Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:10

Nee mijn DA heeft slechts 2 paarden die op pergolide staan, een 3de reageerde er slecht op en is er terug vanaf gehaald. De anderen zijn in een stadium dat ze het met kruiden en accupunctuur kan "onder controle" kan houden. Eentje staat dus op 3mg/dag en de andere op 1mg/dag...
Ze wou idd op 2mg/dag beginnen eventueel opbouwen naar 4 om daarna terug te zakken... Ik ben eigenlijk gewoon al blij dat zij wel wilde "meegaan" in behandeling van dat paard. Uiteindelijk zou ik me er niks van moeten aantrekken, maar ik vind dat paard zo zielig.

Maar jullie hebben me overtuigd en ik begin met 0.25mg en bouw op naar 1mg hou dit enkele weken aan en afhankelijk van bouw ik tegen de rui periode begint verder op naar 1.5mg...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:14

Ik sluit me aan bij Fargo - mede om de pergolide-sluier te voorkomen ( bijverschijnselen na het starten van het gebruik van pergolide) zou ik niet op zo'n hoge dosis starten. Persoonlijk zou ik op 25/50 mg starten en dan opbouwen. Verhogen kan altijd nog. Maar de test resultaten zijn absoluut niet betrouwbaar.
Wat betreft je vraag of het feit dat het paard reageert op voeding: ja absoluut - de voeding die het paard binnenkrijgt in de vorm van granen wordt omgezet naar glucose en als er sprake is van EMS, IR of PPID zal het lichaam daar meteen op reageren door hoge waardes aan te geven. Je krijgt een soort van suikerpiek in het bloed.
Afgezien van de pergolide zou ik dit paard sowieso geen granen meer voeren - alleen hooi,bietenpulp en vit/min preparaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:26

Zo'n drastisch verandering van voer ga ik nooit verkocht krijgen aan mijn vriendin, ze is al met krachtvoer geminderd en grasmix gaan bijvoeren op mijn aanraden, maar volledige rantsoenverandering... Dan verlies ik de medewerking van vriendin en paard, want onze patiënt eet alleen bietenpulp als het warm is EN er wat muesli bij onder zit. Zelfs wiesencobs krijg ik niet verkocht.
Ook al heeft dat paard vreetbuien zoals mijn DA het omschrijft, het is een vreselijk kieskeurige en trage eter. Dus die pillen geven wordt nog een uitdaging.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:16

JP is dat echt nodig? Willy staat ook nog gewoon op bix en de meeste paarden komen toch weer op orde ook qua suikerhuishouding door het geven van pergolide? Is er een speciale aanleiding dat je dit voor het paard van PP haar vriendin aangeeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:22

ik lees dat ook veel...dat granen,muslie's en biks geen goed voer is voor IR/cushing/EMS enzo...
Maar misschien als een cushing paard nooit bevangen is geweest het minder kwaad kan?
Ik heb geen idee....ik voer Pablo al meer dan 10 jaar met zo min mogelijk suikers en zetmeel...en mijn fries ook.
Morgen of overmorgen krijg ik mijn bestelling copra van coolstance uit Engeland.
Daar krijgen ze maar een glaasje van en dat aangelengt met drie glaasjes warm water.Dan zie je de vacht binnen twee weken veranderen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:51

ondertussen al een eerste tegenvaller. Permax is ondertussen ook al van de Belgische markt gehaald. Dus apotheker ging proberen in het buitenland te bestellen. Volgens DA gebruikt zij altijd Lisodrain (?) uit Frankrijk en dat kost zo'n 400 euro... Daar gaat de vriendin niet mee kunnen lachen en ook nooit doen en dan is het vrees ik einde verhaal...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:52

petitparis schreef:
ondertussen al een eerste tegenvaller. Permax is ondertussen ook al van de Belgische markt gehaald. Dus apotheker ging proberen in het buitenland te bestellen. Volgens DA gebruikt zij altijd Lisodrain (?) uit Frankrijk en dat kost zo'n 400 euro... Daar gaat de vriendin niet mee kunnen lachen en ook nooit doen en dan is het vrees ik einde verhaal...

