[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:46

fluffyfox schreef:
Dus het moment dat hij op stal komt begint het?
Dan zou het dus een omgevings factor zijn.
Wat heb je al voor onderzoeken laten doen?

Bedankt voor je reactie. Nee, het gebeurd dus ook al vóór de stalperiode (ze hebben tot maandag 24/7 buiten gestaan met vanaf half oktober 2x per dag droog hooi). Eerdere jaren was het vanaf stal-periode. Nu staan ze van 17-8 uur op stal. Hij hoest voornamelijk smorgens bij het op gang komen vanuit stal en bij het in beweging zijn. Ik heb alleen dierenartsen erbij gehad die naar de longen hebben geluisterd en een kuur Ventipulmin hebben gegeven wat dus niet echt baad had. Vaak was dit niet al te lang voor ze weer 24/7 naar buiten gingen en heb ik het er daarna bij gelaten omdat het steeds weer opknapt als ze hele dagen buiten staan.

funnyhorses

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 01:41

Weet iemand hoe lang je mag vernevelen? Nu duurt een vernevelbeurt ongeveer 15 à 20 minuutjes maar misschien is het niet lang genoeg voor hartnekkige gevallen en zou 30 minuten meer resultaat kunnen geven? Ik kan nergens richtlijnen vinden over een max tijd voor vernevelen.
Misschien weet iemand hier het antwoord?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:27

Mijn apparaat mag 15 Minuten ivm oververhitting.
Maar je mag wel 3x per dag vernevelen geloof ik

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:02

Ik zou eerder kiezen om dan vaker per dag te vernevelen. Ik deed het 2 keer per dag, de eerste week, de tweede week ging ik terug naar 1 keer per dag. Toen hij op zijn ergst was deed ik het 2 weken 2 keer per dag. Moet nu afkloppen! Begin dit jaar een nieuwe cup en een nieuw draadje besteld omdat dat draadje storing gaf en mijn cup liet druppels door ipv nevel, dat was ook gelijk de laatste sessie! Mijn ruin gaat echt super! Voer wel nog steeds nat hooi, maar ik heb wel stro in de schuilstal waar hij van eet, maar dat hindert hem totaal niet!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:40

MyWishMax schreef:
Hier nog raarder. Paard op vlas gezet en medicatie, ging vaker hoesten. Medicatie op en nog even op vlas gelaten. Maar omdat we extreem twijfelden over de diagnose/werkwijze van de da weer op stro gezet om te kunnen vergelijken. Daar staat ze alweer 1,5 week of zelfs 2,5 week op en alleen de 1e dag 1 keer gehoest met aandraven, daarna niks meer? Daarvoor juist regelmatiger. Niet vaker per dag, maar wel meer dageb per week

Mocht het weer erger worden zullen we wel naar andere box met andere bodembedekking gaan, maar lijkt nu juist veel beter te gaan. Heel apart en zorgt voor alleen maar meer twijfel over diagnose

Hoe lang heeft je paard gehoest?
Het kan ook “gewoon” een virus zijn

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:45

fluffyfox schreef:
MyWishMax schreef:
Hier nog raarder. Paard op vlas gezet en medicatie, ging vaker hoesten. Medicatie op en nog even op vlas gelaten. Maar omdat we extreem twijfelden over de diagnose/werkwijze van de da weer op stro gezet om te kunnen vergelijken. Daar staat ze alweer 1,5 week of zelfs 2,5 week op en alleen de 1e dag 1 keer gehoest met aandraven, daarna niks meer? Daarvoor juist regelmatiger. Niet vaker per dag, maar wel meer dageb per week

Mocht het weer erger worden zullen we wel naar andere box met andere bodembedekking gaan, maar lijkt nu juist veel beter te gaan. Heel apart en zorgt voor alleen maar meer twijfel over diagnose

Hoe lang heeft je paard gehoest?
Het kan ook “gewoon” een virus zijn

Ja, dat dachten wij, maar de da noemde het astma toen hij kwam. Wij vonden dat heel bizar met alleen beetje luisteren bij een paard wat heel af en toe een paar dagen 1 keer hoest. Maar hij was er van overtuigd en vond dat ze medicatie moest en andere bodembedekking, geweekt hooi of kuil en noem maar op.

