[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:45

App heb ik indd en houd ik in de gaten.
Heb die van mij na overleg met de DA er pas opgedaan. Mijn paard in onwijs afgevallen, en cushing waarde is goed. De kans op HB word hierdoor ook minder groot. (altijd aanwezig natuurlijk)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:49

Ash_ schreef:
App heb ik indd en houd ik in de gaten.
Heb die van mij na overleg met de DA er pas opgedaan. Mijn paard in onwijs afgevallen, en cushing waarde is goed. De kans op HB word hierdoor ook minder groot. (altijd aanwezig natuurlijk)

Volgens dat interview met dr McFarlane hebben paarden met gecontroleerde PPID en geen IR/ verhoogd insuline niet meer kans op HB als andere paarden. Tenminste zo begreep ik het.

Ash_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:58

Ja precies, dat zei mijn veearts ook. (hij heeft dan ook geen IR, geen overgewicht meer en PPID is onder controle) Vandaar altijd aanwezig net als bij andere "gezonde" paarden bedoelde ik daar mee.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:29

Maris schreef:
Moonlight17 schreef:
Verdorie was net blij dat mijn pony aan het verharen ging, nu komen daar weer kale plekken onder vandaan. Hoop toch dat het geen schimmel is. ;(

je hoort wel vaker bij cushing paarden dat ze kale plekken krijgen met/na het verharen.

Waarom dan eigenlijk?, want als het normaal is hoef ik niet aan het spul voor de schimmel hopelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:38

Het kan heus wel schimmel zijn. De weerstand van een PPID patient is vaak laag en dat is nu juist het moment waarop schimmels kunnen toeslaan. Huidafkrabsel laten nemen door je DA en je weet wat de kale plek zou kunnen veroorzaken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:41

Blijft de weerstand altijd laag ook als de atch waarde goed is? Wondjes heele slecht bij mijn paard en heeft vaak dikkere ogen dan normaal.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:43

Ik heb gewoon op mijn Iphone de pagina van paardnatuurlijk als bladwijzer toegevoegd. Nu staat hij als 'appje' er tussen.
Weliswaar vast niet zo mooi als de Android app, maar het is wel zo makkelijk. :P

Nu we het daar toch over hebben, wat houdt het cijfer in wat er achter staat? Vandaag staat er laag 0.
Maar soms ook laag 5 (bijv)
Iemand?

Ondanks dat der PPID onder controle is, mijn merrie gaat maar halve dagen op het land. Ook omdat ze snel vet wordt :+

Ash, ik zou zeggen dat als je paard goed reageert op de Prascend alles zou moeten stabiliseren. Dus ook zijn weerstand. Wat raar dat wondjes dan slecht helen!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:44

Jannepauli schreef:
Het kan heus wel schimmel zijn. De weerstand van een PPID patient is vaak laag en dat is nu juist het moment waarop schimmels kunnen toeslaan. Huidafkrabsel laten nemen door je DA en je weet wat de kale plek zou kunnen veroorzaken.

Ik snap dat die mogelijk altijd blijft natuurlijk, maar dan ben ik nog nieuwsgierig wat dan andere redenen van kale plekken zijn tijdens de verharing zijn bij cushies.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:49

Dimple schreef:
Ik heb gewoon op mijn Iphone de pagina van paardnatuurlijk als bladwijzer toegevoegd. Nu staat hij als 'appje' er tussen.
Weliswaar vast niet zo mooi als de Android app, maar het is wel zo makkelijk. :P

Nu we het daar toch over hebben, wat houdt het cijfer in wat er achter staat? Vandaag staat er laag 0.
Maar soms ook laag 5 (bijv)
Iemand?

Ondanks dat der PPID onder controle is, mijn merrie gaat maar halve dagen op het land. Ook omdat ze snel vet wordt :+

Ash, ik zou zeggen dat als je paard goed reageert op de Prascend alles zou moeten stabiliseren. Dus ook zijn weerstand. Wat raar dat wondjes dan slecht helen!

Ja daarom wil ook nogmaals laten testen. omdat de wondjes minder goed helen, zwaarder ademd en dikkere ogen heeft dan normaal. Maar als de waarde goed is heb ik ook geen idee meer waar ik moet zoeken.

