PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:06

Mijn Duits is wel goed genoeg en ik krijg er ook jeuk van. Ik heb van mevrouw O nog nooit gevonden waar zij haar wijsheid vandaan haalt. Het staat vaak haaks op de manier waarop ik geleerd heb de voeding uit te balanceren. Dr Kellon, waar ik de cursussen doe is DA en voedingsexpert met jaren lange ervaring. Veel kennis van ziekten en aandoeningen bij paarden.

In het kort. Mevrouw Otto vertelt een hoop onzin. Ik kan alleen dat beoordelen wat gaat over voeding, maar qua voedingsaanbevelingen komt er je reinste onzin uit.

Je moet altijd blijven nadenken over waar bepaalde klachten vandaan komen, dat is niet ineens klaar met een diagnose. Nooit. En wat je paard ook heeft, je moet altijd kijken naar wat je wel of niet verder laat onderzoeken.

Ik zit niet diep in equisec, ik heb geen idee hoe ver ze zijn met onderzoeken, maar soms worden de vragen in deze onderzoeken net verkeerd gesteld of de resultaten verkeerd geïnterpreteerd. ECVM is zeker een dingetje.

De bloedtesten duik ik nog ff in, ik ben net aan die cursus begonnen dus daar kan ik nog weinig over zeggen. Wel kan ik je zeggen dat het simpele testje van mangaan, vit e, selenium en zink niet zo simpel is als het lijkt. Test je in bloed, in serum? Welke tijd van de dag neem je bloed af. Voor het eten of erna? De uitslag van het bloed interpreteren is wel een kunst kan ik je vertellen. Dit stuk kom ik nog even op terug.

Maar Floortje, geloof me, niet iedere paarden eigenaar is zo kritisch. Ik zie paarden die bijna schreeuwen dat er wat mis is en dan nog worden die signalen niet opgepakt. Soms door onkunde, niet willen zien, enz enz. Er zijn duizenden redenen.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:18

Ik ben het met jullie eens hoor. Mijn merrie had ook zeker genoeg symptomen waarom ik ben gaan testen.
Zelfs diverse over gedaan om het zeker te weten.
Ik probeer haar nu al te leren dat ze aan kan geven wanneer ze last heeft.
Omdat ze nog zo jong is lukt dit enigszins ik probeer het in ieder geval op te merken en een weg te vinden.
Heb nu ieder geval niet hoge verwachtingen omdat ze het voor 1 jaar al toonde.
Ze heeft slikproblemen voer nu nat.
Snel harde spieren bij koud weer en regen.
Bij stress een kuchje.
Als ze niet goed kan slapen loopt ze stijf.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:39

hallo allemaal, is er misschien iemand in deze groep die de combi n/px en Lyme heeft?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:51

SilvanoN schreef:
Hoi Esperanza, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik geef een balancer (nu Oerbalans) en 2 handjes timotheebrokjes en Myo care van Equi Xcel. Dit zijn globaal de amino’s, magnesium en natuurlijke vitamine E. Daarbij krijgt ie extra mangaan, Zeezout, triphala (suikerregulatie) en MasticHorse (maagbeschermend) en afwisselend voer ik een handje kruiden mee voor variatie. Op het moment berkenblad en peterselie steeltjes. Als ruwvoer Duits kruidenhooi met suiker van 8,5 %

Duits kruiden hooi met suiker van 8,5% klinkt leuk, maar je weet dus alleen de suiker. Das net niets. Voor PSSM2 paarden is suiker geen issue. Wat je voert is leuk, maar zonder hoeveelheden zegt het niets.

Vanuit een hooianalyse met de hoeveelheid mineralen kun je gaan uitbalanceren. Ons hooi bevat veel ijzer en dus moeten zink, koper en mangaan omhoog. Vanuit de analyse kun je ook de proteïne en de energie berekenen.

Maar je moet ook de behoeften van je paard berekenen, dan pas weet je of je hooi genoeg bevat, en wat je moet aanvullen. De aminozuren zijn vaak niet meegetest in een analyse, maar daar zijn berekeningen voor.

Wat je nu doet is lukraak toevoegen, dat kan goed uitpakken, maar ook net zo goed niet. Omdat andere paarden het niet goed doen op oerbalans zegt dat niets, maar dan ook niets wat het doet voor jouw paard.

EquiXcel is voor zover ik het kan zien geen natuurlijke vitamine E. Er staat namelijk acetaat en dat is niet natuurlijk. Ik begrijp dat vanwege wetgeving, maar daar weet ik niet alles van.

