[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:07

Foene griek gaat er niet zo goed in := iemand tips om het smakelijk te maken? Ik had van bix slobber gemaakt en het daar door heen gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:28

mengen met een lepeltje appelmoes of honing? dat haalt de smaak weg en honing is nog gezond ook :D

voer je normaal ook elke dag slobber dan?

gewoon fenegriek over je voer doen, ietsje water (2 eetlepels doe ik ongeveer)er over en dan even schudden en het plakt er wel aan.
appie houdt er trouwens ook niet van :P
die krijgt een kruidenmix die hij wel lekker vind, en dat doe ik samen met een pompje olie gewoon door het voer en dan plakt het ook wel :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 09:43

Even een update over Pomme: ze heeft nog steeds niet weer gehoest sinds ik van stal ben veranderd.
Af en toe moet ze wel wat briesen in het begin als ik binnen rij, maar zeker geen hoest.
Als ik in de buitenbak rij heeft ze helemaal nergens last van.

Ze krijgt nog wel steeds elke keer als ik kom, een scheutje Schwarzkummelöl over haar muesli,.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:15

Super magica! Dat is echt fijn nieuws!

@ Ellepel: Fijn dat Appie zo goed gaat! :D

@ Glossi: Wat voor foenegriek geef je, poeder of granulaat? Ik geeft nl. granulaat door haar muesli/biks heen en dat eet ze lekker op. Met poeders heeft die van mij ook wat meer moeite.

Ik heb net contact gehad met de DA. We gaan weer even terug naar de hogere dosering, omdat het afbouwen iets te snel lijkt te gaan. Ze heeft nu ook weer ruim 2 maanden op volle dosering gestaan en dan in 2 weken afbouwen naar een kwart dosering is vrij vlot.

Ik heb het ook nog uitgebreid gevraagd over de arbeid, maar ik ben goed bezig. Arbeid en inspanning is bij mijn paard een wezenlijk onderdeel van de behandeling. Ze is verder topfit en je merkt niet aan haar dat ze iets mankeert. Als ze mat zou zijn, hoestte of koorts gehad zou hebben, dan is het een ander verhaal. Niet ieder paard hier in het topic heeft hetzelfde en dat zal wss het verschil in arbeid verklaren.

Het gapen heb ik ook nog nagevraagd. Dit kon hij niet plaatsen icm de ademhaling. Ook het meeknijpen in rust en het niet meeknijpen meteen na de arbeid is 'gek'. Een paard wat benauwd is, zou juist na de arbeid ondersteuning van de buik moeten hebben en dat doet die van mij dus weer niet. Het lijkt er dus op dat haar luchtwegen juist vrij komen, door de arbeid (en dat verklaart meteen ook weer waarom ik mijn paard dus wel moet blijven longeren/rijden).

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:09

Glossi schreef:
Hanneke, heb je al eens een paardenarts bij je paard gehad?

Nee nog niet, want ze hoest maar een paar keer..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:30

Moes lust geen appelmoes :+ Maar ik kan wel met wat honing proberen. Hoeveel honing doe je er dan ongeveer door heen?

Normaal gesproken krijgt ze geen slobber maar ook geen bix of muslie. Alleen als ze binnen staan en dat is niet vaak. Ze staan meestal buiten. Slobber vind ze wel erg lekker trouwens. Mischien kan ik er vanavond wat muslie bij doen om te zien of dat beter gaat. Denk dat dat de smaak/geur wat weg haalt.

Wij hebben de poeder vorm. Had gevraagt of mijn moeder foenegriek zaad mee wou nemen maar ze was vergeten het etiket te lezen. Ze dacht aah foenegriek dat moet ik hebben :P Ze zijn hier ook niet zo van de poeders. En nu is Moes ook nog eens heel kieskeurig. Ben benieuwt of het er vanavond wat beter in gaat.

Wat arbeit in inspanning betreft. Moes word niet gereden ofzo maar is altijd veel in beweging. Soms speelt en rent ze zo veel dat het lijkt of haar leven er vanaf hangt. Het gekke is dat ze dan helemaal geen last lijkt te hebben van haar ademhaling. Terwijl het bijv. een uur later wel weer zo kan zijn dat ze last heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 07:12

ik zou dan een theelepeltje doen denk ik?niet teveel natuurlijk,is wel allemaal suiker.
gewoon wat warm water, de honing daar in oplossen, fenegriek er bij,roeren en dat door het voer.

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:41

Hanneke_Inka schreef:
Glossi schreef:
Hanneke, heb je al eens een paardenarts bij je paard gehad?

