PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:15

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:33

Fayyah19 schreef:
Het staat er een beetje vaag maar hier kun je een test pakket bestellen:

https://laboklin.nl/testpakket-bestellen/

Bedankt voor de link! Ik bleef maar op een engelstalige hoofdpagina rondjes lopen -O-

Is zo'n testpakket echt nodig of kan je net zoals bij Animal Genetics een formuliertje invullen en alles op de post doen?

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:58

O dat durf ik niet te zeggen. Ik heb begin dit jaar de testkit besteld en daar zat een uitleg/opdrachtformulier/retourenvelop in. Dat heb ik met de haren weer teruggestuurd maar ik weet niet of dat ook anders kan :)

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:18

Fayyah19 schreef:
O dat durf ik niet te zeggen. Ik heb begin dit jaar de testkit besteld en daar zat een uitleg/opdrachtformulier/retourenvelop in. Dat heb ik met de haren weer teruggestuurd maar ik weet niet of dat ook anders kan :)

Was die retourenvelop incl antwoordnr? Want dan is het qua verzendkosten interessant :+ . Ik kan de test online namelijk wel bestellen en de optie 'testkit' uitvinken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 18:12

Generatio/CAG is ook nog een optie. Daar kun je zelf een formulier uitprinten en de boel meteen op de bus doen, net als bij AG

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:27

Mac schreef:
Generatio/CAG is ook nog een optie. Daar kun je zelf een formulier uitprinten en de boel meteen op de bus doen, net als bij AG

Bedankt voor de tip, kijk ik daar ook nog even +:)+

Edit: CAG heeft helaas wel een veel langere doorlooptijd dus dan pak ik toch laboklin.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:02

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:54

Ik weet niet of iemand mij een passend antwoord kan geven… toch probeer ik iets van houvast bij jullie te krijgen als ervaringsdeskundigen.
Mijn paard is hard in de spieren en heel sensibel/angstig met explosiegevaar.
Na vorig jaar een paar dagen stalrust door bevriezing kwam hij zo beroerd de stal uit, leek wel aan 4 benen kreupel. Na 2 dagen wastie weer normaal in beweging.
Ondertussen voer laten uitmeten, en daar kwam uit meer eiwitten, magnesium en vitamine E. Toen ging bij mij een pssm-belletje rinkelen. Getest en ja hoor p2/p2 en px/n.
Paard van het gras gehaald en spieren werden beduidend zachter.
Hooi laag in suiker besteld. Ook de supplementen die horen bij pssm besteld. Hoewel hij niet slechter wordt, wordt ie ook niet (nog) beter.
Eigenlijk heb ik het meeste verschil gemerkt wat betreft de spieren bij het stoppen van gras in winter/voorjaar. In zomer mocht hij op het lange gras. Hij werd niet beter, ook niet slechter.
Nu heb ik een kast vol supplementen, superduur.
Ik heb niet geëxperimenteerd met hoeveelheden vit E en alles. Het is wel berekend voor psssm paarden. Het is een kant en klaar mengsel van Equi xcel myo care en extra mangaan ivm Duits hooi.

Omdat hij quo gangwerk eigenlijk gewoon goed is en geen spierartrofie heeft, vraag ik me wel eens af of hij ( hij is nu 8) wellicht meer last heeft van suikers dan van de pssm. Spieren zijn zachter als eerst, maar niet zo zacht als van de andere paarden. Zijn sensibele/angstige gedrag is iets verbeterd.
Maar ik durf eigenlijk niet te stoppen met de supplementen omdat hij toch getest pssm heeft en hij de extra’s misschien nodig heeft om niet te verslechteren….
Met dikke deken is zijn rug en kont wel lekker warm, eerder had hij vaak een koude kont.

Hoe zouden jullie het aanpakken of wat is het advies?

