Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:47

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:52

In speeksel zit Bi-carbonaat, dat zit ook in de medcijnen.
Door te weinig ruwvoer geven krijgen ze dus te weinig bi-carbonaat binnen.
Ook door het geven van medicijnen (nsaid's ) kunnen ze een magazweer ontwikkelen.
Door lucerne of pavo daily (let op zit melasse in!!) door de brok te mengen, doet je paard langer of zijn brok!

Wij geven al jaren lucerne door de brok/granen.

We hebben toen ook een paard gekocht die het (denk ik) ook had. Hij had een vervelende jaar achter de rug, was tijdelijk op een andere stal gezet.
Ze lopen bij ons het hele dag op het land en krijgen veel ruwvoer. Hij zuigt alleen nog maar lucht in stress situatie's, als hij die al een keer heeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:30

Caballos: Misschien kan je tegen het schrokken wat stro in de voerbak doen... Is nog groffer dan luzerne en ik vermoed dat je paard liever eerst zijn brokjes er tussenuit vist dan met stro en al op te eten (tenminste als je echt lang/grof stro hebt)

Idd wel grappig dat artikel. Ik geef de maagcompositum nu ook continu aan halve dosering en bij wedstrijden enkele dagen ervoor en erna op de aangewezen hoeveelheid. En tot hiertoe lijkt dit naast aangepast voerschema de beste "oplossing"...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:38

We leggen er hooi op en zelfs dat propt ie zo hup in z'n mond en als 't even kan met brok erbij...... (wij voeren de paarden namelijk heel de dag helemaal niets _O- uhm.........)
Maar dit is wel wat het beste werkt lijkt het............

Ja, leuk artikel he, zo zie je maar dat iets "natuurlijks" ook prima kan helpen!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:15

Patrick heeft het nog nooit willen eten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:20

Hoe gaat hete nu patrick?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:07

Helaas slecht |(

Hij valt van de ene ellende in de andere.
Staat weer in de kliniek |( maar of dat met de maagzweren te maken heeft......

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:27

oh dat meen je niet!! jeetje zeg.... wat onzettend vervelend! waarvoor staat ie nu in de kliniek dan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:03

naar aanleiding van een artikel in de Voervergelijk-nieuwsbrief over maagzweren wilde ik nog even het volgende meedelen.

Onlangs had ik contact met een verdeler van supplementen, die beweerde dat het hoge percentage van maagzweren bij renpaarden en endurancepaarden niet alleen veroorzaakt wordt door:
- Stress
- voeding (te veel krachtvoer in verhouding met ruwvoer)
- huisvesting/ training (zeker bij de endurance paarden, tijdens het aantal uren training gaat de zuurproductie door, maar wordt er niet gekauwd op voer zodat het zuur kan "geneutraliseerd" worden)

Volgens haar zou veel galopperen er ook voor iets tussen zitten. Zo zouden dravers tov vluchters en endurance paarden die vnl in draf getraind worden minder last hebben van maagzweren dan hun collega's die veel galopperen.
Tijdens de galopbeweging zou het maagzuur telkens "opgegooid" tegen de volledige maagwand en de slokdarm waar het dan kan ongeremd kan "inwerken" gezien er niet overal voer aanwezig is.

Nu klinkt dit wel ergens logisch dat galopperen de maaginhoud (en ook de andere ingewanden) meer in beweging zet dan stappen en draven, maar een maag is toch elastisch, maximaal een volleybal groot en hoort toch niet vol lucht te zitten. Gezien een maag ook "mechanisch" verteerd in de zin van "kneden" dan ga ik er toch eigenlijk vanuit dat er continu overal maagzuur zit en niet alleen in de bodem van de maag. Dat de maaginhoud door de beweging in galop tot in het einde van de slokdarm kan komen en daar irritatie veroorzaken lijkt aannemelijk op voorwaarde dat er bij een paard ook zoiets als reflux bestaat. Maar ik weet eigenlijk niet of een paard ook een sluitspier thv de overgang slokdarm heeft. Een paard kan alleszins niet braken...

