Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:39

een woensdag.

paard reageerde "goed" op de pijnstiller, ze liep iets beter, nog steeds beroerd maar beter als gisteren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 01:24

120 kilo zijn ze niet lekker daar maar haar afvalstoffen kan ze wel kwijtraken door te bewegen als ze weer wat beter loopt. dat merk ik zelf ook als ik fiets ik moet bewegen om die stoffen kwijt te raken uit mn lijf snap je. . ze was wel iets te dik maar zoveel geloof er helemaal niets van en dat noemt zich dan kenners. ze weten het gewoon niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 07:03

Citaat:
Ik voer twee maal daags uit slowfeeders, 4 kg per zak ongeveer. Kyana staat laag in rang dus zal waarschijnlijk niet de gehele hoeveelheid binnen krijgen.Als ze op de weide gaan (meestal voor korte periode ivm weinig land en snel dik worden van de andere) gaan ze met een graaskorf de weide op voor een beperkt aantal uren.
Krachtvoer krijgen ze niet.

ergens heb ik toch het idee dat het met het voer te maken heeft en er misschien wel tekorten zijn,maar je voert toch wel een vitaminekorrel meende ik en daar hadden ze ook naar gekeken in het bloed toch?
als ze te weinig binnenkrijgt is dat ook weer niet handig en heb je dan weer kans op vetontsteking.

heb je eigenlijk nog een foto van haar zoals ze nu is'?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:39

Het gaat slecht...
Vanmorgen vroeg stond ze weer apart,ze kwam niet direct om te eten.
Ze loopt/liep zo slecht,zo duidelijk dat het haar vreselijk veel pijn doet.
Ik heb haar wederom equipalazone gegeven,ze had geen koorts 37,5.Alle vier de hoeven gloeien.
Ik ben naar het werk gegaan,met haar continu in mijn gedachten.
Ik had geen rust...het voelde niet goed..
Vervroegde pauze genomen om 11 uur en teruggegaan.Maar goed ook,stond weer alleen koppie laag en lopen deed haar nog steeds zo zeer ondanks de pijnstillers.
Even gekroeld,terug naar het werk met veel verdriet,maar crazyshar was er nu en zou me bellen bij verandering.
In de ochtend belde merelbeke nog op,kwam niets uit het spierbiopt.Goh verbaasde me niet..

Op het werk een rotgevoel houdend,de dierenarts gebeld.Hij zou eigenlijk morgen komen om ook een paard van mij te enten.
Uurtje eerder van het werk weg gemogen om de dierenarts op te vangen.
Die schrokken toch wel dat ze ondanks de equipalazone nog zo slecht liep.
Ondervoeten uitverdoven voor een kreupelheids onderzoek is nu niet mogelijk en zelfs gevaarlijk.
Ze heeft een flinke pijnstiller gespoten gekregen en morgen gaan we rontgen en echo van alle 4 de benen maken bij mijn dierenarts.
Er moet iets gebeuren.
30 nov blijft staan, hoe dan ook. maar zo afwachten gaat niet meer,ze heeft teveel pijn.
We mogen de trailer van mijn dierenarts lenen en een vriendin van mij is godzijdank vrij en rijd nu met mijn vaders auto.
Een heel georganiseer en geregel maar het moet...

Vanmorgen wilde ik opgeven,voor het eerst...ze had zo'n pijn.
Vanmorgen bij haar gezeten en haar gezegd dat als het goed is, het goed is geweest...als ze niet meer kan en het op is is het op...maar als ze door wil zal ik met haar meevechten en er alles aan doen....
Ik hoop dat ik het zie..als het op is..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:40

ellepel schreef:
Citaat:
Ik voer twee maal daags uit slowfeeders, 4 kg per zak ongeveer. Kyana staat laag in rang dus zal waarschijnlijk niet de gehele hoeveelheid binnen krijgen.Als ze op de weide gaan (meestal voor korte periode ivm weinig land en snel dik worden van de andere) gaan ze met een graaskorf de weide op voor een beperkt aantal uren.
Krachtvoer krijgen ze niet.

ergens heb ik toch het idee dat het met het voer te maken heeft en er misschien wel tekorten zijn,maar je voert toch wel een vitaminekorrel meende ik en daar hadden ze ook naar gekeken in het bloed toch?
als ze te weinig binnenkrijgt is dat ook weer niet handig en heb je dan weer kans op vetontsteking.

heb je eigenlijk nog een foto van haar zoals ze nu is'?