Ik voer Dr Maroske complex 711, dat is het enige voer dat redelijk goed op weg is, passende bij de gemiddelde hooi analyse van Duits hooi. In veel voer zit nog calcium, kalium en/of ijzer toegevoegd en dat brengt andere mineralen uit balans.

De aanbevolen hoeveelheden op een verpakkingen zeggen helaas dus niets over de hoeveelheid die je nodig hebt.

In Plaats van de maagbeschermer kun je gemicroniseerd lijnzaad gaan voeren, 100 gram per dag. Dan heb je een vetbron, en je dagelijkse maagbeschermer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 01:01

Wat een goede posts schrijf jij Esperanza, heel fijn. En tof om te lezen van iemand met gedeeltelijk dezelfde achtergrond.

Qua makkelijk verkrijgbare balancer (Welkoop) vind ik de hartog essential een die genoemd mag worden.

Onderzoek naar meer over wel of niet symptomatisch worden, super interessant! Wel moeilijk, want wie bepaalt wat symptomatisch is, en hoe weet men zeker dat pssm oorzaak van de klacht is?

Ik denk dat bij trekpaarden er ook veel wordt gezien als rastypisch, omdat dus bijna elk trekpaard n/p1 of p1/p1 is. En door de cpl drama’s, doet stamboek alles om maar niet nogmaals in negatief daglicht te komen met het ras. In 2020 was het percentage positieve pssm1 trekpaarden ongeveer even hoog trouwens. Maar hopelijk is het aantal geteste dieren inmiddels flink hoger.

En inderdaad, eigenaren willen niet zien, of zien het echt niet. Ik schrik hoeveel eigenaren ik tijdens trainingen uit moet leggen wat overkruisd galopperen is. En hoe makkelijk dingen weg gewuifd worden. “Doet hij altijd al”, “dat hoort gewoon bij haar”. Echt verdrietig. Mestwater is ook zo’n ding wat vaak gewoon geaccepteerd wordt.

En soms worden dingen ook niet opgemerkt als probleem. Paard wat hele winter de schuilstal amper uit komt “houdt niet van regen en kou en is snel stijf”. Maar beestje wel ‘natuurlijk’ zonder deken, want de vacht is goed. Echt, waarom, en zegt wie? Mijn eigen stond van het najaar ook teveel in de schuilstal naar mijn zin. Vacht eraf, goede deken erop, en heb haar nooit meer in de stal gezien.

Andersom trouwens ook hoor. Dat er “over managed” wordt; het blijven wel paarden met een humeur en gevoel. Niet elke dwarse keutel of loopneus is gelijk reden om dierenarts te bellen. En wekelijks bloed onderzoek (al 3,5 maand lang) is imo pure geldklopperij :=

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:35

Nou ik krijg een beetje jeuk van Esparenza.
Ik hou er niet van mensen op internet helemaal af te kraken.
En mevrouw Marion Otto helpt heel veel mensen en steekt ook veel tijd in onderzoek. En om gelijk maar te stellen dat ze onzin verkoopt en Equisec net zo en om de vitamine e van Equi-xcel gelijk hier neer te zetten als zal wel niet natuurlijk zijn ik kan het namelijk niet vinden.
Ik vind het zeker niet sjiek om mensen in dezelfde branch als jou neer te sabelen.
Kritisch oké maar als onzin verkopers neer te zetten echt niet netjes meid mijn adviseur zou je niet zijn.
En de vrouw van Equi-xcel is een jonge vrouw met hart voor de zaak en zegt niks wat ze niet kan onderbouwen dan komt ze erop terug.
Ik koop haar spullen niet dus ben geen klant maar haar post zijn altijd erg eerlijk.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:42

Ik mis in die 711 de L-carnitine. En ik heb hem in mn excel gezet en kom dan per dosering nog aardig wat tekort. Waarmee ik 1,5 - 2 x de dosering moet geven.

Dr Weyrach gebruikt enkel natuurlijke stoffen. Voor E heeft ze 3a700 gebruikt. Equi-xcel 3a700ii.
Wat is daar het verschil tussen dan?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:49

Wow ik moet even opkomen voor Marion Otto. Ze heeft mij (en vele anderen!) heel goed geholpen met mijn Px merrie. Natuurlijk moet je altijd kritisch blijven en naar je paard blijven kijken, maar dat geldt voor elke situatie.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:33

Vitamine E acetaat kan een organische en anorganische vorm zijn.
RRR alpha tocopherylacetaat, is de natuurlijke variant (met als in NL verplichte aanduiding 3a700ii) met 1,36 IE per mg.
all-rac-alfa-tocoferylacetaat is de anorganische vorm (3a700) met 1 IE per mg.