Hoe denken jullie erover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:35

Lastig, het zou kunnen maar ik denk dat paarden dan op een gegeven moment de link wel kunnen leggen tussen galopperen en maagpijn waardoor ze niet meer of in veel mindere mate zullen willen galopperen. Persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee, mijn merrie is dol op galopperen en dit is niet minder geworden ten tijde van de maagzweer. Misschien hebben anderen dit wel gemerkt bij hun paard?

Daarnaast was er laatst een onderzoek over een belachelijk hoog percentage (93%) van maagzweren bij endurancepaarden: http://www.nhk.nl/index_1707.php Dus al met al denk ik persoonlijk niet dat de verschillende gangen van grote invloed zullen zijn op het welzijn van de maag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:39

Ik heb er ooit eentje met maagzweren gehad en doe nu standaard bij het voeren van brokken er lucerne overheen. Lucerne of dat Pavo gras, zo doen ze langer over hun brokjes en het is ruwvoer. Schijnt maagzweren tegen te kunnen gaan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:39

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:11

@ caballos: idd interessant stuk, ik ga straks verder lezen. Verder verklaart de vorm van de paardenmaag wel waarom maagzuur zou kunnen "klotsen"

Zelf geef ik ook luzerne bij en de mijne eet het graag, al zou ik durven zweren dat er periodes zijn dat het er minder goed ingaat, meestal ook periodes dat ik twijfel of ze terug last heeft of niet. Dus het is dubbel, hoog Ca-gehalte en beter kauwen is positief. Maar misschien "brandt" het effectief op een lege paardenmaag...
Wat het galopperen betreft: de mijne liep ook nog vol overgave de ziel uit der lijf, maar at daarna wel 3 dagen niet meer... Meeste renpaarden rennen ook vol overgave en 9 van de 10 moeten maagzweren hebben... Dus die link is er bij de paarden zelf dan toch niet. bovendien zal de "pijn" ook pas na de inspanning komen en dan is de link met de eigenlijke oorzaak weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:23

petitparis schreef:
Meeste renpaarden rennen ook vol overgave en 9 van de 10 moeten maagzweren hebben... Dus die link is er bij de paarden zelf dan toch niet. bovendien zal de "pijn" ook pas na de inspanning komen en dan is de link met de eigenlijke oorzaak weg.

Maar komt het dan bij renpaarden wel daadwerkelijk door het galopperen? Tijdens een wedstrijd is er een hoop stress en de meeste renners die aan de top meedoen staan nou niet bepaald op het land of op stal met 24/7 ruwvoer tot hun beschikking. Als een maag al geïrriteerd is zou het natuurlijk wel kunnen dat tijdens het galopperen het maagzuur vaker langs de gevoelige plekken gaat en het daardoor erger maakt. Maar vooralsnog denk ik niet dat het echt een hoofdoorzaak zou kunnen zijn van het ontstaan van de zweren, tenslotte blijft het een gegeven feit dat ook 93% van de endurance paarden met maagzweren staat terwijl zij alleen draven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:45

renners en sportpaarden zouden juist meer last hebben omdat ze weinig ruwvoer krijgen tegen veel krachtvoer. kijk maar naar sportpaarden, die staan vaak niet hele dagen in het land en krijgen zeker geen onbeperkt ruwvoer omdat ze anders te dik worden. daarintegen wel vaak kilo's krachtvoer op een dag om te kunnen presteren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:45

Ik denk ook niet dat galopperen een oorzaak kan zijn van maagzweren; tenzij het zò lang en stresserend (bv. opgejaagd worden) is, dat het paard er inderdaad ziek van wordt. Maar dan is het imo wel gewoon van stress dan van het galopperen an sich.