MyChoice

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:15

Hier is de Px-er enorm verbeterd door mangaan en vitamine B toe te voegen. Zachter in de spieren en een stuk minder explosief. Eigenlijk gewoon niet meer explosief. Ze krijgt dit samen met de myocare van Equi-xcel en een passende balancer van datzelfde merk.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:19

SilvanoN schreef:
Ik weet niet of iemand mij een passend antwoord kan geven… toch probeer ik iets van houvast bij jullie te krijgen als ervaringsdeskundigen.
Mijn paard is hard in de spieren en heel sensibel/angstig met explosiegevaar.
Na vorig jaar een paar dagen stalrust door bevriezing kwam hij zo beroerd de stal uit, leek wel aan 4 benen kreupel. Na 2 dagen wastie weer normaal in beweging.
Ondertussen voer laten uitmeten, en daar kwam uit meer eiwitten, magnesium en vitamine E. Toen ging bij mij een pssm-belletje rinkelen. Getest en ja hoor p2/p2 en px/n.
Paard van het gras gehaald en spieren werden beduidend zachter.
Hooi laag in suiker besteld. Ook de supplementen die horen bij pssm besteld. Hoewel hij niet slechter wordt, wordt ie ook niet (nog) beter.
Eigenlijk heb ik het meeste verschil gemerkt wat betreft de spieren bij het stoppen van gras in winter/voorjaar. In zomer mocht hij op het lange gras. Hij werd niet beter, ook niet slechter.
Nu heb ik een kast vol supplementen, superduur.
Ik heb niet geëxperimenteerd met hoeveelheden vit E en alles. Het is wel berekend voor psssm paarden. Het is een kant en klaar mengsel van Equi xcel myo care en extra mangaan ivm Duits hooi.

Omdat hij quo gangwerk eigenlijk gewoon goed is en geen spierartrofie heeft, vraag ik me wel eens af of hij ( hij is nu 8) wellicht meer last heeft van suikers dan van de pssm. Spieren zijn zachter als eerst, maar niet zo zacht als van de andere paarden. Zijn sensibele/angstige gedrag is iets verbeterd.
Maar ik durf eigenlijk niet te stoppen met de supplementen omdat hij toch getest pssm heeft en hij de extra’s misschien nodig heeft om niet te verslechteren….
Met dikke deken is zijn rug en kont wel lekker warm, eerder had hij vaak een koude kont.

Hoe zouden jullie het aanpakken of wat is het advies?

Ik denk dat je de vraag beter bij degene kan leggen waar je de supplementen koopt volgens mij wil ze je best helpen is Volgens mij zeer betrokken bij klanten.
Misschien toch naar meer eiwitten, zout of vitamine c kijken . Lees ook dat mensen met px cbd druppels geven.
Ik roep maar wat maar het is echt finetunen :(:)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:25

Helemaal overheen gelezen. Je gebruikt al Equi-xcel en extra mangaan. Top! De Px-er hier bleef daarop nog net een randje explosief gedrag houden. Na toevoeging van extra vitamine B is dat weg.

Deze om precies te zijn:

https://equinest.nl/voedingssupplement/ ... ets-3500g/

Ik kijk zelf naar wat Dr. Weyrauch gebruikt aan organische en anorganische stoffen en zoek daar een goedkoper alternatief voor.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:33

Degene waar ik de supplementen koop wil zeker meedenken. Dat is hartstikke fijn. Ik denk soms alleen ik prop er zoveel extra’s in, is dat nu wel allemaal zo goed? Er zijn ook tegenstrijdigheden waarbij de ervaringsdeskundigen zeggen ophogen die supplementen en voerdeskundigen die zeggen sober voeren en anorganische mineralen gebruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie uit ervaring kunnen zeggen: die van extra’s hebben ze echt nodig om erger te voorkomen of… als er geen symptomen aanwezig zijn, dan ga ik weer terug op minder of geen supplementen..?

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:10

SilvanoN schreef:
Degene waar ik de supplementen koop wil zeker meedenken. Dat is hartstikke fijn. Ik denk soms alleen ik prop er zoveel extra’s in, is dat nu wel allemaal zo goed? Er zijn ook tegenstrijdigheden waarbij de ervaringsdeskundigen zeggen ophogen die supplementen en voerdeskundigen die zeggen sober voeren en anorganische mineralen gebruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie uit ervaring kunnen zeggen: die van extra’s hebben ze echt nodig om erger te voorkomen of… als er geen symptomen aanwezig zijn, dan ga ik weer terug op minder of geen supplementen..?

