Stand van benen onvoorstelbaar misvormt help?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:26

Dat vraag ik me dus ook af.. Vandaar mn eerdere berichtje met wat er nou gaat gebeuren etc. Hoop dat zoetje of prissey morgen meer kan vertellen over hoe en wat :)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 02:26

als het aan mij gelegenhad en aan 2 verschillende veeartsen vanuit hier werdt hij ingeslapen om een lange lijdensweg tegen te gaan. Mits de da zou vermelden na onderzoek dat hij levenswaardig zou wezen, dan had hij een kans

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:28

Yatooch3x schreef:
@[*olduser*]
ik bedoel ook te zeggen dat je vast gelijk zal hebben.
Ik heb het over handelaren die rustig doorfokken met mini's met kromme benen en vergroeiingen ed, dus zij die het wel weten en zich er geen bal van aan trekken. al eens op paardenmarkten geweest waar ze ook minis verkopen?
einde van de markt blijven er rsutig zo'n 100 staan, groot deel met kromme benen, worden niet eens meer mee terug genomen.
en dan komt er maar 1 wagen ze ophalen die van het slachthuis....

Die ken ik ook en wat dat betreft heb jij ook gelijk.
Alleen zullen de serieuze fokkers van mini's dit dus ook gewoon tegen kunnen komen als het zo is dat het recessief vererft en heeft het op zich niet direkt met inteelt te maken (in tegenstelling waarschijnlijk met de dwerggroei die bij de Friezen voorkomt, er zijn heel veel verschillende soorten dweggroei), maar vooral met verkeerde inteelt.

Maar aangezien er weinig tot niets openbaar gemaakt wordt kunnen serieuze fokkers dus ook niet weten welke pony's drager zijn en welke vrij.

Prissey een dierenarts kan onmogelijk zeggen of een dier een pijnvrij bestaan kan hebben zonderhet dier zelf ter plekke te onderzoeken. Vind jij de pony uit het andere topic geen paardwaardig bestaan hebben?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 31-12-09 02:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:29

Inprencipe ligt het ook aan jou, alleen kwam er ineens iemand "tussen". Wanneer zou jij hem eventueel ophalen dan? Ook morgen nog of pas na 1januari? Gewoon uit interesse vraag ik dit omdat er verder nog geen datums niks gezegt waren :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:31

Waarom is het wel oke als Zoetjes een paar uur met hem zeult op de trailer, maar als Prissie dit wil doen wordt ze aan alle kanten afgefikt. Ik begrijp nl dat Zoetjes op de grens Nederland/Belgie woont. Lijkt me net zo een pokke eind voor dit dier als naar Leiden toe!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:33

Valt me op dat de hele bokt meute op dit tijdstip nog wakker is!?
Net zo geboeid in vorderingen als dat ik ben? (slecht, slecht, ik weet het).

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:34

Dwerggroei bij Friezen komt ook bijna niet voor.
Bij shets en bij Friezen is het het zelfde verhaal. ga je binnen het kwpn met een te smalle bloedspreiding fokken dan krijg je het zelfde.

Kimmie. Zoetjes is niet van plan met dit dier een paar uur te gaan reizen. Die heeft andere plannen.

Yatooch3x

@ ThePast03
gelukkig hebben we dan beiden gelijk. zou op mijn eerste avond op bokt toch niet meteen een " aanvaring" hebben he :D

Paint-horses

Heb net het topic doorgelezen, ik vind het verschrikkelijk zielig voor het beestje die er zo bij staat.
@Prissey ik vind het heel goed van je dat je zoveel wilt doen voor kneusje en hoop dat je het snel geregeld hebt met of zonder hulp.
Als ik een trailer had gehad had ik je met alle plezier willen helpen, maar heb ook gelezen dat dat inmiddels wel goed zit ;)
Laat je niet gek maken en ik begrijp dat je er zelf bij wilt zijn omdat die kleine je hart heeft gestolen.
Ik las ook dat je zoetjes al een pb hebt gestuurd dus hopelijk voor het beestje komt het nu snel in orde wat het dan ook gaat worden.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 02:36

ik heb de pony vandaag gereserveerd wilde desnoods al betalen maar de man zei dat het niet hoefde en vroeg enkelt wanneer hij dan gehaalt werdt. heb afgesproken dat ik hem morgen even bel zodat hij kon vertellen wanneer het hem uit kwam en wanneer ik vervoer had.. Vervoer is er inpreciepe!

