Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:58

Leedebee schreef:
@Ponyzotje
Misschien ligt het er aan welk gedeelte je hebt weggehaald? Ik haal alleen de middelste-dwars-band weg, maar niet wat onder zn kin zit. Bij deze is dat best een flink stuk, maar ik heb ook korven gehad met 4 banen en dan is het open stuk wel wat minder. Maar het blijft volgens mij altijd luchtiger dan als ie helemaal dicht is.

Edit: wat je ook niet moet vergeten is dat als ze aan het grazen zijn, de korf veel meer van de neus af hangt dan dat ze met hun hoofd omhoog staan.

Afbeelding

Precies zo heb ik het weggehaald, als ze dan haar hoofd optilt liggen die rubbers echt in haar neusgaten omdat die band errond ze niet meer "omhoog" houdt (haar neus komt tussen de rubbers door). En natuurlijk begrijp ik dat dat bij het grazen minder erg is; maar dat is het 'm nu juist: ik wil dat ze het leuk vindt haar hoofd omhóóg te doen ook :D ;-) .

Nee echt, ik vond het niet aangenaam uitzien. Inderdaad wel tijdens het grazen, maar niet met de neus omhoog. Maar ik ga even experimenteren om die rubber er ook nog uit weg te halen.... Zal wel wat aan stevigheid inboeten maar als het comfort echt vergroot, waarom niet.

Mungbean

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:49

De gerepareerde korf het de hele nacht volgehouden, maar begint alweer ergens anders te scheuren, dus morgen maar weer even een reparatie set mee naar stal.
Ze had vandaag geen gasbuik, dus het werkt op zich naar verwachting.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:48

ponyzotje schreef:
Precies zo heb ik het weggehaald, als ze dan haar hoofd optilt liggen die rubbers echt in haar neusgaten omdat die band errond ze niet meer "omhoog" houdt (haar neus komt tussen de rubbers door). En natuurlijk begrijp ik dat dat bij het grazen minder erg is; maar dat is het 'm nu juist: ik wil dat ze het leuk vindt haar hoofd omhóóg te doen ook :D ;-) .

Nee echt, ik vond het niet aangenaam uitzien. Inderdaad wel tijdens het grazen, maar niet met de neus omhoog. Maar ik ga even experimenteren om die rubber er ook nog uit weg te halen.... Zal wel wat aan stevigheid inboeten maar als het comfort echt vergroot, waarom niet.

Oh ok, ja dan zou je misschien in het midden een stuk er tussen kunnen doen, zodat je toch wat stevigheid houd en ze er niet tussendoor gaat eten.

Als ze dan meer met haar hoofd omhoog zou gaan staan, dan eet ze ook minder! haha! :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:06

Leedebee schreef:
Als ze dan meer met haar hoofd omhoog zou gaan staan, dan eet ze ook minder! haha! :+
Dat is het idee idd :D . Ze staat er nu nog maar enkele uren per dag op, ik ben aan het opbouwen. Ze was er meteen weer mee vertrokken, met die korf. Niet normaal :-) ...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:08

Die van mij staat het hele jaar door overdag op het land (met korf), maar ik zie hem nooit met zn hoofd omhoog staan -O-
De andere paarden hebben 's middags altijd een "middagdutje", maar die van mij blijft mooi door vreten! haha :')

Ik moet ook eerdaags weer een nieuwe kopen, wat het gat begin langzaam groter te worden / slijten.
Inmiddels heb ik meerdere merken / merkloze korven gehad, maar ik moet zeggen dat die van Imperial Riding toch het langs mee gaat. Het rubber slijt minder snel.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:47

Ik blijf ook voor die gaan van IR. Daya staat af en toe wel met d'r hoofd omhoog, waarschijnlijk omdat ze spierpijn zou krijgen van 24u per dag met d'r hoofd naar beneden staan :D .

Ze is nu overigens echt perfect op gewicht voor mij. De schoft heeft zelfs vorm gekregen (eerder kon je die gewoon niet voelen, nu is het echt een 'brugje'), en de appelkont is weg, nog wel rond maar geen gootje te bespeuren. De ribben zijn altijd lastig bij haar, maar kan je nu tenminste al voelen, eerder kon ik dat helemaal niet... Te mager wordt ze zeker niet, aangezien ik dus zoals gezegd de ribben toch nog moeilijk kan voelen ;-) en er ook nog wat vet achter de schouder zit. Maargoed, dat mag, als ze maar uit de "gevarenzone" blijft...
Maar nu he, het weideseizoen... Vorig jaar stond ze nog veel te zwaar met korf, dit jaar meer trainen en dan hopen dat het beter gaat.... :-)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:37

Dit jaar hoop ik ook meer te kunnen rijden. Zoals ik geloof ik wel eens eerder heb gezegd kunnen we alleen in het weiland rijden, dus in de winter staan ze gewoon zeker een half jaar stil (oktober - maart). Ze staan gelukkig wel iedere dag op het land, maar ze "werken" in die tijd niet.
Het buiten rijden gaat nu gelukkig goed, dus dat wil in de winter periode dan maar gaan doen. Al is het maar 1x in de week lekker een lange staprit of zo. Nu eerst maar eens kijken of hij deze zomer "in vorm" komt en er niet weer wat gebeurd waardoor we niet kunnen rijden.. (ene zomer een peesblessure, volgende zomer zadels gestolen.. zucht...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:29

