[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillomein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:29

Ik heb een vraagje

Het verzorgpaard waar ik af en toe mee rijd, schud ook met zijn hoofd. Ook gedurende de periode maart-april tot ong september
Voornamelijk met uitrijden en rijden in de buitenbak maar dan weer niet met longeren in de buitenbak.

Vorige zomer was het echter zo erg dat hij op een gegeven moment achteruit de beek ingelopen is.

Hij is dan getest geweest op allergieën en daar is uitgekomen dat hij een dazenallergie heeft. (hij scoorde hier 100% op) Verder is zijn zadel recent nog nagekeken en ook zijn hoofdstel is in orde.

We denken dus dat hij dit gedrag heeft aangeleerd toen hij allergisch was aan dazen (hij krijgt hier nu prikjes voor) en dat hij het nu rond deze periode begint te doen (echter nu zijn er nog geen dazen en hij schudt toch wel al weer een dikke maand)

Heeft iemand ideeën of tips hoe je dit gedrag kan afleren?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:31

dazentijd is toch maar 6 weken? van juni tot augustus ergens dacht ik.
mijn pony had ook ineens sinds 2 jaar pollenallergie..dus het kan ineens opkomen!
welke symptonen heeft je pony nog meer buiten het schudden om?
schud hij ook in de wei? traanogen? loopneus? hoesten? jeuk aan ogen en neus?

zou sowieso al een vliegenmasker gebruiken, misschien is hij al gevoelig voor vliegjes..
gedrag is haast niet af te leren, word vrij moeilijk in ieder geval! want een paard doet niet zomaar iets! dus ik zou zeker even kijken wat er nog meer aan de hand is?
wat voor prikjes krijgt je pony?

Fillomein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:39

De dierenarts heeft hem vorig jaar op alles getest omdat hij toen al met zijn hoofd schudde. En daar is uitgekomen dat hij dus dazenallergie heeft.

We hebben eigenlijk alles geprobeerd toen Kap over zijn oren, neusflapje, vliegenmasker voor zijn ogen maar het stopte niet. Op de wei doet hij het dus niet. Daar staat hij gewoon rustig te grazen..

Daarom dat ik dus denk dat het in zijn hoofd zit... ook zijn zadel is nog niet zo lang geleden nagekeken (wat een hele discussie was want de zadelmaker zei dat het goed was maar de dierenarts neit... en aangezien hij een plekje had met witte haren waren we toch ook overtuigd dat de dierenarts gelijk had.)

Ik weet niet precies wel product. Hier is ze wel pas mee begonnen. Maar hij had dus verder geen allergieën hoewel hij het dus wel al meer dan 3 jaar doet...

Op dat moment lijkt hij ook wel in een soort van Trance waardoor ik is bijna met hem in een hindernis terecht gekomen ben.

Hij schudt dus zijn hoofd naar achter ofwel gaat hij zijn voorbeen opheffen maakt hij precies een klein spongetje en hij komt met zijn neus ook vaak tegen zijn borst. Vandaag had ik haar dan de tip gegeven om zijn neus nat te maken (omdat ik dat hier ook gelezen had) en heeft ze hem gelongeerd en deed hij niets. Maar ze is niet meer buiten gaan rijden omdat ze dacht dat het ging onweren.

Nu durft ze zelf al een die tijd niet meer uitrijden ze begint nu pas weer kleine rondjes te maken wat ik echt jammer vind voor haar natuurlijk.. Dus ik dacht mss zijn er nog meer mensen dat ik het misschien af te leren zou zijn.

Maar het is dus echt ook heel seizoensgebonden...

Zijn ogen tranen niet hij hoest ook niet maar hij briest wel heel veel. Dus ik denk zelf ook wel dat het zijn neus is.. maar zoals ik al zei we hebben zo een kapje over de neus geprobeerd en dat hielp eigenlijk niet... Ik denk zelf dat het hem meer gaat irriteren omdat het dan zo flapt als hij met zijn hoofd schud. (Hij doet dus van boven naar beneden niet van links naar rechts)...

