Rhinovirus

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:35

aan wie kun je doorgeven als je een nieuwe stal weet...... mag het hier nog niet plaatsen maar heb zelf bevestigingen gehoord.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:35

Luckystory schreef:
Kruidenpotje schreef:
EHV1 ==> abortus en neurologisch
EHV4 ==> luchtwegen

Maar je mag er dan wel de woorden 'altijd' en 'nooit' niet bij gebruiken, als ik de poster uit die link mag geloven. (En dat doe ik wel, aangezien ik weet wat haar werk is/was :+ )

Dat klopt, zie ook de post boven die van jou... daar staat dat ook in

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:36

Teddy321 schreef:
Ginger0410 schreef:
As zondag onderlinge springwedstrijd op manege...deze gaat vooralsnog door....
Niet verstandig lijkt mij? (niet besmet gebied)

Je zegt het zelf al...onderling. Deze paarden staan dus al met elkaar op stal...geen probleem dus.

Hoezo geen probleem? Bij wedstrijden heb je altijd veel mensen van buitenaf die komen kijken, broertjes, zusjes, ouders, neven, nichten, opa's...enz. Als er ook maar een paar zijn die ook op andere stallen komen wordt het al riskant. Dus onderling of niet, als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, zorg dan voor goede maatregelen of las het af.

Claudia1993_

HouVanUtopia schreef:
aan wie kun je doorgeven als je een nieuwe stal weet...... mag het hier nog niet plaatsen maar heb zelf bevestigingen gehoord.

Volgens mij kun je de nieuwsredactie PB-en dan gaan hun het uitzoeken?

RWDB

HouVanUtopia schreef:

Aan mij :D

En uiteraard ook aan de nieuwsredactie, die gaan namelijk bellen ;).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:37

HouVanUtopia schreef:

Volgens pb met de gegevens aan de mod...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:38

En de hoefsmid?
Weet niet waar hij nog meer werkt maar komt wel uit de buurt.
Op zich kan ik het nog eventjes rekken maar ja...alweer 10 weken geleden (liever iets langere hoeven dan ziekte)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:38

Teddy321 schreef:
Marijuhhhhh schreef:
Kreeg gisteren een mail van mij rijvereniging.
Ze wilden de lessen van vanavond en morgenavond wel door laten gaan.
Ik heb lopen twijfelen en twijfelen en vervolgens de stal eigenaar even gevraagd.
Het leek hem niet verstandig. We hebben paarden van verschillende eigenaren op stal staan en ik zou dan niet alleen risico voor mezelf lopen maar ook voor de rest. Heb dus besloten om niet te gaan. Hoe lang moeten we rekening houden met de uitbraak van het virus? Een week? Twee weken? Een maand?

Die paarden staan dus al bij elkaar op stal? Waarom zou je dan niet de les ingaan?
Zolang er geen paarden van buitenaf komen en iedereen zich netjes aan de maartegelen houdt kun je gewoon met lekaar de les in hoor.

Ik zie dat ik het een beetje raar geformuleerd heb.
Wij rijden meestal met z'n vieren in de les. Daarvan ben ik er één (en mijn pony staat met meerdere paarden op stal, zij hebben geen les bij de rijvereniging) en de rest hebben de paarden allemaal bij huis staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:39

elynevb schreef:
Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.

Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?

Who cares about wat de eigenaar van het paard wil. Heb je bij de MKZ ruimiingen die huilende boeren niet gezien? Of de ellenlange discussies over entingen? Zodra de overheid er wat over te zeggen krijgt, weet je het nooit.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:40

Alé hup Kruidenpotje, daar zijn we dan uit :D

Het enige wat ik zelf niet 100% snap, is hoe die enting werkt bij een paard dat drager is.
Ik heb zelf een 10 maanden drachtige merrie van wie ik met redelijke zekerheid weet dat ze drager is. (Heeft ooit de verkoudheidsvariant gehad terwijl er op dezelfde stal een aantal abortussen waren.)
Nu heb ik mijn merrie redelijk secuur geënt. Dubbele enting voor de dracht, en herhaald op 5, 7 en 9 maanden.
Maar ze draagt het dus al en kan het dus zelf ook spontaan krijgen.
Dus vraag ik mij af in hoeverre die enting bij haar dezelfde werkzaamheid zou hebben als bij niet dragers?
Iemand die het weet?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:41

[Kreeg gisteren een mail van mij rijvereniging.
Ze wilden de lessen van vanavond en morgenavond wel door laten gaan.
Ik heb lopen twijfelen en twijfelen en vervolgens de stal eigenaar even gevraagd.
Het leek hem niet verstandig. We hebben paarden van verschillende eigenaren op stal staan en ik zou dan niet alleen risico voor mezelf lopen maar ook voor de rest. Heb dus besloten om niet te gaan. Hoe lang moeten we rekening houden met de uitbraak van het virus? Een week? Twee weken? Een maand?
[/quote]
Die paarden staan dus al bij elkaar op stal? Waarom zou je dan niet de les ingaan?
Zolang er geen paarden van buitenaf komen en iedereen zich netjes aan de maartegelen houdt kun je gewoon met lekaar de les in hoor.[/quote]