Nou morgen zou ik de DA bellen die ik via pb heb doorgekregen om te vragen of het mogelijk was gelijk met die pony langs te komen, DA was daar in de buurt om trailer rit van uren te verkomen. en om natuurlijk met de DA te overleggen welke dag het beste uit kwam. Die dag zou de pony dan ook gehaalt gaan worden zodat hij niet alsnog die trailerrit voor de kiezen zou krijgen. Het is misschien hard gezegt maar als hij alleen geholpen kon worden door ophokken en talloze operatie's en revallidatie's had ik hier persoonlijk niet voor gekozen je neemt zo een beestje heel zijn jeugt weg en brengt hem veel veel pijn.. Een beestje van die leeftijd hoort lekker met soortgenootjes in een weide te ravotten. niet in klinieken thuis omdat mensen denken dat hij te redden valt.. De wereld is hard en soms moet je harde beslissingen maken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:36

sjeik schreef:
Dwerggroei bij Friezen komt ook bijna niet voor.
Bij shets en bij Friezen is het het zelfde verhaal. ga je binnen het kwpn met een te smalle bloedspreiding fokken dan krijg je het zelfde.

Kimmie. Zoetjes is niet van plan met dit dier een paar uur te gaan reizen. Die heeft andere plannen.

Als je de link leest die ik eerder in dit topic heb gezet zul je zien dat het bij Mini's toch een ander verhaal blijkt te zijn.
In de opbouw van de Minifokkerij is gebruik gemaakt van pony's met dwerggroei en zo zijn er dus een heleboel dragers binnen dit ras.
Dit is niet per definitie een gevolg van inteelt zoals bij de Friezen.
Je hebt een heleboel vormen van dwerggroei en wat ik begrepen heb is de vorm die bij de mini's voorkomt niet de vorm die bij de Friezen voorkomt.

Maar zoals gezegd, daar moet ik mezelf nog wat meer in verdiepen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:37

Yatooch3x schreef:
@ [*olduser*]
gelukkig hebben we dan beiden gelijk. zou op mijn eerste avond op bokt toch niet meteen een " aanvaring" hebben he :D

Je hebt niet gelijk een aanvaring als je niet gelijk hebt hoor, anders zou ik wel heel veel aanvaringen hebben. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:38

Equidea schreef:
Valt me op dat de hele bokt meute op dit tijdstip nog wakker is!?
Net zo geboeid in vorderingen als dat ik ben? (slecht, slecht, ik weet het).

Valt mij ook op, het 70+ in auto doet het ook nog goed :D
Goed ontopic weer, houdt je ons op de hoogte Prissy? Samen met Zoetjes gaat het vast wel lukken! :D

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:39

Zien is soms weten ThePast03, ik heb enkele keren een Friese dwerg gezien die net zo sneu op de benen stond.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:40

@Prissey: Oke zo, er werd zoveel gezegt dat ik het niet meer snapte. Mijn excuses voor de vraag :o
Maar het zal allemaal toch wel krap worden zo voor het nieuwe jaar of zijn alle DA's gewoon "open" voor dit soort dingen? Ben benieuwd hoe het morgen allemaal gaat lopen voor de pony. Maakt mij eerlijk gezegt niet zoveel uit wie hem helpt, als ie maar geholpen word dan :) Vind het dapper dat jij en Zoetje bereid zijn om zoiets op je hals te halen. Inslapen vind ik toch vrij emotioneel. Maar succes iig! :)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 02:40

ik zal jullie idd op de hoogte houden en hoop dat zoetjes en ik er uitkomen .. als het mij ligt vast en zeker wel

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:40

Jeetje wat een topic.....(Me net door tig pagina`s heen gelezen) :+
Valt me wel op dat TS eerst alle lof krijgt,maar na de uitlatingen van een aantal bokkers(die blijkbaar meer weten of beweren te weten) nu plots in een ander licht word gezien.
Het lange vervoer van zo`n shettenveulen lijkt me inderdaad niet zo handig(voor een gezond veulen is het al een onderneming)....maar stel dat er nog iets aan te redden is(lijkt me haast niet..) maar stel!
Dan zou het veulen toch ook vervoerd moeten worden,naar een plek die dat mogelijk maakt(dus dat zou ook vervoer betekenen!).
In laten slapen op het terrein van de fokker of verkoper,is wel een ludieke actie....maar lijkt me ook niet erg handig.(sterker nog,vind het een dom idee!).
Lijkt me niet dat hij daarop zit te wachten,en je loopt het risico dat er grote bonje of gedoe uitbreekt,daar is het beestje ook niet bij gebaat!
Voor zover ik het begrijp,is TS bereid de hulp van zoetje aan te nemen,dus zie het probleem niet zo?
Het beestje krijgt dan een eerlijke kans(word nagekeken,en als het niet te redden,slaapt het in).
Snap best dat sommige mensen wat wantrouwend reageren,maar je kan het ook overdrijven. (lijkt op een persoonlijke vete,hier en daar).
Kan er gigantisch naast zitten,en mischien wel heel naief zijn,maar tot nu toe ,lijkt het mij dat TS de beste bedoelingen heeft.
Dat ze in het snelle regelen wat dingen over het hoofd ziet kwa vervoer,aanbiedingen en of het handig is voor het beestje,wil niet zeggen dat ze het niet heel goed bedoeld. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:42

