[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:33

Pelryo schreef:
Het gene wat koetjeboe's paard op zijn hoofd heeft, heeft mijn shetlander ook. Helaas is de mijne een schimmel en valt het meer op. Kwam er gisteren achter dat hij zich aan de waterbak schuurt met zijn hoofd. Het is zo'n speciekuip. Iemand ideeen?

En met de Rambo oortjes daar rijg ik zijn halster doorheen, blijft zo ook goed zitten.

Zal eens kijken of ik binnekort foto's kan plaatsen :)

Ja dat doet Daantje ook, aan de drinkbak, ook een speciekuip.
Ik weet niet wat ik er aan kan doen, ik heb nu wel een speciekuip waar de randen wat ronder zijn.
Heb ook al zitten denken om de kuip in de grond te graven, maar ben bang dat ze er een keer in stapt.

Maar het is al veel beter als dat het was.
Daarom heb ik nu ook een boett gekocht nu kunnen ze haar niet meer rond de ogen steken.
Ik smeer nu zo vaak als ik kan meestal 2 of 3 keer per dag helosan zalf en het gaat goed, de eerste haartjes zitten er weer, en het is niet meer open.
Daan heeft het eczeem gewoon heeeel erg.Zie je die witte haren of de schoft, dat was vorig jaar een en al wondjes, er werd toen ook niks er aan gedaan, achter de oren heeft ze ook witte haren en op de kont ook.
Ik doe er al het mogelijke aan en ben denk ik een uur per dag kwijt aan alles te verzorgen.
Het is overigens echt van het eczeem en is geen schimmel, Da heeft er vorige week na gekeken.
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 11-05-09 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:34

Die vliegenstick is het enige wat ik opsmeer aan vliegentroep. En zelfs dat doe ik hooguit 3 á 4x in de zomer. Zelden dus, echt als het extreem is, gebruik verder alleen uiercreme daar dus.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:42

ellepel schreef:
en toch lees ik weer op buitenlandse sites dat veel paarden allergisch zijn voor vliegensprays.

ik gebruik het niet omdat ap de deken op heeft maar ik denk toch wel dat iedereen daar wel alert op moet zijn.
als je wel vliegenspray gebruiken wilt kies dan voor een die zo natuurlijk mogelijk is.

dus ook uitkijken wat je dan om de ogen smeert,als het juist erger word ondanks smeren dan kan het dus zijn dat je dier reageerd op het middel wat je aan het smeren bent.

Momenteel smeer ik er nog niks op maar haar hele hoofd ligt alweer open. Is elk jaar zo maar meestal zo rond augustus maar het is nu al helemaal weer kapot. Daarom wil ik er wel iets aan gaan doen want het ziet er niet uit.
Die tip van die stick zal ik zeker gaan proberen, tnx!

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:44

Grrr :( Ik baal als een stekker!
Mijn paard schuurt zijn manen bijna niet meer en zijn staart ziet er qua haren ook rustig uit. Bij zijn koker waar de deken nu niet zit wordt het wat schilferig en ik zag net op de rand van de haaraanzet bij de staartwortel (tegen zijn billen dus) dat hij allemaal kleine plekjes heeft. Een soort wondjes, maar dan niet met een bloedkorstje maar met gelige harde korstjes erop. Ik heb er flink wat eczema balsem opgedaan, maar vraag me af hoe dit komt ondanks de deken en de rustige haren verder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:50

even in de gaten houden of het zich uitbreidt?
dat gele lijkt dan toch wel wat vocht te zijn vanuit de huid?

ik ga toch als ap zijn muesli straks op is de pavo vital kopen.
ik heb het es bekeken op de site van pavo en het is gewoon een heel makkelijk te voeren vitaminebrokje.
zit je ook niet met het gedonder dat ze muesli krijgen en dat dat weer niet goed is.

info:
http://www.pavo.nl/supplementen/pavo-vital.html

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:42

Vies gaat straks weer dag en nacht op de wei en dan ben ik ook van plan om het krachtvoer aan te passen. Sowieso kan hij sochtends geen brokken krijgen omdat daar de tijd niet voor is en ik dan aan het werk ben.
Ik dacht 's avonds aan die koeken die speciaal voor sobere paarden bedoeld zijn. Ik weet zo niet welk merk, maar daar heb ik vorig jaar veel goeds over gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:43

