[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:32

petrahin schreef:
Een zeer laag eiwitgehalte

Havervrij
Suikerarm (in Nature’s Best slechts 2% suiker)

He Henny w,
Ik heb geen aandelen hoor in Pavo ha ha, maar dit is wat de fabrikant zegt.
En ja nogmaals het gaat super.

Groet Petra

Hoi Petra,

Ik reageerde omdat je eerder schreef : "Tevens ben ik al langer overgestapt op Pavo Nature's best
( hier zit geen suiker in)"

Oke suikerarm is een betere uitleg Lachen
Vergeet echter niet dat een groot deel van de zetmelen ook omgezet worden in suikers in het lichaam.
Ik heb dat eerder meen ik al 's uitgelegd in dit topic.
Zolang je paard niet schuurt is het natuurlijk super. Echter zou het wel beginnen vlak dan niet uit dat het door de Nature's Best kan komen.
Elk paard heeft een tolerantie om bep. voeders (nog) te accepteren. Suikers blijken daarbij toch wel een groot struikelblok te zijn.
Bij elk paard ligt die tolerantiegrens anders, dat heeft met het metabolisme te maken.
Echter als die grens bereikt is is het met de tolerantie gedaan en komen de problemen op welk vlak dan ook.

Groetjes, Henny

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:02

verafjord: De head en shoulders moet je idd niet dagelijks gaan gebruiken dat lijkt mij ook niet goed. Het naspoelen met azijnwater had te maken met het herstellen vaan de Ph-waarde van de huid volgens mij Verward ik weet het niet precies meer Tong uitsteken Te vaak wassen is volgens mij sowieso niet goed. Ik gebruik nu trouwens Efrata shampoo met dode zee zouten. Werkt ook erg goed. Ze hebben er ook een gel tegen jeuk van, maar die heb ik nog niet geprobeerd. Iemand ervaring?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:17

in sweet itch ( schrijf ik dat zo goed Tong uitsteken ) zitten ook dode zee zouten in , mischien dat je dat bedoelt???

ik baal als een stekker , ik gebruik nu al een tijdje eczema balsem en het werkt redelijk , maar nu was het op dus ik weer heen maandag hadden ze het niet meer !!! ze zouden voor me bestellen en het zou er morgen wel zijn dus ik elke dag bellen
dinsdag : sorry mevrouw nog niet binnen
woensdag : sorry mevrouw nog niet binnen
donderdag : sorry mevrouw nog niet binnen
belde ik vandaag weer zegt ie ja we hebben de lading binnen gekregen ff zien of de eczeem balsem er bij zit
nou sorry mevrouw het zit er niet bij , ik bestel het wel opnieuw maar kan niet met zekerheid zeggen dat ik het volgende week heb Boos!
ga ik straks maar ff bij een andere winkel sweet itch halen , mischien dat dat ook wel wat helpt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:20

Ik heb gisteren even foto's gemaakt van hoe het er nu uitziet. Ik weet echt niet wat het is, maar het jeukt blijkbaar:

hier
en hier

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:20

is ze niet toe aan een wormenkuur ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:24

XxSultanxX schreef:
is ze niet toe aan een wormenkuur ?

Heb gisteren ontwormd, maar hij is ook ontwormd ongeveer een week voor het begon :s We zijn nu ongeveer een maand verder en hij heeft hier zo'n vier weken last van.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:33

is het alleen de staart ? als je paard al 4 weken schuurt dan vind ik zijn staart en nog heel goed uitzien Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:33

maar je zou wel eczema balsem of sweet itch er in kunnen smeren mischien dat dat helpt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:40

Hij heeft ongeveer een week geschuurd en al het haar op zijn kont was toen weg. Ik heb om de twee dagen met betadineshampo gewassen en er elke dag huidherstellende zalf opgesmeerd. Na een week is hij gestopt met schuren en na nog een week ben ik gestopt met wassen, wel doorgegaan met de zalf. De meeste haren zijn weer terug gegroeid, maar begin deze week is hij weer begonnen. Nu zijn er vooral stukken uit zijn staart weg. Ben weer gaan wassen en smeren zoals eerst. Het helpt wel iets, maar vraag me vooral af waardoor dit nou komt.

Edit: De dierenarts was in de tussentijd ook nog gekomen om te enten. Gelijk maar even gevraagd, maar het is geen schimmel of iets dergelijks. Het beperkt zich ook enkel tot de staart, waardoor ik denk dat die kleine wondsjes de oorzaak zijn van de jeuk en geen gevolg daarvan.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:42

Lizzle schreef:
Nicky_ schreef:
Ik denk dat het met een manegepony moeilijk wordt. Je kan vragen of je hem eens mag wassen met betadineshampoo (is niet duur). Dit verlicht de jeuk.