Ik ben best wel benieuwd naar dat onderzoek over endurancepaarden. Mijn paard liep 2,5 jaar terug endu bij de vorige eigenaar en sinds kort hebben we die draad ook terug opgepakt! Ik kan tot hiertoe enkel maar concluderen dat mijn paard nog meer happy is dan tevoor, mààr ik denk inderdaad dat -voor mijn paard dan- vooral de trailerrit nefast is voor de maag. In die zin lijkt het me ook logisch dat vooral wedstrijdpaarden in het algemeen veel meer last krijgen dan 'gewone' paarden. Overigens zie ik wel dat alle endu paarden op wedstrijd tussendoor een hapje mee mogen plukken voor onderweg, en met elke ronde ligt er een boel hooi op hen te wachten, ze beschikken ook meer en meer over een paddockje. Blijft er over dat ze een intensieve lichamelijke inspanning leveren waardoor er dus inderdaad gelopen ipv gegeten wordt. Ik denk eigenlijk ook dat het eerder te maken heeft met het niet voortdurend kunnen eten, ipv het lopen -of het nou stap, draf of galop is. Want eerlijk waar, ongeveer elk paard dat ik tot hiertoe gezien heb op wedstrijd, vind het prachtig om te mogen lopen... :j

Wat mij best wel intereseert op dit ogenblik is de verhouding tussen een bit en maagzweren... Daar had ik laatst een interessant gesprek over met iemand die shiatsu ed doet bij paarden. Wordt (misschien) vervolgd... :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:51

Tieme schreef:
renners en sportpaarden zouden juist meer last hebben omdat ze weinig ruwvoer krijgen tegen veel krachtvoer. kijk maar naar sportpaarden, die staan vaak niet hele dagen in het land en krijgen zeker geen onbeperkt ruwvoer omdat ze anders te dik worden. daarintegen wel vaak kilo's krachtvoer op een dag om te kunnen presteren.

Tja en dat staat op zich ook weer helemaal haaks op wat ik tot hiertoe heb geleerd/gehoord/gezien/gelezen over endurancepaarden. Die staan -gewoonlijk- dag en nacht op het land en krijgen al bij al maar weinig krachtvoer en juist veel ruwvoer. Wel is het een sterker voer, een sportvoer, dat ze gewoonlijk krijgen. Nouja toch zeker op de hogere niveaus. Toen ik onlangs op een forum plaatste wat mijn paard te eten kreeg op een dag, kreeg ik reply van een ervaren endu ruiter dat haar paarden die (was het nou?) 80 km lopen zelfs nog niet zoveel krijgen.

Ter illustratie, mijn paard krijgt: 's ochtend een flinke pluk hooi, een schep basis muesli met daily plus erdoor, dan gaan ze van 08.30u tot ongeveer 18.00u op de wei, krijgen terug hooi wanneer ze binnenkomen en rond een uur of 20.00u krijgen ze terug een schep muesli en gewoonlijk nog eens hooi. Alle paarden staan bij ons op stro, waar ze tussendoor dan ook nog van harte aan knabbelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:55

ik geloof ook nooit dat het galopperen op zich de grote boosdoener is. Zoiets komt nooit alleen. 't was gewoon dat die verdeler mij aanraadde zo weinig mogelijk te galopperen 8)7 (maak dat een ex-renpaard maar eens wijs)
Verder vind ik het ergens vrij logisch dat endurance paarden (uit de hogere klasses) makkelijker problemen hebben vrij logisch. Ze zijn uren onderweg en ok ze krijgen tussendoor water en voer, maar het aantal kauwbewegingen tov uren grazen is niet te vergelijken plus tijdens het rijden, wordt de maag en de rest van het spijsverteringsstelsel onvoldoende doorbloed om optimale werking te garanderen. Dus het is dweilen met de kraan open.
Neemt niet weg dat de meeste paarden hun werk graag doen. Ik denk dat velen onder ons wel eens iets doen, waarvan we weten dat we achteraf de gevolgen moeten dragen. Wij weten dat als we dit doen dat we daar 2 dagen later wel eens stijf van zouden kunnen zijn. Een paard niet, dat leeft van het moment.