Misschien bij mooi weer en als ze op de wei kan of ander hooi anders laat ik het mooi zo.
Maar ik geef nog weinig extra maar het is misschien nog minder complex
Mijne is alleen n/p2 en nog erg jong 1.5 jaar maar laat al wel symptomen zien.
Al had ik van de week een gesprekje met Marion Otto die vertelde over een onderzoek uit Amerika die stelde dat als een quarter helemaal panel 7 n/n is en alleen n/p2 heeft eigenlijk geen problemen heeft als ze geen tekorten in zink, mangaan of vitamine e hebben en dat je verder moet kijken naar lyme of dergelijke ziektes.
Vond dat wel interessant.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:17

Zeker interessant!
Die van mij heeft ook lyme…
Het kan niet op,haha.
Marion Otto is een bekende naam! Heb je een consult met haar gehad? Ik meen dat ze voornamelijk werkt vanuit bloedafname. Heb jij dat ook gedaan?

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:19

MyChoice schreef:
Helemaal overheen gelezen. Je gebruikt al Equi-xcel en extra mangaan. Top! De Px-er hier bleef daarop nog net een randje explosief gedrag houden. Na toevoeging van extra vitamine B is dat weg.

Deze om precies te zijn:

https://equinest.nl/voedingssupplement/ ... ets-3500g/

Ik kijk zelf naar wat Dr. Weyrauch gebruikt aan organische en anorganische stoffen en zoek daar een goedkoper alternatief voor.

Thanks, volgens mij hebben wij ook contact gehad via het pssm forum. Ik heb nu vit B bij besteld. Mangaan alleen is niet de oplossing voor hem.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 17:31

SilvanoN schreef:
Zeker interessant!
Die van mij heeft ook lyme…
Het kan niet op,haha.
Marion Otto is een bekende naam! Heb je een consult met haar gehad? Ik meen dat ze voornamelijk werkt vanuit bloedafname. Heb jij dat ook gedaan?

Ik sprak haar terloops in het pssm forum over een vraag specifiek over p2.
Als de mijne het niet meer goed doet op de marstall zal ik ook verder moeten zoeken. Ik wil in het voorjaar een DA laten komen om een start te maken met haar bloedbeeld in kaart te brengen.
Maar op dit moment is ze helemaal zacht en heeft ze weer mooie heldere ogen misschien raar maar ik zie gelijk ongemak in haar ogen.
Ze is dan dof en ongeïnteresseerd nu straalt ze en speelt veel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:30

SilvanoN schreef:

Ik ben ervaringsdeskundige en voedingsdeskundige :o

Het is eigenlijk heel simpel. Alle paarden hebben een aanvulling nodig. Gezonde paarden ook, zelfs als ze niets doen. Wat er aangevuld moet worden hangt af van je ruwvoer en de behoeften van je paard. Alles uitbalanceren geeft echt geweldige resultaten. Dus weg met sober. Soms zijn het alleen mineralen en vitaminen, voor andere paarden echt ook een vetbron, proteïnen, of extra energie.

Je kunt globaal berekenen wat een paard nodig heeft, maar behoeften variëren. N.a.v. de jaargetijden, rui, werk, groei, dracht, ziekte enz. Van PSSM paarden weten we globaal dat ze aan sommige nutriënten meer behoefte hebben. Maar ook hun behoeften variëren zo door het jaar. PSSM'ers zijn puzzels, maar door zelf iets meer te snappen van wat je voert en waarom, kom je echt een heel eind.

Oh en anorganisch is niet bij alle mineralen nuttig. De grote uitzondering is magnesium. En niet van alle aminozuren is de natuurlijke vorm het beste. Vitamine E is in Acetaat vorm nooit natuurlijk, ook al staat dit bijna overal op de verpakking... Er is wat meer te weten van voeding dan de basics :o

@SilvanoN, de vraag is dus, geef je extra's? Of voorzie je daar in een tekort die er sowieso al was?

