Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:10

Bij mijn wei in de buurt wonen kleine meisjes die altijd de weide in gaan om de paarden te aaien. Ze rijden ook paard bij een manege in de buurt en 1 ervan heeft een eigen pony die in een pensionstal staat.
Ik knijp hem een beetje dat ze mijn paarden kunnen besmetten, 1 paard is nml al oud en de andere verkeert in een niet al te beste toestand omdat ik die nog maar 2 maanden geleden ergens verwaarloosd weg heb gehaald (waar hij al jaren alleen stond) dus dat zijn makkelijke slachtoffers voor het virus.
Ik kan die kinderen wel zeggen dat ze niet meer in de wei moeten komen maar dat doen ze toch wel stiekem.
Hier in de omringende dorpen zitten wel besmettingen.

Nexus

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:12

@repelsteel: Flinke dot stroom op de omheining zetten?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:13

Anoniem schreef:
Bij mijn wei in de buurt wonen kleine meisjes die altijd de weide in gaan om de paarden te aaien.

Snap niet dat je dat eerst wel toeliet. Kinderen moeten gewoon leren dat ze van andermans terrein weg moeten blijven tenzij ze toestemming hebben. Ook al zijn ze nog zo klein. Of misschien juist dan wel.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:15

Kreeg gisteren een mail van mij rijvereniging.
Ze wilden de lessen van vanavond en morgenavond wel door laten gaan.
Ik heb lopen twijfelen en twijfelen en vervolgens de stal eigenaar even gevraagd.
Het leek hem niet verstandig. We hebben paarden van verschillende eigenaren op stal staan en ik zou dan niet alleen risico voor mezelf lopen maar ook voor de rest. Heb dus besloten om niet te gaan. Hoe lang moeten we rekening houden met de uitbraak van het virus? Een week? Twee weken? Een maand?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:15

Kruidenpotje schreef:
Nee nee luckystory, beide virussen worden Rhino genoemd! Voor de duidelijkheid is dat overigens wel jammer.....

En toch staat mij bij dat het niet hetzelfde is. :o
Ik vind zelf niet zo snel terug waar ik het gelezen had maar ik heb even de zoekfunctie van bokt erop los gelaten.
En de schrijver van dit stukje vind ik toch ook een behoorlijk betrouwbare bron:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1293584&p=59003121&hilit=EHV4#p59003121

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:16

Ik heb het idee dat het virus door heel nederland heen zit en dat het gewoon word stilgehouden.
Ik vind het niet helemaal eerlijk dat er geen meldplicht is, zeker tegenover veehouders.
Het komt hier ook dicht in de buurt, in *** een geval en heb echt nog eens goed gevraagd of het niet Driel was die ze bedoelde maar dat was niet zo het kwam van iemand die er in de stallen werkte. Maar werd verders stilgehouden. Mijns inziens niet helemaal netjes.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-03-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:17

demo_love schreef:
lis1989 schreef:
Heb het topic even in grote lijnen doorgelezen.
Vind het onzin dat er geen plaatsen genoemd mogen worden waar het
rhino virus (mogelijk) opgedoken is. Snap dat namen van stallen privacy gevoelig is
maar plaatsen kunnen toch geen kwaad? Lijkt me juist handig om elkaar op de hoogte te houden
en eventuele verdere verspreiding waar mogelijk tegen te kunnen gaan.
Ik vind het belangrijk om te weten waar het heerst, ook voor onze klanten.
Wij hebben al maatregelen genomen op stal.
Omdat de plaatsen op topics geblokkeerd worden en aangegeven met *****, doe ik het via deze weg...
Mocht er iemand plaatsen weten waar het rhinovirus (mogelijk) heerst, dan zou
ik van die bokkers graag een pb ontvangen. BVD

Ga er maar vanuit dat je box nu volstroomt. :+
graag zou ik dus ook willen weten in welke skaatsen het in friesland bevestigt is! Dit omdat er veel geruchten gaan. Waar ik helaas niks mee kan. Ik ben vorige week met mijn paarden verhuist van stal. Graag via pb aangezien het toch verwijderd word als 't hier staat!

knollentuin

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:19

en er is weer werk voor de modjes...... plaatsnamen mogen namelijk niet...ze vallen weer rijkelijk..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:21

Mimichelle schreef:
Ik heb geruchten gehoord over dat de Rhino nu ook al in *** geconstateerd zou zijn... Weet iemand daar iets meer van?

In *** zijn geen grote stallen. Alleen een paar kleine pensionstallen en een modderige zorgboederij ook daar is niets aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-03-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:21

Bloodymary schreef:
[naam] schreef:
Bij mijn wei in de buurt wonen kleine meisjes die altijd de weide in gaan om de paarden te aaien.

Snap niet dat je dat eerst wel toeliet. Kinderen moeten gewoon leren dat ze van andermans terrein weg moeten blijven tenzij ze toestemming hebben. Ook al zijn ze nog zo klein. Of misschien juist dan wel.