Ik zal morgen mijn camera meenemen en een recente foto maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

Wat ellendig zeg!
Je zou kunnen overwegen om een mest/urinemonster op te sturen naar Den Hoek. Dan kunnen ze vast vooronderzoek doen.
Sterkte!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:47

Tjemig wat een naar bericht..
Staat ze er bevangen bij oid?
Heb je de smid gebeld om te vragen of hij weet wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Die van mij loopt al 20 jaar blootvoets. Toch is hij eens na bekappen stokkreupel geweest op 4 benen. Hij wilde op de weg al helemaal niet lopen. Het was een vochtige periode en hoogstwrs heeft hij hierdoor weke hoeven gekregen, dit icm mogelijk wat kort bekappen (wat ogenschijnlijk niet zo leek trouwens) gaf hem dus pijn. Het was na een weekje wel weer over. Ik hoop voor jou dat dit net zoiets is..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:47

Bah wat een ellende zeg..Ik zal aan jullie denken en wens je sterkte :(:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:48

Is ze niet bevangen? En dan bedoel ik HB. Past ook geheel in het plaatje, helaas.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:17

Zo lijkt het,we gaan het morgen zien op de foto's.
Dierenarts denkt niet direct aan HB.
Mijn grootste schrik zou zijn als haar hoefbenen kantelingen vertonen.
Toch blijft het gevoel me bij dat we morgen nog niet de oorzaak van alles gaan vinden.

Smid zag niets geks aan haar hoeven,bekappen ging net als anders.
Geen verbrede witte lijn of wat dan ook,gewoon mooie gezonde voeten.
Ze is weleens eerder wat gevoelig geweest op het harde na bekappen.Echter zo erg op het zachte nog nooit.
Ze staat er niet bevangen bij,gewoon 1 been op rust.Het is het lopen wat haar echt zeerd doet,stapje voor stapje schuifelend.
Na de pijnstiller die ze gespoten hebben was dit gelukkig aanzienlijk minder,maar nog niet best.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:22

Wat een gek verhaal is dit aan het worden...
Arm paard.

Ik begin hoe langer hoe meer richting lyme te denken.
Kan dat morgen niet meegenomen worden in het onderzoek?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:24

He getver meis, wat een naar bericht zo weer!! Wat vreselijk om je paard zo te zien, en dat er nog niets duidelijk is waar het vandaan komt. Heel naar.... Heel veel sterkte , hoop echt dat je snel duidelijkheid hebt :(:) :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:28

Ik kan het vragen of ze dit meepakken in een nieuw bloedonderzoek.

Overigens kon mijn dierenarts zich ook niet vinden met de mening van merelbeke.Stelt me ergens wel gerust,hoe stom ook.

Singasong, ik zal morgen als ik kans zie en anders woensdag contact opnemen met Den Hoek en ze dan inderdaad een mest/urine onderzoek opsturen.Goed idee!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:45

Heb je Merelbeke, toen je ze aan de telefoon had, niet verteld hoe ze er nu bij staat? En kan je dierenarts niet eens contact opnemen met Merelbeke, want zoals Merelbeke het nu stelt is jouw dierenarts waardeloos.

Het beeld wat je nu beschrijft lijkt toch erg veel op hoefbevangenheid en daarom vroeg ik een paar posten eerder of ze al op insuline getest is. Bij insuline resistentie kan de huid gevoelig zijn, ook zijn IR paarden gevoelig voor HB.
Helaas heb ik hier ervaring mee.