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:26

Hoi Esperanza, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik geef een balancer (nu Oerbalans) en 2 handjes timotheebrokjes en Myo care van Equi Xcel. Dit zijn globaal de amino’s, magnesium en natuurlijke vitamine E. Daarbij krijgt ie extra mangaan, Zeezout, triphala (suikerregulatie) en MasticHorse (maagbeschermend) en afwisselend voer ik een handje kruiden mee voor variatie. Op het moment berkenblad en peterselie steeltjes. Als ruwvoer Duits kruidenhooi met suiker van 8,5 %

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:48

Oerbalans doen mijn PSSMers het dan weer niet zo best op. Die doen het super op de balancers van Equi xcel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 21:35

Ik mis idd ook zout in je verhaal SilvanoN. Dat is vooral voor paarden met Px heel belangrijk.

Dat een paard met "alleen" n/P2 in principe geen problemen heeft vind ik nogal een uitspraak en is absoluut niet mijn ervaring. Lyme kan inderdaad symptomen triggeren en ik heb er ook eentje gehad met n/P2 en Lyme. Die was idd heftiger symptomatisch dan haar halfbroer met n/P2 en nog moeilijker te managen. Tegelijkertijd was zij al sinds haar geboorte symptomatisch en ik ga er niet vanuit dat ze toen ook al Lyme had. Maar ook de ruin was symptomatisch, had geen Lyme, en zijn symptomen waren
behoorlijk progressief. Hetzelfde heb ik bij andere paarden met "alleen" n/P2 gezien. Over paarden van welke leeftijd hebben ze het dan als ze zeggen dat ze met n/P2 gewoon 100% goed zijn? En zijn die altijd 100% goed of hebben die ook slechte periodes? Hoe oud worden die paarden? Ik heb daar nog erg veel vragen over!

Soms vraag ik me eerlijk gezegd af wat men als "normaal" of "niet symptomatisch" beschouwt en sorry als ik daar mensen mee voor het hoofd stoot, maar helemaal als het Amerika betreft, waar paarden die niet kunnen galopperen worden gepresenteerd als fantastische walk-jog paarden. Waar ik graag in mogelijkheden denk, vraag ik me dan toch af waarom zo'n paard niet wil of kan galopperen? Het gewenste gangwerk in sommige westernklasses is gewoonweg kort en stijf te noemen dus dan kom je ook al met meer weg dan dat je een dressuurproef wilt rijden met datzelfde paard. En dat zeg ik als groot liefhebber en eigenaar van de westernrassen.
Afijn, einde rant :D

Ik ben persoonlijk erg fan van de producten van Equilin. De Balancer voer ik eigenlijk standaard en in de overgansseizoenen ook de Comfort.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:50

Mac schreef:
Ik mis idd ook zout in je verhaal SilvanoN. Dat is vooral voor paarden met Px heel belangrijk.

Dat een paard met "alleen" n/P2 in principe geen problemen heeft vind ik nogal een uitspraak en is absoluut niet mijn ervaring. Lyme kan inderdaad symptomen triggeren en ik heb er ook eentje gehad met n/P2 en Lyme. Die was idd heftiger symptomatisch dan haar halfbroer met n/P2 en nog moeilijker te managen. Tegelijkertijd was zij al sinds haar geboorte symptomatisch en ik ga er niet vanuit dat ze toen ook al Lyme had. Maar ook de ruin was symptomatisch, had geen Lyme, en zijn symptomen waren
behoorlijk progressief. Hetzelfde heb ik bij andere paarden met "alleen" n/P2 gezien. Over paarden van welke leeftijd hebben ze het dan als ze zeggen dat ze met n/P2 gewoon 100% goed zijn? En zijn die altijd 100% goed of hebben die ook slechte periodes? Hoe oud worden die paarden? Ik heb daar nog erg veel vragen over!

Soms vraag ik me eerlijk gezegd af wat men als "normaal" of "niet symptomatisch" beschouwt en sorry als ik daar mensen mee voor het hoofd stoot, maar helemaal als het Amerika betreft, waar paarden die niet kunnen galopperen worden gepresenteerd als fantastische walk-jog paarden. Waar ik graag in mogelijkheden denk, vraag ik me dan toch af waarom zo'n paard niet wil of kan galopperen? Het gewenste gangwerk in sommige westernklasses is gewoonweg kort en stijf te noemen dus dan kom je ook al met meer weg dan dat je een dressuurproef wilt rijden met datzelfde paard. En dat zeg ik als groot liefhebber en eigenaar van de westernrassen.
Afijn, einde rant :D

Ik ben persoonlijk erg fan van de producten van Equilin. De Balancer voer ik eigenlijk standaard en in de overgansseizoenen ook de Comfort.

