[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:04

_/-\o_ Gaat super

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:17

funnyhorses schreef:
_/-\o_ Gaat super

[ [url=m/N1H9lG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahh kijk aan, al iets gemerkt of nog niet echt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:31

Hmmm niks wat mega opvalt, wel wou ze wat draven dat wel. En tijdens het vernevelen gaf ze voorzichtig een kuchje.
Maar goed, na 2x vernevelen kan men natuurlijk geen wonderen verwachten.
Maar ik heb wel het gevoel dat na een week vernevelen wel iets positief zal veranderen...gewoon mijn gevoel...

hagelslag

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:40

Nee je kunt na 2x geen wonderen verwachten. Maar zal de komende dagen wel wat veranderen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:45

Ik hoop het zo Hagelslag. Na 7 jaar elende ben ik wel toe aan iets positiefs. De meesten verklaarden mij voor gek, ik moest dat dier maar weg doen, dat werd niks, dat kost teveel geld enzenz maar ik zie dat anders en nu hoor ik dat ze staan te kijken van het tot nu toe behaalde resultaat. Beestje kan er toch ook niks aan doen dus ik ga door tot het eind zolang ze zich goed genoeg voelt en het paardwaardig blijft.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:45

Paard waardig moet ook voorop staan.
Had dit niet geholpen was het "klaar" geweest.
Elke x ventipulmin is niks, en dan cortisonen erbij... Nee dat kan niet een lang tijdige oplossing zijn

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:51

Nee dat is ook zo Hagelslag.
Ook voor jou respect dat je zo zorgzaam naar je paard bent _/-\o_
Ik zit me net te bedenken dat ik morgen wil gaan vernevelen met de broomhexine 2%.
Ik zou dit dan oplossen in de zoutoplossing waar ik nu mee vernevel.
Ben benieuwd....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:56

Gebruik je nu alleen zoutoplossing?

Dan probeer eerst alleen zoutoplossing te gebruiken deze week.
Voor iets, zwaarder kun je nog kiezen als je na 4x vernevelen niks merkt.

Nouja paard waardig is gewoon belangrijk. Anders hebben wij er ook geen lol meer aan.
Die van mijn zusje is hoefbevangen geworden. Was ze niet vlot "opgeknapt" en de hoefbeen kanteling meer. Dan was het klaar.
Maar gelukkig ze knapte redelijk vlot op, nu is het afwachten hoe de hoef is na 1x vernieuwen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:30

Ai hoefbevangen is ook zoiets akeligs. Gelukkig dat het nu weer de goede kant op gaat voor haar paard. Zal ze zelf ook wat beter slapen he? Ik heb genoeg wakker gelegen van de mijne, zowel van de zorgen maar ook van het nadenken hoe ik haar nou het beste kan helpen.
Ik ben echt jaloers op mensen die wel een diagnose hebben gekregen van hun paard, ik kon het me lekker uitzoeken. 1000den euro's lichter en uiteindelijk heb ik het zelf grotendeels opgelost. Nu dat luchtwegprobleem nog en dan zijn we er hopelijk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:30

Ohh en ja ik gebruik nu alleen de zoutoplossing idd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 08:55

We hebben weken niet goed geslapen (voordat het haar ponny werd heb ik haar gereden tot ik er te groot voor werd).
Die merrie is nu dik 16 jaar bij ons.

Probeer nog een paar dagen alleen zoutoplossing.
Dan heb je altijd nog iets zwaarder om op terug te grijpen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:56

Goeie morgen allemaal
Vanmorgen hoorde het zich wat beter aan. Bij het uitademen hoorde ik veel minder geluid dan eerst. Wel knetterd het nu wat luider lijkt mij een teken dat er slijm los komt? Ik blijf nog even met de zoutoplossing werken het doet toch iets dus moet geduld hebben. O:)

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:42

Hoi allemaal! Ik vind dit zo een informatief topic. Zoveel ervaringen en tips. Wat ik me afvroeg, heeft er hier iemand ervaring met Eric Laarakker? Ik zit er aan te denken om een bezoekje aan hem te brengen met mijn merrie die al heel lang last heeft van een stofallergie. Ik gebruik nu al een tijd NAF respirator boost, dit werkt wel vaak als ik een hoge dosering gebruik maar kost veel geld 8)7 en ik wil eigenlijk een blijvende oplossing..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:26

Ja ik, aanvankelijk voor andere problemen. Maar tijdens behandeling kwamen deze klachten ook.
Met name de accupunctuur heeft enorm geholpen bij het slijm los krijgen. Verder kreeg hij medicatie op maat voor een luchtweginfectie.
Daarna bleef stof/schimmel vermijden voldoende.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:03

Ik ben nu bezig aan immunotherapie voor mijn paard voor zijn allergieën, niet via Laarakker, maar mijn eigen kliniek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:11

Wel ervaring, maar niet met hoesten oid. Ik ga er nooit meer heen.

Hier trouwens geen enkel verschil op vlas en nat hooi met medicatie. Soms dagen geen enkele kuch, dan 2 dagen achter elkaar 1 kuchje bij aandraven en dan weer helemaal niks. Ik blijf twijfelen helemaal als ik jullie verhalen lees. Vooral hoeveel erger en langer het al speelt en bij ons zo snel een heftige reactie zonder echt nakijken of wat anders proberen.

Vooral omdat dus meerdere paarden het nu hebben op stal. Allemaal dezelfde klachten af en toe en hele andere diagnoses. We kijken het nog even aan ( en weer op stro) en anders rijden we naar een andere kliniek waar ik meer vertrouwen in heb.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:28

Hoi allemaal!