De cijfers zijn volgens mij bijv. 0 t/m 5 is laag en 6 t/m 10 is gemiddeld. Zo zie je dat het bij 5 nog net laag is maar makkelijke gemiddeld kan worden helemaal als die nog stijgt. (cijfers weet ik niet precies of de cijferverhoudingen zo kloppen maar volgens werkt het zo.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:59

Slim om te laten testen Ash en bedankt voor je uitleg.
Ik herken wel je verhaal van zwaarder ademen etc. Dan zou je bijna denken dat de waarde toch misschien hoger is.

Heb je altijd maar 1/2 pil gegeven? Of ben je gaan minderen toen het goed ging? Heb je wel een periode gehad dat hij zich fit voelde?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:00

Jp weet jij dat ? Of de weerstand ook slecht(er) blijft nadat het ACTH is gestabiliseerd ?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:01

Hiji voelt zich gewoon fit, is druk en heeft praatjes. Altijd 0,5 pil gegeven nooit geminderd ofiets omdat de 0,5 tab gelijk goed aansloeg. en de waarde van boven de 50 geloff 59,6 gezak was naar 11.6.

Vandaar op de 0,5 gehouden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:07

Duidelijk! Was even nieuwsgierig vandaar ;)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:53

Geen probleem, vind alleen maar leuk om dit soort info te delen en meningen te horen.

Hebben voordat er ppid is geconstateerd ook al gezocht naar oorzaak van zijn zware ademen, met een buis (kom even niet op de naam) in de luchtpijp en longen gekeken, was allemaal schoon.
Daardoor uiteindelijk gaan testen op ppid. Verder had hij geen symtomen behalve zweten (was toen ook wel extreem warm) en zwaar ademen.
Weet dus niet zo goed wat te doen als de waardes wel goed zijn. Dan zou het ergens anders aan moeten liggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:31

Maris schreef:
Jp weet jij dat ? Of de weerstand ook slecht(er) blijft nadat het ACTH is gestabiliseerd ?

Weerstand en ACTH heeft - relatief bezien - weinig met elkaar te maken. Als een paard al langere tijd met Cushing behept is zal er mogelijk al behoorlijk wat orgaanschade zijn - dat poets je niet even weg met een paar maanden Prascend geven. Schade - bv ontstaan door een overdaad aan cortisol - kan een zwakke plek blijven waardoor de weerstand niet optimaal is.
En zo is 'kale plekken' ook niet gelinkt aan PPID - ik ben het nog niet tegengekomen in de literatuur.
Vachtveranderingen wel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:40

JP wat doe jij voor 'werk' dat je er veel van weet of is het gewoon puur uit belangstelling en ben je in je dagelijkse leven putjesschepper? :D

(gewoon nieuwsgierig.........zoals wel vaker vandaag :o )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:46

Hier beginnen ze nu pas wat te verharen, de rest is al een week of 3 hard bezig, Dennis en Juud sinds een paar dagen ook.
Vorig weekeind is Dennis mee geweest naar het strand. De trailer vind hij echt NIET leuk (was voorheen nooit een probleem), maar komt wel weer netjes de trailer af (vliegt achter uit, maar is dan wel meteen weer relext). Op het strand had hij zo'n lol, die slome sukkel liep gewoon een van mijn wedstrijd pony's er helemaal uit! Ik had er een voor de sulky en Dennis ohz met een les-meisje, maar ik hield hun niet bij! Heerlijk :D. Thuis is hij echt altijd traag en moet je iedere pas er uit persen (al sinds hij nog een jonge 'woeste' hengst was hoor), maar als hij lol heeft gaat hij helemaal los :D.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:51

Wat een heerlijk nieuws zeg!! Gekke Dennis.