Inmiddels al nummer 2 gekocht. De eerste is onredbaar.
Ben alvast preventief aan her verstevigen en maak er ook maar direct een neuriem aan aangezien ze het voor elkaar krijgt om hem af te trekken en dan hangt hij gewoon wat nutteloos achter de kin :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:10

Ik ben blij dat ik het maskertje gelijk weer om heb gedaan toen ze op het land mochten. Ze is nu al enorm gegroeid, ondanks dat ze met masker loopt. Voor de nacht staat ze nog op stal, hooi ga ik maar niet meer onbeperkt voeren (had ze wel in het stalseizoen) voor de nacht.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:55

Hier Hafje nog steeds strak in haar vel, mooi slank. De korf nog niet weer op. Overal groeit het gras, behalve bij ons :?
Het land is zo kaal als wat..... Zonder korf is er al bijna niets te knabbelen, laat staan met korf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:06

Misschien even een bodem monster nemen?
Wordt het af en toe bemest?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:05

Sizzle schreef:
Misschien even een bodem monster nemen?
Wordt het af en toe bemest?

Nee, al 3 jaar niet bemest ivm anders toch teveel gras.
Maar het is nu mss wel een goed idee, om een beetje kunstmest te strooien. Zeker op het winterland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:23

Het winterland van mijn paard heeft ook geen gras. Daar kunnen ze niet bemesten omdat dit het gedeelte is waar ze altijd staan ivm schuilstal. De zomer weiden zijn 6 weken geleden bemest en dasr schiet het nu echt uit. Ze doen aan strook begrazing dus is het ook niet zo erg dat het vol staat.
Bij ons is de winter juist het probleem omdat ze onbeperkt voordroog krijgen.
Ik had liever wat armer hooi gezien, maar ja, dat is echt het enige wat lastig is op deze stal dus dasr ga ik niet om verhuizen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:24

Mijn paard zeker. Ze baalt wel altijd als ik hem omdoe en gaat eerst 5 minuten depri doen.. :')
Maar daarna gaat ze lekker grazen. Het scheelde echt aanzienlijk qua afvallen :j
Zonder lukte het niet, en met is ze zo'n 100 kilo kwijtgeraakt 2 jaar geleden.

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:55

Ik zit er ook overna te denken.
Mijn Shetlander eet tot hij ontploft komt met een zwangerschap's buik uit de wei.
Hij staat s'nachts wel altijd opstal. Ik vind zoon graasmasker eigenlijk heel zielig er uit zien.
Maar opstal staat hij ook de heledag te hinnekke als hij niet naar buiten mag.
En dan krijgt hij veel te veel energie van. Dat vind ik ook zielig. Ik kan ook een stukje afzetten in de wei,
maar dan kunnen de andere paarden helemaal naar achteren lopen en hij niet.
Hem kennende doet hij er alles aan om met de kudde mee te kunnen.
Met een graasmasker ben ik bang dat hij ergens aan een paaltje ect. blijft hangen.

Wat moet ik doen??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:27

Gewoon proberen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:29

Hier alle paarden (7 ) met een graasmasker,hier duidelijk zichtbaar resultaat om ze op gewicht te houden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:31

Onze shet is ooit zo erg hoefbevangen geweest dat we hem bijna moesten laten inslapen. Hij heeft nu dagelijks zijn Greenguard op het hij is nooit meer bevangen geweest!!! Ook is hij mooi slank en staat overdag van 8 tot 6 op de wei met de Arabs.
Een echte aanrader dus.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:10

wauw! ik zou willen dat de greenguard ook dat effect had bij mijn KWPN merrie!
Haar manen kam is nu met maximaal 5 uur grazen met GG en daarnaast ´s ochtends en ´s avonds voordroog (met wat stro) in de paddock/inloopstal toch nog opgezet...

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:26

Mijn paardje heeft nu ook een graasmasker op, een simpele van Divoza. Zo een die hier ook bovenaan de pagina staat.
Maar mijn handige merrie heeft er nu binnen 3 weken al 2 kapot!
De eerste heeft het twee weken volgehouden en toen zat er een mega gat in. We hebben hem kunnen ruilen en in de nieuwe heeft ze ook alweer een flink gat gehapt.

Hebben jullie een oplossing? Misschien een ander soort/type die steviger is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 06:31

ze zijn er met verschillende soorten rubber. de eigen merk van IR korven zijn van vrij stevig rubber. wij hebben ze van Kerbl (geloof via Ooteman), die doen het ook prima. alleen de variant met dat héle zachte rubber is eigenlijk zo snel kapot is mijn ervaring.