In Nederland bestellen en op laten sturen? Er zijn ook andere merken dan Permax die het maken hoor!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:54

In België was tot vorige maand alleen Permax nog te verkrijgen. Nu dus ook niet meer. Apotheker ging nog eens rondhoren en anders moet ik idd in Nl bestellen. Iemand ervaring met een apotheek die niet moeilijk doet over een recept opsturen en een vooruitbetaling?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:03

Citaat:
JP is dat echt nodig? Willy staat ook nog gewoon op bix en de meeste paarden komen toch weer op orde ook qua suikerhuishouding door het geven van pergolide? Is er een speciale aanleiding dat je dit voor het paard van PP haar vriendin aangeeft?
JP is dat echt nodig? Willy staat ook nog gewoon op bix en de meeste paarden komen toch weer op orde ook qua suikerhuishouding door het geven van pergolide? Is er een speciale aanleiding dat je dit voor het paard van PP haar vriendin aangeeft?Het is echt niet zo dat als je je paard nou maar pergolid geeft, de zaak daarmee opgelost is. Men moet sowieso zien te voorkomen dat het paard suikerpieken krijgt zoals bv door granen. Anders ben je toch een beetje water naar de ze aan het dragen.

Horses suffering with Cushing's disease lose much of their ability to control the levels of glucose and insulin in their blood. The ingestion of sugars by a Cushing's affected horse causes abnormally high rises in blood insulin levels that can remain elevated for long periods of time. A recent study (Asplin et al. 2007) has found that high levels of circulating blood insulin can cause laminitis, which may explain why horses affected by Cushing's disease are especially prone to laminitis.

Since insulin resistance can be associated with Cushing's disease, any feeds that cause a significant increase in blood glucose and insulin concentrations post-feeding, such as high starch cereal grains, cereal grain by-products such as pollard and bran, molasses and improved pastures or pastures that are stressed or growing under sunny but cold conditions, should be avoided. Feeds and forages that are low in sugars and starches (<12% NSC) and high in digestible fibre and/or oil, that provide readily available energy, without changing blood glucose or insulin levels are desirable for a horse with Cushing's

PP: Kunnen jullie geen Prascend (Böhringer|Ingelsheim) krijgen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:04

Ik heb je pb met mijn apotheekgegevens gestuurd, weet niet hoe makkelijk of moeilijk ze zijn maar ze zijn in ieder geval niet zo duur en als je het via telefoon probeert toe te lichten kom je waarschijnlijk best ver.

JP dat klopt, maar dat betreft wel met name een onbehandeld cushing paard.
De meeste met pergolide behandelde paarden krijgen weer een normale suikerhuishouding (en ik geef ook magnesium bij daarvoor). Tenzij ze al hoefbevangen zijn geweest natuurlijk dan blijft er gewoon veel meer risico op bevangenheid en moet je nog meer op blijven passen.
Niet dat wij zomaar wat aan Willy geven, zijn mueslie is arm en hij krijgt maar 2 x halve kg basisbrok, maar hij staat wel op de wei en krijgt ook beetje peen en appels.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:15

ik moet jullie helaas meedelen dat ik mijn cushing merrie laat inslapen volg maand....

niet omdat ze heel slecht gaat, maar omdat ik besloten heb dat het genoeg is geweest....

veulen moet afgespeend, geeft veel stress, dan moet ze 8 weken apart of alleen binnen blijven,,,,stress....dan mag ze weer terug in groep, waar ze geen leider meer is, en ze de afgelopen tijd wel wat klappen krijgt omdat ze toch probeert om baas te zijn....ze is echt niet blij, als ze lager in rang staat,dierenarts er deze mnd 2 keer bijgehad ivm wonden van trappen...

ik had besloten om haar einde van de zomer van 2012 in te laten slapen, mooie zomer en dan klaar....

maar ik vind het niet reeel om haar door zoveel stress te laten gaan....voor t zelfde word ze heel slecht ivm stress....en ik zie gewoon dat ze minder plezier in t leven heeft....ze word gewoon zwakker....

wel jammer, maar heb er wel vrede mee.....ze heeft een mooi leven gehad, en ik wou t ook zo voor haar afsluiten.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:18

petitparis schreef:
In België was tot vorige maand alleen Permax nog te verkrijgen. Nu dus ook niet meer. Apotheker ging nog eens rondhoren en anders moet ik idd in Nl bestellen. Iemand ervaring met een apotheek die niet moeilijk doet over een recept opsturen en een vooruitbetaling?