Ik heb ze wel gezegd dat ze alleen als ik er ben de paarden mogen aaien, maar er zit er 1 tussen die is zo brutaal!
Ik kan bijvoorbeeld 100 keer zeggen dat ze niet voor de kleine pony moet gaan staan als die weg wil lopen, toch doet ze het steeds weer. En zo weet ik ook dat ze gewoon de rolpoorten open maakt en de wei stiekem ingaat. Er staat veel stroom op maar ze raken het lint niet aan jammer genoeg. En ik heb geen hekken maar alleen rolpoorten.
Ik heb ze ook al uitgelegd dat dat virus er is en wat er kan gebeuren maar vervolgens komen ze doodleuk met rijlaarzen aan weer aanlopen. En je mag andersmans kinderen niet aanraken om ze de wei uit te gooien, dan ben je strafbaar, maar luisteren doen ze niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:22

schotjes schreef:
het is al in *** en **** en ik geloof ook ****, maar gelukkig is het op onze manege in *** nog niet gekomen. Veel mensen die verzorgpaarden hebben (ik dus ook) moeten nu kiezen. of verzorg of manege..

Er mogen geen namen genoemd worden ;)

Ik denk dat als er wel een meldplicht zou zijn, dat er dan minder geruchten zouden zijn. En dat mensen zelf ook voorzichtiger worden. Nu zijn we afhankelijk van eerlijke manage/pension eigenaren of ze het naar buiten willen brengen. Ik snap dat ze bang zijn voor imago schade, maar ik vind daarbij de gezondheid van een dier een stuk belangrijker als het imago van een bedrijf... En mij lijkt dat als je een manege/ bedrijf hebt dat je dat ook zou moeten hebben...
Laatst bijgewerkt door pubelia op 05-03-12 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:22

@ repel, stroom op het hek?

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:23

Luckystory schreef:
Kruidenpotje schreef:
Nee nee luckystory, beide virussen worden Rhino genoemd! Voor de duidelijkheid is dat overigens wel jammer.....

En toch staat mij bij dat het niet hetzelfde is. :o
Ik vind zelf niet zo snel terug waar ik het gelezen had maar ik heb even de zoekfunctie van bokt erop los gelaten.
En de schrijver van dit stukje vind ik toch ook een behoorlijk betrouwbare bron:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1293584&p=59003121&hilit=EHV4#p59003121

In het stukje staat ook dat het verschillende virussen zijn die in de volksmond beide Rhino genoemd worden maar eigenlijk 2 verschillende virussen zijn namelijk EHV1 en EHV4. Sterker nog er zijn er zelfs 9, hierna een stukje uit de Wiki van Bokt:

Volgens de officiële indeling van de virussen bestaan er negen verschillende equine herpesvirussen (EHV 1 tot en met EHV9). Bij paarden zijn alleen EHV1 en EHV4 van belang zijn. Beide virussen zijn nauw aan elkaar verwant, maar hebben wel duidelijke genetische, virologische, pathologische en antigenische verschillende.
Laatst bijgewerkt door Kruidenpotje op 05-03-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

schotjes

sorry wist ik niet, ik wou ze al weghalen maar nu is ie helemaal weg..

Bloodymary

Anoniem schreef:

Snap niet dat je dat eerst wel toeliet. Kinderen moeten gewoon leren dat ze van andermans terrein weg moeten blijven tenzij ze toestemming hebben. Ook al zijn ze nog zo klein. Of misschien juist dan wel.[/quote]

Ik heb ze wel gezegd dat ze alleen als ik er ben de paarden mogen aaien, maar er zit er 1 tussen die is zo brutaal!
Ik kan bijvoorbeeld 100 keer zeggen dat ze niet voor de kleine pony moet gaan staan als die weg wil lopen, toch doet ze het steeds weer. En zo weet ik ook dat ze gewoon de rolpoorten open maakt en de wei stiekem ingaat. Er staat veel stroom op maar ze raken het lint niet aan jammer genoeg. En ik heb geen hekken maar alleen rolpoorten.
Ik heb ze ook al uitgelegd dat dat virus er is en wat er kan gebeuren maar vervolgens komen ze doodleuk met rijlaarzen aan weer aanlopen. En je mag andersmans kinderen niet aanraken om ze de wei uit te gooien, dan ben je strafbaar, maar luisteren doen ze niet.[/quote]

Haha, dat is wel heel vervelend dan ja. Rotjong!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:25

Moderatoropmerking:
Weer vele plaatsnamen verwijderd. Als je stalnamen, adres of contactgegevens hebt meld dit dan bij de nieuwsredactie of ondergetekende. Daarnaast echt de oproep niet te vragen om pb's! Dit topic is open voor vragen over Rhino, of een fijne discussie met informatie zoals nu gevoerd wordt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:26

Ik begrijp heel goed dat de meesten van ons op de hoogte gehouden willen worden van de nieuwe uitbraken.
Maar eigenlijk zou het niks uit moeten maken, hoe/wie/wat/waar.

Als iedereen nu (en eigenlijk al veel eerder, hoeveel mensen die ik ken zijn vorig weekend nog gewoon op cc gegaan, en hebben nu de grootste mond over het hele wel en wee van verspreiding) zijn paarden thuis houdt, dan doen we alles wat binnen de mogelijkheden ligt.

