[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

einafets

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:30

hallo mijn da zegt ook zomereczeem, de homeopaat zegt magnesium, omega 3 vetzuren en look te kort. Maar wat geef je je paard dan om zijn lever en nieren weer optimaal te laten werken?
Ik hoorde ook al dat de hormonenhuishouding jeuk kan verergeren, maar hoe weet je dat???

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:39

Ik doe dat niet met supplementen. Het nadeel van voedingssupplementen is dat de dosering moeilijk te bepalen is. En wanneer er een probleem is met lever of nieren worden de stoffen slecht opgenomen en heb je er dus niets aan.
Zelf ben ik een groot fan van bioresonantie. Daarmee wordt het lichaam helemaal doorgemeten, en kunnen slecht functionerende organen worden hersteld.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:39

einafets schreef:
hallo mijn da zegt ook zomereczeem, de homeopaat zegt magnesium, omega 3 vetzuren en look te kort. Maar wat geef je je paard dan om zijn lever en nieren weer optimaal te laten werken?
Ik hoorde ook al dat de hormonenhuishouding jeuk kan verergeren, maar hoe weet je dat???

Je zou eens een uitgebreid bloedonderzoek kunnen laten doen?
Daar komt meestal al veel in naar voren, zeker als je ook niet zeker weet of het zomereczeem is.

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:45

mm ja maar dan moet ik wel een goede da vinden, mijn tinker wordt zot als ze een spuit ziet... echt waar... ;-)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:25

Tja, mijn paard heeft in de zomer eczeem, niet in de winter. Jeuk in zijn manenkam, staartwortel, hoofd, liezen, buik en zelfs benen. De oorzaak zijn bomen, geen knutten. Naast het de-sensibiliseren wat we doen, is de behandeling van de jeuk exact hetzelfde als bij paarden die een knutten allergie hebben. Dus voer aanpassen, smeren met de bewezen middeltjes en een goede eczeemdeken. Heeft hij dan geen zomereczeem? Heeft iedereen in dit topic haar paard op allergien laten testen?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:42

Sammyoo schreef:
Tja, mijn paard heeft in de zomer eczeem, niet in de winter. Jeuk in zijn manenkam, staartwortel, hoofd, liezen, buik en zelfs benen. De oorzaak zijn bomen, geen knutten. Naast het de-sensibiliseren wat we doen, is de behandeling van de jeuk exact hetzelfde als bij paarden die een knutten allergie hebben. Dus voer aanpassen, smeren met de bewezen middeltjes en een goede eczeemdeken. Heeft hij dan geen zomereczeem? Heeft iedereen in dit topic haar paard op allergien laten testen?

Een allergie blijft het feit dat het van binnen het paard niet goed zit, ik behandel mijn shetlander met allergie voor mijt precies hetzelfde als mijn haflinger met zomereczeem.... In de zomer is alles ook gewoon broeierig en warm, daarom heeft mijn shetlander ook in de zomer veeeel meer jeuk dan in de winter. Het belangrijkste om te doen is met een paard met een allergie maakt niet uit welke allergie, maar dat zijn voeding goed word aangepast en je paard op streng dieet zet, eventueel een reinigings kuur kan ook helpen..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:57

ik heb geen bloedtest gedaan.maar mijn pony schuurt alleen in de zomer mnd iets en dit is met een deken en wat derfen goed onder controle te houden ze schuurt heel weinig tot niet.heb eens een groeneleem kuur gegeven en nu eigenlijk niet echt iets.ik ga er van uit dat het zomerexceem is omdat het enkel in de zomer mnd is en omdat een deken heel goed werkt

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:32

Ik kom ook even binnenvallen. Wil overgaan op ander voer omdat er in mn puur natuur mix van nu een nieuwe verpakking krijgt en er nu ineens bixjes bij in komen. Laatst kwam ik een exzeem mic en supplement van subli teen. Heeft iemand ervaring hiermee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:30

Sammyoo schreef:

nou ja, zomereczeem is allergie voor vliegjes, jouw dier heeft dan denk ik bomen eczeem :))

appie heb ik alleen een gewoon bloedondezoek laten doen, dat was wel redelijk goed.
verder heb ik niks laten uitzoeken, kost me veel te veel geld en met een deken en goed voerbeleid is het prima in de hand te houden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:45

Nou ja, als de eczeem alleen in de zomer optreed, vind ik dat je dat ook zomereczeem kan noemen.
Jij weet niet zeker of jouw pony allergisch is voor mugjes, en je noemt het toch ook zomereczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:08

ja want het is ook zomereczeem plus een allergie voor andere zaken :j
appie is ook een headshaker,met een alergie voor bepaalde pollen

maar het gaat er om dat er soms wel heel makkelijk geroepen word dat het zomereczeem is terwijl er dan te weinig gekeken word naar wat een dier werkelijk mankeert.
luis of mijt,voedingsallergie moet wel worden uitgesloten natuurlijk.
een bloedonderzoek kan wel heel zinvol zijn om te zien of er parasieten zijn die jeuk veroorzaken( denk ook aan bloedworm)
of tekorten in de voeding..seleniumtekort en andere tekorten kunnen ook indirect voor jeuk zorgen.
goed onderzoek is dus wel verstandig :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:57

als ze geen krachtvoer krijgen hoef je het daar ook al niet in te zoeken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:29