Ik net toevallagig een mail gestuurd naar Efarma.nl.....of ze ook een recept van een da accepteren uit frankrijk.Als ik iets weet laat ik het je weten.(ik heb hetzelfde probleem hier in Frankrijk)

Dit is Pablo vanochtend,het is hier ook vies en nat....maar nog wel droog 14 graden en windstil.
Vandaar dat hij geen dek op heeft ;) Ik merkte vanochtend dat hij wat vochtig was tussen zijn liezen,hij begint dus ook het warm te krijgen.Ik vermoed dat dat tijdelijk is,en komt doordat de hormoonhuishouding op zijn kop staat.

Afbeelding

Och,Sigrid....wat triest! |( Jij kunt als geen ander zien dat het genoeg is.
Het blijft een moeilijke beslissing. ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:23

hé wat jammer... Maar gezien de omstandigheden is de kans reëel dat ze de komende periode idd niet "goed" doorkomt en je ze dit beter kan besparen... Als ik zie hoe compleet over de zeik het paard van m'n vriendin gaat als ze een uur later buiten gaan, zelfs al blijven alle weidegenootjes ook binnen... Heel frustrerend, maar ook "zielig".

Geerke: paard van mijn vriendin stond bij 15°C te puffen of stal en is zelfs nu als het 's avonds boven 7°C is aan't zweten op stal... Dus denk niet dat het abnormaal is, zeker gezien een paard zich optimaal voelt tussen -5°C en 15°C en sommigen zelfs beweren dat boven 12°C een deken opleggen dierenmishandeling is...
En dat zou heel vriendelijk zijn :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:25

Och Sigrid wat een nare beslissing, maar het klinkt inderdaad dan wel als heel veel stress en wijzigingen die ze dan zou moeten ondergaan :(:) Je zou het kunnen aankijken, maar jij kent je merrie het beste en weet ook wanneer genoeg genoeg is. Toch zal het geen eenvoudige beslissing zijn ;( Veel sterkte ermee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:27

petitparis schreef:
hé wat jammer... Maar gezien de omstandigheden is de kans reëel dat ze de komende periode idd niet "goed" doorkomt en je ze dit beter kan besparen... Als ik zie hoe compleet over de zeik het paard van m'n vriendin gaat als ze een uur later buiten gaan, zelfs al blijven alle weidegenootjes ook binnen... Heel frustrerend, maar ook "zielig".

Geerke: paard van mijn vriendin stond bij 15°C te puffen of stal en is zelfs nu als het 's avonds boven 7°C is aan't zweten op stal... Dus denk niet dat het abnormaal is, zeker gezien een paard zich optimaal voelt tussen -5°C en 15°C en sommigen zelfs beweren dat boven 12°C een deken opleggen dierenmishandeling is...
En dat zou heel vriendelijk zijn :)

Het is wel heel belangrijk om te voelen of het paard echt warm of koud is. Willy heeft heel lang gezweet (vlak voordat we begonnen met de pergolide en tijdens beginperiode) maar hij had het dan toch vaak koud! Omdat de thermostaat dan zo van slag is door de hormoonhuishouding. Dus toen heb ik hem regelmatig een zweetdeken opgelegd en dan werd het vaak beter - hoe tegenstrijdig ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:40

nee "koud" heeft ze het denk ik nooit. Het gedeelte met lange vacht voelt wel altijd "koud" aan (zelfs toen ze zo stond te puffen en het koude water er kokend vanaf kwam), maar het geschoren stuk is altijd lekker warm. Eigenlijk zou ik moeten kunnen tempen. Maar dan wordt ik waarschijnlijk de stal uitgeslagen... Moeilijk :o

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:47

Heel veel sterkte alvast Sigrid, een moedige en moeilijke beslissing die je neemt. Maar het klinkt inderdaad eerlijker voor je paard :(:)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:42

ik heb helaas de mogelijkheid niet om haar bv in een stuk er naast te laten lopen , heb ik 2 jaar geleden wel gedaan. sloot er tussen.

sta nu op andere stal, en had toch al besloten om haar niet nog jaren te houden, dat kost me gewoon teveel geld....had haar nog graag een mooie zomer gegund, maar de stress van de aankomende 8-10 weken, weegt niet op tegen wat ze er na krijgt en ook verliest ze haar leiderschap de kudde...en dat vind ze ook niet leuk.....ze is wel bazig type....ook dat is een teken dat ze toch minder word,....