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:31

die harde flapjes die flappen niet hoor! die raken de neus niet eens! die van mij probeerde hem in het begin ook af te doen,maar is er nu wel aan gewend!
je zou ook eens onafhankelijk een pluk staart of manen kunnen opsturen naar www.natuurlijkinbalans.nl
kijken wat daar uit de test komt , gewoon second opinion..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 07:30

fillomein:
hij doet het dus alleen onder het zadel?
zadel kan goed zijn,maar heb je ook naar tanden en hoofdstel gekeken?
materiaal van het bit, het hoofdstel kan veel te strak zitten, met name kopstuk of neusriemen.
en ik zou toch laten kijken naar je rijstijl,als een paard het alleen onder het zadel doet dan heeft het meestal toch daar mee te maken.

Fillomein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:26

Ja maar hij doet het dus niet alleen bij mij. Plus ik heb lange tijd niet met hem gereden doordat ik verhuisd was en in die tijd is het eigenlijk alleen erger geworden. Nu ga ik heel af en toe naar hem toe en wil ik haar graag helpen met hem. Daarnaast zijn er nu ook vaste mensen die met hem rijden in de les waar hij het dus ook bij doet.

Het lijkt me sterk dat het het zadel of het hoofdstel is aangezien hij dit dus enkel doet in de zomermaanden. En het is niet alsof hij dan een ander hoofdstel en zadel op krijgt. Daarom dat we dus denken dat het in zijn hoofd zit en zocht ik tips om dat gedrag af te leren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:43

oke als het echt seizoens gebonden is dan zal het idd niet zo snel aan het harnachement liggen.

.als het vliegen zijn kun je dus daarvoor bestemde middelen proberen,maar als het hooikoorts is kun je kijken of rijden met een pollennetje werkt of medicatie proberen(eventueel via veearts)

via de paardendrogist zijn een aantal middelen die je zelf proberen kunt.
op deze pagina staan er wel enkele
http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/hooikoorts/

maar het was toch zeker dazenallergie?
als je daarvoor al alles geprobeerd hebt en het werkt niet zou ik het niet weten,misschien een second opinion bij een andere arts nog vragen om te kijken of die misschien wat anders vind?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 12:45

nou,.appie staat dus inmiddels op de prednisolon. :\
tot nog toe lijkt het te helpen,al krijgt hij het samen met ventipulmin.
neus is mooi droog en zijn ademhaling lijkt een heel stuk op geknapt.
nu maar hopen dat dat zo blijft.

in elk geval heeft de prednisolon geen invloed op zijn schudden ,want dat doet hij nog steeds.
al schud hij wel een heel stuk minder moet ik zeggen,maar dat was soweiso wel gebeurd omdat er mider pollen zijn

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:11

Fijn dat Ap iets opknapt. Is prednisolon hetzelfde als prednison??

Kyra is de afgelopen 2 weken behoorlijk aan het schudden. Vorige week begon ze ook weer zwaar te ademen en af en toe te hoesten. Doe het nu dus rustig aan met haar. Het was gister helemaal feest toen ik haar uit de wei haalde. De oogdruppels lijken helaas toch niet te helpen. Voor degene die ze ook wil proberen, je kan ze gewoon bij de apotheek halen.

Ik heb Kyra laten testen bij de Zonneschakel. Ze heeft vanmorgen mijn voicemail ingesproken en ik moet haar straks terug bellen voor de uitslag. Ben benieuwd....

