Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SilvanoN schreef:Hoi Esperanza, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik geef een balancer (nu Oerbalans) en 2 handjes timotheebrokjes en Myo care van Equi Xcel. Dit zijn globaal de amino’s, magnesium en natuurlijke vitamine E. Daarbij krijgt ie extra mangaan, Zeezout, triphala (suikerregulatie) en MasticHorse (maagbeschermend) en afwisselend voer ik een handje kruiden mee voor variatie. Op het moment berkenblad en peterselie steeltjes. Als ruwvoer Duits kruidenhooi met suiker van 8,5 %
Caily schreef:Onderzoek naar meer over wel of niet symptomatisch worden, super interessant! Wel moeilijk, want wie bepaalt wat symptomatisch is, en hoe weet men zeker dat pssm oorzaak van de klacht is?
Ik denk dat bij trekpaarden er ook veel wordt gezien als rastypisch, omdat dus bijna elk trekpaard n/p1 of p1/p1 is. En door de cpl drama’s, doet stamboek alles om maar niet nogmaals in negatief daglicht te komen met het ras. In 2020 was het percentage positieve pssm1 trekpaarden ongeveer even hoog trouwens. Maar hopelijk is het aantal geteste dieren inmiddels flink hoger.
En inderdaad, eigenaren willen niet zien, of zien het echt niet. Ik schrik hoeveel eigenaren ik tijdens trainingen uit moet leggen wat overkruisd galopperen is. En hoe makkelijk dingen weg gewuifd worden. “Doet hij altijd al”, “dat hoort gewoon bij haar”. Echt verdrietig. Mestwater is ook zo’n ding wat vaak gewoon geaccepteerd wordt.
maartje0987 schreef:Ik vind de denkwijze van Marion Otto niet verkeerd en zeker iets om in het achterhoofd te houden. Als ik naar mijn eigen pssm-paarden kijk dan doet het pssm-dieet niet echt veel voor. Ik heb al redelijk wat geëxperimenteerd met voer maar grote verbeteringen heb ik niet gerealiseerd. Wat m'n paard wel enorm van is opgeknapt is door het aanpakken van z'n maag-darmproblemen dus bij mij klopt de theorie van Marion wel.
@SilvanoN bij px-paarden komen vaak maagzweren voor wat ook voor nervositeit zorgt. Wellicht dat het bij jouw paard niet speelt, maar die van mij had ze wel en toonde bijna geen symptomen van maagzweren.
Floortje_NL schreef:maartje0987 schreef:Ik vind de denkwijze van Marion Otto niet verkeerd en zeker iets om in het achterhoofd te houden. Als ik naar mijn eigen pssm-paarden kijk dan doet het pssm-dieet niet echt veel voor. Ik heb al redelijk wat geëxperimenteerd met voer maar grote verbeteringen heb ik niet gerealiseerd. Wat m'n paard wel enorm van is opgeknapt is door het aanpakken van z'n maag-darmproblemen dus bij mij klopt de theorie van Marion wel.
@SilvanoN bij px-paarden komen vaak maagzweren voor wat ook voor nervositeit zorgt. Wellicht dat het bij jouw paard niet speelt, maar die van mij had ze wel en toonde bijna geen symptomen van maagzweren.
Op zich is dat ook logisch. Als je paard in de opname een probleem heeft dan kan je er bergen aan supplementen in stoppen die er aan de achterkant weer net zo rap uit komen.
Floortje_NL schreef:Wat zouden jullie doen?
Mijn trekpaard dame van bijna 10 jaar heeft p1/p1 en is dusdanig symptomatisch dat ze in combi met artrose sinds een jaartje met pensioen staat.
Ik heb nog nooit zo'n geweldig lief en zachtaardig paard gehad en dat is ook wel een kenmerk van het ras. Maar ik roep ook al jaren....nooit....nooit.....nooit meer een trekpaard. De ziekte en zorgen van mijn lieverd doen me teveel verdriet![]()
Maar nu voelen jullie hem zeker al aankomen![]()
Ik kreeg een mailtje van haar fokker met zijn telefoonnummer en vraag hem even te bellen. Ik heb Floor recent ter beschikking gesteld voor een pssm1 dna onderzoek bij de trekpaarden populatie toegespitst op dieren die ook echt symptomatisch zijn geworden. Dus ik voelde de bui een beetje hangen![]()
Maar het tegendeel blijkt waar. Hij fokt al tientallen jaren trekpaarden en is van de oude stempel. Verkoop van jonge aanwas aan particulieren gaat via de hengstenhouder en marktplaats hebben ze nog nooit van gehoord. Jonge hengsten gaan naar het oostblok als gebruikspaard of naar de slacht. Maar nu had hij een hengstveulen van dit jaar staan die wel zo verschrikkelijk mak en mensgericht is dat hij het niet over z'n hart kan verkrijgen hem te slachten. En dat wil wat zeggen voor dit ras en fokkers van de oude garde. Oostblok is tegenwoordig blijkbaar lastig geworden ivm quarantaine regels waardoor die afzetmarkt is opgedroogd.
Hij heeft hem mij aangeboden voor minder dan het dekgeld of de slachtprijs. Met mijn rijpaard met de vut wordt dat toch wel interessant![]()
De grootste maar.....hij komt uit dezelfde merrielijn als mijn p1/p1 dame. Dit hengstje is gefokt uit een halfzusje van haar en de oma's waren volle zussen. Ik laat hem sowieso vooraf testen en p1/p1 is voor mij een absolute no-go (en kan hij misschien maar beter geslacht worden). Bij n/n neem ik hem mee maar er is grotere kans dat hij n/p1 is.
Niemand kan garanties geven maar als je een n/p1 koudbloed vanaf afspenen op pssm management zet, heb je dan meer kans op bruikbaar functioneren dan bij p1/p1?
Slmt9 schreef:Sojaschroot vind ik een goede eiwitbron met veel aminozuren.