De Summerfit koeken bedoel je denk ik :) ?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:35

Die Summerfit koeken voer ik ook 1/2 per dag:

Van de PAVO-site:
SummerFit is een smakelijke koek die evenveel vitaminen en mineralen bevat als 2 kg krachtvoer. Pavo SummerFit zit vol met vitaminen, mineralen en sporenelementen maar dan zónder de energie en caloriën die in krachtvoer zitten. Daarnaast bevatten de koeken nauwelijks eiwit. De ideale aanvulling op de dagelijkse voeding.

Sommige mensen lezen niet goed en denken dat de koeken gelijk staan aan 2 kg krachtvoer, maar je ziet, het bevat evenveel mineralen en vitaminen gelijk aan 2 kg krachtvoer.

Stel, je paardje krijgt per dag maar een halve bak krachtvoer (zo'n bak van 750 gram) dan kom je volgens mij aardig wat vitamines tekort. Of zie ik dat verkeerd? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:37

Dt zie je verkeerd ;) mijn pony krijgt maar een 1/4 brok. Maar ze heeft wel een goede liksteen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:38

Ja, die van mij krijgt maar 250gr voer (pavo natures best) maar staat wel op de wei en heeft een liksteen en ze heeft niets tekort volgens de dierenarts ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:44

Ik denk dat het moeilijk te onderzoeken is of je paard echt vitamine tekort heeft of niet. Daarvoor zou je een uitgebreide bloedtest moeten doen.
Mijn paard krijgt kuil, lijnzaadolie, heeft een himalayasteen en krijgt nu 1,5 schep sportbrok per dag (3/4 sochtends en hetzelfde savonds) Best veel en hij staat nu met een lichte blessure en bolt meteen flink op :o De brokken worden dus terug gebracht, maar we moeten even goed kijken of hij dan nog genoeg 'pit' heeft. Als hij minder krijgt, wordt hij snel lusteloos en ingevallen flanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:44

Teveel brok is ook absoluut niet goed voor eczeem hoor!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:46

Teveel is nooit goed ;) Net als te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:48

Bij een eczemer is juist hoe minder hoe beter ;) muesli is veel beter in combinatie met een ggoede liksteen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:51

Dat weet ik, maar zonder genoeg goed voer kan een paard natuurlijk ook niet presteren. Hij staat sinds de laatste 10 dagen denk ik, wat minder vol in training, maar normaal rijd ik elke dag een goed uur, als ik een buitenrit maak nog langer. Daar heeft hij wel de energie voor nodig natuurlijk!
Het is dus even goed kijken óf en hoe we de brokken terug kunnen brengen. Straks 24/7 in de wei krijgt hij sowieso minder omdat hij overdag bijna onbeperkt hooi kan snaaien (maar dat weet hij zelf gelukkig wel goed te regelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:55

Daar ben ik het niet helemaal mee eens :o Ik rijd mijn pony elke da een uur. Mijn bijrijdpaarden 4 dagen in de week een uur en dan ook nog straks wedstrijden. En ze krijgen bijna niks :n alleen hooi gras , liksteen en muesli
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:56

femmie1996 schreef:
Die Summerfit koeken voer ik ook 1/2 per dag:

Van de PAVO-site:
SummerFit is een smakelijke koek die evenveel vitaminen en mineralen bevat als 2 kg krachtvoer. Pavo SummerFit zit vol met vitaminen, mineralen en sporenelementen maar dan zónder de energie en caloriën die in krachtvoer zitten. Daarnaast bevatten de koeken nauwelijks eiwit. De ideale aanvulling op de dagelijkse voeding.

Sommige mensen lezen niet goed en denken dat de koeken gelijk staan aan 2 kg krachtvoer, maar je ziet, het bevat evenveel mineralen en vitaminen gelijk aan 2 kg krachtvoer.