Of juist wel, want een tekort kan ook een hoop ellende veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:33

Ik weet het bij mijn pony niet, hij schuurt van teveel suikers sowieso maar ik denk dat hij ook jeukerig van de vliegen word.
Ik ga dit jaar denk ik toch maar een deken aanschaffen voor overdag, vorige zomer had hij al vlot een pleeborstel als staart en nog maar weinig manen.
(maar toen ik hem van te rijk voer haalde werd het schuren opeens stukken minder, dus dit kan het iig bij de mijne wel verergeren!)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:39

Darkchrystal waarom enkel overdag? Zomerexceemmugjes zijn bij zonsopgang en ondrgang meest actief.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:43

ja ik laat de deken 24/7 op liggen.ik ga wel dit jaar een uier beschermer kopen.want dat is het enige dat kapot geknabbeld word door de mugjes

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:20

Mijn haflinger heeft ook alleen overdag de deken op. Staat 's avonds en 's nachts op stal en kan dan goed zonder.
Ik heb de rambo sweet itch deze week aan iemand gegeven die klittenband op de buikflappen gaat maken voor me. Krijg ze bij mijn haffie goed over elkaar heen maar blijft met die singels niet zitten waardoor hij toch steeds jeuk aan zijn buik heeft.
Ben benieuwd of het gaat werken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:22

Ik merk bij mijn paard toch echt juist rond zonsopgang en zonsondergang dat de jeuk het ergste is, en da's normaal bij de meeste wel zo omdat dan de mugjes juist het actiefst zijn.
Die kan ik 's avonds echt niet zonder deken laten staan, heeft hij de dag erna geen staart en manen meer over :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:29

intel_1x schreef:
Darkchrystal waarom enkel overdag? Zomerexceemmugjes zijn bij zonsopgang en ondrgang meest actief.

Omdat hij bij 24/7 zijn manen verstikt.
Zomer van 2011 heeft hij zijn complete manen verstikt onder een RSIH die hij ophad.
En hij gaat 's nachts op stal.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:32

Maar jullie paarden staan dan buiten of ook op stal?
Mijn paardje staat in een binnenstal aan een kant wat raampjes maar hij staat aan de kant zonder ramen.
Ook zijn er in de zomer veel zwaluwnestjes in de stallen waardoor er ook maar weinig beestjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:36

Oh ja zwaluwen, die hebben wij ook erg veel in de stal.
Wij hebben een echte oude stal,bij de (verbouwde)boerderij aangebouwd,met een grote deur, een luik en bij elke stal nog een buitenluikje.
Dus op zich kan ongedierte binnenkomen maar de zwaluwen nemen eigenlijk alles wel weg.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:45

Ja dat is hier ook, erg fijn.
Paardje is als er veel beestjes buiten zijn ook erg blij dat hij naar stal mag.
Staat hij meteen een stuk rustiger.
Heb hem ook 24/7 buiten gehad maar aangezien hij ook erge jeuk aan buik,liezen en koker heeft bleef hij maar trappen en bijten naar zijn buik etc.
Ik doe hem dan echt geen plezier om hem 's nachts buiten te laten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:46

Mijn staat alleen overdag buiten

Dus dan in ieder geval na zonsopgang buiten en sowieso voor schemering binnen. En dan blijf ik goed wassen en scheren en letten op de voeding en de luiken snachts op tijd dicht voor de knutten

en dan natuurlijk hopen dat de jeuk zo veel mogelijk weg blijft :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:51

Ik heb vorig jaar eigenlijk heel weinig gewassen. Behalve als de manen echt bruin waren i.p.v wit :D .
Zijn er nog meer mensen die veel wassen met speciale producten?
Ik heb altijd het gevoel dat ik de huid juist onrustiger maak door veel wassen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:53

_KaWi_ schreef:
Ik heb vorig jaar eigenlijk heel weinig gewassen. Behalve als de manen echt bruin waren i.p.v wit :D .
Zijn er nog meer mensen die veel wassen met speciale producten?
Ik heb altijd het gevoel dat ik de huid juist onrustiger maak door veel wassen?

Ik gebruik altijd teershampoo :) en die werkt totaal niet geirriteerd en ik vind zelfs dat mijn haflinger heerlijk ontspannen is als ik haar aan het wassen ben en ook veel minder schuurt nadat er gewassen is..