Marion Otto vertelde dat het een onderzoek van Equiseq was ik heb het nog niet terug gevonden. Ik zal proberen de tekst die ze me stuurde hier neer te zetten.
Mijn merrie is ook zo gefokt dat houterige Duits bloed dan.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:56

Mein Pferd hat MIM

Sehr viele meiner Kunden kommen zu mir mit den Ergebnissen des Equiseq/Generatio-Gentests und den Worten „Mein Pferd hat MIM/PSSM2, ich möchte die Fütterung anpassen.“

Ich mach‘s kurz: Ca. 40% dieser Pferde haben kein Problem mit MIM, das ergibt sich nach einem Blick
aufs Blutbild: Wenn der Manganwert im Serum bei 1,6mcg/l oder besser liegt, liegt keine Beeinträchtigung durch MIM vor.
Die MIM-Gene gehen im Fall einer Symptomatik allesamt mit mitochondrialen Beeinträchtigungen einher, haben dadurch einen deutlich erhöhten Manganbedarf. Der fällt bei Deckung des Normalbedarfs auf durch Werte, die unterhalb des von Theiner festgestellten Medianwerts von 1,7mcg/l liegen.

Pferde, die mit dem Normalbedarf an Zink versorgt werden und zusätzlich zum niedrigen Manganwert auch noch Zinkwerte im Serum unterhalb von 500mcg/l haben, haben zusätzlich zu den mitochondrialen Beeinträchtigungen (die sich u.a. in Kraftlosigkeit/Leistungsschwäche und ggf. daraus resultierenden Folgeproblemen äußern) auch noch Defizite im Zellschutz von Lipiden und Proteinen, die sich dann in Atrophien äußern können.

(Ich schreibe dazu nochmal umfassend, wenn ich meine Daten und die Forschungsliteratur sortiert habe, nehmt es einstweilen einfach so hin, ich habe Recht ).

Für die Besitzer erstmal eine unangenehme Überraschung, glaubte man doch, die Ursache der Probleme beim Pferd gefunden zu haben.

Was haben diese Pferde also sonst, was eine ähnliche Symptomatik - vielfältige Probleme in der Bewegung, Leistungsunfähigkeit, Muskelatrophien - verursachen kann?
Wir kommen hier an den Punkt „Ausschlussdiagnostik“, die im Best Case erfolgt, bevor ihr zu mir kommt.

An der Spitze der Liste stehen Schäden der Wirbelsäule, insbesondere der Halswirbelsäule (zB Stufen, Arthrosen, Rückenmarkskanalstenosen), und dann auch ECVM, insbesondere in asymmetrischen Ausprägungen. Bitte sucht euch dafür Röntgendiagnostiker, die auch das aktuelle Röntgenprotokoll für ECVM beherrschen, besteht auf die zusätzlichen Bilder, und kümmert euch notfalls um eine kompetente Zweitbegutachtung der Bilder.

Röntgendiagnostik der Halswirbelsäule inkl ECVM sollte man immer angehen, wenn Pferde vorne oder hinten stolpern (und Hufrolle bereits ausgeschlossen ist), Pferde vorne zittern, Berührungsempfindlichkeit im Hals/Schulter/Brustbereich zeigen, Hinterbeine wegknicken, ataktische Bewegungsmuster gezeigt werden, Stellung/Biegung auf Widersetzlichkeit stößt, Pferde unvermittelt blockieren, bocken, die Hand nicht akzeptieren, an den Vorderhufen Hoch-/Tief-Syndrom zeigen, Schultern asymmetrisch erscheinen, Muskulatur hinter dem Widerrist fehlt oder die Wirbelsäule dachfirstartig aus den Rückenmuskeln vorsteht.