Stel, je paardje krijgt per dag maar een halve bak krachtvoer (zo'n bak van 750 gram) dan kom je volgens mij aardig wat vitamines tekort. Of zie ik dat verkeerd? :o

Klopt dat er weinig eiwit in zit, maar heb gehoord dat er wel veel suiker in zit...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:56

Ik zal het wel merken of ik het straks met je eens ben of niet :P Omdat hij straks dus terug in de brokken gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:58

Ja mijne zijn natuurlijk wel haflingers dus die kunnen algauw met wat minder toe natuurlijk ;) maar met hoe minder je toekan hoe beter natuurlijk :)

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

Nou Iduna staat nu bijna een week met de deken om maar helaas nog geen verschil... ze heeft nog heel veel jeuk als ik haar borstel en haar staart is al bijna helemaal af geschuurt.
Ik weet het echt niet meer hoor. Heb er nu echt alles aan gedaan maar niks werkt.

Even over het voer: Iduna krijgt van Dodson en Horrel wat me super goed bevalt. Aangezien ze ook snel dik word staat ze op de leisure mix en ze is nog nooit zo slank gebleven aan het begin van de zomer ! Super ! :)

Maar die staart... ohjee hoop niet dat hij helemaal kapot gaat. Echt sneu dit.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:28

Bij Senna gaat de eczeem wel goed. Haar staartwortel is wel wat kaal, maar volgens mij komt dit door verstikking en niet door schuren, want ze geeft totaal geen reactie als ik haar staart krabbel.
Alles wat ik tot nu toe aan Senna heb gegeven lust ze, het is een onwijze veelvraat, behalve de Pavo Vital. Ze vertikt het om te eten. Zelfs als er muesli, omegaolie en luzerne over heen zit laat ze haar eten staan. Terwijl als ik het zonder de Vital geef, ze haar voerbak uitlikt. Geen ene voerbak is zo schoon als die van Senna. Ik vraag me af of meer paarden de Vital niet lusten. De shetjes bij mij op stal vonden het ook niet lekker. Ik heb nu nog een 1/3 voerton over.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:02

leeneliefje schreef:
mijn fjordje had vorig jaar SUPER erge exceem. Echt heel erg naar om te zien, hele huid open.
Vorig jaar waren we dan ook te laat met de deken, druppels, shampoo enz.
Dit jaar zijn we in Maart al begonnen met de druppels en heeft ze al lang een deken op. veel gewassen enz enz.
En tot mijn grote genoegen schuurt yesta nog steeds niet!
Alleen ben ik nu ZO bang dat de jeuk gewoon wordt uitgesteld en op een gegeven moment dubbel zo hard uitbarst.
Of hoef ik daar niet bang voor te zijn? :P

en ja hoor. ze is alweer begonnen. ;(
Nu alleen nog maar de staart wortel, maar er zitten ook al bultjes op haar nek. Ga der morgen maar weer wassen denk ik.

:(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:14

MSophie schreef:
CarolShadow schreef:
Ik heb ook ooit een haflinger gekend met dit soort plekken, was ook eczeem. Vind deze plekken er nog redelijk verzorgd uitzien eigenlijk. Mooi schoon etc.

dat hoort ook bij eczeem mijn pony had dit vorig jaar ook.. goed verzorgen en evt iets opsmeren ! veel aan doen kun je niet ja een hoofdkap op;)

daarom loopt die van mij dus ook met een hoofdkap

bij Ed vallen die plekken weer bijna niet op
ivm zwartbruine kleur
ik smeer op dit soort plekjes sinds kort die helosan
staleigenaresse gaat het nu ook halen want het helpt echt super om juist dit soort plekjes te verzorgen

maar kan idd heel goed juist eczeem zijn , zie dit soort plekken vrij vaak bij eczemers

verder gaat het met Edda vrij goed
plekjes op hoofd gaan goed met de helosan, smeer het nu om de dag , soms dagelijks
en verder schuurt ze vrijwel niet , wel wat breuk in de manen door de deken

en de bremsenbremse tegen de schemeruren aan aanbrengen + de zedan antiemuggen gel op het hoofdje houd de beestjes blijkbaar op afstand

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:36

hebben jullie de exceemdekens snachts op stal ook op???

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:44

Ja ik wel.