[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:02

CarolineCF schreef:
Ok - ze ziet er beter uit dan ik dacht. En fijn dat je een paddock ter beschikking hebt, dat is vast iets. Waarom denk je dat ze ir is? N.b. als je nog iets kan missen en die fysio valt tegen dan zou ik zeker Steffi inschakelen. Zie hier de ervaringen met haar op Bokt [BEH] Ervaring met Steffi van der Laarse bij ons heeft ze er twee met totaal verschillende motorische issues geweldig geholpen (pijnlijke rug en kreupel door ongeluk o.a. gebroken nek). Beide paarden zijn weer top.

Ze krijgt binnen no time een dikke nek op het gras.
Ze valt totaal niet af. Ze heeft heel plaatselijk veel vet. Vooral hals en billen.
Al word het steeds lastiger haar ribben te voelen.
ook krijgt ze op de hals allemaal bobbels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:19

Ik val even binnen tijdens het werk als ik mag.. vraag me af wat jullie van mijn pony vinden mbt insulineresistentie. Hij drinkt/plast de laatste tijd veel en heeft nog wat dingetjes. Nu dacht de DA meteen aan Cushing maar dat blijkt niet zo. Toen zei hij dat insulineresistentie nog een mogelijk was en dat ik moest kijken of minder suikers en meer beweging verbetering bracht.

Nu weet ik het niet zo, kan me niet meteen vinden in insulineresistentie. Wat denken jullie? Foto's zijn de meest recente die ik heb, van het weekend genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Zal indien nodig vanavond even kijken voor andere, weet niet wat het duidelijkst is ;)

CarolineCF

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:07

Ga de website eens doornemen ..
Wat zie je dan op de foto's? Ik dacht dat insulineresistentie vooral op rug, hals & achterhand zat? Hij heeft alleen buik, verder vind ik hem eigenlijk niet te dik en zie ik zeker geen vetophopingen. Of bekijk ik het zo verkeerd?

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:39

Ik heb sinds december een super lieve merrie van nu net 16. Ze is helaas getroffen door een Hoefbevangen, deze was moeilijk door de da te ontdekken omdat ze het maar aan 1 been heeft. Ik had het gevraagd de da dacht dat dit niet het geval was maar eerder een zachte zool. Hoefbevangenheid lag wel op de loer maar was geen sprake van. Met de metacam moest er binnen een week verbetering komen. Ik had een onderbuik gevoel en heb haar op de foto gezet . Daar bleek het ergste ze heeft een ernstige kanteling waarvan de da haar maar 10% kans geeft op herstel. Ik ben ten einde raad. De vorige eigenaar gevraagd of ze dit eerder heeft gehad of misschien insulineresistent is. Uiteraard wordt ik daar niet veel wijzer van.
Ze heeft de eerste 3 weken op de bute gestaan met ascal,
De smid komt wekelijks kijken en laat haar steeds een stukje zakken op de achterkant. Haar zool is erg zacht dus moet erg oppassen met koelen en dat de zool niet te nat wordt. Daarbij geef ik magnesium en biotine. En krijgt kuil hier zitten na het te laten testen minder suiker in dan het hooi wat wij hebben.

Heeft iemand een wijze raad of advies voor mij. Ik ben ten einde raad. Alle info is welkom, zeker ook van lotgenoten.

Groetjes, marjolijn

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:10

In ieder geval zorgen dat je echt een goede smid hebt. Niet alleen de hiel lager zetten, maar vooral die teen dramatisch inkorten, dóór de witte lijn heen. Dat neemt veel pijn weg.

En ik zou toch over gaan op droog hooi.

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:19

Dankjewel voor je reactie. De smid heeft wel door de witte lijn wat van de teen afgehaald.... misschien moet hij dit meer doen. Mag ik vragen waarom hooi dan beter is als daar wel meer suiker in zit?

Bedankt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:23

Kuil geeft meer 'bijwerkingen' in de darmen. Dat kan extra veel afvalstoffen opleveren en verandering in de darmflora. Bij paarden die daar gevoelig voor zijn, kan dat invloed hebben op de voeten.

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:24

Dankjewel daar ga ik wat mee doen. Verder nog andere handige tips wat betreft de HB

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:27

Dankjewel daar ga ik wat mee doen. Verder nog andere handige tips wat betreft de HB

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:23

[***] schreef:
Ga de website eens doornemen ..
Wat zie je dan op de foto's? Ik dacht dat insulineresistentie vooral op rug, hals & achterhand zat? Hij heeft alleen buik, verder vind ik hem eigenlijk niet te dik en zie ik zeker geen vetophopingen. Of bekijk ik het zo verkeerd?