Ik zie dat ik het een beetje raar geformuleerd heb.
Wij rijden meestal met z'n vieren in de les. Daarvan ben ik er één (en mijn pony staat met meerdere paarden op stal, zij hebben geen les bij de rijvereniging) en de rest hebben de paarden allemaal bij huis staan.[/quote]
Oww, das andere koek. Dat zou ik niet doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:42

Toch opvallend... iedereen hoort bevestigingen en ja... "ik weet echt zeker dat het daar en daar is", maar er komen geen opdates in de lijst besmette bedrijven ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:42

Lovely schreef:
elynevb schreef:
Maar als er een meldingsplicht komt, krijgen ze het nooit voor elkaar om te gaan ruimen. Het is onzin dat dat erbij wordt gedacht, laat het ze eens gaan proberen om mensen hun geliefde paard af te nemen. Ik denk dat ze dan een nog veel groter probleem hebben dan er al was. Daarnaast vallen paarden in veel dingen onder 'huisdieren' en zal er dus niet worden gehandeld zoals bij ''landbouwvee'' wat niet meer te eten is na de ziekte. Deze dieren zijn na ziektes die meldingsplicht hebben 'niet meer te gebruiken' en dus is het logisch om ze te ruimen, ook omdat dat veel goedkoper is dan medicijnen. Terwijl als een of andere idioot bedenkt dat paarden geruimd moeten worden voor een vrij simpel virus als Rhino de onkostenvergoeding de spuigaten uit gaat lopen.. En dat de paardeneigenaren zelf grof geld willen betalen aan veeartsen om van het virus af te komen, waar boeren vaak geen geld over hebben om hun veestapel te laten behandelen.

Wat ik me nou wel afvraag, elk jaar hebben we wel Rhino, maar dit jaar is het wel veel meer en veel verspreider. Zijn alle gevallen terug te leiden naar dezelfde regio of wordt het virus 'slimmer'?

Who cares about wat de eigenaar van het paard wil. Heb je bij de MKZ ruimiingen die huilende boeren niet gezien? Of de ellenlange discussies over entingen? Zodra de overheid er wat over te zeggen krijgt, weet je het nooit.

Ze willen het niet begrijpen Lov...Ze denkne hier dat als zij het niet willen, het niet gebeurd... WAKE UPP

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:44

Vind het jammer dat er niet duidelijke afspraken gemaakt worden. Er is nu niet duidelijk waar nu exact Rhino is geconstateerd en het is overal afgeraden om je paard te vervoeren maar niet verboden. Ook is het afgeraden om wedstrijden door te laten gaan, maar daarin zijn ook geen harde maatregelen.
Hierdoor gaan er wedstrijden door in het "besmette gebied" (volgens de weinige info van besmet gebied) en worden in Noord Groningen wedstrijden afgelast.. ook met het vervoer zijn er mensen die gewoon op pad gaan en mensen die thuis blijven. Hoor mensen die het zonde vinden om een niet afgelaste wedstrijd af te zeggen omdat het ze startgeld kost! :oo

Ik heb het idee dat we met deze halve maatregelen nergens komen...

Laat anders gebieden plat gelegd worden of alles, maar wel een echte maatregel!

Heb zelf het gevoel dat de mensen waar we bang voor zijn de fokkers zijn die het verzwijgen en hun kop in het zand steken. Die groep gaat echt ook gewoon op pad is mijn gevoel...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:45

RWDB schreef:
HouVanUtopia schreef:

Aan mij :D

En uiteraard ook aan de nieuwsredactie, die gaan namelijk bellen ;).

_O- :wow:
en mij en nog vele andere met ons dus werk aan de winkel _O-

Anoniem

elynevb schreef:

Teddy321 schreef:
Lovely schreef:

Ze willen het niet begrijpen Lov...Ze denkne hier dat als zij het niet willen, het niet gebeurd... WAKE UPP

Precies, net als dat NIEMAND wil dat de lonen bevroren worden, de uitkeringen omlaag gaan, de zorgpremies omhoog en als klap op de vuurpijl ook nog eens een en ander uit het pakket is geschrapt. Niemand wilde dat.

Ihkv rhino is de term 'besmet gebied' niet nodig, besmette stallen wel.