Nee nog niet, want ze hoest maar een paar keer..

Ik dacht misschien is er een poedertje voor, of een speciaal middeltje..

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:44

Het voeren van foene griek helaas nog steeds heel moeizaam. Vanmorgen had ik haar in de box gezet en ben ik de padock gaan uitmesten. Toen ik klaar was had ze nog niet eens de helft op gegeten.. Zou je foene griek ook door appelmoes kunnen mengen en dan in zo´n spuit? Of krijgt ze dan teveel foen griek in een keer binnen? Bedoel het is nu over meer voer verdeelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:20

ik zou de foenegriek weg doen en kijken voor wat anders?
appie lust ook geen foenegriek in poedervorm,die geef ik een hoestmix van diverse kruiden en dat eet hij wel op als het door zijn voer zit
ik geef van Cheval Vital 'Broncho-Vital'
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-01-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:22

ellepel schreef:
ik zou de foenegriek weg doen en kijken voor wat anders?
appie lust ook geen foenegriek,die geef ik een hoestmix van diverse kruiden en dat eet hij wel op als het door zijn voer zit
ik geef van Cheval Vital 'Broncho-Vital'

Hoe heet dat middeltje dat je hem geeft tegen zijn hoest met kruiden erin???
waar kan je het kopen en hoeveel kost het???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:26

http://www.reitshopcuxland.de/

hier koop ik het, even klikken op voedingssupplementen en dan kruiden.
staan wel meer bij, ik heb het idee dat het wel werkt.

pony van iemand bij me op stal heeft 3 weken lopen hoesten en die heb ik het ook gegeven en die is er nu van af..kan toeval zijn,maar heb toch het idee dat de kruiden wel helpen

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:31

ellepel schreef:
http://www.reitshopcuxland.de/

hier koop ik het, even klikken op voedingssupplementen en dan kruiden.
staan wel meer bij, ik heb het idee dat het wel werkt.

pony van iemand bij me op stal heeft 3 weken lopen hoesten en die heb ik het ook gegeven en die is er nu van af..kan toeval zijn,maar heb toch het idee dat de kruiden wel helpen

Heel erg bedankt!!!!!!! <3
Als de hoest nog langer aanhoud ga ik het zeker kopen!!
xxHanneke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:39

hoe lang hoest je dier nou al dan?

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:04

ellepel schreef:

ze hoest niet egt intensief maar gewoon 3 kuchjes als we beginnen met rijden, ze staat egt niet op stal de heletijd te hoesten!

Mickyl

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:05

Ik heb even een vraagje...Mijn paard is 8,5 en ik heb hem al bijna 6 jaar en hij heeft nog nooit gehoest (behalve heel lang geleden toen hij een maand in Utrecht had gestaan en daarna terug kwam met een slechte weerstand, en er een virus op stal heerste. Bijna alle paarden waren toen ziek, maar bij hem was het gelukkig met een kuurtje ventipulmin over).

Maar verder is het een heel sterk paard en mankeert hij eigenlijk nooit wat. Maar nu sta ik bijna 2 maanden op een andere stal. Dit is op een koeienboerderij. De koeien staan in een grote schuur verderop, maar de kalfjes staan in de opfok in dezelfde schuur als de paarden. Nu hoesten deze kalfjes al sinds ik er sta heel erg.

Mijn paard heeft 3 weken geleden voor het eerst met rijden een paar keer gehoest en daarna niet meer. Maar gisteren wilde ik hem losgooien en zodra hij begon te draven begon hij weer te hoesten.
Nu vroeg ik me af of de hoest van de kalfjes misschien besmettelijk kan zijn? Of staat dit los van elkaar?

Hij stond hiervoor een half jaar lang 24/7 buiten met schuilstal en daarvoor stond hij in een buitenstal. Nu dus in een binnenstal in een open schuur.
Ik geef hem ongeveer om de dag foeneknof zeewier, lijnzaad en omega olie door zijn eten. Ik heb nu ook maar voor de zekerheid een vitaminespuit besteld..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:15

@ Mickyl: Bij mij is het getob begonnnen toen ik bij een koeienboer stond. Paard is verhuisd en DA die haar onder behandeling heeft, gaf aan dat het er zeer wss wel mee te maken heeft. Koeien hebben nl. een andere lichaamswarmte dan paarden, waardoor het stalklimaat anders wordt. Daarnaast zijn de dampen van de mest en urine van koeien (maar ook van zichzelf) niet te best voor de luchtwegen van je paard.
Jouw verhaal komt erg overeen met het verleden van mijn paard. Voorheen stond ook zij altijd buiten en toen ik haar kocht kwam ze op die stal te staan. Het ene paard zal er gevoeliger op reageren dan het andere paard.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:25