janflicka schreef:
Jeetje wat een topic.....(Me net door tig pagina`s heen gelezen) :+
Valt me wel op dat TS eerst alle lof krijgt,maar na de uitlatingen van een aantal bokkers(die blijkbaar meer weten of beweren te weten) nu plots in een ander licht word gezien.
Het lange vervoer van zo`n shettenveulen lijkt me inderdaad niet zo handig(voor een gezond veulen is het al een onderneming)....maar stel dat er nog iets aan te redden is(lijkt me haast niet..) maar stel!
Dan zou het veulen toch ook vervoerd moeten worden,naar een plek die dat mogelijk maakt(dus dat zou ook vervoer betekenen!).
In laten slapen op het terrein van de fokker of verkoper,is wel een ludieke actie....maar lijkt me ook niet erg handig.(sterker nog,vind het een dom idee!).
Lijkt me niet dat hij daarop zit te wachten,en je loopt het risico dat er grote bonje of gedoe uitbreekt,daar is het beestje ook niet bij gebaat!
Voor zover ik het begrijp,is TS bereid de hulp van zoetje aan te nemen,dus zie het probleem niet zo?
Het beestje krijgt dan een eerlijke kans(word nagekeken,en als het niet te redden,slaapt het in).
Snap best dat sommige mensen wat wantrouwend reageren,maar je kan het ook overdrijven. (lijkt op een persoonlijke vete,hier en daar).
Kan er gigantisch naast zitten,en mischien wel heel naief zijn,maar tot nu toe ,lijkt het mij dat TS de beste bedoelingen heeft.
Dat ze in het snelle regelen wat dingen over het hoofd ziet kwa vervoer,aanbiedingen en of het handig is voor het beestje,wil niet zeggen dat ze het niet heel goed bedoeld. ;)

Amen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:42

Aangezien ik een beetje uit gepraat ben op dit tijdstip maar het niet laten om toch nog even mee te lezen kan ik nu alleen maar zeggen,

mooi verwoord Janflicka

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 02:43

volgens de DA hier in voorschoten voor mensen die graag alles uitzoeken de keerhoeven welliswaar. wilde hij best ieder moment voor ons opengaan alleen rendac is in weekende en feestdagen niet instaat op de pony te halen en klinieken blijven liever niet een heel weekend met een dode pony zitten (mocht dit dan het geval zijn)

hoe ze er over denken bij de DA in overijsel weet ik dus niet! en ga ik zeker alsnog even voor bellen..

Ik ben eigelijk ook wel benieuwd wat zoetje haar plannen zijn, en waar kneusje heen gaat eventueel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:45

Ik ga slapen, morgenvroeg maar even weer checken, jee morgenvroeg is al over een paar uurtjes, welterusten.
Even morgenvroeg afwachten Prissey, Zoetje zal vast gelijk haar pb checken en contact met je zoeken, ze ligt nu vast te slapen.

Binky_Zephyr

aan de enne kant hoop ik dat hij zonder pijn staat (of eventueel met een kleine ingreep geholpen kan worden )

aan de andere kant vind ik het heel goed en dapper dat je zo denk .. zo`n jong beessie hoort niet zijn hele jeugd in allerlei klinkieken te staan !!

super dat je dit voor het beesie doet !!! echt waar respect :)

Paint-horses

@janflicka hier sluit ik me geheel bij aan en dat gezegd duik ik nu maar mijn bedje in en kijk ik morgen weer verder nadat ik bij mijn eigen paardje ben geweest.
Welterusten allemaal ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:46

kimmie1 schreef:
Waarom is het wel oke als Zoetjes een paar uur met hem zeult op de trailer, maar als Prissie dit wil doen wordt ze aan alle kanten afgefikt. Ik begrijp nl dat Zoetjes op de grens Nederland/Belgie woont. Lijkt me net zo een pokke eind voor dit dier als naar Leiden toe!

dit vraag ik me ook af en ik heb zoetjes alleen maar horen praten over redden en genoeg geld voor een DA maar niet over waardig inslapen
eerlijk gezegd komt het me ook niet geloofwaardig over

prissie ik vind dat je een groot hart hebt +:)+ en hopelijk vind je een DA vlakbij waar kneusje staat die naar hem kan kijken en hopelijk hem een vredig einde geeft

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:46

Fijn dat dat dan iig geregeld is! Maar als dat een probleem is zal je het alsnog een aantal dagen moeten rekken ben ik bang? Of werken ze vrijdag dan weer wel? Ben benieuwd hoe zoetje het dan regelt als dit dus niet kan. Misschien stel ik wel stomme vragen ofzo, maar was benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat dan.. :)