Nog even een vraag, ik zou graag een masker willen gebruiken tijdens het rijden (en ook voor op de wei), maar dan wel een masker dat de zon tegenhoud, terwijl het zicht niet erg verslechterd. hebben jullie nog tips? Ik heb contact gehad met de paardendrogist, maar ze adviseren allen het riding relief masker, maar naar mijn idee laat dat masker weer teveel zon door.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:21

ik heb het field relief masker...kan je denk ik ook wel over zijn hoofdstel heen doen.omdat je deze afsteld met klittenband.. het houd wel wat zicht tegen, maar als je buiten rijd is dat geen probleem..het is meer dat ze minder zien in een donkerdere ruimte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:36

sjoyceje,wat hebben ze allemaal gedaan dan met dat testen?
ben wel heel erg benieuwd.

volgens mij is prednisolon hetzelfde als prednison,maar dat weet ik niet zeker

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:37

Ik meld me hier ook maar eens, aangezien ook ik in het bezit ben van een headsheaker. Na een ontwikkeling van 2/3 jaar is het headsheaken gelukkig drastisch afgenomen. Vooral veel rechtrichtoefeningen, zodat mijn merrie leerde in balans te lopen, en door het wegnemen van stress hebben we dit kunnen bereiken. Nu blijven echter nog de laatste, waarschijnlijk blijvende, symptomen aanwezig. Ik heb de zoekfunctie voor informatie/ervaringen hiervoor allemaal al gebruikt, maar vond niet de informatie waar ik naar zocht. Vandaar dat het nu maar voorleg, aan jullie, de ervaringdeskundigen B-)

1. Een belangrijk resterend punt is haar gevoeligheid voor zonlicht. Ik heb gemerkt dat ze hier vooral last van heeft als we in de bak rijden. Ik verklaar dit doordat ik denk dat het lichte zand in de bak veel meer licht weerkaatst. Wanneer we buiten rijden is het (naar mijn inzicht) nog niet overduidelijk dat ze last heeft van de zon, maar ik ga ook niet buitenrijden op erg zonnige dagen met een felle zon, veelste warm :+ Nu vraag ik me af wat jullie ervaring hiermee is? Delen jullie ook die ervaring van 'meer last in de bak'?

2. Ten tweede weet ik dat hiervoor mijn paard een zogenaamde zonnebril kan opzetten. 8-) Vorige zomer heb ik van een andere mede-headsheaker eigenaar een Guardian masker gekregen. (Daar ben ik haar erg dankbaar voor, die dingen zijn niet echt goedkoop of makkelijk te verkrijgen _/-\o_ ) Nu zou ik graag van jullie weten wat jullie ervaring met dit masker is? Hoeveel verschil het bij jullie heeft gemaakt? Wanneer/Hoe vaak jullie het gebruiken? En of er mensen zijn waarbij dit masker niet werktte en waardoor je denkt dat dat komt?

3. Naast ervaringen over het Guardian masker hoor ik ook graag jullie ervaringen met andere UV-lichtwerende maskers. Werken deze goed of net zo goed als de Guardian? En rijden jullie er ook mee?

Zelf heb ik op dit moment dit UV-lichtwerende (vliegen)masker op het oog: http://www.allekabels.nl/na/0/1076128/Funny-Fly-Mask.html
_O- Haha, want met deze domme humor kan je tenminste nog een beetje voor de dag komen met onze alienpaarden.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:55

*ervaringsdeskundigen*
:D

heb je de oogdruppels ook al geprobeerd?
ik heb geen ervaring met maskers helaas,mijn pony vind het vreselijk als hij teveel om zijn hoofd heeft,is erg gevoelig daarvoor

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:05

Gisteren is mijn therapeute weer geweest voor Niek en heeft hem doorgemeten. Het gaat eigenlijk heel goed met Niek. Hij schud niet meer, dus daar zijn wel heel blij mee. Hopelijk blijft hij een poosje zo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:05

gaat al een hele tijd de goede kant op met hem he?
fijn :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:08

