Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Luckystory schreef:Kruidenpotje schreef:EHV1 ==> abortus en neurologisch
EHV4 ==> luchtwegen
Maar je mag er dan wel de woorden 'altijd' en 'nooit' niet bij gebruiken, als ik de poster uit die link mag geloven. (En dat doe ik wel, aangezien ik weet wat haar werk is/was)
Teddy321 schreef:Ginger0410 schreef:As zondag onderlinge springwedstrijd op manege...deze gaat vooralsnog door....
Niet verstandig lijkt mij? (niet besmet gebied)
Je zegt het zelf al...onderling. Deze paarden staan dus al met elkaar op stal...geen probleem dus.
Teddy321 schreef:Marijuhhhhh schreef:Kreeg gisteren een mail van mij rijvereniging.
Ze wilden de lessen van vanavond en morgenavond wel door laten gaan.
Ik heb lopen twijfelen en twijfelen en vervolgens de stal eigenaar even gevraagd.
Het leek hem niet verstandig. We hebben paarden van verschillende eigenaren op stal staan en ik zou dan niet alleen risico voor mezelf lopen maar ook voor de rest. Heb dus besloten om niet te gaan. Hoe lang moeten we rekening houden met de uitbraak van het virus? Een week? Twee weken? Een maand?
Die paarden staan dus al bij elkaar op stal? Waarom zou je dan niet de les ingaan?
Zolang er geen paarden van buitenaf komen en iedereen zich netjes aan de maartegelen houdt kun je gewoon met lekaar de les in hoor.
elynevb schreef:Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.
Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?
Lovely schreef:elynevb schreef:Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.
Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?
Who cares about wat de eigenaar van het paard wil. Heb je bij de MKZ ruimiingen die huilende boeren niet gezien? Of de ellenlange discussies over entingen? Zodra de overheid er wat over te zeggen krijgt, weet je het nooit.
elynevb schreef:Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.
Teddy321 schreef:Lovely schreef:
Who cares about wat de eigenaar van het paard wil. Heb je bij de MKZ ruimiingen die huilende boeren niet gezien? Of de ellenlange discussies over entingen? Zodra de overheid er wat over te zeggen krijgt, weet je het nooit.
Ze willen het niet begrijpen Lov...Ze denkne hier dat als zij het niet willen, het niet gebeurd... WAKE UPP
Babootje schreef:eilleen333 schreef:Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?
Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.
Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.
Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch nietTerwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?
Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.
Ik zou het een goede zaak vinden als paarden die op concours gaan verplicht Rhino geent zijn. Het voorkomt dan wel niet dat ze ziek worden, maar zijn wel minder besmettelijk voor andere paarden in de incubatieperiode. Dat zou dan wel helpen tegen verspreiding van de ziekte.
stef schreef:Toch opvallend... iedereen hoort bevestigingen en ja... "ik weet echt zeker dat het daar en daar is", maar er komen geen opdates in de lijst besmette bedrijven
stef schreef:trisca: Voor mij is het harstikke duidelijk hoor. De vier plaatsen die in het bericht op VN genoemd worden. En de rest zie ik wel weer als er een update komt.
trisca schreef:ruimen lijkt me hier belachelijk en zeker geen sprake van. Paarden die het ooit gehad hebben dragen het bij zich en kunnen in principe weer ziek worden en daarmee besmettelijk. Nu kan je niet zien welke paarden ooit ziek zijn geweest, dus je kan het virus niet uitroeien. Wat wil je dan afmaken en wat wil je bereiken?