@spark & mychoice, dank jullie voor de support :oo

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:53

In die 711 zit ook vitamine E Acetat. Zie hun eigen website en dan samenstelling. Zij gebruiken de 3a700. Dus die is dan anorganisch.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:42

Caily schreef:
Onderzoek naar meer over wel of niet symptomatisch worden, super interessant! Wel moeilijk, want wie bepaalt wat symptomatisch is, en hoe weet men zeker dat pssm oorzaak van de klacht is?

Ik denk dat bij trekpaarden er ook veel wordt gezien als rastypisch, omdat dus bijna elk trekpaard n/p1 of p1/p1 is. En door de cpl drama’s, doet stamboek alles om maar niet nogmaals in negatief daglicht te komen met het ras. In 2020 was het percentage positieve pssm1 trekpaarden ongeveer even hoog trouwens. Maar hopelijk is het aantal geteste dieren inmiddels flink hoger.

En inderdaad, eigenaren willen niet zien, of zien het echt niet. Ik schrik hoeveel eigenaren ik tijdens trainingen uit moet leggen wat overkruisd galopperen is. En hoe makkelijk dingen weg gewuifd worden. “Doet hij altijd al”, “dat hoort gewoon bij haar”. Echt verdrietig. Mestwater is ook zo’n ding wat vaak gewoon geaccepteerd wordt.

De onderzoekers bepalen welke dieren symptomatisch zijn en mee worden genomen in het onderzoek. Zij zijn daar geloof ik heel kritisch in en echt op zoek maar de overduidelijke gevallen met aantoonbare spierafbraak, spiertremoren of niet meer goed kunnen staan.

Het afdoen als rastypisch en ook vaak een heel ander type eigenaar/gebruiker maakt dat het lang niet onderkend is. Het Belgisch stamboek is hier nu concreet mee aan de gang gegaan. Mede door 1 van de onderzoeksters die zelf trekpaardliefhebber en houder is. Maar vanuit het Nederlandse stamboek blijft het vooralsnog erg stil.

Het type eigenaar bij de trekpaarden is ook aan het veranderen waardoor er eerlijker naar een paard gekeken word. De oudere generaties waren toch meer van het kaliber 'we doen vooral fokken en als het niet functioneert dan wordt het geslacht'. De paarden komen nu vaker in handen van mensen die er ook echt wat mee willen gaan doen en dan worden zaken als cpl en pssm een heel zichtbaar probleem.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:25

Ik vind de denkwijze van Marion Otto niet verkeerd en zeker iets om in het achterhoofd te houden. Als ik naar mijn eigen pssm-paarden kijk dan doet het pssm-dieet niet echt veel voor. Ik heb al redelijk wat geëxperimenteerd met voer maar grote verbeteringen heb ik niet gerealiseerd. Wat m'n paard wel enorm van is opgeknapt is door het aanpakken van z'n maag-darmproblemen dus bij mij klopt de theorie van Marion wel.
@SilvanoN bij px-paarden komen vaak maagzweren voor wat ook voor nervositeit zorgt. Wellicht dat het bij jouw paard niet speelt, maar die van mij had ze wel en toonde bijna geen symptomen van maagzweren.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:36

maartje0987 schreef:
Ik vind de denkwijze van Marion Otto niet verkeerd en zeker iets om in het achterhoofd te houden. Als ik naar mijn eigen pssm-paarden kijk dan doet het pssm-dieet niet echt veel voor. Ik heb al redelijk wat geëxperimenteerd met voer maar grote verbeteringen heb ik niet gerealiseerd. Wat m'n paard wel enorm van is opgeknapt is door het aanpakken van z'n maag-darmproblemen dus bij mij klopt de theorie van Marion wel.
@SilvanoN bij px-paarden komen vaak maagzweren voor wat ook voor nervositeit zorgt. Wellicht dat het bij jouw paard niet speelt, maar die van mij had ze wel en toonde bijna geen symptomen van maagzweren.

Op zich is dat ook logisch. Als je paard in de opname een probleem heeft dan kan je er bergen aan supplementen in stoppen die er aan de achterkant weer net zo rap uit komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:37

Het dieet is imo niet persee een pssm dieet. In NL loopt het gros van de paarden rond met een eiwit tekort. Dat is gewoon uit te rekenen, maar doen helaas maar weinig eigenaren. Vitamine E halen paarden uit vers gras. Met de opkomst van paddock paradise en andere soorten stallen (o.a. HIT actief), neemt het percentage paarden wat hierin een tekort heeft, hoogstwaarschijnlijk ook toe.

