[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20800
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:16

Mijn vorige had ook zo'n band toen ik hem kocht, zoog er toch mee... resultaat was beschadigde stembanden.
Meteen de zooi afgedaan, lang behandeld met omeprazol en uiteindelijk na heel ander stal management en aangepast voer ging hij van een paard die vanaf jaarling 24/7 zoog... naar een paard die alleen 1 a 2 x zoog bij het eten van krachtvoer.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:41

c_alsemgeest schreef:
Mijn vorige had ook zo'n band toen ik hem kocht, zoog er toch mee... resultaat was beschadigde stembanden.
Meteen de zooi afgedaan, lang behandeld met omeprazol en uiteindelijk na heel ander stal management en aangepast voer ging hij van een paard die vanaf jaarling 24/7 zoog... naar een paard die alleen 1 a 2 x zoog bij het eten van krachtvoer.

Krachtvoer kan ook leiden tot luchtzuigen, hier overgestapt op hooibrok + vitaminenbrok zodat ze toch voldoende binnen krijgt.

Ook waren vaste voertijden een stressmoment. Dus eerst geen brok meer gegeven. Onbeperkt hooi met vitaminebrok op wisselende tijden, toen het zuigen stopte aan gaan vullen met hooibrok. Heb pony ook tijdje op rust gezet, iedere dag werken was ook stress.. het heeft me een lange tijd gekost maar nu het meest gezonde en liefste paardje er voor terug gekregen.

Eerst wilde ze ook wel eens in je bijten als je bij haar stond (misschien wel om op je te proberen te luchtzuigen) en nu is ze een kroelkip :) :)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:43

_Reneee schreef:
Ik heb geen liksteen omdat ie erop zou kunnen zuigen :+

Maar sinds ik vitalbix voer hebben ze bij mij allemaal geen interesse meer in een liksteen.

Hier hebben we ook alles weggehaald waar ze op kon zuigen, hangende voerbak, drinkbak, liksteen, houten hek. Alles omtuind met schrikdraad en qua water en voer alles op de grond. Toen ze het niet meer kón doen en ze onbeperkt hooi had stopte ze.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:47

Vooral dat laatste is een goede management verandering. Mijn paard deed het vooral als hij op stal stond. Ik heb veel paarden zien verbeteren als de oorzaak (het niet optimaal houden) werd aangepakt ipv symptoombestrijding (banden ter preventie, of alles insmeren met spul of stroom opzetten).

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:52

Onze pony staat 24/7 buiten. In de winter Op een ruime paddock en zomer op de weide, beide inloopstal dus nooit opgesloten in 3x3 of 4x4 of iets dergelijks. Als je dat je luchtzuiger niet kan bieden dan kan je beter een ander adres zoeken (of een ander baasje) want dan gaan ze er niet vanaf komen.

c_alsemgeest

Berichten: 20800
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:08

Zidore schreef:
c_alsemgeest schreef:
Mijn vorige had ook zo'n band toen ik hem kocht, zoog er toch mee... resultaat was beschadigde stembanden.
Meteen de zooi afgedaan, lang behandeld met omeprazol en uiteindelijk na heel ander stal management en aangepast voer ging hij van een paard die vanaf jaarling 24/7 zoog... naar een paard die alleen 1 a 2 x zoog bij het eten van krachtvoer.

Krachtvoer kan ook leiden tot luchtzuigen, hier overgestapt op hooibrok + vitaminenbrok zodat ze toch voldoende binnen krijgt.

Ook waren vaste voertijden een stressmoment. Dus eerst geen brok meer gegeven. Onbeperkt hooi met vitaminebrok op wisselende tijden, toen het zuigen stopte aan gaan vullen met hooibrok. Heb pony ook tijdje op rust gezet, iedere dag werken was ook stress.. het heeft me een lange tijd gekost maar nu het meest gezonde en liefste paardje er voor terug gekregen.

Eerst wilde ze ook wel eens in je bijten als je bij haar stond (misschien wel om op je te proberen te luchtzuigen) en nu is ze een kroelkip :) :)


De mijne stond vol in het werk, en mistte een stuk darm en nog een aantal problemen door een koliek operatie. Daardoor was de opname van voedingsstoffen wat anders waardoor hij niet zonder krachtvoer kon.
Het is een mooi streven, maar sommige paarden kunnen niet genoeg halen uit alleen weiland, hooi en vitamine brok. Gezonde paarden over het algemeen wel, maar als ze richting het echt zwaardere werk kan en/of lichamelijk wat mankeren kan het zijn dat het niet voldoende is.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:35

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:07

Ja, geen muesli geven aan een luchtzuiger. Granen maken zuigen erger. Ik voer fibrenuggets van pavo met de vitaminenbrok van pavo, gaat prima en niet meer van nodig.
Onze merrie is 3 jaar lang mager geweest, alles geprobeerd qua voer, en dit was en is het enige waar ze dik van werd.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:13

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:18

Niet specifiek voor een luchtzuiger maar bv merriebrok bevat meer eiwit en dus goed voor spieren en dikker worden, nog wat olie bv omega gold toevoegen helpt ook.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:15

sorbetje schreef:
Heeft iemand ervaring met het voeren van subli sportmuesli glutenvrij of gastro+ bij een niet dik en lastig in de bespiering te krijgen luchtzuiger? Staat op ruim voldoende ruwvoer en krijgt daarbij nog 500 gram speedibeet per dag en 3 scheppen muesli.


