Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sting schreef:Interessant topic om te lezen, alvast dank voor alle informatie! Graag hoor ik tips over mijn situatie.
Ik heb een Haflinger-ruin van 25 jaar, die sinds 3 jaar hoest in de winterperiode. Eerste jaar vooral tegen het einde van de winter, vorig jaar al wat langer en nu is hij deze week al begonnen terwijl ze nog niet eens op stal staan. Vanaf gisteren wel op stal tijdens de nachten. Hij is met pensioen wegens beenblessures, dus we doen 'niks' meer. Hij stond op vlas, dit jaar begonnen met stro-korrels wegens het hoesten. Hij heeft de vorige 2 keren Ventipulmin gehad. De eerste keer had ik wel het idee dat dat scheelde, de 2e keer (afgelopen jaar) had ik dat idee helaas niet en zag ik geen verandering. Ik sta op een pensionstal waar we alles zelf doen en ik ben er niet dagelijks. Een bakje met een brokje/poedertje dagelijks is af te spreken met stalgenoten, hij krijgt nu alleen een brokje als ik er ben. Hij krijgt nat hooi wanneer iemand dat wil doen of wanneer ik er zelf ben (hooi uitgeschud en dan een emmer water eroverheen). Zijn hoest is heel droog, klinkt alsof het slijm vast zit en heel diep weg moet komen. Hij heeft dan ook echt moeite het los te krijgen.
Ik lees hier goede ervaringen over Broomhexine 2%, dat klinkt wel als een optie. Ik heb geen mogelijkheden momenteel voor 2/3 x per dag iets 'toedienen' ivm de huidige stal. Ik ga volgend jaar verhuizen en kijk wel naar mogelijkheden hoe ik dat beter zou kunnen hebben zodat dat in de toekomst wel mogelijk is.