De combinatie van het veel drinken / plassen met dat het duidelijk een easy keeper is. Ik neem aan dat dit ook is waarom je veearts aan ir denkt? Maar ik zou niet gokken maar het laten testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:37

De DA was eigenlijk zeker van Cushing, maar dat bleek het niet te zijn dus kon eventueel nog insulineresistentie. Maar ik herken hem daar eigenlijk niet meteen in, en zijn drinken/plassen is ook alweer en tijd normaal dus hij heeft het ongeveer een week gehad en nu merken we er niks meer aan. Dus ik denk niet dat het een groot probleem is, maar hou het uiteraard wel in de gaten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:02

Moostrum schreef:
Ik heb sinds december een super lieve merrie van nu net 16. Ze is helaas getroffen door een Hoefbevangen, deze was moeilijk door de da te ontdekken omdat ze het maar aan 1 been heeft. Ik had het gevraagd de da dacht dat dit niet het geval was maar eerder een zachte zool. Hoefbevangenheid lag wel op de loer maar was geen sprake van. Met de metacam moest er binnen een week verbetering komen. Ik had een onderbuik gevoel en heb haar op de foto gezet . Daar bleek het ergste ze heeft een ernstige kanteling waarvan de da haar maar 10% kans geeft op herstel. Ik ben ten einde raad. De vorige eigenaar gevraagd of ze dit eerder heeft gehad of misschien insulineresistent is. Uiteraard wordt ik daar niet veel wijzer van.
Ze heeft de eerste 3 weken op de bute gestaan met ascal,
De smid komt wekelijks kijken en laat haar steeds een stukje zakken op de achterkant. Haar zool is erg zacht dus moet erg oppassen met koelen en dat de zool niet te nat wordt. Daarbij geef ik magnesium en biotine. En krijgt kuil hier zitten na het te laten testen minder suiker in dan het hooi wat wij hebben.

Heeft iemand een wijze raad of advies voor mij. Ik ben ten einde raad. Alle info is welkom, zeker ook van lotgenoten.

Groetjes, marjolijn

Is ze in de periode dat ze medicatie kreeg niet beter gaan lopen?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:33

Afgelopen zaterdag was de hoefsmid bij ons en hij constateerde dat een van onze pony's hoefbevangen is aan 4! benen. Het vreemde is dat we dit niet gemerkt hebben aan haar. Ze is ook niet kreupel of gevoelig, lijkt dus geen pijn te hebben terwijl het een zeer pijnlijke aandoening is. Ze is gewoon fit en vrolijk. Ze is nu niet te dik, staat al laag in het voer (ze wordt van de wind dik) en gaat ook niet vol op de wei.

Het is een New Forest merrie van 13 jaar, nooit eerder bevangen geweest, wel paar x hoefzweren gehad. Ze zit heel mooi kort en glad in haar vacht. Wel heeft ze (al heel haar leven) een hele dikke nek, is wel altijd soepel/zacht.

Nu denk ik dat ze insulineresistentie heeft, ga een informeren bij de DA om dit te testen.

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:39

Ze loopt nu wel weer iets beter... maar het gaat met kleine pasjes vooruit.

Ik zou idd ook op ir laten testen, wat gek dat ze nog gewoon loopt. Hoe kwamen jullie erachter dan?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:40

De hoefsmid zag het aan haar hoeven, aan de witte lijn. Er kwam ook ontstekingsvocht vrij.

Moostrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:59

Dat is opzich een goed teken het moet er op een gegeven moment toch uit ergens heb ik in een zeer informatief boek gelezen. Hopelijk blijft ze goed lopen en gaat ze er goed doorheen. Wees maar extra waakzaam. Ik voel me af en toe ten einde raad

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:36

Hallo allemaal, ik kom dit topic even omhoog halen voor tips. Ik verdenk één van mijn minipaarden van IR.
*heeft overgewicht sinds hij op het gras staat.
*heeft vetophopingen op billen en hals, ook harde manenkam die 'scheef hangt (Dit had hij al toen ik hem kocht en toen wel netjes op gewicht was?)
*is erg opgeblazen na 5 uurtjes op een vrij kale weide en laat dan ook veel winden.
Ook heeft hij de laatste tijd echt vette manen en huid, terwijl ik er niks van spray oid in doe buiten 1x per week een beetje Cowboy Magic. Hij glanst verder wel goed, maar die vettigheid had hij nooit.