Daarom juist zo apart, da overtuigd en wilde geen verder onderzoek. Mededeling dat het alleen maar erger zou worden, terwijl ze niet veel hoestte, niet elke dag En geen langere tijd achter elkaar. Hij vond het geen virus omdat er geen snot of verhoging was. Meteen alles veranderen want astma zou alleen maar erger worden sowieso en hopelijk zo remmen. Was nogal een hele schokkende uitspraak bij een paard waar je een paar weken per jaar iets aan merkt.

Wij kijken nu dus weer aan hoe de oude situatie gaat en als ze weer gaat hoesten rijden we naar kliniek, een andere als waar die da van is, en laten we haar onderzoeken voordat we alles omgooien zonder effect.

Uitgebreide verhaal staat in eerder bericht hier.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:11

Saaams schreef:
Heeft er iemand ervaring met de luchtwegsiroop van Vitalstyle?

Ben ik ook benieuwd naar!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:19

hagelslag schreef:

Ja das natuurlijk ook een dingetje het apparaat mag niet te warm worden.
Dan idd paar keer per dag gaan vernevelen het zij zo.

Bedankt iedereen voor het advies.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:29

Twee weken geleden is de dierenarts geweest voor mijn paard, heeft een scopie gedaan en een longspoeling. Hij heeft een stofallergie en een bacterie. Ze heeft een flexineb opgestuurd, fijn dat ik die bij hun kon huren, en medicijnen voor er in. Ik moet 2x per dag vernevelen met 3 verschillende dingen, immunosan, atrovent en budesonide. Dat duurt ongeveer ruim 10 minuten en dan heb ik 5 ml immunosan en 2x 2 flesjes van de andere twee, dat wordt de tweede week wel allemaal iets minder. Gaat gelukkig allemaal prima! Weet niet of je er iets aan hebt maar het apparaat wordt in ieder geval niet warm ofzo.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:56

funnyhorses schreef:
hagelslag schreef:

Ja das natuurlijk ook een dingetje het apparaat mag niet te warm worden.
Dan idd paar keer per dag gaan vernevelen het zij zo.

Bedankt iedereen voor het advies.

Wat voor apparaat heb je?
Mijn flexineb heeft gewoon programma’s en de langste is iets van 20 min oid

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:55

Goeie morgen allemaal

Ik heb de vernevelaar van het merk super dandy, dat was nog enigzins te betalen. Vind het echt idiote prijzen die rondgaan voor hooistomers en vernevelaars pfff.

Maar ik heb het idee dat er nu wat verbeyering is, het uitademen gaat nu rustiger niet meer zo duwend. Wel hoor ik nog reutelen maar ook dat is iets minder.
Hopelijk nog meer verbetering in de toekomst.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:25

funnyhorses schreef:
Goeie morgen allemaal

Ik heb de vernevelaar van het merk super dandy, dat was nog enigzins te betalen. Vind het echt idiote prijzen die rondgaan voor hooistomers en vernevelaars pfff.

Maar ik heb het idee dat er nu wat verbeyering is, het uitademen gaat nu rustiger niet meer zo duwend. Wel hoor ik nog reutelen maar ook dat is iets minder.
Hopelijk nog meer verbetering in de toekomst.

Ik heb iemand gevonden die zelf hooistomers maakt.
Maar echt heel goed.
Scheelt zo onwijs veel geld!!
En ding gaat gewoon tot 100 graden.

M’n vernevelaar wil ik geen concessies op doen.
Flexineb is duur maar werkt wel echt goed.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:26

Fluffyfox ik heb al een zelfgemaakte stomer en die doet volgens mij echt niet onder voor een originele denk ik.
Wel lief aangeboden dankje.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:47

Hoi allemaal, mijn 21-jarige pony is deze week begonnen aan haar derde kuur prednison dit jaar. |( De laatste keer heeft ze ongeveer 2 weken klachtenvrij rondgelopen en daarna begon de benauwdheid incl. pompen en de hoestbuien weer. Haar luchtwegen waren altijd al een probleem maar het is dit jaar wel een stuk verergerd helaas. Ze was ook een heel stuk minder vrolijk zonder de prednison dus er gaat toch iets niet helemaal goed in haar lichaam.

