Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:HEADSHAKING
Op de column 'Afgekeurd en afgedankt' van Tessa van Daalen in Bit 176 over haar paard dat last heeft van het headshakingsyndroom, kwamen veel reacties binnen.
Tips, herkenning en veel vragen over de oogdruppels die Tessa haar paard geeft.
Dit schrijft Tessa er over:.Het gaat om natriumcromogticaat.
Deze drupppels zijn voor enkele euro'S te koop bij iedere apotheek.
Ik doe drie tot vier druppels in elke ooghoek, iedere morgen: tussen 1 maart en 1 okktober.
Volgens de dierenarts kun je ongestraft de dosis verhogen en het bijvoorbeeld meerdere keren per dag toedienen.
Het bouwt op, dus pas na een week of twee kun je enig resultaat verwachten, als het werkt. En het neemt niet alles weg, het haalt alleen de scherpe kantjes eraf, zodat je 'erdoor' kunt rijden."
Headshaking kent verschillende uitingen" en de medingen vermoeden verschillende oorzaken.
Het paard van Wouter de Vries reageert op pollen en vliegjes .• Mijn pas aangeschafte Groninger, toen drie jaar, bleek in het voorjaar ook een headshaker.
Zo hevig dat ik vreesde voor zijn nek en rug en niet in de laatste plaats mijn eigen lage rug. Af en toe werd ik haast gelanceerd.
Middels een goede, zachte kwaliteit vaseline, gesmeerd in de neusholte heb ikdit probleem kunnen aanpakken. Keurig geeft hij 'aan wanneerhet tijd is om te smeren, inmiddels is dit al zeven jaar het geval.
Katrijn van der Boon mailt over de teleurstelling dat ze in de zomer geen wedstrijden kan rijden met haar headshaker.
"lk rijd ook met neusnetje in de zomer, maar mijn paard heeft vooral last van haar ogen:' Nicky Kok heeft ook een headshaker, die vooral op zonlicht reageert .•
De stralen, zeker bij heel fel weer, kunnen een soort epileptische aanval veroorzaken.
Een straal gaat zeg maar door het oog naar binnen, raakt daar een bepaald gebied in de hersenen en dit veroorzaakt als het ware een schokje
het hele lichaam verkrampt.
Mijn paard gooit zijn benen naar voren, zijn hoofd omhoog of maakt een andere ongemntroleerde sprong. Hij probeert zijn hoofd zo te draaien dat hij zo min mogelijk last heeft van het licht.
We zagen dit in het begin als irritant gedrag en wijdden het ook aan het vastzitten van de spieren.
Bij fel licht gebruiken we een kap~ Zoiets als een vliegenmasker, alleen hebben wij de plekken waarachter de ogen zitten extra donker gemaakt.
Een andere mogeelijKheid is om het paard uitsluitend lang en laag te laten lopen: hoe dichter zijn neus bij de grond is, hoe minder hij last heeft van het zonlicht.
Het verhaal van het paard van Cindy Martens is weer anders:
"Bij mijn paard begon het headshaken na een zeer lange revalidatie. Zij had haar pezen gedeeltelijk gescheurd nadat zij aangevallen was dooreen uitgebroken hengst.
Toen ze eindelijk weer bèreden mocht worden is ze bègonnen met schudden. Ik heb overal tevergeefs hulp gezocht. Ik ben zelfs met haar naar een paardenfluisteraar geweest. Niets hielp.
Ook ik zat vaak te huilen in de stal.
"Tessa Van Daalen heeft meerdere artikelen over de oorzaken en de therapie voor headshakers geschreven voor Bit.
ze houdt ook de nieuwste wetenschappelijke innformatie over dit onderwerp in de gaten. Interesse in deze artikelen? Mail naar bit@reedbusiness.nl
ellepel schreef:http://www.natuurlijkinbalans.nl.
daar heb ik ze vandaan.
en hier staat wel meer info
http://www.natuurlijkinbalans.nl/pollenallergie.htm
ik was er mee gestopt vanwege de ventipulminkuur,maar die is vandaag gestopt
dus even kijken hoe dat verder gaat.
ap schudde niet meer,maar begon wel weer toen ik stopte met de druppels,dat vond ik dan wel weer toevallig.
ellepel schreef:wwisecracker:
ik heb een pluk haar op gestuurd en het duurde ongeveer 2 weken(weet niet precies meer) voor ik de uitslag kreeg.
appie schud maar een heel klein beetje nog,ben wel blij met de regen.
helaas is de ventipulminkuur gestopt en ademt hij wel weer te zwaar![]()
morgenvroeg de veearts es bellen of ze nog weer langs wil komen en kijken.
heb es bij andere paarden op stal gekeken en bij hen zie je bijna niet dat ze staan ademen.was 1 ander paard die ook wat dieper en sneller ademde.
heb het idee dat ik me blind sta te staren op zijn ademhaling![]()
tylando;
welke kruidenmix geef jij dan?
WWisecracker schreef:Zou je ipv ventipulmin iets anders kunnen geven?
Wacky heeft ventipulmin ooit ook wel eens gehad van de dierenarts.
Maar zou er ook iets vergelijkbaars te koop zijn in ruitersportzaak of webshop?
Ik bedoel is er wel iets wat je kunt combineren met bioresonantiedruppels en iets wat verlichting geeft op de luchtwegen?
Ik ben al wel begonnen met oogdruppels (apotheek) maar dit vind ik moeilijk druppelen.
Hij houd natuurlijk niet netjes zijn hoofd schuin zodat je het erin kunt druppelen.
Als zijn hoofd gewoon recht is valt het naar beneden zeg maar.
Heeft iemand tips hoe dit te doen?
ellepel schreef:geen idee,ik heb wel eens de subli zonder gevoerd.
dat was in de stalperiode en juist toen werd appie verkouden.
verhip...en ik voer nu weer subli.straks zit er wat in waar hij niet tegen kan?
lucky hoezo dan?
anyway...ik ga weer over op equiral structuurmix,daar zit brandnetel in,knoflook en foenegriek.
tylando,ik heb de link gelezen.
alleen jammer dat niet bekend is wat er allemaal inzit, om die reden wil ik het niet voeren.
stuur ze wel een mailtje met de vraag