Ik sta op een pensionstal zonder paddock wat het extra moeilijk maakt. Hij staat nu dus gedwongen heel veel op stal wat tegen mijn manier van paarden houden is, maar hele dag op de weide durf ik niet aan ivm zijn overgewicht. Dit alles is in April begonnen op de nieuwe stal, hij heeft nooit overgewicht gehad en de rest van de klachten ook niet.
Nu wil ik Maandag de dierenarts laten komen voor mijn vermoeden van IR. Maar lees hier nu best verschillende ervaringen met bloedonderzoek. Wanneer kan je spreken van IR zonder bloedonderzoek?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:20

Als je al die symptomen hebt, doe jij opnoemt. Ik zou dat bloedonderzoek niet laten doen. Zonde van het geld. Want je kunt er aardig zeker van zijn, dat je mini dat heeft. En dan wordt het voor jou wel vervelend, denk ik. Als je je pony niet op stal wilt, maar ze hebben daar alleen weide, dan wordt het een lastig verhasl. Je kan het nog met een graaskorf proberen, maar anders zal je op zoek moeten naar een ander pensionadres voor je mini.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 05:47

Klc: is een andere stal geen optie?
Eentje waar je iig een paddock hebt en waar je de mogelijkheid hebt de mini af en toe een uurtje op de wei te zetten?

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:58

Dit is vrijwel de enige stal in de buurt waar de omheining veilig is voor de mini's en waar ze samen zonder andere paarden in een wei mogen.
Maar ik heb, als het niet anders kan thuis plaats om een paddock/stal te realiseren.
Kan IR zo snel 'komen'? Ik bedoel hij is zowat heel zijn leven prachtig op gewicht geweest bij vorige eigenaars en bij mij. En op een paar maand herken je hem bijna niet meer terug kwa gewicht.
Ik geef hem sinds een maand ultimate balancer(100gram) met een handje Fibergy van Dodson & horrell, omdat dit ook aan paarden die hoefbevangen zijn gegeven mag worden leek me dit veilig. Wat hij aan hooi krijgt is moeilijk te zeggen, het is een all-in stal en de ene keer krijgen ze meer hooi als de andere(deelt een box met mijn andere mini)

Hieronder een foto van hem, het lijkt mischien mee te vallen maar op zijn billen zitten ook echt vetophopingen en aan de andere kant van zijn hals ook.
Afbeelding
https://myalbum.com/photo/1mpllCuKMrzm/1k0.jpg

Zo ziet hij er 'normaal' rond deze tijd uit.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:06

Die IR had hij al, denk ik. Je schreef al dat je hem kocht met een harde manenkam. Nou zegt dat niet alles, maar als hij zo snel zo dik wordt, heb je daar wel je antwoord. Dan is op het gras voor hem echt veel te veel.

Ik herken dat snelle dik worden. Mijn fjord had ik na 3 jaar eindelijk mooi op gewicht en heel even niet meerzo opgelet (en door omstandigheden wat minder gereden) en er zit meteen weer een vetlaag op. Redelijk frustrerend inderdaad. Maar zo gaat dat dus met die IRders....

Balen van die pensionstalling, maar ondanks de mooie omheining is dat toch niet de juiste plek voor je mini. In zijn uppie achter je huis ook niet en op stal ook niet. Dat is inderdaad wel het probleem als je je ponies niet aan huis kan zetten. Als ze mooi in het plaatje vallen, kun je ze overal neerzetten. Maar als ze iets mankeren, wordt het lastig.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:24

Nee hij had nog geen harde manenkam toen ik hem kocht maar hij stond toen al scheef/omgeklapt(beetje verkeerd verwoord).

Heb je jou fjord nu weer terug op gewicht kunnen krijgen? Er is op stal sinds afgelopen week eindelijk een rijbak, dus kan ik hem wat meer beweging geven. Hoop dat dit ook iets gaat helpen.

Thuis zou ik ze beiden wel kunnen stallen, hun scheiden is geen optie (heb er maar 2 dus het is te doen). Het was de bedoeling om dit in de toekomst sowieso wel te realiseren, maar dan praat ik echt over een paar jaar. Maar als het niet anders is, in het belang van hun gezondheid kan dit wel gelukkig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:42

Ja als ze wat mankeren dan is t lastig gepaste stal te vinden!
Ik biedt hier op stal wel de mogelijkheid van alleen paddock ( nacht op stal) voor een zwaar ex hb paard.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:07

Ik moet nu weer beginnen met gewichtsreductie. Maar dan miet ik haar apart gaan zetten. Dat vind ik in de hitte geen goed plan. Dan heeft ze geen schaduw. Ik doe veel lange afstanden met haar, maar ze heeft nu wat gedoe met haar pees. Altijd wat. Dus ik kijk t heel even aan.