Ja, maar het is ook een periode erg slecht geweest. Hebben we allemaal te danken aan die fijne schimmels die iedere keer weer de kop op steken. Hij blijft daar gevoelig voor. Volgens mijn therapeute zijn schimmels in het lichaam in de meeste gevallen de oorzaak voor hoofdschudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:11

weet je ook hoe paarden daar aan komen?
zit dat in voer of gewoon in de lucht?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:19

Schimmels zitten overal.... stallen, weiland, paddock, voerbakken. Je kunt ze ook niet uitroeien. Alleen schoonmaken helpt niet. Er blijft altijd wel iets achter wat weer gaat groeien. Je paard behandelen en daarna zorgen dat hij er een weerstand tegen opbouwd helpt wel, alleen lukt dat niet altijd. Vooral niet bij oudere paarden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:57

singasong schreef:
Ja, maar het is ook een periode erg slecht geweest. Hebben we allemaal te danken aan die fijne schimmels die iedere keer weer de kop op steken. Hij blijft daar gevoelig voor. Volgens mijn therapeute zijn schimmels in het lichaam in de meeste gevallen de oorzaak voor hoofdschudden.

Die van mij is nu ook behandeld voor een schimmel, zou bij haar ook de oorzaak zijn...
Ik kan nu weer fatsoenlijk rijden, vandaag zelfs zonder masker, zonder ingevlochten manen!!!

Nu zijn er ook wel weinig pollen nu, dus wat nu de reden is, de medicatie of het gebrek aan pollen? ik ben in ieder geval blij!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:09

even een up-date :D

met Gringo gaat het qwa schudden super

hij staat nog steeds op bloedverdunners maar hij schud echt minimaal en alleen met warm weer buiten in het zonnetje met eten van hooi op de wei zie je af en toe de oren schudden

en de rest is nog afwachten

hij heeft 3x een massage gehad [ sportmassage van Tobila op bokt ]en hij loopt een stuk beter

hij zat goed vast rechts voor en links achter :(:)

voorlopig veel stappen op zachte bodem en de pessoa opbouwen ,daar longeer ik hem zo`n 8 min mee
echt als kracht training

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:08

Moragh schreef:
Die van mij is nu ook behandeld voor een schimmel, zou bij haar ook de oorzaak zijn...
Ik kan nu weer fatsoenlijk rijden, vandaag zelfs zonder masker, zonder ingevlochten manen!!!

Nu zijn er ook wel weinig pollen nu, dus wat nu de reden is, de medicatie of het gebrek aan pollen? ik ben in ieder geval blij!!!

We hebben dezelfde therapeute Esther ;)

Fijn dat het bij jou ook goed gaat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 06:13

er zijn ook minder pollen nu, of andere want appie schud ook niet meer.
of dat komt van de prednison.

fijn dat het met gringo ook goed gaat :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:09

Mirgino, fijn dat het beter gaat. Gaan ze nu de oorzaak nog aanpakken?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:17

singasong schreef:
Mirgino, fijn dat het beter gaat. Gaan ze nu de oorzaak nog aanpakken?

ik heb geen idee wat er gaat gebeuren als ik over 5 weken terug moet
deze bloedverdunner mag hij niet zijn hele leven gebruiken, kan maagpijn [ zweren] veroorzaken
ik moet ook goed in de gaten houden of zijn eet gedrag verandert

en die vernauwde aderen kan je niet meer ruim maken.

ik ben nu nog bang dat hij geopereerd moet worden aan de chip in het koot gewricht

na de massages loopt hij stukken beter op het zachte,en mag hij weer wat meer doen
volgende week zal ik eens kijken hoe hij op de volte op het harde is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:23

zo heeft elk medicijn wel weer zijn bijwerkingen he.
zou je ook iets van kruiden ofzo kunnen geven die hetzelfde effect hebben als de medicatie?

of elke dag een fles bier er in, alcohol maakt het bloed toch ook dunner? :D
ohw nee,alcohol zorgt er voor dat de bloedvaten zich verwijden meen ik(was gister op tv)