Toevallig van de week nog een klantje die (onbewust) heel eiwitrijk was gaan bijvoeren, en het nu opviel dat het dier (Fjord) zijn overgewicht aan het verliezen was, en veel betere in balans leek, ook z’n mest was beter. Hij is n/n op alle testbare varianten. Ik merk tijdens de trainingen een stabieler energie niveau en meer kracht bij hem.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:14

Floortje_NL schreef:
maartje0987 schreef:

Op zich is dat ook logisch. Als je paard in de opname een probleem heeft dan kan je er bergen aan supplementen in stoppen die er aan de achterkant weer net zo rap uit komen.

Gelukkig zijn de maag en darmproblemen opgelost en zorgen pssm supplementen niet voor een extra verbetering dus daar ben ik maar mee gestopt en merk geen verschil. Ik zit zelf vooral op de Duitse Facebookgroepen maar vraag me af of die enorme hoeveelheden vitamines/mineralen/eiwitten die sommigen voeren (hoe meer hoe beter lijkt het wel) wel te verwerken zijn door een paardenlichaam. Ben al een paar berichten tegengekomen met paarden met veel te hoge leverwaardes. Waarbij dan het vermoeden was dat dit door de hoge waardes in bodyguard kwam.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:31

M.i. zul je altijd naar het complete plaatje moeten kijken, met wat voor aandoening(en) je ook te maken hebt. Mijn ervaring met de mensen die ik door de jaren heen heb geholpen was dat dat eigenlijk bijna allemaal paardeneigenaren waren die hun paarden al helemaal hadden doorgelicht en daarna bij de MIM tests uitkwamen. Wat MO zegt heb ik bijna nooit gezien: dat mensen alleen MIM testen en dan om een kant en klaar voeradvies komen vragen. Ik heb wel voornamelijk met mensen uit Nederland te maken gehad; misschien is het in Duitsland anders, dat weet ik niet.

Een kritiekpunt dat ik heb op de Duitse aanpak van het bijvoeren van Mangaan: je kunt dat niet klakkeloos bij gaan voeren als je niet weet hoeveel er in je hooi, krachtvoer en supplementen zit. Er wordt beweerd dat er vrijwel overal een mangaantekort is, maar ik heb zelf op de NO Veluwe gewoond en daar was het hooi, grondwater en gras dus extreem hoog in mangaan. Als je dan ook nog mangaan gaat supplementeren kom je met de opname van andere bijvoorbeeld calcium, zink en ijzer in de problemen.

OVerigens had ik voor mijn n/P2 ruin echt alles op orde: hele dieet doorgerekend aan de hand van Dr Kellon's cursus en daar supplementen op aangepast, bloedwaardes waren goed en toch ineens BAM een enorme divot op zijn bil. Dat maakt dat ik er niet 100% in geloof dat je met dieet alles kunt ondervangen. De ziekte kan je echt wel inhalen en eerlijk gezegd is dat bijna standaard het geval bij paarden van midden tienerjaren.

Nog even over koudbloeden en P1: ik denk dat het goed is dat het serieus wordt genomen, maar ik kan me ook voorstellen dat men "vroeger" niet dezelfde problemen ervoer met P1 omdat koudbloeden toen ander werk verrichtten. In stap gewicht trekken is bv een heel andere belasting dan dressuurtraining of een buitenrit in stap, draf en galop.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:30

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:15

Floortje_NL schreef:
Wat zouden jullie doen?

Mijn trekpaard dame van bijna 10 jaar heeft p1/p1 en is dusdanig symptomatisch dat ze in combi met artrose sinds een jaartje met pensioen staat.

Ik heb nog nooit zo'n geweldig lief en zachtaardig paard gehad en dat is ook wel een kenmerk van het ras. Maar ik roep ook al jaren....nooit....nooit.....nooit meer een trekpaard. De ziekte en zorgen van mijn lieverd doen me teveel verdriet :(:)

Maar nu voelen jullie hem zeker al aankomen :o

Ik kreeg een mailtje van haar fokker met zijn telefoonnummer en vraag hem even te bellen. Ik heb Floor recent ter beschikking gesteld voor een pssm1 dna onderzoek bij de trekpaarden populatie toegespitst op dieren die ook echt symptomatisch zijn geworden. Dus ik voelde de bui een beetje hangen :=

Maar het tegendeel blijkt waar. Hij fokt al tientallen jaren trekpaarden en is van de oude stempel. Verkoop van jonge aanwas aan particulieren gaat via de hengstenhouder en marktplaats hebben ze nog nooit van gehoord. Jonge hengsten gaan naar het oostblok als gebruikspaard of naar de slacht. Maar nu had hij een hengstveulen van dit jaar staan die wel zo verschrikkelijk mak en mensgericht is dat hij het niet over z'n hart kan verkrijgen hem te slachten. En dat wil wat zeggen voor dit ras en fokkers van de oude garde. Oostblok is tegenwoordig blijkbaar lastig geworden ivm quarantaine regels waardoor die afzetmarkt is opgedroogd.