Geconcentreerder krachtvoer is tenzij het vetrijk is ook "belastender" voor de maag dan meer minder geconcentreerd krachtvoer... wikken en afwegen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:00

petitparis schreef:
ik geloof ook nooit dat het galopperen op zich de grote boosdoener is. Zoiets komt nooit alleen. 't was gewoon dat die verdeler mij aanraadde zo weinig mogelijk te galopperen 8)7 (maak dat een ex-renpaard maar eens wijs)

Of het is gewoon dé oplossing tegen maagzweren: gewoon blijven stappen en al je problemen zijn verholpen :Y)

Die beredenering over endurance paarden uit de hogere klasses zou inderdaad heel goed kunnen kloppen. Tenslotte moeten ze inderdaad een heel wat uren lopen waardoor het lichaam best wel wordt belast over een langere periode.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:44

Zo het is rustig hier! Helaas heeft die van mij weer een beetje last van haar maagzweer. Ik heb de da gevraagd hoe dat nu kan. Het ging al zo lang goed. Hij gaf aan dat de meeste paarden in de herfst een maagzweer terug val hebben... Hebben jullie er geen last van?

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:04

Vervelend muc! Mijne heeft er geen last van gelukkig, onbeperkt ruwvoer doet hem goed!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:48

@ muc: zou de terugval in het najaar niet te maken hebben met overgang gras naar hooi of kuil. want hoe beslis je wanneer en hoeveel je moet gaan bijvoeren. Vrij subjectieve beslissing. De mijne heeft de hele zomer door hooi en kuil bijgekregen en heeft nui ook een terugval omdat ze zelf vast. Kuil is beter, dus mevrouw laat haar hooi liggen en wacht tot de volgende portie kuil :+

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:50

petitparis schreef:
@ muc: zou de terugval in het najaar niet te maken hebben met overgang gras naar hooi of kuil. want hoe beslis je wanneer en hoeveel je moet gaan bijvoeren. Vrij subjectieve beslissing. De mijne heeft de hele zomer door hooi en kuil bijgekregen en heeft nui ook een terugval omdat ze zelf vast. Kuil is beter, dus mevrouw laat haar hooi liggen en wacht tot de volgende portie kuil :+

Ik heb altijd 'geleerd' dat hooi beter is dan kuil, ivm de zuurte van kuil.
Mijn paard liet dan ook de kuil staan en at alleen hooi.
Hoe zit het nou Petitparis, jij hebt er verstand van...

Hier gaat alles tot nu toe goed, hij staat op een 'onderhoudsdosis' maagcomp (2 schepjes per dag, van Petitparis 'gestolen')

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:15

Mijne staat ook op de onderhoudsdosis... Ik durf er niet van af te stappen! :oo
Ik vind altijd wel een excuus; in de zomer staat hij in zwaardere training en is het wedstrijdseizoen - dus meer stress, en tja deze winter durf ik het al helemaal niet omwille van de overgang naar een totaal ander ritme èn omdat hij in de winter zijn maagzweer heeft gekregen. Lastig hoor!

BTW: de mijne liet gisteren ook wat hooi liggen. Spaarzaam zijn denkt 'ie. :Y)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:39

Die van mij krijgt ook 2x per dag maagcomp. Nu zelfs iets meer. Ik denk idd dat het te maken heeft met het eten van minder gras. Ze staat nog steeds de hele dag op de wei maar daar is niet veel meer te eten. Dus ze krijgt idd meer hooi. Ze voeren hier op stal ook kuil maar dat durf ik niet aan. Ik heb ook gehoord dat het te zuur is, oftenminste dat het zuurder is dan hooi....