zouden jullie wachten of toch maar laten helpen?