Mijn dierenarts gaf laatst al voorzichtig aan dat er over een tijdje misschien wel een moeilijke beslissing aan zit te komen omdat we eigenlijk al zoveel geprobeerd hebben en niets echt helpt. Haar leefomstandigheden zijn nu ook het beste ooit, beter kun je het in mijn omgeving niet krijgen. Het idee om misschien ergens volgend jaar afscheid te nemen van haar vliegt me enorm aan maar ik zie ook wel het verschil in gedrag met en zonder medicatie.

Hebben jullie ervaring met het geven van prednison in lage dosis voor langere tijd aan jullie paarden? Dat is nu het voorstel van mijn dierenarts namelijk en dat we proberen om de kwaliteit van haar leven zo optimaal mogelijk te houden zolang het nog kan. Op zich ben ik het daar wel mee eens, al spreken mijn rationele en emotionele kant elkaar regelmatig tegen. Het is ook erg lastige problematiek van datgene!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:03

Wij hebben een half jaar prednison gegeven 1 pil per dag. Na dat half jaar werd ze qua longen weer slechter met prednison. Toen hebben wij de knoop doorgehakt. Als ze zelfs in de winterperiode staan te pompen met prednison, dat ging echt te ver. Verder een super vrolijke pony nog, als ze het niet zwaar met ademen had. Misschien hadden we zelfs eerder aan de rem moeten trekken, maar ik was niet de enige die daar over te beslissen had.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:25

Heeft er iemand een idee hoelang de flexineb batterij op moet laden? Hij was vanmorgen ineens leeg, hangt nu 5 uur aan de lader en ik krijg nog steeds rood licht...of doe ik iets fout? Iemand een idee?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:41

hoe oud is je batterij?
Ik laat 'm nooit helemaal leeg gaan, laad 'm na elke 4 a 5 keer gebruiken op. Dan duurt het denk ik (let er nooit zo op eigenlijk) max 3 uurtjes.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:03

wij zijn sinds zaterdag weer het hooi aan het stomen. ander graszaadhooi wat wel water opneemt en hopelijk dus wel werkt.
tot op heden gaat het goed al blijft het spannend. dit is een fijnere klus dan hooi weken

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:53

Mariljo schreef:
Heeft er iemand een idee hoelang de flexineb batterij op moet laden? Hij was vanmorgen ineens leeg, hangt nu 5 uur aan de lader en ik krijg nog steeds rood licht...of doe ik iets fout? Iemand een idee?

Ik gebruik hem ook altijd tot hij leeg is en bij mij ligt hij dan makkelijk een hele nacht aan de lader. Nooit bij gehouden hoe lang precies, maar wel behoorlijk dus. Is wel al een oudere.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:38

Bedankt, het is al opgelost. Na 5 uur was hij denk ik helemaal vol en toen deed hij het pas weer. Terwijl ik dacht hem wel vast 1x te kunnen gebruiken ook al was hij nog niet vol. Maar iets vaker opladen dus. Mijn paard vandaag ook om te proberen op equibedding gezet, ben benieuwd hoe het bevalt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:46

Mariljo schreef:
Bedankt, het is al opgelost. Na 5 uur was hij denk ik helemaal vol en toen deed hij het pas weer. Terwijl ik dacht hem wel vast 1x te kunnen gebruiken ook al was hij nog niet vol. Maar iets vaker opladen dus. Mijn paard vandaag ook om te proberen op equibedding gezet, ben benieuwd hoe het bevalt.