Ik heb een holistisch dierenarst bij mijn paard gehad, ook met een lecherantenne en iets waarmee ze bloed kan testen, die kwam gewoon aan huis. Dit was praktijk: De kapschuur in de provincie Groningen. En ik heb bij Josefien Hagenaars een pollentest laten doen aan de hand van haren. Bij de pollentest werd ook gekeken naar o.a. bacterien, virussen, lyme en parasieten.

Ik leef vreselijk met je mee, heel veel sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 19:57

Ik hoop dat ze daar bij den hoek duidelijkheid over kunnen geven.
Mijn dierenarts heeft hier nog niet aan gedacht,geen enkele van de dierenartsen die wij gesproken hebben.
Echter vraag ik me af indien het dat is hoe ik haar dieet nog aan kan passen.
Ik vermoed zeker dat er iets van een stofwisselingsprobleem uit zal komen of iets in die richting.
Haar reactie op entingen en verdovingen etc sluit hier ook bij aan.

Ik heb helaas niet de dierenarts aan de telefoon gekregen van merelbeke.Indien we wijzer zijn met mijn merrie ga ik er zeker nog met hun op terug komen.Of ze hier open voor staan zal het tweede zijn,om eerlijk te zijn was ik vandaag te emotioneel en boos om er iets van te zeggen.Ze belde tussendoor op het werk en de dame zelf was erg kort van reactie.Ik had haar niet 'normaal'te woord kunnen staan wat ook erg vervelend zou zijn omdat deze dame er natuurlijk niets aan kan doen.
Overigens als eenmaal duidelijk is wat mijn merrie mankeert zal ik hier met veel mensen op terug komen,al is het maar om andere paarden ooit te behoeden voor wat mijn merrie nu al lange tijd ondergaat.

Ik denk dat mijn dierenarts te 'bescheiden' is om ze hier op aan te spreken.
Hij heeft wel aangegeven dat hij zich er niet in kon vinden,maar hij heeft mijn merrie natuurlijk telkens weer op haar 'slechts 'gezien en hij kent haar van hoe ze was voor alle problemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:07

hoe is haar mest,normaal of wat dun?
Heb je haar temp weleens gemeten?Het zou zomaar kunnen dat die laag is.
Als ik het zo hoor denk ik ook aan HB of IR.(of HB door IR)
Sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:12

Geerke in mijn laatste berichten staat haar temp.s ochtends rond de 37.5 s avonds wat hoger.
Haar mest ziet normaal,echter haar achterbenen zijn vies.Onduidelijk of dit komt door urine of mest.
Wel heeft ze veel mest in haar staart dus ik vermoed dat ze of haar staart niet genoeg opheft of dat er regelmatig wat dunne mest bij zit.Mest die ik tot nu toe gezien heb was vast,mooie mestbollen.

Ik heb helaas ervaring met HB met mijn haf, gelukkig was ik er vrij vroeg bij,maar hij stond anders en liep anders als mijn merrie.
Om eerlijk te zijn loopt mijn merrie slechter,maar dan op alle 4 haar benen.
Overigens staat ze niet met haar voorbenen gestrekt of ontlast zij ze.Ze staat met 4 voeten op de grond en soms een achterbeen op rust.
Niet alleen haar voorvoeten zijn warm,ook haar achtervoetjes.

Overigens is haar urine niet afwijkend van kleur.Niet donker/bruin,maar geel.
De huid bij haar neus is nog steeds net een 'landkaart '.De vlekken zonder pigment liggen erboven op zeg maar.
Dit heeft ze eigenlijk al wel een hele poos.
Verder zijn rondom de kogels wat gevuld bij alle 4 de benen,hier heeft ze achter vaker last van als ze bv op stal moet staan/langere tijd 'stil staat'.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 21-11-11 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:17

geerke schreef:
hoe is haar mest,normaal of wat dun?
Heb je haar temp weleens gemeten?Het zou zomaar kunnen dat die laag is.
Als ik het zo hoor denk ik ook aan HB of IR.(of HB door IR)
Sterkte!