Even weer een update van Yendi en mij.
We hebben een trailer gehuurd en hebben heel rustig geoefend met rustig laden, en!! Hij gaat er nu zo ontspannen op en tijdens het rijden in de trailer blijft die nu ook rustig. Donderdag komt de dierenarts weer om vervolg stappen te bekijken. Maar, nu die in de trailer gaat kunnen we dus gelukkig meer!! Zout therapie etc.

Waar staan jullie paarden op in stal? Vlas? Zaagsel? Iets anders? Wat raden jullie aan?

Hij heeft 24/7 buiten gestaan, maar hier mee leej het erger te worden dus ik zet hem liever op stal snachts. Maar om het hem zo confortabel mogelijk te maken wil ik een andere stalbedekking gaan proberen.

Yendiboko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:29

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:49

Van mij staat 24/7 buiten. Toen hij jaren geleden nog op stal stond, stond hij op vlas.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 21:48

Mijne staan op equibedding. Ik kon vlas niet kwijt bij de boer waar ik mn mest breng. Equibedding was geen probleem.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:22

Interessant topic om te lezen, alvast dank voor alle informatie! Graag hoor ik tips over mijn situatie.
Ik heb een Haflinger-ruin van 25 jaar, die sinds 3 jaar hoest in de winterperiode. Eerste jaar vooral tegen het einde van de winter, vorig jaar al wat langer en nu is hij deze week al begonnen terwijl ze nog niet eens op stal staan -O- . Vanaf gisteren wel op stal tijdens de nachten. Hij is met pensioen wegens beenblessures, dus we doen 'niks' meer. Hij stond op vlas, dit jaar begonnen met stro-korrels wegens het hoesten. Hij heeft de vorige 2 keren Ventipulmin gehad. De eerste keer had ik wel het idee dat dat scheelde, de 2e keer (afgelopen jaar) had ik dat idee helaas niet en zag ik geen verandering. Ik sta op een pensionstal waar we alles zelf doen en ik ben er niet dagelijks. Een bakje met een brokje/poedertje dagelijks is af te spreken met stalgenoten, hij krijgt nu alleen een brokje als ik er ben. Hij krijgt nat hooi wanneer iemand dat wil doen of wanneer ik er zelf ben (hooi uitgeschud en dan een emmer water eroverheen). Zijn hoest is heel droog, klinkt alsof het slijm vast zit en heel diep weg moet komen. Hij heeft dan ook echt moeite het los te krijgen.
Ik lees hier goede ervaringen over Broomhexine 2%, dat klinkt wel als een optie. Ik heb geen mogelijkheden momenteel voor 2/3 x per dag iets 'toedienen' ivm de huidige stal. Ik ga volgend jaar verhuizen en kijk wel naar mogelijkheden hoe ik dat beter zou kunnen hebben zodat dat in de toekomst wel mogelijk is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:23

Heeft er iemand ervaring met de luchtwegsiroop van Vitalstyle?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:15

Sting schreef:
Interessant topic om te lezen, alvast dank voor alle informatie! Graag hoor ik tips over mijn situatie.
Ik heb een Haflinger-ruin van 25 jaar, die sinds 3 jaar hoest in de winterperiode. Eerste jaar vooral tegen het einde van de winter, vorig jaar al wat langer en nu is hij deze week al begonnen terwijl ze nog niet eens op stal staan -O- . Vanaf gisteren wel op stal tijdens de nachten. Hij is met pensioen wegens beenblessures, dus we doen 'niks' meer. Hij stond op vlas, dit jaar begonnen met stro-korrels wegens het hoesten. Hij heeft de vorige 2 keren Ventipulmin gehad. De eerste keer had ik wel het idee dat dat scheelde, de 2e keer (afgelopen jaar) had ik dat idee helaas niet en zag ik geen verandering. Ik sta op een pensionstal waar we alles zelf doen en ik ben er niet dagelijks. Een bakje met een brokje/poedertje dagelijks is af te spreken met stalgenoten, hij krijgt nu alleen een brokje als ik er ben. Hij krijgt nat hooi wanneer iemand dat wil doen of wanneer ik er zelf ben (hooi uitgeschud en dan een emmer water eroverheen). Zijn hoest is heel droog, klinkt alsof het slijm vast zit en heel diep weg moet komen. Hij heeft dan ook echt moeite het los te krijgen.
Ik lees hier goede ervaringen over Broomhexine 2%, dat klinkt wel als een optie. Ik heb geen mogelijkheden momenteel voor 2/3 x per dag iets 'toedienen' ivm de huidige stal. Ik ga volgend jaar verhuizen en kijk wel naar mogelijkheden hoe ik dat beter zou kunnen hebben zodat dat in de toekomst wel mogelijk is.

Dus het moment dat hij op stal komt begint het?
Dan zou het dus een omgevings factor zijn.
Wat heb je al voor onderzoeken laten doen?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:16

Saaams schreef:
Heeft er iemand ervaring met de luchtwegsiroop van Vitalstyle?

Nooit van gehoord. Sorry!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 19:40

Hier nog raarder. Paard op vlas gezet en medicatie, ging vaker hoesten. Medicatie op en nog even op vlas gelaten. Maar omdat we extreem twijfelden over de diagnose/werkwijze van de da weer op stro gezet om te kunnen vergelijken. Daar staat ze alweer 1,5 week of zelfs 2,5 week op en alleen de 1e dag 1 keer gehoest met aandraven, daarna niks meer? Daarvoor juist regelmatiger. Niet vaker per dag, maar wel meer dageb per week

Mocht het weer erger worden zullen we wel naar andere box met andere bodembedekking gaan, maar lijkt nu juist veel beter te gaan. Heel apart en zorgt voor alleen maar meer twijfel over diagnose