Mijne staat ook op equibedding, ik ben er erg tevreden van. In het begin een beetje puzzelen hoeveel water je erbij moet doen en hoeveel korrels je moet aanmaken om bij te vullen, maar nu ik er mee weg bij werkt het heel fijn. Ik doe meestal de dag voor ik wil bijvullen een kwart tot halve zak korrels in een kruiwagen en daar dan het water bij. Dan kan het nog de hele nacht uitzetten voor ik het in stal gooi.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:18

Ik heb er wel wat meer water bij gedaan als wat de meneer van equibedding gisteren zei..was toch bang dat hij flink zou gaan eten want het is nogal een vreetzak. Ook een fles azijn er over en flink hooi dus het ging prima. Stal zag er vanmorgen ook nog netjes uit. Het bijvullen moet ik maar even bekijken, ik kan ook smorgens wat in de week zetten en s avonds mesten en vullen. Hoeveel moeten jullie per week bijvullen als je paard s avonds en s nachts op stal staat? Het is een groot paard maar niet echt een smeerlap.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:41

Ik wil toch ook hier even mijn ervaring delen. Ik ben ruim 2 weken geleden bij de Holistische dierenartspraktijk Den Hoek geweest voor o.a het hoesten. Bij het meten bleken haar longen goed, iets wat de reguliere dierenarts ook altijd zei, het zat altijd hoog in de luchtwegen. Ze hebben een schimmel gemeten, dit kon de oorzaak zijn van het hoesten dus ik geef daar druppels voor. Van het hoesten/ de stofallergie heeft ze al 6 jaar of langer last. De laatste keer hielpen de medicijnen van de dierenarts helemaal niet meer. Nu staat ze op rust ivm een peesblessure en is het hoesten van ongeveer 4/5 keer per week naar bijna elke dag gegaan. Ik geef nu ruim twee weken de druppels en ze heeft maar 3 keer gehoest in totaal, verder wel proesten. Het hoesten stopt nu na 1 kuch ipv 4-7 keer hoesten. Ik had echt niet verwacht dat dit zo goed zou helpen! *\o/*

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:34

sophianemo schreef:
Ik wil toch ook hier even mijn ervaring delen. Ik ben ruim 2 weken geleden bij de Holistische dierenartspraktijk Den Hoek geweest voor o.a het hoesten. Bij het meten bleken haar longen goed, iets wat de reguliere dierenarts ook altijd zei, het zat altijd hoog in de luchtwegen. Ze hebben een schimmel gemeten, dit kon de oorzaak zijn van het hoesten dus ik geef daar druppels voor. Van het hoesten/ de stofallergie heeft ze al 6 jaar of langer last. De laatste keer hielpen de medicijnen van de dierenarts helemaal niet meer. Nu staat ze op rust ivm een peesblessure en is het hoesten van ongeveer 4/5 keer per week naar bijna elke dag gegaan. Ik geef nu ruim twee weken de druppels en ze heeft maar 3 keer gehoest in totaal, verder wel proesten. Het hoesten stopt nu na 1 kuch ipv 4-7 keer hoesten. Ik had echt niet verwacht dat dit zo goed zou helpen! *\o/*

Dat klinkt heel goed! Vriendin van mij heeft ook goede ervaringen met Den Hoek. Hier ook al lange tijd twijfels om met mijn paard daarheen te gaan. Mag ik vragen wat voor druppels jij hebt gekregen?

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:52

nnicolex schreef:
sophianemo schreef:

Dat klinkt heel goed! Vriendin van mij heeft ook goede ervaringen met Den Hoek. Hier ook al lange tijd twijfels om met mijn paard daarheen te gaan. Mag ik vragen wat voor druppels jij hebt gekregen?

Ik heb ook erg getwijfeld maar ben blij dat ik het gedaan heb! Moet ook wel zeggen dat Aline naast het hoesten ook last heeft van zomereczeem, aanvallen van maanblindheid, wisselende kreupelheden en een gevoelige huid. Dus er was iets niet in balans. Ik heb 3 soorten druppels, ik weet niet welke voor het hoesten/ schimmel is en welke voor haar weerstand maar het is of de Immu Cosmic Blue of de Micro Cosmic Blue, dit staat in elk geval op de flesjes. Ze meten daar ook of de druppels/ kruiden goed zijn voor je paard. Dit is per paard anders volgens mij :)