Zweiter häufiger Problemkomplex, der oft zur Annahme von MIM-Problemen führt: Darmentzündungen. Ich habe dazu bereits was geschrieben, Link in den Kommentaren.
Aus den mit Darmentzündung verbundenen Aufnahmestörungen bei Proteinen und Mineralien können sich sekundär Symptome ergeben - u.a. Muskelatrophien, Probleme der rechten Hinterhand bis hin zu Einknicken, Widersetzlichkeit, Lethargie - die man mit MIM verwechseln könnte. Eine genaue Diagnostik ist nur mit Biopsien der Darmschleimhaut im Rahmen einer Gastroskopie möglich. Bitte verlasst euch nicht auf reine Sichtdiagnosen der Gastro, da werden auch mittelgradige Entzündungen schon mal übersehen.

Bei Importpferden aus Südeuropa sollte als Standard eine Blutuntersuchung auf Anaplasmose, Babesiose erfolgen. Die Erreger können bei funktionerendem Immunsystem eine ganze Zeit lang nahezu „ruhen“, aber irgendwann kommt es dann zum Ausbruch. Leider können bedingt durch die klimatischen Veränderungen Infektionen inzwischen auch in Deutschland passieren.

Weitere Erkrankungen, deren Symptombilder mit MIM verwechselt werden könnten:
Borreliose, FSME, Herpes, West-Nil, Vergiftungen, EMND/ENAD, In Amerika auch EPM.

Und last but not least: Ein Pferd kann MIM-Varianten tragen, aber eine andere Myopathieform verursacht die Probleme: RER, Vit E-Mangelmyopathien, Lipid Storage Myopathy usw..
Hier sollten Biopsien gemacht werden, und zwar nicht nur mit PAS-Stain, sondern auch mit Desmin-, NADH- oder SDH-Stain u.a..

Sorry maar ik krijg het niet vertaald.
Maar dit is het stuk van haarzelf die ze stuurde.
Ik vind het interessant weet niet of het echt zo is.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:58

Equiseq recently posted that most horses with P2 only don‘t develop issues. There are no indications that P2 in horses affects the heart. I strongly recommend to do a bloodtest that includes selenium, vit E, zinc and manganese. Manganese is an indicator for mitochondrial damage.
As your horse did show issues already at age 3 it‘s highly unlikely that P2 is the reason for the problems.

Ook een reactie.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:07

Ik heb de balancer van Equi Xcel ook gevoerd, de poeder, zonder luzerne erin.
Ik bemerkt volgens mij geen verschil met Oerbalans. Dit voer ik als kuurtje tussendoor.
Waar uitte zich bij jou het niet goed gaan op de Oerbalans?

Ik probeer op deze manier beter naar mijn paard te kunnen kijken, want ik geloof dat ik wel eens wat mis...

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:43

SPARK55 schreef:
Equiseq recently posted that most horses with P2 only don‘t develop issues. There are no indications that P2 in horses affects the heart. I strongly recommend to do a bloodtest that includes selenium, vit E, zinc and manganese. Manganese is an indicator for mitochondrial damage.
As your horse did show issues already at age 3 it‘s highly unlikely that P2 is the reason for the problems.

Ook een reactie.

Mijn Duits is waardeloos dus aan dat andere stuk begin ik niet eens maar ik krijg hier toch wel jeuk van :x

Dit gaat dan over p2 maar ik zit heel toevallig nu met vergelijkbare berichtgeving voor p1 bij trekpaarden. Er wordt momenteel onderzoek gedaan en de eerste cijfers geven aan dat 85% van de Belgische dekhengsten n/p1 of p1/p1 heeft. Maar tegelijkertijd wordt er ook gesteld dat het overgrote merendeel van die dieren en trekpaarden in het algemeen nooit symptomatisch worden :? .

Ik vind dat heel moeilijk te bevatten. Is mijn p1/p1 dame dan zo'n extreme uitzondering? Ben ik als eigenaar te kritisch of voorzichtig? Zien of herkennen andere eigenaren het niet bij hun paard? Wordt er niet actief gewerkt met die dieren en valt het daarom niet op?

Dat onderzoek is er vooral op gericht om te kijken of er nog andere markers in het DNA meespelen op het wel of niet symptomatisch worden. Mijn merrie gaat daar ook aan meedoen en ik ben heel benieuwd of ze iets gaan vinden.