Ik hoorde vanmorgen van John dat de lezing bij VCHN interessant was?? Wat vond jij er van? Nog wat opgestoken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:00

Ik vond het zeker interessant, maar omdat ik me er ivm mijn eigen pluisjes natuurlijk al meer in verdiept heb was er ook genoeg wat ik al wist. Voor veel andere waren er wel veel nieuwe dingen als ik dat zo om mij heen hoorde. Een heel hoog percentage van de bevangen paarden in het najaar bleek cushing te zijn. In het voorjaar lag dat duidelijk lager, maar waren IR en EMS ook goede 'kanshebbers'. Eerste helft ging echt over de cushing, daarna nog een stukje over hoefbevangen. Deel van Willem over de diagnose en foto's was duidelijk, het deel van de smid van de kliniek over de behandeling was minder (die smid is geen prater en kan het niet zo mooi brengen).
Willem wees ons er als smeden ook op om eigenaren op veranderingen enzo te wijzen, een smid ziet (als het goed is) een paard iedere 2 รก 3 maanden. Daarmee vaker dan een dierenarts, maar niet dagelijks waardoor wij dingen kunnen zien die er bij een eigenaar insluipen en een dierenarts niet ziet omdat die het paard verder niet kent. Dit niet alleen ivm cushing, maar ook in het algemeen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:15

Ik weet ook de link tussen kale plekken en PPID niet, maar een vriendin van mij heeft 2 PPID paarden die allebei kaal worden/werden bij het verharen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:25

Mijn merrie is zo goed aan het verharen, ze heeft nu al de vacht die ze anders nog met Pinksteren zou hebben. Heeft het ook niet meer warm, geen zweet plekken meer.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:38

Leuk om het ook van jouw kant te horen Dennis. ;)
En super dat VCHN jullie daarin betrekken. Ik vroeg ook meteen aan mijn smid of hij Joem verdacht zou hebben van PPID. En zijn antwoord was 'nee, totaal niet'.

Moet ook nog steeds aan Geerke denken die nog steeds denkt dat ze geen PPID heeft ;)
Vanaf vandaag op 3/4 pil dus we gaan het zien! Ze wappert in ieder geval naar het weiland. Ik vind het heerlijk om te zien..........degene die haar naar de wei brengt moet vooral niet onder de indruk zijn :') (daar gaat het nog wel eens mis :P )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:44

Bij Dennis was ik er zelf wel van overtuigd, maar Anne-Marije en Willem beide niet. Judith absoluut niet, daar heb ik juist eerst een osteopaat bij gehaald omdat ze zo beroerd ging lopen (maar slecht been + extreem spierverlies worden ze natuurlijk niet beter van).
Ze gaven beide zo'n ander beeld, met beide de zelfde ziekte en waardes die ook bij elkaar in de buurt zaten (62 en 69).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:54

Attendeerde iemand hier nu op een artikel dat het geven van glucosamine aan paarden niks uithaalt? Of weet iemand nog waar dat te vinden is? Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen........... :o

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:44

Ik laat ook nog eens iets van me horen (niet dat ik echt een vaste waarde ben hier, maar toch :+ )
Mijn pony krijgt nu nog steeds haar oude hooi, maar ik vermeng het nu meestal met de voordroog.
Ze heeft wel nog steeds honger, maar ik durf haar niet op de weide te zetten :=

Na twee maanden ongeveer is ze weer helemaal de oude (gelukkig), ze is weer lekker hevig en een echte heethoofd. Ik ben gisteren nog eens een kort ritje gaan maken met een stukje galop, het was weer helemaal Blue :)
Nu begin ik er ook over te denken om 3/4 pilletje te geven, want ze staat nu op 1 pilletje per dag (al ong 2 maanden, dus nog niet zo lang) en is helemaal opgeknapt (ook wel door een streng dieet)
Maar haar laatste ACTH waarde (vorige week) was 24, dus toch niet zo extreem laag.
Wat denken jullie, zo laten of toch doen?

@mayflower; je paardje ziet er erg goed uit! Nu vraag ik me af, krijgt elk paard met cushing verharingsproblemen/ lange vacht? De mijne heeft namelijk nooit een uitgesproken wintervacht gehad (vaak even lang als de zomervacht van sommige paarden) en ze heeft dit jaar ook nog steeds hetzelfde vachtje gehad. Zou ze dit nog krijgen binnen enkele jaren of houdt de medicatie dit tegen?