@ fenna, gewoon proberen. in de halsters van de korven zitten kleine plastic schuifjes, deze zijn bedoeld om de boel te kunnen verstellen maar ook als breekpunt. als je paard echt blijft hangen knappen de plasticjes kapot en is de korf dus los.
een paard de hele dag op stal laten is véél ongezonder en zieliger dan naar buiten met een korfje aan hoor, echt waar. en alleen in een afgezet stukje is eigenlijk bijna hetzelfde. onze haf staat met korf gewoon in haar groep, kroelt met de anderen (waarbij zij met de korf over het andere paard heen ragt), wandelt en speelt lekker mee. het is even wennen voor ze maar bijna alle paarden wennen er gewoon aan.

@ joyceB, ook goede kans dat het aan je sóórt gras ligt. dan is verminderen uiteraard goed, maar krijg je het nooit optimaal. dit komt wel meer voor overigens. verder zou ik een dergelijk paard op voer houden dat níet door een fermentatieproces is gegaan, dus hooi geven dat niet verpakt heeft gezeten in plastic, maar gewoon droog hooi zoals uit kleine baaltjes.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:45

Ik heb een korf van Imperial Riding. Houdt het goed vol, ondanks dat mijn Haf een sloper is.

Ze heeft hem trouwens nog steeds niet om, staat nog erg weinig gras op de winterweide, waar ze nog steeds lopen.
En Haf is nog steeds erg mooi slank.
Ws komt de korf over een paar weken om, als de paarden op de zomerweide komen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:27

Die van Pagony is bij mij ook heel lang mee gegaan, ondanks dat dat iets zachter rubber was. Nu heeft hij er een van Imperial, die is wel een stuk stugger vind ik, maar we zullen zien...

@joyceB
Ik heb precies t zelfde probleem! Zijn buik blijft wel "netjes", maar die manenkam is drama. (ben ook bang dat hij gewoon IR is geworden).
Hier staan ze helaas op koeienland, dus dat zal ook de boosdoener zijn. Hij krijgt 's avonds heel droog voordroog en een komkommer en overdag staat hij met zn muilkorf op het land.

@fenna142
Gewoon omdoen, hij went er vanzelf aan ;) en als het er op aankomt gaat ie echt wel stuk. Ik heb ook 3 dagen een schuldgevoel gehad, maar ben achteraf blij dat ik het toch gedaan heb! Nu duwt hij 's ochtends gewoon zijn neus in dat ding, omdat hij dat weet dat hij naar buiten mag. Zorg er wel voor dat je de goede maat hebt, want als dat ding te strak zit kan hij niet goed kauwen of geeuwen en zo.

Ik heb trouwens nog een klein maatje liggen van zo'n bloempot model. Deze heb ik te klein gekocht via een Bokker. Mocht je interesse hebben en het de goede maat zijn mag je me PB'en ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:04

merrieveulen schreef:
@ joyceB, ook goede kans dat het aan je sóórt gras ligt. dan is verminderen uiteraard goed, maar krijg je het nooit optimaal. dit komt wel meer voor overigens. verder zou ik een dergelijk paard op voer houden dat níet door een fermentatieproces is gegaan, dus hooi geven dat niet verpakt heeft gezeten in plastic, maar gewoon droog hooi zoals uit kleine baaltjes.

Helaas moest ze op dierenarts advies op voordroog ivm allergie voor schimmels/bacterien in het hooi (longspoeling gehad met onderzoek waar dat uit kwam na ziekte/hoestperiode)

Ik zit dus een beetje klem tussen verschillende problemen.

Extra beweging geven is ook een probleem vanwege 2 peesblessures (1 oude achter die regelmatig op speelt bij belasting en 1 voor die herstellende is die ook op speelt als ze zich te vaak/te erg uitleeft in paddock of land) Ze wordt dus ook niet getraind of gereden.
Verder na de hoefbevangenheid problemen gehad met hoefzweren en wandscheuren en over de weg stappen is er nu ook nog niet bij.
Overweeg haar straks tijdelijk op ijzers te zetten zodat ze in el kgeval meer kan bewegen in de vorm van buiten wandelen op de weg en in het bos.
Met bewegen kun je de hoeveelheid insuline en bloedsuiker ook verbeteren

Hooi kan ik hier niet goed stofvrij krijgen en houden. in de loop van de tijd in opslag wordt het toch stoffig, ook al koop je het stofvrij. Blijkbaar trekt het toch vocht aan uit de omgeving.

Ik heb heel droge voordroog dat bij voorkeur net zo droog in het pak gaat als hooi. Dat gaat voor het hoesten dus wel goed, maar het blijft natuurlijk voer uit plastic. Ik voer al haverstro bij om minder voordroog te hoeven voeren. Dat is mooi spul, niet stoffig en het trekt op 1 of andere manier ook niet zoveel vocht aan als dat hooi.

Het is dat ze zelf nog gewoon wil en gewoon zichzelf lijkt, maar anders was ze al ingeslapen met alle dingen die ze mankeert en gemankeerd heeft... Ze krabbelt er toch elke keer weer bovenop.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:24

pfff jeetje zeg! nee dan is het mij iig volkomen duidelijk. echt lastig, maar zo te lezen heb je haar leventje al zo optimaal als maar mogelijk is!