Sanniej_

Wij hebben ook strikte maatregelingen genomen.
Onze paarden staan in Mijdrecht en Woubrugge is niet al te ver van ons vandaag en en heb al ook al dichterbij gehoord dat het er is, maar dat weet je nooit 100% zeker.
Onze paarden (dus heel stal) komen niet meer van het erf af ook niet eens om even buiten te rijden.
Er komen vandaag of morgen onsmettingsbakken voor de schoenen en autobanden.
Stroboer mag niet langs komen (aangezien hij met zijn traktor overal en nergens komt)
En diegene die op andere stallen komen (mijn verzorgster en moeder) hebben zelf kleren voor daar en andere kleren + laarzen voor bij ons.
Ik heb toevallig gisteren een marathon wagen gekocht die gelukkig al maanden in de achtertuin stond dus geen paarden in omgeving van de kar.
En had graag dit weekend buiten willen rijden, maar we nemen even het zekere voor het onzekere.

Luckystory

Kruidenpotje schreef:
Volgens de officiële indeling van de virussen bestaan er negen verschillende equine herpesvirussen (EHV 1 tot en met EHV9). Bij paarden zijn alleen EHV1 en EHV4 van belang zijn. Beide virussen zijn nauw aan elkaar verwant, maar hebben wel duidelijke genetische, virologische, pathologische en antigenische verschillende.

Meer een kwestie van interpretatie dan. :+

Ik had het alleszins over abortussen en dan mag ik wel redelijk 'veilig' zeggen dat het meer dan waarschijnlijk wel om EHV1 ging. ;)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:28

As zondag onderlinge springwedstrijd op manege...deze gaat vooralsnog door....
Niet verstandig lijkt mij? (niet besmet gebied)

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:29

Luckystory schreef:
Kruidenpotje schreef:

Meer een kwestie van interpretatie dan. :+

Ik had het alleszins over abortussen en dan mag ik wel redelijk 'veilig' zeggen dat het meer dan waarschijnlijk wel om EHV1 ging. ;)

Je hebt gelijk, interpretatie!

EHV1 ==> abortus en neurologisch
EHV4 ==> luchtwegen

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:30

Marijuhhhhh schreef:
Kreeg gisteren een mail van mij rijvereniging.
Ze wilden de lessen van vanavond en morgenavond wel door laten gaan.
Ik heb lopen twijfelen en twijfelen en vervolgens de stal eigenaar even gevraagd.
Het leek hem niet verstandig. We hebben paarden van verschillende eigenaren op stal staan en ik zou dan niet alleen risico voor mezelf lopen maar ook voor de rest. Heb dus besloten om niet te gaan. Hoe lang moeten we rekening houden met de uitbraak van het virus? Een week? Twee weken? Een maand?

Die paarden staan dus al bij elkaar op stal? Waarom zou je dan niet de les ingaan?
Zolang er geen paarden van buitenaf komen en iedereen zich netjes aan de maartegelen houdt kun je gewoon met lekaar de les in hoor.

debenfem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:31

Kruidenpotje schreef:
Luckystory schreef:
Stef, Dat is volgens mij dan niet 100% correct.
Alleen EHV1 is de zogenaamde rhino.
EHV4 is een ander virus. ;)

En ik had eerder wel degelijk over EHV1

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door het Equine Herpes virus. De 2 bekendste zijn type EHV-1 & EHV-4. Deze zijn sterk aan elkaar verwant. EHV-1; KAN luchtwegproblemen veroorzaken, BELANGRIJKE veroorzaker abortus & neurologische verschijnselen, gevolg verlamming. Er zijn verschillende stammen van EHV-1!! EHV-4; veroorzaakt luchtwegproblemen bij JONGE paarden, SOMS abortus en neurologische verschij...nselen.
Enten geeft geen garantie! Je dient je paard 2x pj te enten. Vaker enten maakt geen verschil!
Sommige oudere paarden zijn drager van het EHV virus maar dat weet je als mens zijnde niet. Dit zie je alleen als het virus getriggerd wordt door stress of verminderde weerstand. Het virus verspreid zich niet over km afstand in de lucht alleen via kleding, schoenen, borstels ect.
Conlusie graag testen met welk type of types we te maken hebben bij de geïnfecteerde bedrijven. Daarop een actie plan opstellen mbt vervoersverbod, concoursen, bezoek hoefsmid & dierenartspraktijken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:32

Kruidenpotje schreef:
EHV1 ==> abortus en neurologisch
EHV4 ==> luchtwegen

Maar je mag er dan wel de woorden 'altijd' en 'nooit' niet bij gebruiken, als ik de poster uit die link mag geloven. (En dat doe ik wel, aangezien ik weet wat haar werk is/was :+ )

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:33

Ginger0410 schreef:
As zondag onderlinge springwedstrijd op manege...deze gaat vooralsnog door....
Niet verstandig lijkt mij? (niet besmet gebied)

Je zegt het zelf al...onderling. Deze paarden staan dus al met elkaar op stal...geen probleem dus.