Ik mag hem sowieso wel wassen en dergelijke, aangezien ik er ook officiële wedstrijden mee rijdt. Mij is verteld dat bier wil helpen, is dat een fabeltje of echt zo?
Het zijn natuurlijk wel open wonden, daarom ben ik een beetje huiverig met middeltjes. Zaterdag wil ik in ieder geval het vettige er af wassen, en gewoon alles even schoon sponzen met water. Zou Betadine daarbij een goed hulpmiddel zijn of weet je misschien nog een ander middeltje wat misschien ontsmet en verlicht zonder dat het zeer doet?

Zaterdag knip ik z'n manen ook maar vrij kort, want zo ziet het er ook niet uit. Vork Daarom wil ik daarna sowieso alles even met water afspoelen, zodat de haartjes in ieder geval niet in de wonden blijven zitten.

Betadine ontsmet ook Ja

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:52

Hoi,

Hoe doen jullie het nu het zo regent?
Het regend al dagen en dagen en mijn shet staat 24/7 buiten.
Soms vind ik het zielig met z'n natte deken.

Groetjes

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:54

ik vind het ook wel wat zielig ... maar de mijne heeft hem nu wel gewoon op

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:05

mondriaan schreef:
Hoi,

Hoe doen jullie het nu het zo regent?
Het regend al dagen en dagen en mijn shet staat 24/7 buiten.
Soms vind ik het zielig met z'n natte deken.

Groetjes

Ik heb hem niet op anders moet ik straks met regendekens gaa werken omdat Lygna haar vacht dan niet meer waterdicht is voor de winter en heb geen zin staks om met dekens te werken... Dan maar iets meer smeren maar doe geen deken meer op nu

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:03

Daar zit ik ook mee als ik weet dat het slecht weer wordt,
dan doe ik nu toch maar een regendeken over d'r eczeemdeken.
Met die grote buien blijft ze gewoon te lang nat.
Mijne heeft tot vorig jaar tot eind oktober in haar eczeemdeken rondgelopen,
maar heeft daardoor geen goede wintervacht aan kunnen maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:13

appie loopt gewoon bloot Tong uitsteken
vind het wel even goed, het waait,het is nat, neem even risico om hem zo neer te zetten.
morgen zou het beter zijn dus mag ie dan weer onder zijn deken.
normaal doe ik hem dan gewoon zijn ongeveorde regendeken op,maar nu dus even niet Knipoog

alicia je had foto's neergezet?
ik kan ze niet zien.
wat zegt je veearts er eigenlijk van?

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:55

Iemand wel een Equidoux gebruikt voor z'n eczeempaard?
Zo ja, wat is jullie ervaring ermee?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:15

Las vanochtend het volgende bericht in de telegraaf:
Citaat:
Paarden op de Veluwe worden deze zomer geteisterd door een ware knuttenplaag die bij de dieren hardnekkig eczeem en extreme jeuk veroorzaken.
Paardenkliniek De Veluwe in Heerde krijgt steeds meer meldingen van wanhopige paardeneigenaren die hulpeloos moeten toezien hoe hun paarden door de ondragelijke jeuk zich letterlijk tot bloedens toe kapot schuren. De Veluwe wordt deze zomer overspoeld door de kunt, een mugachtig, bijna onzichtbaar insect waarvan de steek bij paarden extreme jeuk bij de manen en staart veroorzaakt. Volgens Paul de Vrien van de paardenkliniek is de knuttenplaag het gevolg van het nieuwe beleid van de overheid en het waterschap. "De overheid heeft de afgelopen jaren het aanleggen van paddenpoelen, zogenaamde verwilderde vijvere, hier op de Veluwe heel erg gestimuleerd. Daardoor is er een optimale leefsituatie ontstaan voor de knut, die zich vooral thuis voelt in stilstaand zoet water. Ze hebben zich de afgelopen jaren dan ook massaal voortgeplant en daar worden de paarden nu de dupe van". Er is volgens de Vries weinig meer aan te doen als een paard eenmaal getroffen is door de knut. "Er zijn wel medicijnen tegen het incect, maar die zijn hier in Nederland illegaal. De enige oplossing is om het paard helemaal in te pakken met een speciaal dek, maar dat is ook niet ideaal, want er blijft altijd wel een plekje onbescermd. Bovendien stop je zo'n paard dan als het ware in een harnas en dat is niet comfortabel".