LadyMadonna

trisca: Voor mij is het harstikke duidelijk hoor. De vier plaatsen die in het bericht op VN genoemd worden. En de rest zie ik wel weer als er een update komt.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:46

Babootje schreef:
eilleen333 schreef:
Meldingsplicht, klinkt heel leuk, en op zich is er wel wat voor te zeggen, maar aan de andere kant... Waar trek je dan de grens? Droes is ook besmettelijk, maar een schimmel of luizen ook. Moet daar dan ook allemaal een meldingsplicht op komen?

Ik snap de stress, en ik ben er zelf nu ook bewuster mee bezig, maar feit is dat Rhino op veel meer plaatsen zit dan wij weten. Dieren kunnen latent dragen (dus dragen en op dat moment niet uitscheiden, maar een maand later symptomen krijgen en wel uitscheiden), wat moet je daar dan mee? Afmaken? Levenslang vervoersverbod? Levenslang quarantaine?
Dit virus is een probleem, maar niet vergelijkbaar met andere aangifteplichtige ziekten als bv MKZ wat zich veel makkelijker verspreidt en daardoor een grotere impact heeft.

Nooit heeft iemand zich druk gemaakt om Rhino. Nu zijn er toevallig meerdere bedrijven die met een uitbraak kampen, en is het ineens een landelijk probleem. Terwijl er geen verband is tussen de bedrijven die nu op de kaart staan als besmet. Het is gewoon toeval. Wisselend weer, lagere afweer en de dieren gaan sympotmen vertonen terwijl ze misschien jaren geleden al besmet zijn.

Het is goed dat er aandacht voor is, maar er wordt ook wel een beetje overdreven. Nu zijn er uitbraken en lassen we wedstrijden af. Maar over een paar weken? Als dit allemaal is afgezakt? Moeten we de wedstrijden dan helemaal verbieden? (ik vind het goed hoor, rij ze toch niet ;) Terwijl de kans dat er dan een "Rhino-lijder" tussen loopt niet kleiner is dan op dit moment.
Eigenlijk moeten we de voorzorgsmaatregelen die we nu nemen altijd aanhouden. Kleding wisselen als je naar een andere stal gaat etc. Dat is in de landbouwhuisdieren sector niet meer dan normaal. Waarom is dat bij paarden anders?

Zoals ik al zei, het is moeilijk een goede keus te maken omdat er veel verantwoordelijkheid bij de eigenaren ligt en die hun verantwoordelijkheid vaak niet nemen. Tenminste, je kan er niet van uit gaan dat ze dat doen.

Ik zou het een goede zaak vinden als paarden die op concours gaan verplicht Rhino geent zijn. Het voorkomt dan wel niet dat ze ziek worden, maar zijn wel minder besmettelijk voor andere paarden in de incubatieperiode. Dat zou dan wel helpen tegen verspreiding van de ziekte.

bicci

ik denk niet dat door meldingsplicht op rhino (welke variant ook) er risico's komen tot ruimen.

rhino heeft voor zover ik het allemaal begrijp geen gevaar voor volksgezondheid toch?
en van de 3 vormen is er maar 1 dodelijk?
en die ene vorm is niet perse dodelijk, toch?

zo'n meld-plicht zou als je mij vraagt dan dus alleen sneller alles indammen.
zonder in-mijn-ogen dus ruim-gevaar.

trisca

ruimen lijkt me hier belachelijk en zeker geen sprake van. Paarden die het ooit gehad hebben dragen het bij zich en kunnen in principe weer ziek worden en daarmee besmettelijk. Nu kan je niet zien welke paarden ooit ziek zijn geweest, dus je kan het virus niet uitroeien. Wat wil je dan afmaken en wat wil je bereiken?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:47

mijn idee trisca

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:47

stef schreef:
Toch opvallend... iedereen hoort bevestigingen en ja... "ik weet echt zeker dat het daar en daar is", maar er komen geen opdates in de lijst besmette bedrijven ;)

stef schreef:
trisca: Voor mij is het harstikke duidelijk hoor. De vier plaatsen die in het bericht op VN genoemd worden. En de rest zie ik wel weer als er een update komt.

ik vind het allemaal maar raar hoor.... :o

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:48

Ik hoorde vandaag dat er vermoedelijk besmettingen in *** zijn? Dit komt toch langzaam in de buurt van *** waar mijn bijrijdpaard staat...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-03-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:49

Tjongejonge hoe vaak moet er nu nog gezegd worden dat hier geen namen genoemd mogen worden?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:49

trisca schreef:
ruimen lijkt me hier belachelijk en zeker geen sprake van. Paarden die het ooit gehad hebben dragen het bij zich en kunnen in principe weer ziek worden en daarmee besmettelijk. Nu kan je niet zien welke paarden ooit ziek zijn geweest, dus je kan het virus niet uitroeien. Wat wil je dan afmaken en wat wil je bereiken?

Juist niet toch, de paarden die het al gehad hebben zijn nu juist resistent. Hetzelfde als de griep bij mensen, en dat is juist het hele principe van inenten.