Ik voer al een paar maand 1 schep geweekte Fibrebeet, halve kilo gastro plus met een hand havens digest Lucerne, daarnaast krijgt we een schepje magnesiumchelaat en ekygard.

Ik merkte niet dat het geven van gastro+ een verbetering gaf voor het luchtzuigen, maar het gaf ook geen verslechtering, het is een jong paard in de groei dus vond toch dat ze wat meer energie nodig had dan alleen ruwvoer.

Ik voer echter ook onbeperkt ruwvoer in een mega hooi net in stal en ze staat minimaal 6 uur per dag buiten.

Er bleven alleen wel dagen voorbij komen dat ze zelfs in het land wanhopig opzoek ging naar plekken om lucht te zuigen. Sinds ik ekygard en magnesiumchelaat geef is dat voorbij. Wel erg prijzig die ekygard, maar dat is het enige wat echt werkt voor mijn merrie.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:17

Ik zie dat het al een tijdje stil is in dit topic.
Is er iemand die mij advies wil geven of op weg wil helpen met mijn 4 jarige? Zit met mijn handen in het haar maar voor ik zijn hele verhaal neerschrijf wil ik graag weten of er nog activiteit is hier.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:17

Volgens mij zijn de meeste naar het maagzweren topic verhuist omdat dit met elkaar te maken heeft, maar er wordt hier nog wel meegelezen

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 10:23

Ik lees mee

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:48

Fijn dat er nog wat activiteit is! Zal in het maagzwerentopic ook nog updates plaatsen inderdaad al lijkt het luchtzuigen nu het enige ‘probleem’ te zijn. Hij is 4 weken volop behandeld met omeprazol en ga nu nog 4 weken afbouwen, het is iets verminderd maar hij heeft nog steeds de behoefte om het te doen en die zou ik graag wegnemen.. Alle factoren qua management lijken optimaal te zijn. Hij krijgt enorme porties hooi (en eet deze ook op), staat van 8 tot 5 buiten met 10 vriendjes en 2 grote hooiruiven op een groot stuk land, voor de beeldvorming ongeveer 2-3 voetbalvelden. Hij krijgt pavo ease and excel met sucralfaat en pronutrin en dan echt maar een kleine portie en soms bietenpulp. Omdat ik graag wil(de) dat het luchtzuigen eerst stopte is hij niet aan het werk maar gaat hij wel iedere dag een stuk mee naar het bos of grondwerken.

Ik zit zodanig met mijn handen in het haar dat het lijkt of ergens 24/7 buiten of hem in de kliniek helemaal na laten kijken nog de enige opties zijn. Alleen oogt hij zo happy, speelt met vriendjes en komt hij zo goed in gewicht aan dat ik verandering ook weer heel moeilijk vind voor m....

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:04

Onze pony deed het op elke vorm van brok/biks. Nu hebben we haar op alleen de pavo vital met pulp en onbeperkt hooi staan, 24/7 buiten en gaat het veel beter. Maar er komt bij haar nooit meer biks in huis!

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:47

Doet hij het buiten in de wei ook? Hier een zelf gefokte die het na het eten van brok/muesli ook wel eens deed als het spannend was op stal bv de hoefsmid die er was. Hier heeft het geholpen om te zorgen dat ze direct na het krachtvoer verder kan met nieuw hooi. Ik vond het ook verschrikkelijk ze staan aan huis en veel buiten maar in de don k ere maanden 's nachts op stal. In de zomer juist andersom ivm vliegen, blinddazen. Ze is nu bijna 4 en zie het haar eigenlijk niet meer doen.

Libbylove
Berichten: 353
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:23

jobamara schreef:
Doet hij het buiten in de wei ook? Hier een zelf gefokte die het na het eten van brok/muesli ook wel eens deed als het spannend was op stal bv de hoefsmid die er was. Hier heeft het geholpen om te zorgen dat ze direct na het krachtvoer verder kan met nieuw hooi. Ik vond het ook verschrikkelijk ze staan aan huis en veel buiten maar in de don k ere maanden 's nachts op stal. In de zomer juist andersom ivm vliegen, blinddazen. Ze is nu bijna 4 en zie het haar eigenlijk niet meer doen.


Buiten heb ik het hem nog nooit zien doen. Heeft dan ook veel afleiding van maatjes en onbeperkt eten. Heb hem binnen al verplaatst naar een open stal ipv box zodat hij echt contact kan hebben met zijn buurman. Op stal heeft hij altijd hooi tot zijn beschikking. Heb het krachtvoer er weer af gehaald en dan doet hij niks... Hopelijk heeft hij genoeg aan fibrebeet en luzerne voor nu.