Hi jibbel, bedankt voor je reactie. Zou het ook kunnen dat de hoest van de kalfjes besmettelijk is voor paarden? Of is dat niet mogelijk?
Hij staat overigens wel overdag de hele dag buiten in de paddock. Dus dan krijgt hij wel genoeg frisse lucht. Hij heeft sinds 3 weken nog maar 2 keer gehoest en alleen in beweging, dus ik zit eigenlijk te twijfelen of ik er al een dierenarts bij moet halen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:46

Volgens mij is het algemeen bekend dat paarden en koeien niet bij elkaar in 1 schuur kunnen staan ! Ivm ammoniakgassen etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:06

Was het maar waar Maris, dan zouden heel wat minder paardeneigenaren hun dier bij een koeienboer zetten...

Sterker nog, mijn eerste DA wist er niet eens van, dat het schadelijk zou kunnen zijn. DA daarna was het gelukkig wel met mij eens.
Bij mij stonden er slechts enkele koeien die moesten bevallen, maar blijkbaar was dat toch teveel.

Mijn paard bleek iig een bacterie te hebben. Is iig bestreden met een antibiotica die ook voor koeien en varkens wordt gebruikt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een bacterie was die van koeien besmettelijk is voor paarden.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:17

Nou, ik weet wel dat het in principe niet goed is om je paard tussen de koeien op stal te zetten, maar dat staat die van mij ook niet. De koeien staan veel verderop in een heel andere schuur.

De paarden staan in een hele grote schuur waarvan de voorkant helemaal open is, dus er komt heel veel frisse lucht binnen. En dan staan rechts de paarden in de boxen en links staan dan een aantal kalfjes bijelkaar in twee loopstalletjes. Het ruikt verder ook helemaal niet naar ammoniak. Maar ik vroeg me dus af of paarden en kalfen elkaar kunnen besmetten als ze hoesten..
Qua lichaamswarmte en ammoniaklucht kan ik me verder niet voorstellen dat ze last hebben van elkaar...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:30

Hanneke_Inka schreef:
ellepel schreef:

ze hoest niet egt intensief maar gewoon 3 kuchjes als we beginnen met rijden, ze staat egt niet op stal de heletijd te hoesten!

nu weet ik het antwoord nog niet :P
hoe lang hoest je dier nou dan?
dus in weken, hoest het nog maar sinds 2 weken of al veel langer?

hoesten is niet goed, nooit.
hoesten bij aanvang van rijden duidt op stof uit de stal.
dus stofvrij stallen helpt een hoop en nat ruwvoer geven,blijft je dier ondanks dat nog hoesten dan zou ik toch een veearts laten kijken.
als het blijft kan je dier er juist nog meer last van krijgen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:39

mickl:
hoeft misschien geen virus te zijn,maar misschien zitten er in het stro of ruwvoer wel schimmelsporen waar beide dieren op reageren.
ik vind wel dat de boer zijn kalveren moet laten nakijken in dit geval, hoesten is zoals ik in de post hierboven als zei nooit goed.

ik bedenk me net dat koeien last kunnen hebben van longworm!!!
en dat is volgens mij wel besmettelijk naar paarden toe,overleg dus of dat de boer zijn kalveren al goed heeft ontwormd op longworm

appie is in elk geval genezen wat mij betreft. :D
hij is gister giga uit zijn naad gegaan in de bak en heeft na tien minuten keihard rondrennen, bokken springen, rollen,weer omhoog en weer rondstuiteren heb ik 1 proest gezien en dat was het,.
na afloop was hij natuurlijk flink bezweet en ademde snel,maar dit was binnen no-time weer normaal en hij had ook geen neusuitvleoiing.

lang leve het buitenleven met schuilstal*\o/*

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:04

[quote="ellepel]

o sorry ik had ge vraag niet helemaal goed begrepen...
Ze kucht (zeg maar alleen voor het rijden) en dat is al ong. een jaartje ofzo..
In haar stal liggen houtkrullen maar ze eet inderdaad wel hooi dus misschien moet ik dat voor dat ik het aan haar geef een beetje nat maken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:36

Hier komt eindelijk wat los! De slijmklodders vliegen in het rond en ze is gelukkig niet meer benauwd en het meeknijpen wordt veel minder. DA gaf al aan dat hij dacht dat er nog veel slijm uit zou komen. Nu ze wat fanatieker aan de gang moet, komt het idd veel beter los! We gaan de goede kant op!