[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moostrum

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:53

Buiten de huisvesting. Kan de voeding heel veel voor je doen l. Ik heb een paard met ernstige hb en mogelijk ir. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (wel besteld) gluco balance.schijnt erg goed spul te zijn voor ir paarden... lees de reviews maar eens.

Sterkte

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:22

Daar heb ik inderdaad al goede dingen over gelezen.
Nu had hij vanavond na 2,5u weidegang (kale weide waar nu ook 2 schapen oplopen)al platte/waterige mest waar hij van ging eten....morgen laat ik dus bloed prikken om te kijken of hij tekorten heeft (eerste waar ik aan dacht), wat ik raar zou vinden omdat hij een goede balancer krijgt en goed ruwvoer. Dan kan ik meteen vragen wat de dierenarts zegt over IR.
Ben blij dat ik dit topic heb gevonden, ik vind het echt moeilijk om mijn kleine vriendje zo te zien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 07:14

Gluco balance doet wel wat, maar is geen wondermiddel hoor. Die van mij krijgen dat al jaren, maar wordt evengoed moddervet, als ik niet oppas.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:46

welke vitamine e voeren jullie?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:53

Chevivit e-seleen en in de vitalbix zit ook al een hoog percentage.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 19:54

http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... itamine-e/
ik had deze gevonden, heb net de hooi analyse binnen en ik moet ff wat dingen regelen om bij te voeren.
Het calcium is te laag, magnesium ( maar dat voerde ik al bij), zout, en de zink en koper.
En die man rade dus aan om vitamine e bij te voeren.

het suiker gehalte blijkt alleen nog al hoog te zijn 13,9. zetmeel was laag en de fructaan ook, maar de suiker index is hoog. hoe het precies zit weet ik nog niet helemaal maar die man zei dat het vrij rijk spul was. :(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:21

Ik voer vit E van de DA. Zit geen selenium in.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:34

Ik heb een hele tijd bij mijn vorige paard de Basic van Equilin bijgevoerd: http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbasic/ . Het zijn twee dierenartsen die dit voer ontwikkeld hebben, ik vond het prettig voeren en zij deed het er heel goed op. Inmiddels hebben ze meer producten dan ze destijds hadden, dus je kan ook eens verder kijken op hun site.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:44

Jet schreef:
Ik heb een hele tijd bij mijn vorige paard de Basic van Equilin bijgevoerd: http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbasic/ . Het zijn twee dierenartsen die dit voer ontwikkeld hebben, ik vond het prettig voeren en zij deed het er heel goed op. Inmiddels hebben ze meer producten dan ze destijds hadden, dus je kan ook eens verder kijken op hun site.

Ik heb het hier gevoerd maar kreeg het er enkel in met een zoete muesli.
Dus dat is geen optie, en ik moet van die mineralen wel zo veel gaan bij voeren dat ik dan wel 4 keer de dagelijkse dosis per dag moet gaan voeren en dat bij drie paarden word een duur geintje.

Ik wil kiki mijn vermoedelijk insuline resistentie stijve kreupele pony wel alles gaan geven.
Als ik google op de mineralen kom ik allemaal dingen tegen als stijfheid spierpijn enz.
Dus daar ging wel een klein lampje bij mij branden

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:55

Ja, Koetjeboe, dat is inderdaad dan geen optie. Die van mij at het makkelijk, maar het paard van een stalgenoot lustte het ook niet zo. En als je zoveel moet gaan voeren met drie paarden wordt het zeker te duur.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:07

ik heb nu een site gevonden in polen daar kan je zelf brokjes laten persen en kan je zelf zeggen wat er in moet komen, je kan uit allerlei mineralen kiezen maar ook uit probiotica.
Ik snap alleen geen bal van die site, mijn engels is niet wat ik had gehoopt

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:17

Heb je een link Kim?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 07:04

wwillemijn schreef:
Heb je een link Kim?

Ik zal het vanmiddag even opzoeken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 22:15

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:29

Ik kom hier even meelezen terwijl ik op een telefoontje van de DA wacht.

Pony staat hier nu 3 maanden, is 21 jaar en was schraal toen ze hier kwam. Het voeren langzaam opgebouwd naar 1 kg seniores priores en 1,5 bietenpulp. Langzaam opgebouwd en gevoerd in 2 voerboerten, daarnaast onbeperkt hooi.
Pony is mooi in gewicht bijgekomen, ribben zijn nog licht zichtbaar, maar kreeg wel iets meer vet op de nek en billen.