Mijn eczemer staat ook op de veluwe, maar heeft dit jaar eigenlijk nog niet geschuurd. Hoe zit dit met jullie paarden?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:23

Tja....die knut is dus dezelfde als de culico mug. Tevens veroorzaker van het blauwtongvirus.
Die 'medicijnen' die hier genoemd worden zijn volgens mij twee spuitmiddelen, sputop en nog een waarvan de naam me is ontschoten, en die zijn tijdelijk weer vrijgegeven vanwege de blauwtong.

Misschien dat dit virus, die dus wordt overgebracht door hetzelfde mugje als die zomereczeem kan veroorzaken, wel ooit voor een doorbraak zorgt...
Want blauwtong veroorzaakt economische schade aan runderboeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:35

als ze dat beest nou es totaal uitroeien Vork

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:11

Pff...
Heeft iemand tips voor mij????

Had laatst al een berichtje geplaatst. Otello heeft sinds maandag een nieuwe eczeemdeken, de Pagony + hoofdkap. De vorige was gatenkaas geworden en was al aantal keer genaaid.
En nu heeft hij vannacht weer staan schuren (tegen de automatische drinkbak in t land, enige schuurpaal) waardoor de hoofdkap al in 2 delen ligt en er alweer een gat in de deken zit (op de kont) .
De deken is nog geen eens een week oud Boos! .
En nu heeft hij direct weer open wondjes op zijn hoofd en hij heeft zijn mooie volle voorpluk eraf geschuurd. Er is bijna niks meer van over.
Ik was de manen en staart wel regelmatig met Tea Tree shampoo en spoel zijn hoofd regelmatig af.

Zijn er meer tips???
Ik heb voorgesteld om Otello apart te zetten, zodat de andere paarden van zijn deken afblijven en hij uit een cementbak drinken kan krijgen. Maar betwijfel het. Zulke dingen staan de eigenaren niet zo positief achter...

*Edit, met de deken zijn we vrij vroeg begonnen, maar te laat met hoofdkap Verdrietig *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:37

probeer es een andere zalf?
misschien dat dat werkt?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:09

Idd smeren! Minstens twee keer per dag zolang hij jeuk heeft. Eczema balsem werkt goed bij mijn paard. Opstallen is geen optie voor jou begrijp ik?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:44

@ Nicky_: Ik heb alleen geen betadine in huis. Kennen jullie het homeopathische spul Molkosan? Is weiwater wat dus ook verlicht en de jeuk tegen gaat, puur natuur dus ook niet agressief. Voor orale inname bij mensen niet schadelijk, dus ik denk dat ik dat er maar op doe.

Horsesonly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:22

Nickeltje schreef:
Shera, Wat is dat TKC97 dan voor spul?
En het paard waar ik die Sioskin voor ga proberen verdraagt geen deken of iets dergelijks, dus ik weet niet of jouw spul dan wel gebruikt zou kunnen worden?

hallo,

tkc 97 is een lotion! is echt super spul!
er staan veel verhalen over brandplekjes en schilfers,
maar dat komt als je er te veel smeert,
als je het spul hebt moet je het goed gebruiken lees de bijsluiter,
doe niet teveel op en alleen op de manen kam en staartwortel,
en niet de hele hals.
als je te veel doet dn is er een kans dt je brandplekken en schilfers krijgt ja.
daarom niet te veel maar wel goed genoeg .
wij doen eerst keer dt we er weer mee beginnen. de eerste twee dagen elkedag.
Daarna om de 3 dagen dan ziet het er perfect uit en heeft het paard al zn manen en staart nog.!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:12

Horsesonly schreef:
Nickeltje schreef:
Shera, Wat is dat TKC97 dan voor spul?
En het paard waar ik die Sioskin voor ga proberen verdraagt geen deken of iets dergelijks, dus ik weet niet of jouw spul dan wel gebruikt zou kunnen worden?

hallo,

tkc 97 is een lotion! is echt super spul!
er staan veel verhalen over brandplekjes en schilfers,
maar dat komt als je er te veel smeert,
als je het spul hebt moet je het goed gebruiken lees de bijsluiter,
doe niet teveel op en alleen op de manen kam en staartwortel,
en niet de hele hals.
als je te veel doet dn is er een kans dt je brandplekken en schilfers krijgt ja.
daarom niet te veel maar wel goed genoeg .
wij doen eerst keer dt we er weer mee beginnen. de eerste twee dagen elkedag.
Daarna om de 3 dagen dan ziet het er perfect uit en heeft het paard al zn manen en staart nog.!

helemaal mee eens Haha! Haha!