Hij heeft hem mij aangeboden voor minder dan het dekgeld of de slachtprijs. Met mijn rijpaard met de vut wordt dat toch wel interessant O:)

De grootste maar.....hij komt uit dezelfde merrielijn als mijn p1/p1 dame. Dit hengstje is gefokt uit een halfzusje van haar en de oma's waren volle zussen. Ik laat hem sowieso vooraf testen en p1/p1 is voor mij een absolute no-go (en kan hij misschien maar beter geslacht worden). Bij n/n neem ik hem mee maar er is grotere kans dat hij n/p1 is.

Niemand kan garanties geven maar als je een n/p1 koudbloed vanaf afspenen op pssm management zet, heb je dan meer kans op bruikbaar functioneren dan bij p1/p1?

Lang verhaal kort........hij is getest en ik heb een n/P1 trekpaard van 9 maandjes jong gekocht :+

Aankomende week wordt hij gecastreerd en blijft daar dan nog een maandje staan. Ik heb alleen super charmante dames staan en in de winter geen mogelijkheid om apart te zetten :=

Mijn merrie was al volwassen toen we achter de pssm kwamen maar hij is nog volop in de groei. Dus ik ben zoekende in hoe en wat ik hem ga voeren. We zitten hier op kleigrond dus behalve tijdens een droge zomer is het gras hier eigenlijk altijd te rijk. Hij zal dus op de paddock staan met hooi en onbeperkt stro.

Er zijn speciale balancers voor jonge paarden maar is dat ook echt nodig? Ik voer nu de agrobs senior mineral, omdat deze hoger in de gehaltes zit dan de natur mineral. De meeste balancers vind ik sowieso karig, omdat die ontwikkeld zijn met de gedachtengang dat paarden een deel van het jaar op gras staan.

Voor eiwit voer ik gemalen lijnzaad. Maar dat is ook circa 35% vet tegenover 23% eiwit. Stel dat een normale hoeveelheid (hier een bekertje van 100gram) niet voldoende blijkt te zijn, kan ik dat gewoon ophogen of worden het dan teveel vetten? Wat is anders een goede makkelijk te voeren eiwitbron? Liefst iets in een brokvorm :o

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 20:52

Sojaschroot vind ik een goede eiwitbron met veel aminozuren.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:59

Slmt9 schreef:
Sojaschroot vind ik een goede eiwitbron met veel aminozuren.

Ik heb meerdere paarden die eiwit/vet bijgevoerd krijgen (pssm, hoefbevangen, kapotte darmen en zomereczeem). Leuke kneuzenclub in ieder geval -O- . Één van die dames heeft ook een hormonaal probleem en staat sinds een week op regumate om te kijken of ze daarmee geholpen is. Vanuit dat oogpunt durf ik soja niet aan.

Dus het liefst iets wat ik ze allemaal kan geven en niet nog meer aparte voertonnen aan de collectie moet toevoegen.

Mijn lijnzaad is bijna op dus moest weer bestellen. Kwam de coolstance copra tegen en had hem hier ook al eens voorbij horen komen. Heb die maar eens besteld om uit te proberen :list:

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 01:10

Wil je laten weten of je paard de coolstance goed eet?
Ik wil hem graag proberen maar lees dat veel paarden het niet graag eten..

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 01:17

Change03 schreef:
Wil je laten weten of je paard de coolstance goed eet?
Ik wil hem graag proberen maar lees dat veel paarden het niet graag eten..

Ja hoor geen probleem. Heb 3 proefkonijnen :+

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:23

Mijn Fries krijgt coolstance en doet het er prima op. Hij vindt het heerlijk. Alle paarden bij ons op stal lusten het graag. Het ruikt ook heel lekker, dus ik kan het me voorstellen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:04

Bij ons op stal at geen enkel paard het. Ik heb een hele zak weggegooid. Ik vind het net koffieprut en vind het stinken. Mijn merrie heeft ook last van de hormonen maar ik vind juist dat ze stabieler is sinds ze soja krijgt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:11

Bij onze paarden werd het ook slecht gegeten, ik vind het ook prut en stinken :D