Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fayyah19 schreef:Het staat er een beetje vaag maar hier kun je een test pakket bestellen:
https://laboklin.nl/testpakket-bestellen/
Fayyah19 schreef:O dat durf ik niet te zeggen. Ik heb begin dit jaar de testkit besteld en daar zat een uitleg/opdrachtformulier/retourenvelop in. Dat heb ik met de haren weer teruggestuurd maar ik weet niet of dat ook anders kan
SilvanoN schreef:Ik weet niet of iemand mij een passend antwoord kan geven… toch probeer ik iets van houvast bij jullie te krijgen als ervaringsdeskundigen.
Mijn paard is hard in de spieren en heel sensibel/angstig met explosiegevaar.
Na vorig jaar een paar dagen stalrust door bevriezing kwam hij zo beroerd de stal uit, leek wel aan 4 benen kreupel. Na 2 dagen wastie weer normaal in beweging.
Ondertussen voer laten uitmeten, en daar kwam uit meer eiwitten, magnesium en vitamine E. Toen ging bij mij een pssm-belletje rinkelen. Getest en ja hoor p2/p2 en px/n.
Paard van het gras gehaald en spieren werden beduidend zachter.
Hooi laag in suiker besteld. Ook de supplementen die horen bij pssm besteld. Hoewel hij niet slechter wordt, wordt ie ook niet (nog) beter.
Eigenlijk heb ik het meeste verschil gemerkt wat betreft de spieren bij het stoppen van gras in winter/voorjaar. In zomer mocht hij op het lange gras. Hij werd niet beter, ook niet slechter.
Nu heb ik een kast vol supplementen, superduur.
Ik heb niet geëxperimenteerd met hoeveelheden vit E en alles. Het is wel berekend voor psssm paarden. Het is een kant en klaar mengsel van Equi xcel myo care en extra mangaan ivm Duits hooi.
Omdat hij quo gangwerk eigenlijk gewoon goed is en geen spierartrofie heeft, vraag ik me wel eens af of hij ( hij is nu 8) wellicht meer last heeft van suikers dan van de pssm. Spieren zijn zachter als eerst, maar niet zo zacht als van de andere paarden. Zijn sensibele/angstige gedrag is iets verbeterd.
Maar ik durf eigenlijk niet te stoppen met de supplementen omdat hij toch getest pssm heeft en hij de extra’s misschien nodig heeft om niet te verslechteren….
Met dikke deken is zijn rug en kont wel lekker warm, eerder had hij vaak een koude kont.
Hoe zouden jullie het aanpakken of wat is het advies?
SilvanoN schreef:Degene waar ik de supplementen koop wil zeker meedenken. Dat is hartstikke fijn. Ik denk soms alleen ik prop er zoveel extra’s in, is dat nu wel allemaal zo goed? Er zijn ook tegenstrijdigheden waarbij de ervaringsdeskundigen zeggen ophogen die supplementen en voerdeskundigen die zeggen sober voeren en anorganische mineralen gebruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie uit ervaring kunnen zeggen: die van extra’s hebben ze echt nodig om erger te voorkomen of… als er geen symptomen aanwezig zijn, dan ga ik weer terug op minder of geen supplementen..?
MyChoice schreef:Helemaal overheen gelezen. Je gebruikt al Equi-xcel en extra mangaan. Top! De Px-er hier bleef daarop nog net een randje explosief gedrag houden. Na toevoeging van extra vitamine B is dat weg.
Deze om precies te zijn:
https://equinest.nl/voedingssupplement/ ... ets-3500g/
Ik kijk zelf naar wat Dr. Weyrauch gebruikt aan organische en anorganische stoffen en zoek daar een goedkoper alternatief voor.
SilvanoN schreef:Zeker interessant!
Die van mij heeft ook lyme…
Het kan niet op,haha.
Marion Otto is een bekende naam! Heb je een consult met haar gehad? Ik meen dat ze voornamelijk werkt vanuit bloedafname. Heb jij dat ook gedaan?
SilvanoN schreef:Degene waar ik de supplementen koop wil zeker meedenken. Dat is hartstikke fijn. Ik denk soms alleen ik prop er zoveel extra’s in, is dat nu wel allemaal zo goed? Er zijn ook tegenstrijdigheden waarbij de ervaringsdeskundigen zeggen ophogen die supplementen en voerdeskundigen die zeggen sober voeren en anorganische mineralen gebruiken.
Ik kan me zo voorstellen dat jullie uit ervaring kunnen zeggen: die van extra’s hebben ze echt nodig om erger te voorkomen of… als er geen symptomen aanwezig zijn, dan ga ik weer terug op minder of geen supplementen..?
Mac schreef:Ik mis idd ook zout in je verhaal SilvanoN. Dat is vooral voor paarden met Px heel belangrijk.
Dat een paard met "alleen" n/P2 in principe geen problemen heeft vind ik nogal een uitspraak en is absoluut niet mijn ervaring. Lyme kan inderdaad symptomen triggeren en ik heb er ook eentje gehad met n/P2 en Lyme. Die was idd heftiger symptomatisch dan haar halfbroer met n/P2 en nog moeilijker te managen. Tegelijkertijd was zij al sinds haar geboorte symptomatisch en ik ga er niet vanuit dat ze toen ook al Lyme had. Maar ook de ruin was symptomatisch, had geen Lyme, en zijn symptomen waren
behoorlijk progressief. Hetzelfde heb ik bij andere paarden met "alleen" n/P2 gezien. Over paarden van welke leeftijd hebben ze het dan als ze zeggen dat ze met n/P2 gewoon 100% goed zijn? En zijn die altijd 100% goed of hebben die ook slechte periodes? Hoe oud worden die paarden? Ik heb daar nog erg veel vragen over!
Soms vraag ik me eerlijk gezegd af wat men als "normaal" of "niet symptomatisch" beschouwt en sorry als ik daar mensen mee voor het hoofd stoot, maar helemaal als het Amerika betreft, waar paarden die niet kunnen galopperen worden gepresenteerd als fantastische walk-jog paarden. Waar ik graag in mogelijkheden denk, vraag ik me dan toch af waarom zo'n paard niet wil of kan galopperen? Het gewenste gangwerk in sommige westernklasses is gewoonweg kort en stijf te noemen dus dan kom je ook al met meer weg dan dat je een dressuurproef wilt rijden met datzelfde paard. En dat zeg ik als groot liefhebber en eigenaar van de westernrassen.
Afijn, einde rant
Ik ben persoonlijk erg fan van de producten van Equilin. De Balancer voer ik eigenlijk standaard en in de overgansseizoenen ook de Comfort.
SPARK55 schreef:Equiseq recently posted that most horses with P2 only don‘t develop issues. There are no indications that P2 in horses affects the heart. I strongly recommend to do a bloodtest that includes selenium, vit E, zinc and manganese. Manganese is an indicator for mitochondrial damage.
As your horse did show issues already at age 3 it‘s highly unlikely that P2 is the reason for the problems.
Ook een reactie.