10 dagen geleden waren haar klieren onder de kaak en achter de kaak iets opgezet. Dit trok de dag erna al bijna helemaal weg.
4 dagen erna begon ze zich ineens aan staart en manen te schuren en had ze een verharde en dikke manenkam. Gewassen met teershampoo en een deken op en voor de zekerheid terug gezet naar hooi en vitaminebrok. De harde manenkwam trekt helaas niet weg.
Gisteravond stond ze met klieren achter haar kaak zo dik als een tennisbal. Na 3 uurtjes waren die een heel stuk minder en vanmorgen waren ze nog iets minder.

Ik wordt vanmiddag terug gebeld door de dierenarts hierover. Maar na wat zoeken op internet kwam ik op IR uit en daarom dat ik ook bij dit topic uit kwam. Komt iemand dit bekend voor?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:47

Mijn paard had dit ook jaren terug. Kreeg het vooral op kort gras en bleef dit houden zo lang hij op kort gras stond. Tenminste ik dacht dat dat het was.
Ik heb hem er toen nog niet op laten testen, maar denk wel dat hij toen al ir was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:48

Die klieren heeft Caj ook wel eens gehad. Maar was 1 x en ging vanzelf weer weg.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:30

Hebben die dikke klieren met IR te maken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:51

Dat vraag ik me af. Ik denk zelf eigenlijk van niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:54

die van ons krijgen die dikke klieren als ze met een halster of graasmaker om de kop in de wei staan.
Als ze zonder halster staan gaat het goed.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:24

Volgens de dierenarts waren het de speekselklieren die opgezet zijn.

Hij raad aan om haar per direct terug te zetten op het hooi en vitamine brok, daar was ik gelukkig al mee begonnen. Heeft iemand er een idee van hoe snel dat de harde manenkam weer weg zou moeten trekken? De DA raadde tevens aan dat als er na een maand geen verbetering is om dan te prikken op cushing/IR.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 23:09

Bij mijn ene IRder is die harde manenkam nooit weg gegaan. In de winter wat minder hard dan in de zomer. Maar altijd hard. Ook 'stootkussens' op de heupen. Maar verder geen klachten. Mijn andere IRder heeft geen harde manenkam. Wel vetopslag bij uier en op de kont, maar weer wel eczeem. Beide staan op de gluco balance. Ik hoor wel eens van mensen dat dat goed helpt voor die harde kam. Maar hier dus niet. Ik laat t maar zo.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 08:20

Ik kom hier even binnenvallen. A.s. woensdag wordt er bij mijn Haflinger door de DA bloed afgenomen om hem te onderzoeken op IR. Ik herken hem lang niet in alle symptomen, maar wel in gewichtsproblemen. Hij is namelijk echt te zwaar. Ik wil weten of hij "gewoon" te dik is of dat er toch meer aan de hand is. Sinds een aantal dagen staat hij al wel met een graasmasker op in het weiland. Mocht hij IR blijken te hebben, dan worden er uiteraard meer passende maatregelen getroffen.

Nu mijn vraag: klopt het dat hij voor de bloedafname "nuchter" moet zijn? En zo ja, wordt daar dan mee bedoeld dat hij die dag tot de controle even niet het weiland op mag, of wordt hiermee bedoeld dat hij helemaal niks mag eten? De DA komt pas rond 14:00, dus zo lang zonder eten lijkt me ook geen optie.

Bedankt alvast :)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:57

Hallo

Mijn pony krijgt glucosomine en MG voor de IR en artrose. hierbij krijgt een schuitje lijnzaadolie en handje pavo vital completen.. dit meng ik met water tot het week is. jaren heeft ze het zo gegeten alleen nu wil ze het niet meer eten. TA is laatst geweest.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:51

Ik kom ook even meelezen

Vorig jaar heb ik bloed laten prikken omdat mijn paard ondanks weidegang en normaal rantsoen af bleef vallen. Daar kwam eiwit te kort uit maar ook een aandachtspuntje voor zijn insuline.. dat moest ik heel goed in de gaten houden.

Ik heb toen het voedingsadvies van de dierenarts opgevolgd en eigenlijk ging hij super goed!
Nu iets meer dan een jaar later begint hij heel veel te drinken, veel te plassen en hij valt af terwijl er niks veranderd is... woensdag dus een afspraak om nog een keer bloed te laten prikken..

Kan dit IR zijn of is er iets anders aan de hand..
Vooral door het vele drinken en plassen en de waarschuwing van de DA denk ik aan ir..