het is gewoon mooi geweest zo....al is t blijft t verdrietig....maar gelukkig heb ik 2 mooie dochters van haar...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:40

Dat is wel jammer dat je inderdaad niet min of meer een eigen kleine kudde kan creeren waarin ze zich wel kan redden. Maar goed ik herken het wel, Willy is altijd onze leider geweest, die rol is de laatste zomers nog al wisselend geweest, maar hij gaat er wel goed mee om en houdt toch ondanks alles veel respect van de rest. Hij gaat gelukkig geen knokpartijtjes aan, zo'n leider is hij ook niet, hij heeft veel natuurlijk overwicht. Alleen is zijn leidermerrie niet altijd meer in zijn gezelschap geinteresseerd maar ze tolereert hem wel "naast" en in de buurt van haar favorieten dus hij loopt soms wel en soms helemaal niet bij haar in de buurt. Hij kan zich gelukkig ook goed alleen redden.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:07

Hoi allemaal,
Heb al even niets van me laten horen, druk druk druk ;-)
Met Bounty gaat het best goed. Hij had pas een terugval, maar het lijkt nu beter te gaan.
Ik krijg hem alleen niet zo dik meer als ik zou willen...
Hij krijgt nu al een tijdje arme muesli en speciaal voer van de DA, maar ik merk maar een klein beetje verschil.
Hij is wel erg levendig, dus dat is wel heel fijn :)

@Sigrid: heel veel sterkte, het is erg moeilijke beslissing.. :(:)

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:31

@sigrid sterkte met deze zware beslissing.

@petitparis Ik heb 3 weken terug met een Luxemburgs recept in Nederland mijn pillen gehaald.
Was bij 3 van de 5 apotheken geen probleem. Heb het recept gefaxt en 2 dagen daarna kon ik het afhalen.
Hoe het met versturen is weet ik niet. Iedergeval was het recept uit luxemburg geen probleem.

Ze konden me op dat moment alleen de 0,25 leveren de 1 mg zou nageleverd worden binnen 2-3 weken. Hebben meer mensen hier last van. Voer toch liever een halve pill van 1mg dan 2 van 0.25. dan zijn ze nl ook zo snel op. Ik heb de apotheek niet naast de deur.

Mijn pony Angelo krijgt nu 3 weken pergolide en vandaag was de hoefsmid er. Zijn stralen zijn erg verbetert. Het ziet er naar uit dat de pillen hun werk doen.
hij is al een jaar aan het zeuren met straalvuil en hoefzweren. Hij vond nog een oude zweer maar de stralen waren voor het eerst in een jaar eigenlijk alle 4 goed.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:57

Sterkte Sigrid. :(:)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:48

heel veel sterkte sigrid met deze moeilijke beslissing.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:52

STERKTE Sigrid :(:) , moeilijke beslissing. Goed dat je er over nadenkt en afweegt. Doen we hier vast allemaal wel eens.

Met Indy gaat het ok. Nog steeds de stoerste hengst van de kudde (volgens hem dan). Dat zou voor hem ook funest zijn als hij geen leider meer zou zijn. Het is een pittig clubje waar hij staat, maar heeft nog steeds alles onder 'controle'.

Nu hij op 1.25 mg staat groeit zijn vacht minder hard en lijkt hij weer wat beter in zijn vel te zitten. Hoef nog steeds niet te scheren. Die laatste foto's die hier voorbij kwamen komen mij ook erg bekend voor. Zie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V3838VY-D.jpg het was hier ong. -10. En zweten dat ie deed, oh en hij was net 4 weken geschoren.

(verkeerde link)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:01

Ohm Sigrid, wat verschrikkelijk dat je daar over na moet denken.

Misschien beeld ik het me in, maar ik wil het toch even aan jullie vragen:
om te testen of Milka Cusing heeft heb ik bloed af laten nemen. Dat moest 2 keer en na de eerste keer is er direct iets (kom even niet op de naam) in gespoten. Hij is die hele dag (woensdag) en de volgende dag nog afweziger geweest dan hij de laatste tijd al was. Vandaag (zaterdag) merkte ik pas dat het weer wat beter ging. Kan dit aan die injectie hebben gelegen?