haar mest zelf is altijd een hele hoop geweest, dat is nu iets minder, mest zelf is normaal, wel heeft ze een extreem smerige staart en sinds een dag of 2 smerige achterbenen.

haar temp heeft ze 3dagen achter elkaar opgenomen en was telken rond de 37,5 in de ochtend.
vrij normaal dus.
we hebben hier een andere ex HB'er staan en die toonde een heel ander beeld (die verdenken we overigens van IR maar is een heel ander verhaal en ook een heel ander beeld.)

heb vandaag een paar foto's genomen op het zachte in de paddock (wel met deken) mss dat ik ze kan laten zien in overleg met TS

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:21

sorry wat de temp. betreft...heb ik over heen gelezen. :o
Het is zo dat niet ieder hoefbevangen paard de typische stand vertoont.
Als ze het aan vier benen zijn dan zijn ze vreselijk stijf,en in een verder stadium liggen ze veel
Dat was ook het beeld bij mij paard 15 jaar geleden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:24

Geeft niet Geerke,het topic telt inmiddels aardig wat pagina's.
De gedachte van Hb was wel wat er door mijn hoofd ging,het ergste geval eigenlijk een gekanteld hoefbeen.
Maar mijn dierenarts heeft het hier niet over gehad en haar klachten zijn al van langere aard dan dat ze nu zo slecht loopt.Al kan ze natuurlijk acuut bevangen zijn geraakt.
Liggen doet ze overigens niet,althans niet overdags.Ik kan aan haar zien dat ze s nachts wel ligt,hals/hoofd onder het zand.Maar dit kan ook komen door bv te rollen.

Typisch is dat ze op harde en zachte ondergrond net zo slecht loopt,voorheen liep ze op het harde juist slechter.
Na de pijnstilling liep ze overigens een stuk soepeler,alleen nog steeds die rare stap/beweging weer met haar achterbenen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:58

ok hierbij 2 fotos van vandaag
en 2 fotos van ongeveer mei dit jaar als ik me niet vergis.

vandaag:

Afbeelding
Afbeelding

dit voorjaar (pin me aub niet vast op de maand kan ook 1maand eerder zijn) :

Afbeelding
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:11

Ze ziet er echt verschrikkelijk moe uit op deze foto en haar buik lijkt ook erg opgeblazen,zowiezo een groot verschil met het voorjaar..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:15

Beetje lastig te zien zo met de deken erop. Ze ziet er inderdaad moe uit. Buikje komt wel onder de deken uit dus lijkt wat bol idd.
Heeft ze een harde manenkam? Of voel je daar helemaal niets aan?
Je vervalt wel van het 1 in het ander hè?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:18

we zullen morgen eens kijken voor duidelijkere foto's zonder deken, was vandaag even zo, van de rest ook foto's in de mist, deze zijn de meest recente.

manenkam is gewoon heel normaal en soepel.
haar buik is idd heel gezwollen, is ie al een tijdje dat ie alleen maar boller en boller wordt, maken af en toe wel eens een grapje dat ze drachtig zou zijn, ware het niet dat er nergens in de buurt een hengst staat! :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:20

Niet meer afwachten maar als een speer een pakketje gaan maken voor Den Hoek dan kun je het morgen (eventueel per koerier) verzenden. Bellen kan altijd nog morgen, ze kennen inmiddels je verhaal en begrijpen heus dat dit een spoedgeval is!
Hieronder heb ik voor je opgeschreven hoe je een pakketje moet samenstellen:
Verzamel 3 mestballen (liefst verse) in een boterhamzakje dichtknopen. Meteen ruim in aluminiumfolie verpakken. Hetzelfde met urine, op een wattenschijfje of paar wattenstaafjes, mag ook uit het zand/stal maar liever vers. Ook in een boterhammenzakje dichtknopen en met ruim alum. folie verpakken. Doe ook wat wangslijm op een paar wattenstokjes en verpak dit hetzelfde. Het moet allemaal apart in het aluminiumfolie.